/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
[dkf-prisen] Før nomineringerne
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 15-12-02 15:32

Vi starter snart - men ikke endnu! - nomineringer til
dk.kultur.film-prisen for år 2002. Der er en sidste chance til
kommentarer til kategorier og fremgangsmåde. Herunder følger listen over
kategorier, som jeg foreslår den fastlagt efter seneste diskussion - med
nogle afklarende kommentarer.

BEDSTE FILM
BEDSTE DANSKE FILM
BEDSTE TEGNEFILM/ANIMATION
BEDSTE ACTION
ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)

I ovenstående kategorier nomineres enkeltfilm. Danske film kan godt
nomineres som Bedste film, selvom de også kan nomineres som Bedste
danske film. I alle andre kategorier kan danske film og personer
nomineres på lige fod med udenlandske. Prisen til værste film bevares
med de mærkværdigheder, prisen måtte have.

BEDSTE SKUESPILLER
BEDSTE SKUESPILLERINDE
BEDSTE INSTRUKTØR

Her nomineres personerne for deres produktion i hele filmåret, dvs. en
skuespiller kan f.eks. under ét nomineres for sin præstation i flere
film. Filmene nævnes i parentes.

BEDSTE MANUSKRIPT
BEDSTE MUSIK
BEDSTE FILMFOTOGRAFI

Her nomineres enkeltfilm. Manuskriptforfattere, komponister og
fotografer nævnes i parentes.

BEDSTE ANMELDER

Her nomineres filmanmeldere. De medier, de arbejder for, nævnes i
parentes. Jeg spørger desuden, om I andre har nogen forudopfattelse om,
hvorvidt kategorien egentlig dækker alle anmeldere eller kun danske?
Hidtil har kun anmeldere ved danske massemedier været nomineret.

BEDSTE DVD-UDGIVELSE

Her nomineres udgivelser af DVD-film med tilstrækkelig angivelse af,
hvilken udgave, der er tale om.

Jeg har valgt ikke at medtage "Bedste casting", men protester kan
indgives.


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
OSS dk.kultur.film: http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.sprog/
dk.kultur.film-prisen: http://brandtnielsen.adr.dk/dkf-prisen.html


 
 
Sparre (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Sparre


Dato : 15-12-02 19:25

Jeg synes det ser super ud, har ikke nogen ydeligere komentarer end at dette
bliver den fedeste prisuddeling i år :)


--
Sparre



moestrup (15-12-2002)
Kommentar
Fra : moestrup


Dato : 15-12-02 20:03

Ser meget fint ud. Vil dog foreslå en slags ærespris, som kan tildeles
en person (dansk eller udenlandsk) som har være behjælpelig på den ene
eller anden facon ift. film. Af succeskriterier indenfor denne
kategori kunne være som fremmer af specifikke film, som fornyer af
dansk film, for lang og tro filmtjeneste, osv. osv. Altså en rimelig
bred kategori, som sikkert vil kunne skabe megen diskussion.

/Steffen

Peter Brandt Nielsen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 15-12-02 22:21

moestrup skrev:
> Ser meget fint ud. Vil dog foreslå en slags ærespris, som kan tildeles
> en person (dansk eller udenlandsk) som har være behjælpelig på den ene
> eller anden facon ift. film. Af succeskriterier indenfor denne
> kategori kunne være som fremmer af specifikke film, som fornyer af
> dansk film, for lang og tro filmtjeneste, osv. osv. Altså en rimelig
> bred kategori, som sikkert vil kunne skabe megen diskussion.

Ja, det er ikke en dårlig idé, som vist også har været nævnt før, uden
at det har ført til noget. "Æresprisen" kunne den vel blot kaldes, men
det er også en mulighed at døbe den med en kendt filmpersons navn.

Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»If the 358 [richest people in the world] decided to keep $5 million or
so each to tide themselves over, and give the rest away, they could
virtually double the annual incomes of nearly half the people on Earth.
And pigs would fly.«


Mark Thomas Gazel (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 16-12-02 02:32

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev:

> Ja, det er ikke en dårlig idé, som vist også har været nævnt før, uden
> at det har ført til noget. "Æresprisen" kunne den vel blot kaldes, men
> det er også en mulighed at døbe den med en kendt filmpersons navn.
>
> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?

Klart. Den skal også have et navn, synes jeg. Problemet er bare, *skal* man
ære en dansker eller en dansk produktion. Det skal man vel? Det har lidt
betydning for om den skal hedde Erik Balling prisen eller Richard Harris
prisen fx.

Den bør vel tildeles en dansker, der har bidraget til filmkunsten.

Mine forslag:
Michelsen prisen
Balling prisen
Bogart prisen - programmet vil formodentlig forsvinde, og det vil hjælpe til
at folk husker programmet, og så er der jo hyldest til Bogie oven i
Bogart-hatten.
Dreyer prisen


--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



moestrup (16-12-2002)
Kommentar
Fra : moestrup


Dato : 16-12-02 09:36

Bogarthatten er ikke noget dårligt bud eller evt. Årets Ole.

Jeg er nok også med på, at det skal være en dansk person, som på den
eller anden vis har bidraget markant tril udviklingen af film i
Danmark. Det behøves således ikke være til udviklingen af dansk film
som sådan. Eksempler kunne være til fremmelsen af perifære film,
bidrag til filmvidenskab, højnelsen af formidling osv. osv.

/moestrup

Mikkel Knudsen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 17-12-02 12:08


"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:atja9p$1461rp$1@ID-96011.news.dfncis.de...
>
> Den bør vel tildeles en dansker, der har bidraget til filmkunsten.
>

Eller en udlænding der har bidraget væsentligt til dansk filmkunst.

Tænkte eksempler kunne fx være Anthony Dod Mantle eller Åke Sandgren. Ingen
af dem er måske helt værdige, men muligheden for at hædre sådanne
præstationer bør IMO medtages. Men samtidigt skal danskere i udlandet også
kunne hædres (men tæller halv-danskere såsom Viggo Mortensen?)

> Mine forslag:
> Michelsen prisen

> Balling prisen
> Bogart prisen - programmet vil formodentlig forsvinde, og det vil hjælpe
til
> at folk husker programmet, og så er der jo hyldest til Bogie oven i
> Bogart-hatten.

Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.

> Dreyer prisen

Får min stemme (i skarp konkurrence med Balling)

MvH Mikkel




Peter B. Juul (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 17-12-02 12:24

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> writes:

> Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.

Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
at navngive prisen?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet
I speak only 0}._.{0 ind i rå lindolie."
for myself. O/ \O -Lars Jørgensen, Geek Culture.

Mark Thomas Gazel (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 17-12-02 14:35

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

>> Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.
>
> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?

Det er faktisk er rigtig god idé.


--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



Per Kristensen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Per Kristensen


Dato : 17-12-02 15:38


"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3wum87usq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> writes:
>
> > Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.
>
> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?
>

I er godt klar over den kommer til at hedde et eller andet på fransk så ikke
;)



Peter Brandt Nielsen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 17-12-02 22:55

Peter B. Juul skrev:
>> Jeg synes, Bogart er et dårligt navn til dansk-orienteret pris.

Jeg har skrevet andetsteds, at det nok ikke gjorde så meget at nominere
udlændinge uden relation til dansk film. Men hvis der er almen opbakning
bag at begrænse emnet lidt til det, der har med Danmark at gøre, så er
det fint med mig.

> Ja. Men hvis man vil ære Ole M. kunne man spørge om han havde lyst til
> at navngive prisen?

Hvis du eller en anden har lyst til at spørge ham, så gør gerne det. Så
lader vi hans eventuelle afgørelse overrule en eventuel afstemning.


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Were this an innocent and just world, I would never have heard of this
made-for-TV version of Single White Female meets the Lillehammer Women's
Figure Skating Finals meets The Monkees meets Sorority Girls From Hell.«


Stefan Holm (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Holm


Dato : 15-12-02 22:26

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?

Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

--
"Når jeg ikke griner så meget, som jeg så gerne ville have gjort,
skyldes det, at jeg ikke morer mig."

moestrup (15-12-2002)
Kommentar
Fra : moestrup


Dato : 15-12-02 23:20


>"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:
>
>> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?
>
>Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

ja, man forledes jo helt til at kalde den "the Ole Michelsen award"
men det er måske også at blivet lidt for grebet...

/moestrup

Martin Helbo (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Helbo


Dato : 16-12-02 16:04

"moestrup" <steffmoes@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3uvpvu8he2gnkdqddi9ttbqitp9evvf48a@4ax.com...
> >
> ja, man forledes jo helt til at kalde den "the Ole Michelsen award"
> men det er måske også at blivet lidt for grebet...
>
Hvad så med en Bogart!?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk



Peter Brandt Nielsen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 16-12-02 00:01

Stefan Holm skrev:
>> Hvad siger I andre? Skal vi tage springet og lave en særpris?
>
> Ja, Ole har fortjent at få to priser i år.

Godt så. Jeg synes så også, vi skal åbne op for forslag til særprisens
navn, så det kan være, det skal være en del af nomineringerne og
afstemningen.

Jeg får den tanke, at man kunne afskaffe de logiske problemer i
Warming-prisen (at meget få har set de reelt værste film i år, fordi de
fleste fravælger film, som de har på fornemmelsen er dårlige) ved at
gøre den til et modstykke til æresprisen. F.eks. sådan at både personer
og film, der virkelig fortjener vanære, kan nomineres. Kommentarer?


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Vær ikke redundant; gentag ikke den samme ting to gange; at gentage er
overflødigt (ved redundans forstår jeg en unødvendig forklaring af
noget, som læseren allerede har forstået).«


Kevin Edelvang (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 16-12-02 00:54

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Jeg får den tanke, at man kunne afskaffe de logiske problemer i
> Warming-prisen (at meget få har set de reelt værste film i år, fordi
> de fleste fravælger film, som de har på fornemmelsen er dårlige) ved
> at gøre den til et modstykke til æresprisen. F.eks. sådan at både
> personer og film, der virkelig fortjener vanære, kan nomineres.
> Kommentarer?

Fed idé... Frid har også fortjent en pris.

Mvh
Kevin Edelvang


Piotr Duda-Dziewierz (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Piotr Duda-Dziewierz


Dato : 16-12-02 08:21


"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfd1675$0$165$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Peter Brandt Nielsen wrote:
> >F.eks. sådan at både
> > personer og film, der virkelig fortjener vanære, kan nomineres.
> > Kommentarer?
>
> Fed idé... Frid har også fortjent en pris.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang
>

Sjovt. Tænkte præcis det samme... Men er det ikke problematisk at give folk
opmærksomhed når de dybest set ikke forjener den? I samme tråd kan jeg ikke
lide Warming-prisen, godt nok er det negative budskab tydeligt da alle ved
at W. er et skældsord, men ved at nævne personen er man med til at gøre
opmærksom på ham. Nu gjorde jeg det selv... :(

Håber jeg giver mening, er lige kommet hjem fra nattevagt *gaaaaab*!
--
Piotr



Peter Brandt Nielsen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 16-12-02 12:54

Piotr Duda-Dziewierz skrev:
>> Fed idé...

Godt så.

> Men er det ikke problematisk at give folk opmærksomhed når
> de dybest set ikke forjener den?

Skulle man så heller ikke skrive anmeldelser af dårlige film?

> I samme tråd kan jeg ikke lide Warming-prisen, godt nok er
> det negative budskab tydeligt da alle ved at W. er et skældsord,
> men ved at nævne personen er man med til at gøre opmærksom
> på ham.

Måske, men den eneste rigtig irriterende opmærksomhed til Warming er,
når nogen begynder at diskutere off-topic med ham. Og så er navnet jo
demokratisk valgt.


