Valg af revisor: Hastesag :-(
Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 15-12-02 13:43

Hej Gruppe,
Jeg har brug for en revisor i en fart, og har fundet et par stykker der
umiddelbart virker fornuftige, men mit problem er at jeg ikke har en jordisk
chance for at lave en saglig vurdering af dem.

Er der et sted hvor jeg kan se om nogle revisionsfirmaer har "lig i lasten"
af en eller anden karakter, eller evt anden form for vurdering?

Mit valg er mellem disse 4 revisorer nu.

CM (Chr Mortensen) revision http://www.cmrevision.dk/
Nyhavn AS http://www.nyhavn.as/default.asp
Andersen Hübertz Kirkhoff http://www.ahk.dk/
Bølling og Flintsø http://www.bf-revision.dk/

Som det ses af hjemmesiderne er der lidt "stilforskel" men det har i og fr
sig ikke noget med selve revisionsarbejdet at gøre.
Anyway, årsagen til at jeg postede disse 4 valg, er at jeg gerne vil høre om
nogle har et dårligt ry indenfor branchen, og derfor bør undgås.

PS. Sagen handler bare om regnskab og årsafslutning 2001 (sidste år) for et
lille enkeltmandsfirma, men det har desværre udviklet sig til en skattesag,
grundet manglende regnskabsmateriale, så derfor dette hastværk.

Venlig hilsen
Adrian Hjelmslund

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 15-12-02 14:21

"Adrian Hjelmslund" skrev:

> Er der et sted hvor jeg kan se om nogle revisionsfirmaer har "lig i
lasten"
> af en eller anden karakter, eller evt anden form for vurdering?

Nej, det er mig bekendt ikke muligt.

> Mit valg er mellem disse 4 revisorer nu.

> [...]

Hvordan har du lige fundet frem til dem?

> Anyway, årsagen til at jeg postede disse 4 valg, er at jeg gerne vil høre
om
> nogle har et dårligt ry indenfor branchen, og derfor bør undgås.

Mig bekendt har ingen af dem et dårligt "navn" i branchen. Men skal jeg ikke
kunne udtale mig om hvem af dem du skal vælge.

> [...]
skattesag,
> grundet manglende regnskabsmateriale, så derfor dette hastværk.

Har du ikke allerde en revisor, og i givet fald hvad siger denne til
skattesagen?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 15-12-02 17:06

Hej, og tak for svaret.

> Hvordan har du lige fundet frem til dem?

Valgte firmaer der:
1) Havde en liste over ansatte -> Har dermed fornemmelse af størrelse og
dermed (forhåbentlig) seriøsitet.
2) Havde også banale ting som bogføring og alm erhverservice på
programmet -> Gearet til småfirmaer som mit.
3) Virkede ikke som et "pop-smart" lille sted, der prøvede at føre sig frem
som noget de ikke er (Yderst subjektivt kriterie. Jeg ved det ).
4) Havde en eller anden form for ekstra focus på små virksomhedder (I og for
sig bare ved at nævne nogle detaljer som "iværksættere" eller
"enkeltmandsfirmaer")

Jeg prøvede ikke at vurdere kvaliteten af revisorne, da det er udelukket med
mine sparsomme evner, men prøvede i højere grad at vurdere om jeg var den
type kunde de søgte efter.

> om
>
> Mig bekendt har ingen af dem et dårligt "navn" i branchen.

Ok. Var det jeg mest af alt frygtede.

> Men skal jeg ikke
> kunne udtale mig om hvem af dem du skal vælge.

Alt ok. Har selv en god fornemmelse, da alle har svaret hurtigt og seriøst
tilbage, incl prosoverslag. Ville kun lige sikre mig, at jeg ikke var ved at
falde i den første fælde hvis en sådan findes indenfor dette marked.

> et
> skattesag,
>

> Har du ikke allerde en revisor,

Det er det der er hele miseren. Har selv lavet regnskab hidtil, og dette er
naturligvis ikke godt nok (= noget lort!)

