Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeddatabase
Fra : Martin Helbo

Dato : 15-12-02 17:59

Hvilket program er mest anerkendt i den grafiske branche, når det drejer sig
om at administrere billeder. Har hørt om et program kaldet Cumulus
(www.canto.com), er det man normalt bruger, eller findes der bedre
alternativer?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-12-02 19:32

"Martin Helbo" <helbo@NOSPAMthedude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> om at administrere billeder. Har hørt om et program kaldet Cumulus

Det kommer vel an på hvad man vil bruge det til, jeg selv bruger dette
http://www.jasc.com/product.asp?pf%5Fid=002 og det er jeg ganske godt
tilfreds med.

Kim Larsen

Fra : Storm

Dato : 15-12-02 22:04

> [...]

sig
> om at administrere billeder. Har hørt om et program kaldet Cumulus

Cumulus er en sværvægter af bedste slags, men det
koster... den fulde løsning får du næppe under 50.000.
Enkeltbruger-løsninger findes også, til en noget anden pris.

I samme kategori tror jeg Extensis Portfolio er,
men jeg kender den ikke:
http://www.extensis.com/portfolio/

Hvis du sidder på mac skulle du prøve en trial version af
iView MediaPro, du kan læse om den her:
http://www.mediamac.dk/index.php?page=article:show,id=5907

Der er også en artikel om andre programmer i den lidt lettere
ende:

http://www.mediamac.dk/index.php?page=article:show,id=3273

jasc, i den lidt lettere ende, som Kim foreslår har jeg også kun
hørt godt om

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Bjarne Aabrandt

Dato : 17-12-02 12:30

"Martin Helbo" <helbo@NOSPAMthedude.dk> wrote in

> Hvilket program er mest anerkendt i den grafiske branche, når det
> drejer sig om at administrere billeder. Har hørt om et program kaldet
> [...]
Hvis du ønsker et program til hjemmebrug, og et som ikke koster for meget.
Så kan jeg anbefale MyAlbum. Det kan lidt af det samme som Cumulus, men
bemærker sig ved at være freeware.
Det kan hentes her: http://www.myalbumpro.com
/Bjarne Aabrandt

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 02:57

Martin Helbo skrev:

> Hvilket program er mest anerkendt i den grafiske branche, når det
> drejer sig om at administrere billeder.

Adobe kommer snart med Adobe Photoshop Album. Et program jeg er ret
spændt på. <http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/overview.html>
Det er vist ikke rettet mod den professionelle grafisk branche, men ser
ud til at kunne meget.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-01-03 11:19

On Sat, 11 Jan 2003 02:56:49 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Adobe kommer snart med Adobe Photoshop Album. [...]
><http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/overview.html>

Og hvori skulle det overgå de mange, der allerede findes, især det
glimragende Thumbs Plus?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 14:31

Peter Loumann skrev:

> Og hvori skulle det overgå de mange, der allerede findes, især det
> glimragende Thumbs Plus?

Hvem har sagt at det absolut skal overgå noget som helst? Jeg siger
blot at jeg er spændt på programmet.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-01-03 15:20

On Sat, 11 Jan 2003 14:30:55 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvem har sagt at det absolut skal overgå noget som helst?

Det er vel hensigten med at sende en ny applikation på markedet ...

>Jeg siger blot at jeg er spændt på programmet.

Ja, defor betød mit spørgsmål: Hvad forventer du?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 15:39

Peter Loumann skrev:

> Det er vel hensigten med at sende en ny applikation på markedet ...

Hvad der er godt er smag og behag vil jeg vove at påstå.
Nogle foretrækker det ene frem for det andet og det behøver ikke
nødvendigvis være fordi at det ene kan mere end det andet.

> Ja, defor betød mit spørgsmål: Hvad forventer du?

Nå, det kunne du jo bare have sagt. :)
Jeg forventer et bedre program som er bedre til at holde styr på
billederne end f.eks. ACDsee er, som jeg bruger pt. Samtidig er
jeg spændt på hvordan brænderfunktionen fungerer i Photoshop Album.
Du skulle jo kunne brænde billeder direkte på cd eller dvd uden
brug af tredjepartsprogrammer.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-01-03 16:09

On Sat, 11 Jan 2003 15:39:17 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Nå, det kunne du jo bare have sagt. :)
>Jeg forventer et bedre program som er bedre til at holde styr på
>billederne end f.eks. ACDsee er, som jeg bruger pt.

Ja, den kan den nok slå. ACDSee laver tilbagevendende ballade på mine
diverse systemer. Classic kan ikke vise tif, de nyere har for meget
gejl.

>Samtidig er
>jeg spændt på hvordan brænderfunktionen fungerer i Photoshop Album.
>Du skulle jo kunne brænde billeder direkte på cd eller dvd uden
>brug af tredjepartsprogrammer.

Aha! Det var ikke sivet ind her. Det kan den her også:

http://www.pictureflow.com/ArchiveCreator/Pages/AC-Main.html

Umiddelbart har jeg nu svært ved at se nytten af det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-01-03 16:37

Peter Loumann skrev:

> ACDSee laver tilbagevendende ballade på mine diverse systemer.

Version 5 kører nogenlunde stabil her, men 4.0 havde jeg voldsomme
problemer med. 4.01 kørte godt.

> Classic kan ikke vise tif, de nyere har for meget gejl.

For meget gejl er lige præcis mit største problem når jeg skal
udvælge programmer. 90 % af programmerne på markedet har så mange
knapper at jeg løber skrigende bort første gang jeg åbner dem.
Det er ikke unormalt at programlinien er opdelt i 3-4 rækker af
ikoner som fylder hele skærmens bredde og sådan noget gider jeg
ganske simpelt hverken at se på eller sætte mig ind i. Jeg bruger
omkring 10 % af funktionerne i ACDsee og det er selve browserdelen
og nogle gange batchfunktionerne. Resten at programmets muligheder
bruger jeg stort set aldrig. Jeg foretrækker klart programmer som
er skræddersyet til en bestemt opgave frem for et stort skinnende
"monsterprogram" som kan det hele (ifølge producenten).

Generelt så synes jeg at Adobes programmer er nemme at overskue(*).
Måske fordi at jeg er vant til interfacet og fordi at Adobe er så
pokkers gode til at få programmerne til at minde om hinanden, for
ikke at snakke om den gode integration programmerne imellem.
Det en af de største årsager til at jeg foretrækker programmerne
fra Adobe. Hvis Photoshop Album er lige så hurtig en browser som
ACDsee er, hvis den understøtter mindst lige så mange formater,
og har en tæt integration med Photoshop, hvilket jeg ikke er i
tvivl om at den har, så kan det meget vel tænkes at jeg skifter
ACDsee ud med den.

(*) Golive undtaget.

[Direkte brænding af cd eller dvd]

> Umiddelbart har jeg nu svært ved at se nytten af det.

Nej, det er ikke sikkert at man nogensinde får brug for det, men
før eller siden får man sig vel en dvd-brænder. Til den tid skal
jeg helt klart have flyttet nogle billeder og helst så smertefrit
som muligt.

Madsen.