StofaNet & Router & Mac & PC
Fra : Karl Antz

Dato : 16-12-02 14:42

.... hvordan?

På StofaNets hjemmeside ser jeg kun noget med en switch.

Hvafforen router skal man købe, og hvordan skal den konfigureres?

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-12-02 15:08

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> ... hvordan?
>
> På StofaNets hjemmeside ser jeg kun noget med en switch.
>
> Hvafforen router skal man købe, og hvordan skal den konfigureres?

Er du opmærksom på familieopkoblingen?
Familieopkoblingen giver dig flere IP'er og du behøver kun din switch.
Da jeg købte stofaNet kostede det "kun" 25,- ekstra pr. mnd. Det synes
jeg skal opvejes mod routerens pris, arbejdstid med
opsætning/vedligehold, strømforbrug og "lovligheden".

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Karl Antz

Dato : 16-12-02 20:34

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> det "kun" 25,- ekstra pr. mnd. Det synes jeg skal opvejes mod routerens
> pris, arbejdstid med opsætning/vedligehold, strømforbrug og

Betyder det så ikke at én af computerne skal være tændt konstant? Og det
kan ikke lade sig gøre såvidt jeg ved (NB jeg prøver at finde ud af det
for nogle venner som bor i Århus - har selv ADSL)

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-12-02 23:17

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Betyder det så ikke at én af computerne skal være tændt konstant?

Nej, du kan forstille dig at der er placeret en router før switchen. Du
har den bare ikke fysisk stående. Routeren deler et givent antal
ip-adresser ud alt efter abonnementet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-02 17:15

In article <1fnags1.gu6r6b13o9w2eN%karlantz@isa.dknet.dk>, Karl Antz wrote:
> ... hvordan?
>
> På StofaNets hjemmeside ser jeg kun noget med en switch.
>
> Hvafforen router skal man købe, og hvordan skal den konfigureres?

Der er mange routere til en 500 kr seddel. Hvis du også overvejer
trådløst netværk, så koster det 5-600 kr ekstra hvis det er
indbygget i routeren fra starten.

Det vigtige for dig er, at den routeren kan konfigureres gennem
en browser, eller via telnet. Der er noget udstyr som kun kan
konfigureres med et PC program, og andre kræver en seriel port.

Jeg har en 3Com Officeconnect Wireless Cable/DSL gateway.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 19:06

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Der er mange routere til en 500 kr seddel. Hvis du også overvejer
> trådløst netværk, så koster det 5-600 kr ekstra hvis det er
> indbygget i routeren fra starten.

Er det så en basestastion, ligesom en Airport basestation? Kan man
virkelig få sadan en for godt kr. 1.000,-? Den er garanteret ikke lige
så pæn som en Airport.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-12-02 19:51

> Er det så en basestastion, ligesom en Airport basestation? Kan man
> virkelig få sadan en for godt kr. 1.000,-? Den er garanteret ikke lige
> så pæn som en Airport.

Vi har en D-Link DI-713P som indeholder en router, switch, print server
samt access point og den kan konfigureres via en browser. Den koster det
halve af en Airport.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 12:55

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Vi har en D-Link DI-713P som indeholder en router, switch, print server
> samt access point og den kan konfigureres via en browser. Den koster det
> halve af en Airport.

Betyder "Access point" at man kan blive koblet på netværket udefra,
således at man er "fuldt og helt" på det interne netværk?

Jeg skal bruge en sådan dims til pinden, men er lidt på herrens mark
med at finde den. Især en der virker med OS X, Linux og Windows?
Nogen der ved noget?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-12-02 13:01

On 17 Dec 2002 12:54:35 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

>Jeg skal bruge en sådan dims til pinden, men er lidt på herrens mark
>med at finde den.

Et diskotek plejer at vær et meget godt sted.

MVH

Martin Edlich

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 13:08

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Et diskotek plejer at vær et meget godt sted.

Oho. Nogen du specielt kan anbefale?

Er du iøvrigt stadigvæk til julefrokost?

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-12-02 13:10

On 17 Dec 2002 13:07:48 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

>Oho. Nogen du specielt kan anbefale?

Næh, du må forsøge dig frem.

>Er du iøvrigt stadigvæk til julefrokost?

Nej, nu benter jeg med den næste til januar. Jeg var til julefrokost
fredag og mandag, så det er meget rart med en pause inden de "rigtige"
julefrokoster.

MVH

Martin Edlich

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-12-02 15:32

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Oho. Nogen du specielt kan anbefale?
>
> Er du iøvrigt stadigvæk til julefrokost?
Det skulle man tro!
°<8-D

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-12-02 17:51

In article <kkfzswamis.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Betyder "Access point" at man kan blive koblet på netværket udefra,
> således at man er "fuldt og helt" på det interne netværk?

Hvis med udefra mener indenfor 100 meter, ja så er det hvad et AP
betyder. Du er så på det interne netværk som om du havde stukket
ledningen i en 5 mbit switch.

> Jeg skal bruge en sådan dims til pinden, men er lidt på herrens mark
> med at finde den. Især en der virker med OS X, Linux og Windows?
> Nogen der ved noget?

Apoteket sælger sådan nogle gummiting.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 20:40

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Hvis med udefra mener indenfor 100 meter, ja så er det hvad et AP
> betyder. Du er så på det interne netværk som om du havde stukket
> ledningen i en 5 mbit switch.

Ah. Det er trådløst. Jeg tænkte på noget VPN fnidder.

> Apoteket sælger sådan nogle gummiting.

Har du aktier i dem?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 15:59

> Vi har en D-Link DI-713P som indeholder en router, switch, print server
> samt access point og den kan konfigureres via en browser. Den koster det
> halve af en Airport.

Virker sådan en printserver til Mac'en?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-12-02 21:43

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Virker sådan en printserver til Mac'en?

Jeg har faktisk ikke fået testet den endnu, men det er da et perfekt
lille juleaftens projekt.

Du hører nærmere.

Men access pointet er genialt også selvom printserveren ikke virker -
hvis du vil se den er der juleøl i skabet.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 21:49

> [...]
>
> Men access pointet er genialt også selvom printserveren ikke virker -
> hvis du vil se den er der juleøl i skabet.

Ellers tak... det er der vist ikke tid til i øjeblikket. Jeg har heller
ikke rigtigt behov for trådløst netværk her i min et-væretles