DVD : Hvad dækker garantien ?
Fra : Per Avlastenok

Dato : 15-12-02 23:59

Hej NG !
Jeg købte for ½ år siden en DVD i Bilka (ca. 1000.- kr.)
DVD'en har jeg ikke brugt så meget, men har dog uden problemer afspillet
DVD-film
samt div. musik-CD'er.
Pludselig ridser DVD'en en dobbelt-cd, og jeg vil ikke prøve med andre, hvis
også disse
bliver ødelagt.
Det har ikke været muligt at afspille den ødelagte dobb.-CD i andre
CD-afspillere (3 stk.)
Jeg er i tvivl om garantien dækker for denne ødelagt musik-dobb. CD.
Der står i Garantibeviset at garantien ikke dækker hvis :
"Der er tale om følgeskade"
Hermed er jeg i tvivl om ødelæggelsen af CD'en er en følgeskade, eller om
"følgeskade" er
en defekthed i DVD'en, opstået ved udefrakommende påvirkning.
DVD'en ødelægger pludselig en CD uden at være påvirket udefra.

Hilsen Per

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 16-12-02 00:33

"Per Avlastenok" <perav@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej NG !
> Hermed er jeg i tvivl om ødelæggelsen af CD'en er en følgeskade,.

Ødelæggelsen er efter min mening en følgeskade, nemlig en skade som følge af
normal brug af produktet.

eller om
> "følgeskade" er
> en defekthed i DVD'en, opstået ved udefrakommende påvirkning.
> DVD'en ødelægger pludselig en CD uden at være påvirket udefra

Den forstår jeg ikke rigtigt!

Det kune være lov om produktansvar, men den har følgende begrænsning:

§ 8. Ved fastsættelse af erstatning for skade på ting fradrages et beløb på
4.000 kr.

Den ville Bika, eller rettere producenten, ikke kunne skrive sig ud af.

Gør Dvd´en det igen, kan den jo være behæftet med en fejl, der således kunne
være grundlag for et krav jf. købelovens reklamationsret.

PH

Fra : Per Avlastenok

Dato : 16-12-02 10:23

> eller om
>
> Den forstår jeg ikke rigtigt!

Sorry" det som jeg mener m.h.t. følgeskade, skal forstås sådan :
Hvis et TV falder ned på DVD'en og ødelægger denne, er der tale om
(udefra kommende påvirkning).

Men hvis DVD'en pludselig begynder at ødelægge en CD er der tale om
en fejl ved selve DVD'en og bør indgå under alm. bestemmelser vedr.
købeloven.

Fra : Anders Lund

Dato : 16-12-02 17:42

> Pludselig ridser DVD'en en dobbelt-cd, og jeg vil ikke prøve med andre,
> hvis også disse
> bliver ødelagt.

Hvis du kan lave en kopi af en musik CD og afprøve kopien - så kan du i
hvert fald få at se om det er en "blivende" fejl. Hvis det så kun er noget
der sker ved DVD'er, så bliver det lidt sværre at teste, medmindre du har en
DVD brænder.

--
Anders Lund - spam2002@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : CoolBob

Dato : 16-12-02 20:04

Hej Per.
-Hvad har Bilka sagt?

Er det en orginal film -eller en hjemmebrændt?

MVH
CB