Menneskerettighederne?
Fra : Aston Villadsen

Dato : 16-12-02 15:47

Hej,

Findes der et sted på nettet hvor man kan gå ind og læse - ord for ord
- indholdet af de gældende menneskerettigheder?

Fra : René Jørgensen

Dato : 16-12-02 16:09

"Aston Villadsen" <aston@villadsen.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Findes der et sted på nettet hvor man kan gå ind og læse - ord for ord
> - indholdet af de gældende menneskerettigheder?

http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/konventionen/selveemrk/

Hilsen

René

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 16:12

Scripsit Aston Villadsen <aston@villadsen.com>

> Findes der et sted på nettet hvor man kan gå ind og læse - ord for ord
> - indholdet af de gældende menneskerettigheder?

Der er ikke nogen veldefineret tekst man kan kalde "de gældende
menneskerettigheder". Derimod er der en del forskellige internationale
konventioner m.v. som udtaler sig om menneskerettigheder i mere eller
mindre højstemt sprog og med større eller mindre grad af egentlig
forpligtelse for underskriverne.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Peter Kaas

Dato : 16-12-02 17:07

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit Aston Villadsen <aston@villadsen.com>

> Der er ikke nogen veldefineret tekst man kan kalde "de gældende
> menneskerettigheder".

Det skulle jeg da mene der er: Grundloven og Den Europæiske
Menneskeretskovention (EMRK). De indeholder da begge
menneskeretsbestemmelser og kan jo begge påberåbes ved
danske domstole som gældende ret.

Det er rigtigt at indholdet af disse bestemmelser kan være diffust
og ganske svært at definere, men det er dog en start.

Mvh
Peter Kaas

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-02 19:49

Scripsit "Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk>

> Det skulle jeg da mene der er: Grundloven og Den Europæiske
> Menneskeretskovention (EMRK). De indeholder da begge
> menneskeretsbestemmelser

De er to blandt mange tekster der med varierende præcision og
juridisk virkning definerer noget som nogen vil kalde
"menneskerettigheder".

Men det forekommer mig ikke meningsfuldt at udnævne en af dem til at
være *de* "gældende menneskerettigheder".

--
Henning Makholm "So? We're adaptable. We'll *switch missions*!"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-12-02 22:15

On 16/12/02 19:48, in article yahlm2p4x6n.fsf@ask.diku.dk, "Henning Makholm"
<henning@makholm.net> wrote:

> [...]
>
> Men det forekommer mig ikke meningsfuldt at udnævne en af dem til at
> være *de* "gældende menneskerettigheder".

De er da mere gældende i DK end de fleste andre, da de er gældende ret her i
landet. Grundloven er selvfølgelig og EMRK er inkorporeret i dansk ret.

Herudover har vist kun FNs erklæring om menneskerettigheder betydning, da
der ligeledes her er en domstol, der kan tage stilling.

/kristian