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Were this an innocent and just world, I would never have heard of this
made-for-TV version of Single White Female meets the Lillehammer Women's
Figure Skating Finals meets The Monkees meets Sorority Girls From Hell.«


Peter B. Juul (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 16-12-02 13:46

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

> Fed idé... Frid har også fortjent en pris.

Det bliver godt nok i skarp konkurrence med Johan Schluther og Brian
Mikkelsen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."
I speak only 0}._.{0 -POK
for myself. O/ \O

Per Kristensen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Per Kristensen


Dato : 16-12-02 11:55


> BEDSTE FILM
Signs ;)
> BEDSTE DANSKE FILM
> BEDSTE TEGNEFILM/ANIMATION
> BEDSTE ACTION
> ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)
>
Den med værste film er lidt dum syntes jeg. Hvorfor kalde den ÅRETS
SKUFFELSE da det jo alligevel er det folk stemmer ud fra.

Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor der er en BEDSTE ACTION kategori når
der ikke er f.eks. BEDSTE SCI-FI, BEDSTE DRAMA o.s.v.



Peter Brandt Nielsen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 16-12-02 13:00

Per Kristensen skrev:
> Den med værste film er lidt dum syntes jeg. Hvorfor kalde den ÅRETS
> SKUFFELSE da det jo alligevel er det folk stemmer ud fra.

Jeg tror, vi laver den om til en generel omvendt ærespris; det skulle
vel løse problemet.

> Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor der er en BEDSTE ACTION
> kategori når der ikke er f.eks. BEDSTE SCI-FI, BEDSTE DRAMA o.s.v.

Jeg synes ikke umiddelbart, vi skal tage en lang række genrekategorier
med. Vi har nøjedes med den ganske særlige og rimelig klart afgrænsede
animationsgenre og så actionkategorien, som jeg personligt vælger at
betragte som en "teknisk" pris til en film, som har god action, men som
ikke nødvendigvis er en videre god film. Måske en slags
drengerøvskategori til film, som folk ikke har samvittighed til at
stemme på som bedste film.


--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Skeln punktummets og kommaets funktion fra kolonets: også selvom det
ikke er let.«


C. H. Engelbrecht (16-12-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-12-02 14:30

> Per Kristensen skrev:
> > Den med værste film er lidt dum syntes jeg. Hvorfor kalde den ÅRETS
> > SKUFFELSE da det jo alligevel er det folk stemmer ud fra.
>
> Jeg tror, vi laver den om til en generel omvendt ærespris; det skulle
> vel løse problemet.
>
> > Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor der er en BEDSTE ACTION
> > kategori når der ikke er f.eks. BEDSTE SCI-FI, BEDSTE DRAMA o.s.v.
>
> Jeg synes ikke umiddelbart, vi skal tage en lang række genrekategorier
> med. Vi har nøjedes med den ganske særlige og rimelig klart afgrænsede
> animationsgenre og så actionkategorien, som jeg personligt vælger at
> betragte som en "teknisk" pris til en film, som har god action, men som
> ikke nødvendigvis er en videre god film. Måske en slags
> drengerøvskategori til film, som folk ikke har samvittighed til at
> stemme på som bedste film.

Årets drengerøvsfilm. Godt argument.
Jeg er enig i at undgå for mange genrekategorier, men lige actiongenren vil
jeg sige er så bredt appellerende at det forsvarer at inkludere denne og
udelukke andre, ex. sci-fi, drama, mv.




Peter B. Juul (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 16-12-02 13:45

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> ÅRETS WARMING (VÆRSTE FILM)

Burde vi ikke undtagelsesvis åbne for at den kunne tildeles en
person... Brian Mikkelsen, f.eks...

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0 Fozzie: Right, Frog!
for myself. O/ \O

Nikolaj Borg (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 16-12-02 15:09


"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
news:m31y4i9lq9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Burde vi ikke undtagelsesvis åbne for at den kunne tildeles en
> person... Brian Mikkelsen, f.eks...

Det er der åbnet op for andetsteds i denne tråd, og det har min fulde
opbakning.

/Nikolaj



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste