Svindel faktura
Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 17:09

Hej grupper (edb.internet - edh.erhverv)

Modtog idag en faktura på 4.975,- på noget "internet service" som jeg
absolut intet kender til, fra et firma på Nørrebro i københavn. Vil ikke
nævne navnet, da jeg mener det er forkert at hænge andre ud, inden at det er
bevist som værende bedrageri.
Well..vil bare høre om andre har modtaget lignende faktura (Kender allerede
1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi anmelde
sagen.

Med venlig hilsen,
Adrian Hjelmslund

Fra : Jacobsen

Dato : 16-12-02 18:26

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nævne navnet, da jeg mener det er forkert at hænge andre ud, inden at det

Der er ikke tale om at hænge andre ud for bedrageri, lusk eller fusk ved at
oplyse, hvem der har sendt dig en regning *S*

Der kan jo slet og ret være tale om en helt banal fejl - så hvorfor
overhovedet tænke "bedrageri"????

> [...]
allerede
> 1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi

Hvorfor prøver du ikke at kontakte firmaet og høre, hvorfor du har fået den
regning?
Eller oplyser her, hvem der har sendt dig den regning?

Mvh. Lisbeth

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 19:50

"Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> oplyse, hvem der har sendt dig en regning *S*
>
> Der kan jo slet og ret være tale om en helt banal fejl - så hvorfor

Det var denne minimale mulighed der gjorde at jeg ikke skrev navnet på
daværende tidspunkt.... KEYWORLD....

Anyway, når den ENESTE ANDEN PERSON jeg havde talt med om sagde
svarede....sådan en har jeg også fået.....er det næppe en fejl. MANGE
fakturaer må være udstedt.

Slag på taksen...ringede ca 10 gange, og prøvede også at faxe....altid
optaget!

> Eller oplyser her, hvem der har sendt dig den regning?

DONE! Er nævnt ovenover.

> Mvh. Lisbeth

Adrian

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-12-02 18:59

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> wrote in message
> [...]
> nævne navnet, da jeg mener det er forkert at hænge andre ud, inden at det

Det skulle vel aldrig være Keyword Nordic?

Det kommer du ikke langt med, ifølge:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=17383

--
Anders Vind Ebbesen
"If Java had proper garbage collection, most programs would self-delete upon

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 19:56

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message

> Det skulle vel aldrig være Keyword Nordic?

BINGO!

> Det kommer du ikke langt med, ifølge:
> http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=17383

Det var satans!
Læste artiklen, og bed mærke i ordet "proforma faktura". Har svært ved at
acceptere at man udskriver en rigtig faktura, men blot kalder den proforma
faktura, så selvom det måske er spildt arbejde, vil jeg også melde sagen
alligevel. Det er sgu for groft til at være rigtigt.

> Anders Vind Ebbesen

Adrian

Fra : Frans Jensen

Dato : 16-12-02 20:34

On Mon, 16 Dec 2002 19:56:04 +0100, "Adrian Hjelmslund"
<News@Hjelmslund.dk> wrote:

> [...]
>faktura, så selvom det måske er spildt arbejde, vil jeg også melde sagen
>alligevel. Det er sgu for groft til at være rigtigt.

<lånet fra computerworld>
Proforma-fakturaerne er derfor ikke ulovlige, vurderer
kriminalinspektør Niels Jørgen Abildgaard, der er leder af
bedrageriafdelingen hos Københavns Politi.
- Det er ikke god markedsføringsskik, men det er ikke noget,
politiet vil gøre noget ved
<>

det er sikkert ikke nogen politisag, men mon ikke
forbrugerstyrelsen kan tage fat i nakken på sådanne fyre, og
fortælle dem lidt om god markedsføringsskik

--
girls and sex
can't beat

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 20:56

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> forbrugerstyrelsen kan tage fat i nakken på sådanne fyre, og
> fortælle dem lidt om god markedsføringsskik

<også lånt fra computerworld>
"Ud over selve proforma-fakturaen, som bærer overskriften "Faktura" "

Har selv tidligere modtaget proforma fakturaer når der var behov for dette,
og de bare alle påskriften "Proforma faktura".
Hvis man skriver "faktura" på et papir, og kalder det "proforma faktura"
bagefter, åbner det vel op for at man kan lave alle dokumenter man vil, for
derefter bare at kalde dem noget andet.
I sin yderste konsekvens kunne man lave pas (og sælge dem med proforma
fakturaer ) for senere bare at vælge at sige "Det er bare et
medlemsbevis til en fiskeklub".

<også lånt fra computerworld>
"og har et girokort vedhæftet, et der vedlagt et følgebrev. I følgebrevet"

Dette "følgebrev" er ikke et brev, men en simpel reklame. Man kan ikke med
rimelighed forvente at finde en forklaring på en faktura i en vedlagt
reklame.

<også lånt fra computerworld>
" står med småt, at kunden bare kan smide fakturaen væk, hvis man ikke er
interesseret i produktet."
"Proforma-fakturaerne er derfor ikke ulovlige, vurderer kriminalinspektør
Niels Jørgen Abildgaard, der er leder af bedrageriafdelingen hos Københavns
Politi."

Hmmm....måske man skulle sende et par faktura (undskyld....proforma
fakturaer!!) til Kbhs politi og se hvad reaktionen er.

Måske kæmper jeg lidt mod vejrmøller da sagen allerede er afvist, men har
dog alligevel lige faxet en anmeldelse. Virker for skørt til at være
rigtigt, at de har handlet lovligt.

Adrian

Fra : Knud Berggreen

Dato : 18-12-02 18:19

On Mon, 16 Dec 2002 20:34:08 +0100, Frans Jensen
<nospam@tdcspace.dk> wrote:
> [...]
>forbrugerstyrelsen kan tage fat i nakken på sådanne fyre, og
>fortælle dem lidt om god markedsføringsskik

Jeg blev også pissesur, og jeg sender i hvert fald mit
eksemplar til forbrugerstyrelsen.
Det vil jeg også anbefale andre at gøre hvis der skal være
nogen chance for at stoppe den slags svineri.

/Knud

Fra : Per H

Dato : 18-12-02 18:30

On Wed, 18 Dec 2002 17:19:07 GMT, knud@berggreen.invalid (Knud
Berggreen) skrev:

>Jeg blev også pissesur, og jeg sender i hvert fald mit
>eksemplar til forbrugerstyrelsen.
>Det vil jeg også anbefale andre at gøre hvis der skal være
>nogen chance for at stoppe den slags svineri.

Der står en masse om det i Helsingør dagblad i dag!!!

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 16:01

On Wed, 18 Dec 2002 18:29:53 +0100, Per H <phbyg@privat.dk>
wrote:

>Der står en masse om det i Helsingør dagblad i dag!!!

Og på www.itsvar.dk

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-12-02 18:48

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Har jeg msforstået noget eller er fakturaerne ikke sendt til
momsregistrerede virksomheder.

> Jeg blev også pissesur, og jeg sender i hvert fald mit
> eksemplar til forbrugerstyrelsen.
> Det vil jeg også anbefale andre at gøre hvis der skal være
> nogen chance for at stoppe den slags svineri.

Hvad har forbrugerstyrelsen at gøre med salg mellem virksomheder at gøre..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-12-02 19:06

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det er sikkert ikke nogen politisag, men mon ikke
> forbrugerstyrelsen kan tage fat i nakken på sådanne fyre, og
> fortælle dem lidt om god markedsføringsskik

Forbrugerstyrelsen ..... !!!! .... er den ikke eksklusivt beregnet for
*forbrugere*.

Jeg er ikke bekendt med, jeg som "fuldtidsvirksomhed" kan anvende
forbrugerstyrelsen ifb. med fupsalg fra én virksomhed til en anden.

Er der ikke nogen som kan forklare mig om forbrugerstyrelsen varetager mine
interesser som virksomhed eller ej..?

Jeg kan godt se, de mange "deltidsvirksomheder" kan have svært ved at skelne
mellem forbrugersituationen og virksomhedssituationen..... og dog....!!!!!!!

Det kan måske skyldes, de overvejende er lønmodtagere og ikke kan tage sig
sammen til at blive "fuldtidsvirksomhed"...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 16:03

On Wed, 18 Dec 2002 19:05:37 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote:

>Forbrugerstyrelsen ..... !!!! .... er den ikke eksklusivt beregnet for
>*forbrugere*.

En virksomhed er da også en forbruger. Jeg ved heller ikke
om de har begrænset sig til virksomheder eller om de også
sender til privatpersoner med eget domæne.

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-12-02 16:29

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> En virksomhed er da også en forbruger.

Med sin helt egen købelov.

Med sit helt eget "retssystem".

Med 100% aftalefrihed.

Hvor meget af det kan du genkende i forbrugersammenhæng..?

> Jeg ved heller ikke
> om de har begrænset sig til virksomheder eller om de også
> sender til privatpersoner med eget domæne.

Aner jeg heller ikke.

Jeg vil tro, de har køber adresser af eks. KOB, KRAK.

Mon ikke købesorteringen har gået på momsregistrerede...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 19-12-02 17:02

On Thu, 19 Dec 2002 16:29:07 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> skrev:

>Aner jeg heller ikke.
>
>Jeg vil tro, de har køber adresser af eks. KOB, KRAK.
>
>Mon ikke købesorteringen har gået på momsregistrerede...?

Jeg troede først at det var sendt til bestemte katagorier af firmaer.
Inden fot IT.

Men det stemmer jo så ikke mere.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-12-02 18:44

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg troede først at det var sendt til bestemte katagorier af firmaer.
> Inden fot IT.

Hvis sorteringen er udført bl.a. på Danmarks Statistiks
"virksomhedstypekode", kan der vel godt være sammenfald..?

> Men det stemmer jo så ikke mere.

Jeg ved ikke, hvad der stemmer, men et er efterhånden 100 % sikkert....alle
fakturaer er sendt til momsregistrerede virksomheder/personer.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-12-02 11:07

Bjørn Jørvad wrote:
> "Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Med sin helt egen købelov.
>
> Med sit helt eget "retssystem".
>
> Med 100% aftalefrihed.

Lad os citere Markedsføringsloven:

God markedsføringsskik

§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed, som
kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages handlinger,
som strider mod god markedsføringsskik.

Vildledning, nedsættende omtale m.v.

§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres
form, eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for
andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende
betydning for efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller
fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de på grund af deres
særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige
over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne
dokumenteres.

og

Forbrugerombudsmanden

§ 15. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at loven overholdes, navnlig
ud fra hensynet til forbrugerne.

bemærk: _Navnlig_ men ikke kun - så forbrugerombudsmanden er faktisk
vagthund i forbindelse med "god markedsføringskik" i erhvervsmæssig handel

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-12-02 12:05

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> bemærk: _Navnlig_ men ikke kun - så forbrugerombudsmanden er faktisk
> vagthund i forbindelse med "god markedsføringskik" i erhvervsmæssig handel

Uddrag fra Jyllands Posten den 19.12.2002:

"Forbrugerombudsmanden mener at professionelle aktører som virksomheder og
organisationer generelt nyder ringere beskyttelse i forhold til
markedsføringsloven end privat borgere..."

Forbrugerstyrelsen og Forbrugerombudsmanden er generelt ligeglad med
virksomheder og organisationer ifbm. markedsføringsloven....det er heller
ikke deres *interesseområde* som retteligen er rettet *imod* virksomheder...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-12-02 12:17

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
> virksomheder og organisationer ifbm. markedsføringsloven....det er
> heller ikke deres *interesseområde* som retteligen er rettet *imod*

Men det er stadigvæk Forbrugerombudsmanden der fører tilsyn med
markedsføringslovens overholdelse.

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-12-02 12:26

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det er stadigvæk Forbrugerombudsmanden der fører tilsyn med
> markedsføringslovens overholdelse.

Så siger vi det..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-12-02 20:15

On Fri, 20 Dec 2002 12:17:27 +0100, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

>Men det er stadigvæk Forbrugerombudsmanden der fører tilsyn med
>markedsføringslovens overholdelse.

Tak for opbakningen og fordi du gad fremfinde juraen, men
som du kan se af hr. Bjørns svar så er selv fakta ganske
spildt og han fortsætter sine arrogante attitude.

Under alle omstændigheder, så _har_ jeg fremsendt min
faktura til Forbrugerstyrelsen.

Og jeg kan tilføje at "tilbudet" er fremsendt til både
banker og finansieringsselskaber.

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-12-02 11:19

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for opbakningen og fordi du gad fremfinde juraen, men
> som du kan se af hr. Bjørns svar så er selv fakta ganske
> spildt og han fortsætter sine arrogante attitude.

Herligt ... du er blevet glad..!!

At man politisk (socialradikalt) har lagt "overvågningen " af
Markedsføringsloven i Forbrugerstyrelsen, er intet mindre end en
"genistreg".

Dette bør ændres omgående.......Forbrugerstyrelsen er intet værd i denne
relation overfor erhvervslivet.

Kan du ikke se det, kan jeg kun beklage.

Men bevares....du har da ret...hvad pokker du så kan bruge det til.......som
erhvervsdrivende.

ÉT er helt sikkert, jeg vil ikke være til grin for mine egne penge.....

> Under alle omstændigheder, så _har_ jeg fremsendt min
> faktura til Forbrugerstyrelsen.

Herligt....!

> Og jeg kan tilføje at "tilbudet" er fremsendt til både
> banker og finansieringsselskaber.

Det bliver mere og mere morsomt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-12-02 01:20

On Sat, 21 Dec 2002 11:18:57 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote:

>Herligt ... du er blevet glad..!!

(-:

> [...]
>relation overfor erhvervslivet.
>
>Kan du ikke se det, kan jeg kun beklage.

OK, men det er jo noget helt andet. Det kan godt være at FS
ikke er noget værd i denne sammenhæng, det kan jeg ikke
udtale mig om da jeg ikke har haft brug for det tidligere.
Men du må da indrømme, at der er en forskel på om de
lovgivningsmæssigt har ansvaret selv om de ikke gider gøre
noget og så påstanden at det ikke ligger under FSs ansvar.
Det var nok det der gjorde at vi blev så ganske uenige.

>Men bevares....du har da ret...hvad pokker du så kan bruge det til.......som
>erhvervsdrivende.

Som sagt, så har jeg ikke haft brug for det før.

>ÉT er helt sikkert, jeg vil ikke være til grin for mine egne penge.....

Det bliver desværre svært helt at undgå.

>Det bliver mere og mere morsomt.

De to jeg kender er bare gået i den magiske cylinder.

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-12-02 01:27

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men du må da indrømme, at der er en forskel på om de
> lovgivningsmæssigt har ansvaret selv om de ikke gider gøre
> noget og så påstanden at det ikke ligger under FSs ansvar.

