Newbie - oprette folder med navn angivet i~
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 16-12-02 09:50

Hej NG!

Jeg er helt ny med Visual Basic - jeg skal have lavet følgende:

Et script der kaldes med en parameter som angiver et mappenavn. Scriptet
skal så oprette en folder med dette mappenavn hvis den ikke findes i
forvejen. (jeg anvender W2K)

Jeg har indtil videre følgende:

Dim fso, f
Set f = fso.CreateFolder("c:\test")
CreateFolderDemo = f.Path

Så det jeg mangler er vel at få et variabel-navn ind (9 karakter) og anvende
i stedet for "test" og indledningsvis at checke om mappen findes.

Håber nogle kan hjælpe. Hvis der iøvrigt findes nogle gode samlinger af
scripts man kan lade sig inspirere af vil jeg gene have et link!

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-12-02 12:32

"Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Jeg er helt ny med Visual Basic - jeg skal have lavet følgende:
Velkommen til

> Set f = fso.CreateFolder("c:\test")
hvis du laver en textbox (som vi kalder text1) så kan det se sådan ud

Set f = fso.CreateFolder("c:\" & Text1.Text)

mht gode links, så er en af mine favoritter

www.planet-source-code.com

--
Niels Henrksen

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 16-12-02 13:39

> hvis du laver en textbox (som vi kalder text1) så kan det se sådan ud
>
> Set f = fso.CreateFolder("c:\" & Text1.Text)

Tak, men jeg tænkte mere på at mappenavnet kommer udefra da scriptet kaldes
fra en anden applikation:

f.eks "script.vbs mappenavn" hvor mappenavnet så ryger over i en variabel i
scriptet og kan sættes ind som du skriver.

> mht gode links, så er en af mine favoritter
>
> www.planet-source-code.com

Ser spændende ud!

Fra : Khezar

Dato : 16-12-02 20:20

Hej

Hvad med at bruge Command()??

Så vil det sådan ud:

Set f = fso.CreateFolder(Command())

Khezar
(fjern NOSPAM fra Email)

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 17-12-02 03:25

> Hvad med at bruge Command()??
>
> Så vil det sådan ud:
>
> Set f = fso.CreateFolder(Command())

Her er hvad jeg har nu! Jeg hvis jeg sætter Command() ind i stedet "C:\FSO"
får jeg fejlmeddelelsen "Typer stemmer ikke overens: 'command'.

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If NOT objFSO.FolderExists("C:\FSO") Then
Set objFolder = objFSO.CreateFolder("C:\FSO")
End If

Kan du prøve at vise hvordan den skal anvendes?

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 17-12-02 08:46

Fra : Morten Nissen

Dato : 05-01-03 12:55

> [...]
> Set objFolder = objFSO.CreateFolder("C:\FSO")
> End If
>
> Kan du prøve at vise hvordan den skal anvendes?

Hej Niels

command() indenholder de parameter du kalder et program med, altså kompilere
en .exe og skriv
hvaddinexefilnuhedder.exe navnetpådenmappedugernevilhavelavet

Nu skriver du jo at funktionen bliver kaldt fra andes sted, hvis det er fra
vb skal du gøre således

public sub LavSaaDenSkideFolder(DirName as string)
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If NOT objFSO.FolderExists("C:\FSO") Then
Set objFolder = objFSO.CreateFolder("C:\FSO")
End If
end sub

Hvis det stadig ikke virker kan du så ikke lige skrive lidt mere om opsættet
../Morten

Fra : Christian

Dato : 09-01-03 07:10

Hejsa!

jeg ved ikke lige hvordan du havde tængt dig at lave programmet.
Hvis du indtaster stien i en tekstboks og så klikker på en knap, kan
du gøre følgende:

Sub knapnavn_click()
lavmappe(""& Text1.value &"")
end sub

Function lavmappe(sti)
Dim fso, f
Set f = fso.CreateFolder(sti)
CreateFolderDemo = f.Path
End function

Her forudsætter jeg at din tekstboks hedder Text1 og din knap hedder
knapnavn.
Husk at rette det i din kode.

Desuden skal det siges at du kan bruge din lavmappe(sti) funktion i
hele den form som den er i.
Dvs. hvis du et andet sted har brug for at oprette en mappe,
eksempelvis C:\test, kan du bare skrive

lavmappe("C:\test")

Håber du kan bruge det.
Ellers kan du gå på dit bibliotek og finde noget om Visual Basic...
Der er massere.

Prøv også: www.planet-source-code.com

mvh
Shorty