Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til redigering af billede.....
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 16-12-02 06:06

Jeg sidder og leger lidt med min scanner og Corel Photo Paint.

Jeg vil gerne have lavet det sådan at et portræt "fader" ind fra baggrunden.
Jeg vil gerne have dette lavet som jpg da jeg så kan lave baggrunden
usynlig.

Nu har jeg rodet med corel i 3 timer uden at finde funktionen - det kan godt
skyldes mit elendige engelsk, men jeg er stadig rimelig sikker på at man kan
gøre det i corel.

Jeg har desuden prøvet i microsoft photo editor, men der tror jeg ikke den
findes.....

Hjælp..... (piv)........

På forhånd tak for hjælpen

Lars Christoffersen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 16-12-02 08:15

Hej Lars

Du skal bruge den den funktion som i Photopaint 10 hedder Vignette
(effekter, Creativ, Vignette).

mvh
Anders

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 18-12-02 11:59

> Du skal bruge den den funktion som i Photopaint 10 hedder Vignette
> (effekter, Creativ, Vignette).

Jeg skulle lige afprøve rådet, og det virker jo fint.

Her hos mig kan jeg vælge hvilken farve jeg vil lave udfadningen i, men
hvordan vælger jeg Transparent (altså "ingen" farve)?

Jeg bruger Photopaint 10.

Søren Falkenberg Johansen

Idé-Sign - Skilte & Solfilm
Strandvejen 52
5240 Odense NØ

Tlf. 63 10 50 58 Fax 63 10 50 78

Websites www.ide-sign.dk / www.3M-solfilm.dk
E-mail: info@ide-sign.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 19-12-02 14:20

"Søren Falkenberg Johansen" <sorenNOSPAM@ide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle lige afprøve rådet, og det virker jo fint.
>
> Her hos mig kan jeg vælge hvilken farve jeg vil lave udfadningen i, men
> hvordan vælger jeg Transparent (altså "ingen" farve)?

Du laver en maske med f.eks. "Tryllestaven" eller et af de andre værktøjer i
det hvide felt. Når du derefter gemmer filen (med masken bevaret) vil du se
at du har slået "hul" i billedet.

Hvis det er den anden del af billedet du ønsker "slået hul i", skal du
trykke på "Inverts a Mask", det er den knap som er hvid/sort. Du finder den
også under Mask, Inverts.

Mvh
Anders Rehhoff

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 03-01-03 10:17

Tak for alle svarene. Min forbindelse til nyhedsgrupper har været "cuttet",
derfor det sene svar....

Fra : emj

Dato : 19-12-02 14:47

On Wed, 18 Dec 2002 11:58:32 +0100, "Søren Falkenberg Johansen"
<sorenNOSPAM@ide-sign.dk> wrote:

>Her hos mig kan jeg vælge hvilken farve jeg vil lave udfadningen i, men
>hvordan vælger jeg Transparent (altså "ingen" farve)?

Du kan ikke undgå at få farve på baggrunden, selv om du laver den
transparent i billedbehandlingsprogrammet og derfor skal du lave
fadeud på den farve baggrund som billedet senere skal bruges på.
Det skal vel ikke blive liggende i billedbehandlingsprogrammet til
evig tid.
Hilsen emj

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-02 16:02

Søren Falkenberg Johansen wrote in <atsb9p$9v9$1@sunsite.dk>:
> Her hos mig kan jeg vælge hvilken farve jeg vil lave udfadningen i, men
> hvordan vælger jeg Transparent (altså "ingen" farve)?

Jeg har ikke selv leget med funktionen, men hvis den ikke understøtter
transparens har jeg en løsning, som måske er den bedste "omvej". Den virker
til stort set alt, der ikke understøtter transparens direkte.

Lav to udgaver. En med sort baggrund, og en med hvid. Læg dem over hinanden,
og sæt blandingsmetoden til "difference". Resultatet skulle gerne være et
billede i gråtoner, der viser præcis den transparens du ønsker. Dette
kopieres til udklipsholderen.

Så sætter du blandingsmetoden til "normal", og sætter den øverste til 50%
gennemsigtighed. Du har nu et billede med grå baggrund. Sammensæt de to lag
til ét, og lav en maske. Indsæt billedet fra udklipsholderen til masken. Du
skal nok gøre det negativt for at opnå den ønskede effekt. Du kan evt.
påføre masken på selve billedet, så den grå baggrund forsvinder helt.

Prisen er, at det går ud over farvenuancerne. Der hvor billedet er helt
synligt, vil der ikke være gået noget tabt. Men jo mere gennemsigtigt
billedet er, jo færre nuancer vil der være. Det værste er så pixels der er
1/256 synlige (0,39%), der vil der kun være 8 farver, mod de sædvanlige
knap 17 millioner.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Nobody

Dato : 16-12-02 13:11

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
>Jeg vil gerne have lavet det sådan at et portræt "fader" ind fra
>baggrunden.
>Jeg vil gerne have dette lavet som jpg da jeg så kan lave baggrunden
>usynlig.

Du skal huske at gemme som EPS, TIFF, PNG eller det pågældende
programs native suffix (nøgleordet er tabsløs
konvertering/kompression). Ved 'save as jpg' ignoreres de
"transparente" pixels og der vil være et konstant (det kan dog
diskuteres hvor stor vægt man skal lægge i dette) billede-kvalitetstab
ved hver 'save'.

I dette tilfælde kan PNG 24bit anbefales; tabsløs kompression og
understøttelse af 8-bit alpha (altså til forskel fra GIF's "on/off"
transparens hvor PNG 24 give mulighed for 255 "transparency"
niveauer). Du kan altså smække din PNG 24 med gradient-fade
(vignetten) ind over alt.

Mvh
/Nobody