Naturligvis.

> Det var nok det der gjorde at vi blev så ganske uenige.

Det tror jeg, du har ret i og jeg er da også helt ked af "bølgehøjden".

Jeg fokuserer blot ikke så meget på loven som det faktum, hvordan tingene
faktisk håndteres i det daglige.

Samtidig er der en masse uskrevne love omkring det at markedsføre og gebærde
sig i forretningsverdenen.

Nogle gange mangler denne viden altså hos nogen indlæggere.... dette ikke
møntet specielt på dig...

> Det bliver desværre svært helt at undgå.

Som tingene er pt, har du nok ret.

> De to jeg kender er bare gået i den magiske cylinder.

Jeg modtog én mere, sendt til et andet af mine selskaber.

Som en anden én nævnte .... der mangler nok et nul (0) efter de opgivne
1.000 stk. udsendte fakturaer.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-02 03:26

Bjørn Jørvad wrote:

> Jeg modtog én mere, sendt til et andet af mine selskaber.
>
> Som en anden én nævnte .... der mangler nok et nul (0) efter de opgivne
> 1.000 stk. udsendte fakturaer.

Jeg har desværre ikke modtaget en. Jeg ville nok have bogført den,
trukket momsen fra og i starten af det nye år bedt afsenderen om en
kreditnota. Ville jeg være slem, var der måske også røget en besked
afsted til Told og Skat, at de hos afsenderen skulle kunne finde en
bogført faktura udstedt til mig med tilhørende momsangivelse.

Ovenstående ud fra den antagelse, at firmaet ikke automatisk sender
kreditnotaer ud til alle inden den 31. december.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-12-02 03:34

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Ovenstående ud fra den antagelse, at firmaet ikke automatisk sender
> kreditnotaer ud til alle inden den 31. december.

Og det er helt efter den beskrivelse, jeg har fået her.
så det er ok.

Og da momsafregning nu ligger fast, uanset regnskabsperiode, skal
udsteder afregne momsen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Leonard

Dato : 22-12-02 13:57

On Sun, 22 Dec 2002 01:27:08 +0100, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>sig i forretningsverdenen.
>
>Nogle gange mangler denne viden altså hos nogen indlæggere.... dette ikke

Jeg er måske en af de uvidende, men det er så fordi jeg er meget ny i
den verden, der ligger udenfor "privat forbruger".

Har jeg forstået det rigtigt at det er ulovligt at sende fakturaer ud
på den måde det er sket her?
Når det ikke er FS og politiet tilsyneladende ikke vil gøre noget ved
det (ville de ikke i den sidste runde, som måske er lidt anderledes,
fordi der stod proformafaktura), hvem er det så relevant at henvende
sig til?
- er makulatoren det bedste sted at arkivere dette "tilbud"?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-12-02 14:06

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har jeg forstået det rigtigt at det er ulovligt at sende fakturaer ud
> på den måde det er sket her?

Der er afsagt en dom i, så hut jeg visker", 1980 som skulle lovliggøre
metoden, der er anvendt.

> [...]
> det (ville de ikke i den sidste runde, som måske er lidt anderledes,
> fordi der stod proformafaktura), hvem er det så relevant at henvende

Din/e politiker/e såfremt loven skal ændres eller ansvarsområdet for
overholdelse/til´syn af/med markedsføringsloven for *erhvervslivet* skal
flyttes fra Forbrugerstyrelsen.

> - er makulatoren det bedste sted at arkivere dette "tilbud"?

Det er der delte meninger om, så jeg kan ikke anvise dig en "skudsikker
metode".

Du har dog ret til at bogføre fakturaen og opføre den som uafregnet i dit
regnskab.

Det giver dig moms- og skattefradrag.

I 2003 kan du så bede om en kreditnota og køre "omgangen" retur.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 22-12-02 14:13

On Sun, 22 Dec 2002 14:06:15 +0100, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>regnskab.
>
>Det giver dig moms- og skattefradrag.
>
>I 2003 kan du så bede om en kreditnota og køre "omgangen" retur.

Hvilket ikke giver mig andet end lidt ekstra besvær?
- udover den mulighed at firmaet måske bliver knaldet af Told & Skat.

Så er makulatoren vist det nemmeste.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-12-02 15:03

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilket ikke giver mig andet end lidt ekstra besvær?
> - udover den mulighed at firmaet måske bliver knaldet af Told & Skat.

Jep .... jep ...

> Så er makulatoren vist det nemmeste.

..... og jep.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-01-03 19:43

On Sat, 21 Dec 2002 11:18:57 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote:

>Dette bør ændres omgående.......Forbrugerstyrelsen er intet værd i denne
>relation overfor erhvervslivet.

Jeg har i dag modtaget et pænt brev fra Forbrugerstyrelsen,
som svar på min henvendelse.
Vurderingen er med baggrund af en dom fra Sø- og
Handelsretten i 1979 at Keyworld Nordic ikke har overtrådt
markedsføringsloven, men henset til at der er modtaget
omkring 50 klager har FS valgt at give KN en opfordring til
at tydeligere gøre opmærksom på at der er tale om et tilbud
som man kan vælge ikke at acceptere.

Forbrugerstyrelsen reagerer med andre ord også på
henvendelser fra erhvervsdrivende, hvilket jeg også
forventede.

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-01-03 19:48

"Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Forbrugerstyrelsen reagerer med andre ord også på
> henvendelser fra erhvervsdrivende, hvilket jeg også
> forventede.

Det er vel også høflige mennesker (som er til for samfundet) og kunne ikke
hjælpe dig....hvilket jeg også forventede.

Såfremt du har læst avis (Børsen) i dag, vil du også se problemet vil blive
angrebet politisk....altså som jeg tidligere påpegede...gå til din
politiker.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 16-01-03 09:46

> [...]
blive
> angrebet politisk....altså som jeg tidligere påpegede...gå til din

Åhhhhh-nej... Det eneste politikere kan lave, er nye love... Det bliver da
en frygtelig grim lov, hvis man skal forbyde den slags... Så ender det med
at ramme alt mulig fornuftig markedsføring oven i købet...

Jeg kunne derimod godt tænke mig at vide - som Nico tidligere har spurgt
om - hvordan det rent momsafregningsmæssigt forholder sig... De må da skulle
afregne moms som alle andre, dvs. på baggrund af udskrevne faktura - og det
kan da gå hen og blive et ikke helt uvæsenligt likviditetsproblem, eller?
(hertil kommer selskabsskatten, men det kan jo godt trækkes til november)

/Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-01-03 19:02

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Åhhhhh-nej... Det eneste politikere kan lave, er nye love... Det bliver da
> en frygtelig grim lov, hvis man skal forbyde den slags... Så ender det med
> at ramme alt mulig fornuftig markedsføring oven i købet...

Tjaaeee ... mon det nu går så galt....der stilles jo forslag om at lade
erhvervsfolk erstatte en række af forbrugernes repræsentanter, når der skal
udformes forbrugerpolitik i fremtiden.

Det kan måske rette lidt op på skævvridningen..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 19:31

"Bjørn Jørvad" wrote:
> "Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

Jeg har da fulgt tråden om Keyword Nordic,

mit forslag er, at I bruger det til en kortvarig likviditetslettelse,
bogfør det som en faktura, og da forfaldsdag er før 31.12.02,
så kan i roligt tage momsfradrag,
det opfylder alle betingelser for dette,
(Men betal den ikke

så må Told*Skat vel overveje, om det er jer, der skal bøvle med det,
eller Keyword Nordic,

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-01-03 19:47

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> bogfør det som en faktura, og da forfaldsdag er før 31.12.02,
> så kan i roligt tage momsfradrag,
> det opfylder alle betingelser for dette,

Det er da en reel mulighed.

Jeg er dog blevet "revideret" til ikke at foretage mig noget i samtlige
selskaber...

> så må Told*Skat vel overveje, om det er jer, der skal bøvle med det,
> eller Keyword Nordic,

Det er jo her det mest spændende ligger "begravet"...hvordan vil T&S reagere
overfor Keyworld.

Selskabet har garanteret den 31.12.2002 udskrevet "interne" kreditnotaer på
hele pibetøjet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 19-12-02 11:08

> [...]
> faktura, så selvom det måske er spildt arbejde, vil jeg også melde sagen
> alligevel. Det er sgu for groft til at være rigtigt.

Hvem er det der kalder det en proforma faktura? Jeg sidder her med mit
eksemplar og kan ikke se nogen steder at der står proforma, der står kun
faktura, så jeg vil rette henvendelse til vores brancheorganitation, og vil
bede deres advokat om at kigge på sagen.

mvh
Nicolaj Mejnert

Fra : AdviceCom - Leif Jen~

Dato : 16-12-02 19:18

Ja, sådan en har jeg også fået - og jeg lukkede faktisk min newsreader op
for
at skrive en advarsel mod det. Jeg blev mildt sagt pisse-sur da jeg fik
den - mest
af alt fordi der sikkert er nogle der hopper på den.

Til alle der er i tvivl: Det er spild af penge - brug dem hellere på
julegaver, eller
til der giver reel markedsføring.

Mvh
Leif Jensen
www.advicecom.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-12-02 20:49

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> skrev i en meddelelse

Dav.

> Modtog idag en faktura på 4.975,- på noget "internet service" som jeg
> absolut intet kender til, fra et firma på Nørrebro i københavn.

Har også modtaget en "faktura" fra Keyworld Nordic ApS., Jagtvej 111,
DK-2200 København N, Fax: 70218219, Telefon: 70218218.... med så megen
venlig hilsen direktør Martin Biil.

Jeg har reserveret et styk brugt IOMEGA SCSI Drev til kun 5.995,- kr. inkl..
moms og han sparer 19,375,48 kr. såfremt han springer til nu. Hvis han ikke
gør det, frasiger han sig muligheden for at deltage i konkurrencen om 4
raketis og en bananskrald.

Sikke dog en nar.

Tænk.... hvis vi alle begyndte at sende lignende "fakturaer" rundt til
vilkårlige selskaber.......??..!!!...hmmm...måske man
skulle...???...hmmmm....!!!..., hvor var det nu de boede...???

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 20:59

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dfe2e30$0$47061

> Tænk.... hvis vi alle begyndte at sende lignende "fakturaer" rundt til
vilkårlige selskaber.......??..!!!..

Det åbner simpelthen op for at alle kan snyde alle! Katastrofalt.

> hmmm...måske man skulle...???...hmmmm....!!!..., hvor var det nu de
boede...???

Nej, det skal man ikke....ENDNU!
Samme tanke har strejfet mig, men da jeg insisterer på, og "kæmper for" at
det er ulovligt hvad der er sket, så skal "man" ikke....
Sagen forholder sig naturligvis anderledes, hvis politiet fastholder
lovlighedden af sådan en handling, og så kan man jo godt....ahem.... fristes

Adrian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 00:03

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det åbner simpelthen op for at alle kan snyde alle! Katastrofalt.

Enig ... det er ganske enkelt for plat.

> Nej, det skal man ikke....ENDNU!

Heller ikke senere.

Det ville være at synke ned på et aldeles usselt niveau..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-12-02 22:36

> [...]

>1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi anmelde

Der har vist ikke været nævnt, at det er lige op til en ferie på op til 14 dage?

Og jeg har også set ovennævnte slags "faktura" her til morgen, og min chef er på
ved med en anmeldelse.

--
Ove Kjeldgaard

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 22:42

"Ove Kjeldgaard" <ok@mail.tele.dk> wrote in message
> Der har vist ikke været nævnt, at det er lige op til en ferie på op til 14
dage?

Jep, tilmed kombineret med at faktura dato var 16/12 med sidste frist for
betaling 24/12, hvilket i praksis betyder fredag 20/12-

> Og jeg har også set ovennævnte slags "faktura" her til morgen, og min chef
er på
> ved med en anmeldelse.

Brilliant. Jeg tror selv på, at hvis bare tilpas mange gider at brokke sig
(anmelde sagen), må politiet da tage sig sammen til at gøre noget.

> Ove Kjeldgaard

Mvh
Adrian Hjelmslund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-12-02 23:31

> Jeg tror selv på, at hvis bare tilpas mange gider at brokke sig
> (anmelde sagen), må politiet da tage sig sammen til at gøre noget.

Det bliver ikke mere ulovligt af at mange anmelder det til politiet.
Meld det til forbrugerstyrelsen istedet.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 17-12-02 00:31

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> "Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> wrote in

> Det bliver ikke mere ulovligt af at mange anmelder det til politiet.

Nej, det har du naturligvis ret i.
Min pointe var dog mere, ar hvis flere anmelder det, bliver sagen nok taget
mere seriøst og der bliver lagt mere arbejde i det. Dermed også større
sandsynlighed for at finde en decideret ulovlighed, da det på mig virker
besynderligt at det jeg opfatter som en rigtig faktura, kun opfattes som en
proforma faktura af politiet, fordi firmaet har vedsendt en reklame.
Har lidt den fornemmelse at politiet i første omgang bare har valgt at tage
firmaets ord til troende, fordi det var den letteste løsning.

> Meld det til forbrugerstyrelsen istedet.

De kan vel egentlig ikke gøre noget for effektivt at stoppe firmaet, og en
løftet pegefinger samt udtalelse om dårlig etik er næppe noget Keyworld
tager så nær.

Adrian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-12-02 00:36

> [...]
> lidt den fornemmelse at politiet i første omgang bare har valgt
> at tage firmaets ord til troende, fordi det var den letteste

Jeg vil tro de kan finde noget i stil med forsøg på bondefangeri
eller lign. men jeg ved det ikke.

> De kan vel egentlig ikke gøre noget for effektivt at stoppe
> firmaet, og en løftet pegefinger samt udtalelse om dårlig etik
> er næppe noget Keyworld tager så nær.

Fik de ikke en "skider" sidste gang ? - det tyder jo i så fald på at
de er rimelig ligeglade.

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 17-12-02 00:45

> Fik de ikke en "skider" sidste gang ? - det tyder jo i så fald på at
> de er rimelig ligeglade.

Jep, de fik ballade for at udskrive proforma faktura (med påskriften
"proforma faktura") sidste gang (Jvf computerworld artiklen omtalt
andetsteds her i tråden), så de er endda gået meget længere denne gang, så
ja....de er fuldstændig kolde i røven, og vil helt givet gå så langt de kan,
indtil politiet har knaldet dem.

Adrian

Fra : SH

Dato : 16-12-02 22:51

> [...]
allerede
> 1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi
Har også modtaget en "faktura" på samme beløb fra Keyworld Nordic ApS.

Og så svarer hans telefon ikke og hans hjemmeside er helt renset for
emailadresser.

SH

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 23:02

"SH" <nobody@ingen-post-via-ng.dk> wrote in message
> Har også modtaget en "faktura" på samme beløb fra Keyworld Nordic ApS.
>
> Og så svarer hans telefon ikke og hans hjemmeside er helt renset for
> emailadresser.

Prøvede selv både tlf + fax flere gange (6-7) i løbet af dagen, men alt
optaget. Måske alle de interesserede kunder
E-mail er mbi@keyworld.dk og stod på faktura. Aner ikke om han læser mails,
men mailen bliver i det midste ikke direkte returneret, så den må vel
eksistere trods alt.

> SH

Adrian

Fra : SH

Dato : 16-12-02 23:55

> [...]
mails,
> men mailen bliver i det midste ikke direkte returneret, så den må vel

Ok, den opdagede jeg ikke, jeg blev så gal da det gik op for mig, at det
var en, der ville lave numre.

Der er forøvrigt også en god debat på Computerworlds debat-forum om det.

SH

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 17-12-02 00:32

> Ok, den opdagede jeg ikke, jeg blev så gal da det gik op for mig, at det
> var en, der ville lave numre.

LOL
Jeg blev så hidsig og vred, så jeg aldrig fik læst den vedlagte reklame
Sjovt som folk reagerer når de bliver vrede.

Adrian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-12-02 07:42

> [...]
mails,
> men mailen bliver i det midste ikke direkte returneret, så den må vel

Så fik man da en mailadresse der kan bruges de steder hvor man skal opgive
en
Så kan man da sørge for at de for noget SPAM

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Thore

Dato : 17-12-02 09:57

On Mon, 16 Dec 2002 17:08:47 +0100, "Adrian Hjelmslund"
<News@Hjelmslund.dk> wrote:

> [...]
>1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi anmelde

Ja, jeg fik jo også en ..:( og iflg Computerworld er vi to blandt 1000
modtagere...
Og blev så p***ed, at jeg skrev en mail til Erhvervsbladets
redaktionssekretær (1)...med tilbud om indsendelse af "materialet" .
Fik dog aldrig svar i går...
Skrev også et indlæg i news:dk.edb.internet.udbydere ..(han er vel en
form for "udbyder" ?....blev i morges gjort opmærksom på denne tråd...:)

(1) Grunden til Erhvervsbladet er, at i de sidste 10-15 år har de
faktisk advaret mod tilsvarende "fakturaer" om optagelse i diverse
"verdensomspændende" web/fax-kataloger tilsendt fra dubiøse schweitziske
foretagender...fakturaerne har været afsendt fra Prag...(2)

Selvfølgelig en god investering....1000 x 4,- + lidt tryk....hurtigt
regnet 6000,-...(fakturaprinteren har han nok i forvejen...
Hvis 2% betaler er der en omsætning på 100.000,- :)

Kan næsten se for mig følgende scenarie:
I denne søde juletid (2) er der en bogholderivikar, der tænker: "Det er
nok prokurist Hansen, der har bestilt denne ydelse...men Hansen er på
ferie, ude at købe julegaver, på messe, whatever...jeg vil ikke være
skyld i firmaets manglende markedsføring de næste 6 mdr,,,,så jeg
betaler.."

(2) Kendt sag: Før omtalte fakturaer er modtaget i DK omkring jul/nytår
samt sommerferieperioden) ...smart tænkt...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Gitte Jensen

Dato : 17-12-02 12:58

Hej NG.
Har også fået denne "faktura" tilsendt. Hvordan politianmelder man den
sådan ??

Hilsen
Gitte

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 17-12-02 14:42

"Gitte Jensen" <mm-service@mm-service.dk> wrote in message

> Har også fået denne "faktura" tilsendt. Hvordan politianmelder man den
> sådan ??

Man skriver såmænd bare et brev, og sender det til politiet.

Gjorde det samme i går aftes, og blev ringet op idag med beskedden "Vi har
fået besked på at sagen ikke skal efterforskes", så det løb er desværre kørt
kan jeg forstå. Temmeligt deprimerende.

Mvh
Adrian

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 14:53

> [...]
> fået besked på at sagen ikke skal efterforskes", så det løb er desværre

Politiet kan ikke gøre noget ved det, fordi der står at man bare kan smide
brevet væk. Det er altså ikke ulovlig i den forstand.
Til gengæld har jeg snakket med Told & Skat ( en af mine kunder). Set fra T
& S's side ligger problemet nemlig i, at de har skrevet en "rigtig" faktura,
med moms osv. De skal altså afregne momsen i næste kvartal, og _vel at
mærke_ for ALLE udskrevne fakturaer. Dvs at hvis der er under 20% der
betaler, så skal de faktisk have penge op ad lommen.
Et simpelt regnestykke : 1000 udsendte fakturaer giver et momsbeløb på
1.000.000 kr (vi kigger ikke på småpengene).
Hvis der er 20% der betaler, kommer der 200 * 5.000 ind = 1.000.000
Hvis der kun er 2% der er så dumme, skal de af med 1.000.000 - (20 * 5.000)
= 900.000
Det tror jeg ikke der er nogen der har likviditet til. Man kan derfor få en
mistanke om, at de lukker butikken 31/12, og damper af med rovet.
Hvem står med en lang næse ? Told & Skat, virksomhederne og skatteyderne.
Glædelig Jul, allesammen

Nico

Fra : Gustaf Serve

Dato : 17-12-02 15:03

Nico de Jong skrev:

>De skal altså afregne momsen i næste kvartal, og _vel at
>mærke_ for ALLE udskrevne fakturaer.

Så vidt jeg har forstået står der også i vedlagte skrivelse, at man
vil få tilsendt en kreditnota såfremt man vælger ikke at betale.

--
Gustaf Serve

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 19:37

"Gustaf Serve" <nospam@serve.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg har forstået står der også i vedlagte skrivelse, at man
> vil få tilsendt en kreditnota såfremt man vælger ikke at betale.

Det er da rigtigt nok, men jeg forstod brevet sådan, at de ville sende
kreditnotaerne _efter_ at "kampagnen" var færdig, og for at få det gjort
inden nytår, skal de på arbejde i weekenden efter julen.

Nu håber jeg ikke at Firmaet følger med i denne nyhedsgruppe, men Told &
Skat har faktisk mulighed for at kræve sikkerhed for den udfakturerede moms,
hvis de tror at momsen er i fare. Det kan jo f.eks. være i form af
bankgaranti, men jeg tvivler meget på at det berørte pengeinstitut (se
registreringsnummeret på fakturaen) vil være ville til sådan noget. De kan
også spærre kontoen for udbetalinger. Jeg er rigtig spændt på at se hvad der
sker.

Nico

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-02 00:05

Gustaf Serve <nospam@serve.dk> wrote in

> Så vidt jeg har forstået står der også i vedlagte skrivelse, at man
> vil få tilsendt en kreditnota såfremt man vælger ikke at betale.

Stod der ikke at "beløbet krediteres" når kampangen er ovre ? - Det
forstår jeg som at så længe kampagnen kører står du i systemet til at
skylde dem penge, det beløb krediteres din konto hos dem med når
kampagnen er ovre med mindre du betaler fakturaen. Dvs. du ender med
at står til at skylde dem 0 kr hvis du ikke betaler.

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-12-02 16:05

Med mindre at de udskriver kreditnotaer
for ikke betalte fakturaer inden 31.12.

Kim

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 16:38

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med mindre at de udskriver kreditnotaer
> for ikke betalte fakturaer inden 31.12.

Det de vel.

Jeg ser frem til at modtage en sådan kreditnota inden årets udgang, da jeg
ellers vil "snakke" lidt med T&S.

Min virksomhed står jo i "bøgerne" hos skvadderhovederne med en ubetalt
"regning".....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : morten sorensen

Dato : 17-12-02 16:54

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dff44c2$0$47067$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Min virksomhed står jo i "bøgerne" hos skvadderhovederne med en ubetalt
> "regning".....

I hvor høj grad er dette et problem ?

Jeg sidder i samme situation.

morten sorensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 16:57

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> I hvor høj grad er dette et problem ?
>
> Jeg sidder i samme situation.

Principielt ville jeg mene, vi står med en uafregnet faktura. Denne skal
opføres i vort bogholderisystem som sådan.

Følgebrevet finder jeg aldeles urelevant i denne situation, da intet er
anført på fakturaen som skulle indikere at denne er et tilbud, en spøg eller
anden form for morsomhed.

En faktura er en faktura, når intet andet er anført på denne.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : morten sorensen

Dato : 17-12-02 17:07

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dff495a$0$47071$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Principielt ville jeg mene, vi står med en uafregnet faktura. Denne skal
> opføres i vort bogholderisystem som sådan.

Vil det sige at jeg skal indskrive at jeg faktisk skylder penge indtil jeg
får en kreditnota ?

> [...]
eller
> anden form for morsomhed.
>
> En faktura er en faktura, når intet andet er anført på denne.

Uden at være jurist - eller bare kyndig på området - lyder det rimeligt nok.

morten sorensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 17:14

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil det sige at jeg skal indskrive at jeg faktisk skylder penge indtil jeg
> får en kreditnota ?

Jeg siger naturligvis ikke du skal. Jeg vil gøre det.

Det er den eneste måde, jeg overfor for T&S kan dokumentere en manglende
momsafregning fra skvadderhovederne, såfremt samme skvadderhoveder ikke
fremsender mig en kreditnota inden årets udgang.

> Uden at være jurist - eller bare kyndig på området - lyder det rimeligt
nok.

Hele essensen er: Det drejer sig om et dansk skvaderhovedforetagne underlagt
danske momsregler og ikke en virksomhed fra "de varmere eller varme lande".

Hvis ikke skvadderhovedernes optræden er ulovlig, vil jeg i det mindste
sørge for eller se til at samme skvadderhoveder overholder dansk moms- og
skattelovgivning.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : morten sorensen

Dato : 17-12-02 17:21

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dff4d53$0$47050$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg siger naturligvis ikke du skal. Jeg vil gøre det.

Det er ikke fordi jeg ikke vil gøre det - jeg prøver bare at forstå hvad
implikationerne kan være for mig - dels hvis jeg gør noget og dels hvis jeg
ikke gør noget.

> Det er den eneste måde, jeg overfor for T&S kan dokumentere en manglende
> momsafregning fra skvadderhovederne, såfremt samme skvadderhoveder ikke
> fremsender mig en kreditnota inden årets udgang.

Hvorfor skal *du* kunne dokumentere en manglende afregning fra *dem* ?

Er det fordi din købsmoms skal 'passe' med deres salgsmoms ?

> Hvis ikke skvadderhovedernes optræden er ulovlig, vil jeg i det mindste
> sørge for eller se til at samme skvadderhoveder overholder dansk moms- og
> skattelovgivning.

Måden at stoppe dette på er nok at insistere på at de kvæles i deres eget
administrative kaos. For et kaos må det vel være for dem ?

morten sorensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 17:28

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor skal *du* kunne dokumentere en manglende afregning fra *dem* ?

Principielt har jeg med fakturaen i hånden en mulighed for fradrag på
"reklamekontoen" samt et momsfradrag.

Summa summarum en nedskrivning af mit overskud samt udskydning af skatte- og
momsbetaling til år 2003.

> Måden at stoppe dette på er nok at insistere på at de kvæles i deres eget
> administrative kaos.

Det er der kun os "kunder" til at gøre.

> For et kaos må det vel være for dem ?

Helt basalt tror jeg skvadderhovederne er revnende lige glade med os =
kunderne samt T&S.

Jeg håber i mit stille sind at T&S vil aflægge dem et uanmeldt besøg i meget
nær fremtid.....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 17-12-02 17:49

On Tue, 17 Dec 2002 17:28:08 +0100, "Bjørn Jørvad"

> [...]
>kunderne samt T&S.
>
>Jeg håber i mit stille sind at T&S vil aflægge dem et uanmeldt besøg i meget

Jeg tror desværre også at de er kolde og bedøvende ligeglade med hele
systemet, og os andre.. Noget kunne vel tyde på det.

Men man kan kun håbe at T&S besøger den imorgen.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : morten sorensen

Dato : 17-12-02 18:23

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dff508c$0$47047$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Principielt har jeg med fakturaen i hånden en mulighed for fradrag på
> "reklamekontoen" samt et momsfradrag.

Det er rigtigt.

> Summa summarum en nedskrivning af mit overskud samt udskydning af skatte-
og
> momsbetaling til år 2003.

Hvis nu jeg ikke bruger fakturaen til det, kan jeg da ikke bare ignorere
fakturaen og den eventuelle kreditnota ?

Hvilket scenarie kunne give mig problemer ?

morten sorensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 19:01

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis nu jeg ikke bruger fakturaen til det, kan jeg da ikke bare ignorere
> fakturaen og den eventuelle kreditnota ?

Jo da.

> Hvilket scenarie kunne give mig problemer ?

Intet.

Jeg formodede, du havde læst hele tråden...

Det drejer sig ikke om dit, mit og de andres "problem".

Det drejer sig udelukkende om at give skvadderhovederne ét eller flere
problemer.

Husk, der trods alt nogle virksomheder, der går i fælden.

Laver jeg en hurtig optælling af indlæggere som har modtaget fakturaen, med
baggrund i de 1.000 stk. udsendte, er vore beklagelser kun en lille
dråbe.....under 2% af den samlede mængde.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 19:46

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dff6632$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Laver jeg en hurtig optælling af indlæggere som har modtaget fakturaen,
med
> baggrund i de 1.000 stk. udsendte, er vore beklagelser kun en lille
> dråbe.....under 2% af den samlede mængde.

Må jeg spørge hvor du har fra at der kun var 1.000 ? Jeg har set det nævnt
et par steder, men hvor kommer det oprindeligt fra ?

Nico

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-12-02 21:59

"Nico de Jong" <nico@IGNOREfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Må jeg spørge hvor du har fra at der kun var 1.000 ? Jeg har set det nævnt
> et par steder, men hvor kommer det oprindeligt fra ?

Jeg har læst det et eller andet sted i medierne...var det Computerworld
eller sådan noget lignende på nettet..kan sgútte huske det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Elmo Jensen

Dato : 18-12-02 00:01

I indlæg <ciKL9.2540$lV5.2831@news.get2net.dk>,
skrev nico@IGNOREfarumdata.dk følgende:

> Må jeg spørge hvor du har fra at der kun var 1.000 ? Jeg har set det nævnt
> et par steder, men hvor kommer det oprindeligt fra ?

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=17383

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-12-02 16:36

Nico de Jong wrote:
> [...]
>
> Må jeg spørge hvor du har fra at der kun var 1.000 ? Jeg har set det
> nævnt et par steder, men hvor kommer det oprindeligt fra ?

Vi kan jo kigge på fakturanumrene - de skal være fortløbende den jeg sidder
med har nr 51031, hvad står det på i andres ?
og den er sendt til Malling Support ApS, M - ca. midt i alfabetet ?

de sender nok ikke så mange andre fakturaer
/carsten

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 18-12-02 17:36

Wed, 18 Dec 2002 16:35:45 +0100, skrev "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> :

>Vi kan jo kigge på fakturanumrene - de skal være fortløbende den jeg sidder
>med har nr 51031, hvad står det på i andres ?

Min har et nr., der er ca. 8.000 lavere !!!

>og den er sendt til Malling Support ApS, M - ca. midt i alfabetet ?

og min er sendt til gittes.dk - altså G.....

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Knud Berggreen

Dato : 18-12-02 18:39

Nr. 33201 til Berggreen.dk

/Knud

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 18-12-02 20:18

"Knud Berggreen" skrev:

> Nr. 33201 til Berggreen.dk

Nr. 40585 til Et-Soft.dk

Hm ... hvis de numre er fortløbende - hvad mønsteret tyder på - så har de
udsendt mange flere end de 1000 fakturaer som de selv angav. Så er tallet
vel nærmere oppe i en 30-40-50000 fakturaer.

Regne regne, 40000 * 5000 kr giver ialt 200 millioner.

Mvh, Laes

Fra : morten sorensen

Dato : 18-12-02 18:30

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> Vi kan jo kigge på fakturanumrene - de skal være fortløbende den jeg
sidder
> med har nr 51031, hvad står det på i andres ?
> og den er sendt til Malling Support ApS, M - ca. midt i alfabetet ?

Min er sendt til morsor.dk og har nummer 52222

morten sorensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 16:06

On Wed, 18 Dec 2002 18:30:12 +0100, "morten sorensen"
<morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> wrote:

>Min er sendt til morsor.dk og har nummer 52222
>morten sorensen

Er du et firma eller en privatperson med eget domæne?

Hvis du er en sidstnævnte, så er der i hvert fald ingen
tvivl om at du kan få optaget en klage hos
Forbrugerstyrelsen

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-12-02 16:32

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er du et firma eller en privatperson med eget domæne?

Han er momsregistreret..!!

> Hvis du er en sidstnævnte, så er der i hvert fald ingen
> tvivl om at du kan få optaget en klage hos
> Forbrugerstyrelsen

Hold nu op med forbrugerstyrelsen.

Det viser blot, du ingen anelse har om virksomhedsdrift/etik/retsstilling
omkring handel/salg virksomheder imellem.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 17:53

On Thu, 19 Dec 2002 16:31:52 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote:

>Hold nu op med forbrugerstyrelsen.
>
>Det viser blot, du ingen anelse har om virksomhedsdrift/etik/retsstilling
>omkring handel/salg virksomheder imellem.

Nå, og efter hvad jeg har hørt, så blev der lavet noget
tilsvarende sidste år, hvor FS blev inddraget. Om det var en
tilsvarende situation eller om der var andre aspekter skal
jeg ikke kunne sige, men under alle omstændigheder så kan
jeg ikke se at det skader.

Iøvrigt så holder dine argumenter med at der er forskellige
love om det er privat eller erhverv ikke. Der er love
indenfor markedsføring hvor der ikke skelnes, og det er nu
en gang FS som kan gribe ind når disse love overtrædes.

I øvrigt så er det vel lige groft nok at påstå at jeg ingen
anelse har om virksomhedsdrift og etik. Du har muligvis ret
i at jeg ikke er ekspert omkring retsstilling, hvem bortset
fra jurister er det, men med dine udtalelser omkring
virksomhedsdrift og etik og din formulering generelt er
meget nedladende. Det er noget du burde arbejde lidt med så
ikke du støder folk mere end højst nødvendigt.

/Knud

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-12-02 18:55

"Knud Berggreen" <knud@berggreen.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå, og efter hvad jeg har hørt, så blev der lavet noget
> tilsvarende sidste år, hvor FS blev inddraget.

Nå da ... og havde de noget "magt" til at gøre noget ved det..?

>Om det var en
> tilsvarende situation eller om der var andre aspekter skal
> jeg ikke kunne sige, men under alle omstændigheder så kan
> jeg ikke se at det skader.

Tjaee... jeg finder det nærmest latterligt, vi som virksoheder skulle
henvende os til Forbrugerstyrelsen ... og så lige netop dem ... med vore
*erhvervsmæssige* problemer.

> [...]
> indenfor markedsføring hvor der ikke skelnes, og det er nu
> en gang FS som kan gribe ind når disse love overtrædes.

Belær mig ´venligst, hvilke love som findes omkring markedsføring
Forbrugerstyrelsen kan gribe ind overfor....når det gælder *handel* mellem
virksomheder..?

> [...]
> fra jurister er det, men med dine udtalelser omkring
> virksomhedsdrift og etik og din formulering generelt er

Det er på grænsen af det groteske for ikke at sige latterlige som virksomhed
at påberåbe sig Forbrugerstyrelsen hjælp, når det specifikt drejer sig om
problemer omkring *handel* virksomheder imellem.

> Det er noget du burde arbejde lidt med så
> ikke du støder folk mere end højst nødvendigt.

Sorry ... jeg kan ikke anderledes, når man tilskriver Forbrugerstyrelsen
magt, indflydelse endsige interesse i og omkring salg/handel virksomheder
imellem.

Det er ganske simpelt *IKKE* forbrugerstyrelsen område for slet ikke at tale
om interesse.

Jeg vil på det høfligste anbefale dig at sætte dig ind i forskellen mellem
forbrugerrettigheder og de handelsbetingelser som er *aftalefri* imellem
virksomheder.

Hvis du på noget tidspunkt ønsker at være selvstændig/blive momsregistret og
således driver erhvervsmæssig salg/handel og du ikke kender "moralen" samt
din retstilling, kan du blive noget så grusomt *røvrendt* af venlige
"sælgere".

Ikke mange virksomheder af en vis størrelse, har nosser nok til at vedgå,
deres ansattes afgivne ord, for slet ikke at tale om ansatte som vil vedstå
deres afgivne ord = det de mundtligt har lovet en køber = anden virksomhed.

Vi er dog stadig nogen som handler efter princippet: "Et ord er et ord og en
aftale er en aftale", men vi bliver færre og færre.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-12-02 18:30

> Vi kan jo kigge på fakturanumrene - de skal være fortløbende den jeg
sidder
> med har nr 51031, hvad står det på i andres ?
> og den er sendt til Malling Support ApS, M - ca. midt i alfabetet ?

min har 51041 hvis jeg ikke tager meget fejl. Sendt til Farum Data ApS.
Jeg kan ikke kontrollere det, for den ligger hos Told & Skat )

Nico

Fra : Henning Petersen

Dato : 23-12-02 09:48

On Wed, 18 Dec 2002 18:29:54 +0100, "Nico de Jong"

> sidder
>
> min har 51041 hvis jeg ikke tager meget fejl. Sendt til Farum Data ApS.
> Jeg kan ikke kontrollere det, for den ligger hos Told & Skat )

Her ankom nr 44016 til HPConsult, så det ser snart ud til at
udskrifterne er laver alfabetisk

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 19-12-02 09:27

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
> Vi kan jo kigge på fakturanumrene - de skal være fortløbende den jeg
sidder
> med har nr 51031, hvad står det på i andres ?

Hjelmslund Electronics
Faktura 45241
Kunde Nr 19239

Kunne være sjovt hvis man kunne gætte sig frem til hvor mange faktura der er
udstedt. Af unævnelige årsager, har jeg valgt ikke at tage deres egne udsagn
på 1000 stk for gode varer, da deres troværdighed ikke lever op til normale
standarder.
Adrian

Fra : Per H

Dato : 19-12-02 15:59

Jeg har modtaget faktura idag.

Fakturanr. 55164
Kundenr. 29162

Brugernavn phbyg@privat.dk

PH-BYG
3100 Hornbæk

www.ph-byg.dk

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-12-02 17:19

Fra : morten sorensen

Dato : 17-12-02 20:19

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> wrote in
message news:3dff6632$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det drejer sig udelukkende om at give skvadderhovederne ét eller flere
> problemer.

OK.... nu er selv jeg med

morten sorensen

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 18-12-02 09:16

> Det drejer sig udelukkende om at give skvadderhovederne ét eller flere
> problemer.

Det er ret beset ligegyldigt hvad du gør i dit eget regnskab. Det vil
kun få indflydelse, hvis T&S kigger på det og vælger at krydschecke lige
netop den regning.

Det vil måske være nemmere - og i hvert fald mere direkte - at kontakte
T&S i den region, fupvirksomheden hører til og opfordre dem til en rask
lille aktion lige efter nytår. Gerne vedlagt bilag og en forklaring af
sagens natur og omfang.

De ved det sikkert i forvejen, men det kan vel ikke skade at give lidt
oplysninger.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 19:44

> [...]
> fakturaen og den eventuelle kreditnota ?
>
> Hvilket scenarie kunne give mig problemer ?

Det værste man kunne tænke sig er måske at der skrives en rykker à la "Du
har haft mulighed for at bruge Qname. At du så ikke har gidet bruge det, er
jo ikke vores problem. Og det er heller ikke vores problem at andre ikke har
brugt det for at finde dig". Så kan de måske melde dig til KOB eller RKI, og
så skal der nok være nogen der betaler alligevel, fordi der ellers skal
bruges for meget tid på det.
Nu får vi se....

Nico

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-12-02 22:40

Så kan de måske melde dig til KOB eller RKI, og
> så skal der nok være nogen der betaler alligevel, fordi der ellers skal
> [...]

Er der ikke noget med, at fordringen skal være kr. 5.000,- eller derover,
inden RKI registrer som dårlig betaler? Derunder er det jo stadig ikke
lønsomt med en gennemført inkassosag, hvis man skal forsøge "at plukke håret
af en skaldet".

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 18-12-02 09:18

> Det værste man kunne tænke sig er måske at der skrives en rykker à la "Du

> har haft mulighed for at bruge Qname. At du så ikke har gidet bruge det, er

Så vidt jeg husker står der "Proforma Faktura" og ikke "Faktura". Vil
det ikke have indflydelse på retsgyldigheden af dokumentet?

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-12-02 09:50

"Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg husker står der "Proforma Faktura" og ikke "Faktura". Vil
> det ikke have indflydelse på retsgyldigheden af dokumentet?

Der står "Faktura", incl. fakturanummer, momsbeløb, osv. Sågar en
bankforbindelse og en "betales senest" dato.

Der er en helt anden ting som ikke har været oppe at vende endnu.
Forestil dig, at du betaler og bogfører den som en almindelig faktura.
Efterfølgende lukker de butikken.
Kan Told & Skat så komme, og sige "Desværre Herr, men vi har konstateret at
der var svindel med i billedet, så du kan ikke trække momsen fra alligevel"
?

Er der nogen der har erfaring med slige sager ?

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 19:40

> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Det mener jeg ikke er et problem, da en faktura per definition udskrives i
forbindelse med leverede varer. Når du ikke engang har bestilt det, har de
ikke noget at hænge dig op på, og specielt ikke pga det der står med kursivt
i følgebrevet. Hold det for alt i verden sammen.

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-12-02 19:38

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTEtele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dff44c2$0$47067$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg ser frem til at modtage en sådan kreditnota inden årets udgang, da jeg
> ellers vil "snakke" lidt med T&S.

Behøves ikke. Det er allerede gjort.

Nico

Fra : Thore

Dato : 18-12-02 10:23

> [...]

>mistanke om, at de lukker butikken 31/12, og damper af med rovet.
>Hvem står med en lang næse ? Told & Skat, virksomhederne og skatteyderne.

En anden vinkel:....hvis de har regnskabsår som kalenderåret, er de pr.
31/12-2002 i hvertfald små 5 mill. kroner værd, selv om _ingen_
betaler...
De har jo udestående hos debitorer på 1000 x 4975,- =4,975 mill...
Det kunne jo være en bankrådgiver, der lige skal have den sidste
provision hjem inden nytår giver dem en kassekredit/lån på et stort
beløb....rystende , men absolut ikke usandsynligt...

>Glædelig Jul, allesammen

Også herfra :)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-12-02 22:32

"Gitte Jensen" <mm-service@mm-service.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Har også fået denne "faktura" tilsendt. Hvordan politianmelder man den
> sådan ??
>
> Hilsen
> Gitte
Det behøver I overhovedet ikke bekymre jer om. Der var i dag i
Erhvervsbladet (forsiden) en stor artikel om lige netop denne sag. Det blev
dér bekræftet, at der var foretaget anmeldelser de forskellige steder, hvor
det kan lade sig gøre.

Jeg selv har åbennart ikke "gjort mig fortjent" til at få en - endnu.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Thore

Dato : 18-12-02 10:25

On Tue, 17 Dec 2002 22:32:01 +0100, "Karsten Jensen" <bito@tdc(remove
remove)adsl.dk> wrote:

>Jeg selv har åbennart ikke "gjort mig fortjent" til at få en - endnu.

Intet problem...du må godt overtage min..:)
Hvortil skal der faktureres?...lol...
Glædelig jul :)

Fra : Peter Brown

Dato : 19-12-02 13:10

Læs sidste udvikling på dette link:

http://www.tv2east.dk/php/shownews_article.php?id=569

Peter Brown

Fra : Thore

Dato : 19-12-02 17:10

On Thu, 19 Dec 2002 13:10:10 +0100, "Peter Brown"
<doc_069@mailandnews.com> wrote:

>Læs sidste udvikling på dette link:
>
>http://www.tv2east.dk/php/shownews_article.php?id=569

....hvor der en ikke-helt-uvæsentlig fejl!!! :

citat:

Forbrugerstyrelsen afviser i øvrigt at gribe ind overfor regningerne,
der nærmer sig bondefangeri. EDB-firmaet har nemlig sikret sig ved med
små bogstaver at skrive på regningen, at tøjfirmaet blot skal undlade at
betale, hvis det ikke vil modtage produktet.

citat slut

det er direkte fejagtigt...det står nemlig ikke på regningen/fakturaen.
Det står på reklamen, der følger med....

Det kunne jo være bogholderiet aldrig så reklamen, de blev bare
præsenteret for fakturaen....:(

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-12-02 18:18

> [...]

>1 anden, så det er vist lidt omfattende), da jeg skal til at politi anmelde

Her idag (22/12 kl. 18:00) "lykkedes det så" KeyWorld at komme i TV2 nyhederne.
Og der kommer mere kl. 19:00.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>