Hvorfor skal de så tit hedde det?
Fra : Martin

Dato : 16-12-02 01:22

Det er saftsusemig tit at en helt hedder John eller Jack.

Jack Bauer, John McClane, Jack Slater og så videre.

Fra : Peter Lind

Dato : 16-12-02 01:55

"Martin" <mark@hotmail.com> skrev
> Det er saftsusemig tit at en helt hedder John eller Jack.
>
> Jack Bauer, John McClane, Jack Slater og så videre.

Hejsa

Ja, det kan der være noget om... Selv i Fight Club, hvor 'helten' ikke
hedder noget, har man alligevel valgt at kalde ham Jack.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men når jeg selv skriver et manuskript
eller en novelle, og ikke lige kan finde på navne til hovedpersonerne, så
starter jeg med at kalde dem John og Jack og så fremdeles - måske arbejder
de 'rigtige' forfattere på samme måde, og kommer så bare aldrig helt ud af
navnet.
John er desuden et meget generelt navn (på engelsk), f.eks. i John Doe, og
de to navne er vel lidt ligesom Jens og Peter er her i Danmark (selv om de
navne alt for sjældent bliver brugt om heltene i danske film).

Så jeg tror delvis at det er dovenskab, men også for at give helten et mere
'everyman' image, så enhver Joe Sixpack kan identificere sig med ham.

Blot mit bud

mvh
Peter Lind

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-12-02 02:07

Peter Lind <peterlind@hotmail.com> skrev:

> Så jeg tror delvis at det er dovenskab, men også for at give helten
> et mere 'everyman' image, så enhver Joe Sixpack kan identificere sig
> med ham.

Du har nok fat i den lange ende. Af samme grund sker det, at heltene får
nogle mere specielle navne, som f.eks. Fox "even my mother called me Mulder"
Mulder.

Jeg har altid undret mig over hvordan forfattere finder på navnene til deres
figurer. Slår de op i en telefonbog eller finder de bare på?

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : David T. Metz

Dato : 16-12-02 02:33

Mark Thomas Gazel skriblede:

> [...]
>
> Jeg har altid undret mig over hvordan forfattere finder på navnene
> til deres figurer. Slår de op i en telefonbog eller finder de bare på?

Det kommer nok an på forfatteren og dennes intentioner. John og Jack er
generiske navne som i John Doe og Jack of all trades. Men John er tillige
et bibelsk navn, fx.

Fox er næppe valgt tilfældigt, men for at afspejle karakteren - ligesom
sikkert Dana (Scully) er (Et anagram for "Scud Anally"?) Nå parentesen var
en joke, men pointen er at referencer og anagrammer ofte har en betydning -
bare se på Sven Åge Madsens (Seven Ages Madness) forfatterskab. Men sådan
en som James Joyce slog jo op i avisen (Ulysses).

David

Fra : /Ole

Dato : 16-12-02 13:33

Ja, men har nogen lagt mærke til at Mulders søster hedder Samantha, nok ikke
tilfældigt at de to tilsammen hedder Samantha Fox....?!

Mange gange tror jeg at navnevalg er helt tilfældige, som f.eks. forfatteren
Mark Twain (kan ikke huske hans rigtige navn), som byggede sit kunstnernavn
på en tifældig samtale mellem to matrosser på en hjuldamper på
mississippi-floden. En matros råber: "Mark?" (hvormange mærker dækker vandet
på målepinden? Hvor dybt er her? Mærke?), hvortil den anden matros svarer:
"Twain" (to)... Sand historie!

/Ole

Fra : Martin M. Larsen

Dato : 16-12-02 22:02

On Mon, 16 Dec 2002 13:32:54 +0100, "/Ole" <ossk01@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>på målepinden? Hvor dybt er her? Mærke?), hvortil den anden matros svarer:

Samuel Langhorne Clemens

(Kilder: et Star Trek TNG dobbeltafsnit (Times Arrow I & II) og
Lademanns Leksikon)

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-12-02 13:49

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> John er desuden et meget generelt navn (på engelsk), f.eks. i John Doe, og
> de to navne er vel lidt ligesom Jens og Peter er her i Danmark (selv om de
> navne alt for sjældent bliver brugt om heltene i danske film).

Jack er "default-navn" til heltene i engelsksprogede folke- og
kunst-eventyr, afaik. Det kan forklare den del.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Jacob

Dato : 16-12-02 09:49

> Det er saftsusemig tit at en helt hedder John eller Jack.
>
> Jack Bauer, John McClane, Jack Slater og så videre.

Det er fordi det er cool at hedde noget med J.

/Jacob :)