> og i givet fald hvad siger denne til skattesagen?
Min egen opfattelse er at det primært er en "dummebøde", da jeg fik et brev
med "Lagerforskydning = 50.000 DKK" uden nogen form for begrundelse
overhovedet. Er helt overbevist om at det nok skal ordne sig, når en revisor
laver regnskabet ordentligt.

> Vægten er kun et udtryk for hvor dybt vores fodspor bliver i blødt
underlag, og ikke et udtryk for hvordan vi ser ud.

Er et udtryk for hvor hidsige vi er, når vi stamper i jorden af ærgelse og
arrigskab

> Kenn Gerdes
Tak for svaret og indsatsen,
Adrian Hjelmslund

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-12-02 17:56

Adrian Hjelmslund wrote:

> [...]

Hvis du kan bruge en lidt fjernere revisor, er der Landboforeninger
spredt over hel landet, bl.a.

http://Nola.dk

og pga af revisorlovgivning, har vi næsten kun personlige
firmaer, men efterhånden en del uden for landbrug.

Og vor pris skal alene dække lønudgifter, da ejeren,
Landboforeningen, selv får kontingent.

> Det er det der er hele miseren. Har selv lavet regnskab hidtil, og dette er
> naturligvis ikke godt nok (= noget lort!)

Så skal du nok regne med ekstraudgifter, normal pris er her
ca 5.000 kr, for noget der er iorden, men oprydning koster
timesats, og det er umuligt at vurdere timeforbruget, før
man har været igennem det hele

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 09:32

"Erik G. Christensen"

> [...]
>
> http://Nola.dk
>
> og pga af revisorlovgivning, har vi næsten kun personlige
> firmaer, men efterhånden en del uden for landbrug.

Tak for rådet. Tror dog at jeg bliver ved en af tidligere kandidater, da det
betyder meget for mig, at det er et lokalt firma.

> Så skal du nok regne med ekstraudgifter, normal pris er her
> ca 5.000 kr, for noget der er iorden, men oprydning koster
> timesats, og det er umuligt at vurdere timeforbruget, før
> man har været igennem det hele

Ok...det var rart at vide. De bud jeg har fået ligger fra 5->12 kkr + moms,
så de må alt andet også være rimelige kan jeg nu forstå.

> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.

Tak for svar, råd og hjælp,
Adrian Hjelmslund

Fra : Jimmy

Dato : 15-12-02 14:44

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> wrote in message
> [...]
jordisk
> chance for at lave en saglig vurdering af dem.

Så vælg en stor revisor.
Jeg vil foreslå Deloitte & Touche.

Det kan godt være det koster mere end du lige synes du vil betale, men du
får også en IMO væsentlig bedre og kompetent håndtereing af sagen, hvilket i
sidste end kan betale dig for dig.

/Jimmy

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 15-12-02 16:54

> Så vælg en stor revisor.
> Jeg vil foreslå Deloitte & Touche.

Har fået tilbud fra både små og store (http://www.ahk.dk/) med temmelig
mange ansatte. Virkede ganske kompetente og absolut som det mest tillokkende
sted, men filosoferer også lidt over, om de gider at tage mig seriøst når
omsætningen kun er 700KKR

Adrian

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 16-12-02 22:20

"Jimmy" skrev:

> Så vælg en stor revisor.

Indledningsvis vil jeg lige nævne at dette indlæg er farvet af mit
ansættelsesforhold i et mindre/mellemstort revisionsfirma.

Umiddelbart forstår jeg godt Adrians bekymring for bare "at blive et nummer
i rækken" i et af de store revisionsfirmaer. Som "lille" kunde i et mindre
revisionsfirma opnår man større opmærksomhed omkring sin virksomhed, i og
med at langt størstedelen af kunderne er små og mellemstore virksomheder. De
store revisionsfirmaer har ikke helt så meget fokus på de mindre kunder.
Revisionsfirmaer med fokus på mindre og mellemstore kunder har med årene
skabt kapacitet og kompetencer som mindst fuldt ud er på højde med de store
konsulenthuses inden for dette kundesegment. Herudover har de mindre
revisionsfirmaer (ofte) en organisation, der sætter hver enkelt kunde i
centrum og behandler dem derefter. En ting jeg ikke tror de store kan gøre
lige så godt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-12-02 18:04

"Adrian Hjelmslund" <News@Hjelmslund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skattesag,
> grundet manglende regnskabsmateriale, så derfor dette hastværk.

Jeg kan anbefale Chr. Mortensen i Adelgade, Prøv at kontake Freddy
Rothstein. De har også eksperter at trække på i forbindelse med
uoverensstemmelser med skattevæsenet.

Det er naturligvis ikke sikkert, at de er bedre end så mange andre, hvis
bare man kan finde dem, men de er dygtige, og jeg har på intet tidspunkt
haft noget at udsætte på deres arbejde..

Du skal blot vide, at de er statsautoriserede revisorer, hvilket nok (eller
det er det ikke) billigere end registrerede revisorer, men det er helt dit
eget valg.

PS: Du må godt henvise til mit navn, selv om det i mit tilfælde drejede sig
om et par selskaber, Nu er vi i midlertid flyttet til Jylland, og det er
unægtelig lidt langt fra København.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 09:36

"Karsten Jensen" <bito@tdc(remove remove)adsl.dk> wrote in message

> Det er naturligvis ikke sikkert, at de er bedre end så mange andre, hvis
> bare man kan finde dem, men de er dygtige, og jeg har på intet tidspunkt
> haft noget at udsætte på deres arbejde..

Helt ok. Leder heller ikke efter "de dygtiste", men ville bare sikre mig, at
mine bud indtil videre ikke var "belastede" på nogen vis.

> Du skal blot vide, at de er statsautoriserede revisorer,
Prisen er mindre væsentlig for mig. Men....gør det nogen forskel om de er
statsautorisede eller bare registrerede revisor, for mig, som
enkeltmandsfirma????

> Mvh
> Karsten Jensen
Tak for de gode råd. Har næsten besluttet mig for at følge dem

Mvh
Adrian Hjelmslund

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-12-02 11:50

> [...]
> enkeltmandsfirma????

> Tak for de gode råd. Har næsten besluttet mig for at følge dem

Der dem, der siger, at det er overkill med statsautoriserede revisorer til
smv virksomheder, hvor der sagtens kan findes registrerede revisorer med
samme eller tilstrækkelig baggrund.

Det, der der i dit tilfælde, skulle være fordelen ved en statsautoriseret
revisor er, hvor alene titlen har en større vægt i et tilfælde som dit. En
af grundene herfor kunne være, at de qua kravene til dem i nogens øjne (læs
myndigheders) skulle være eller virke mere troværdige.

Desværre er det sådan, at mange ansatte i den del af den offentlige sektor
end ikke kan læse et regnskab, endsige læse dansk indenad, og den sammenhæng
bliver man som lægmand hurtigt "bettemand", idet de har magten og æren - og
al den tid i verden, der passer dem på bekostning af dig.Der er desværre kun
tilbage retssalene, hvor de har et mere kvalifiseret syn på tingene.

Det er vel ikke for ingen ting, at ca. 45% af samlige sager ved
landsskatteretten og landsretten tabes med flying colours af
skattemundighederne.

Så er der lige den majoritet af sager, hvor man nødtvunget indgår et fait a
compli, hvor de nøgagtigt har regnet ud, hvad der for dig kan betale sig at
lade dig gå videre med (husk på, der er omvendt bevisbyrde som det eneste
land i verden). Disse sager ser eller hører man ikke om, og hvad værre er,
så fik de jo ret i deres afgørelse og fremstår som meget venlige med
afdragsordninger, til ågerrenter, der oven i købet ikke er
fradragsberettigede over driften.

Har man så en statsautoriseret revisor, og man slår i bordet, alt andet
lige, sagen skal køres til den bitre ende, så kan det være, han er mere
bevendt. Omkostningsmæssige koster det ca. det samme, hvor du kan hælde ca.
det samme beløb i sagsomkostninger og revisorer, men det er trods alt i
sådan et tilfælde bedre, end at hælde dem i skattevæsenet i sær hvis de
juridisk ikke har ret.

Men ligegyldigt hvad, det er så hårdt psykisk, at du må regne med at være
slået til lirekassemand bag efter de 3-5 år, det kan tage.

Nå, det var historier fra det virkelige liv, hvor uvirkeligt den end kan
lyde.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 22:55

> [...]
(læs
> myndigheders) skulle være eller virke mere troværdige.

Enig. Den ideele kombination set med mine øjne er, at det er en almindelig
regnskabsmedarbejder der fikser sagen til en normal betaling, og så kigger
den statsautorisered gut ind til allersidst, og sætter sit stempel nederst
på siden

> [...]
kun
> tilbage retssalene, hvor de har et mere kvalifiseret syn på tingene.

For 2 uger siden ville jeg nok have kaldt dig lidt paranoid og krakilsk,
men idag kan jeg blot erklære mig enig med dig.....

> [...]
>
> Men ligegyldigt hvad, det er så hårdt psykisk, at du må regne med at være
> slået til lirekassemand bag efter de 3-5 år, det kan tage.

Ja uha. Jeg tror dog stadig ikke at det går så galt for mig, da sagen er
åbenlys forkert, men skulle det endelig kikse helt, tror jeg nu bare jeg
lægger mig ned i stedet for at kæmpe, da det trods alt ikke drejer sig om
astronomiske summer. Anyway, ingen grund til at tage sorgerne på forskud
endnu.

> Nå, det var historier fra det virkelige liv, hvor uvirkeligt den end kan
lyde.

Ja, man kan godt blive syltet ind i nogle absurde situationer engang
imellem. Håber dog at det trods alt hører til sjældenhedderne.

Mvh
Adrian Hjelmslund

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-12-02 23:59

> [...]
>

> Ja, man kan godt blive syltet ind i nogle absurde situationer engang
> imellem. Håber dog at det trods alt hører til sjældenhedderne.

Stay prepared. Håb for det bedste og frygt det værste. Selvfølgelig kan du
altid ønske/håbe i den ene hånd og spytte i den anden og så se, i hvilken du
får mest.

Knæk og bræk!

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 17:16

Hejsa,
Sagen er ovre, og jeg har truffet mit valg nu.

Jeg bukker og takker for de gode råd og vejledning jeg har fået.

Venligste hilsener,
Adrian Hjelmslund

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 16-12-02 21:55

"Adrian Hjelmslund" skrev:

> Sagen er ovre, og jeg har truffet mit valg nu.

Ikke fordi jeg vil have dig til at sige hvem du valgte, men hvad var de(n)
endelige grund(e) til at du valgte netop denne frem for de andre?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 22:34

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> Ikke fordi jeg vil have dig til at sige hvem du valgte,

Nå, denne dk.erhverv virker flink og venlig, så jeg tør godt skrive
Nyhavn AS http://www.nyhavn.as/default.asp var mit valg.
I andre grupper under usenet bliver man hurtigt skældt ud for at gøre
reklame, og det var derfor jeg er lidt tilbageholdene med at fremhæve et
firma frem for et andet.

> men hvad var de(n) endelige grund(e) til at du valgte netop denne frem for
de andre?

Hvis du ser på deres hjemmeside under links, kan du se at det KUN er
relevante links, hvor jeg føler at andre bare smider en masse (relevante
såvel som irrelevante) links.
Under "service" har de nævnt præcis de ting jeg selv har behov for, og ikke
en masse andet -> Jeg er en kunde, som de er interresseret i.
Under medarbejdere kan du se at der er få "rigtige" revisorer, samt en del
support -> (forhåbentlig) at det er billige regnskabs medarbejdere der
bruges til slave arbejdet, og den dyre revisor der kommer med stemplet til
sidts samtidig tilpas mange ansatte til at jeg kan tage dem alvorligt,
og tilpas få til at jeg som mini-kunde forhåbentlig tages alvorligt af dem.
Under Firmaet-Ydelser, er lige præcis de ting jeg har behov for nævnt, og
ikke alle de "store ting" som andre firmaer skilter med.

Så, jeg har ikke (kan ikke) vurderet om de er dygtige eller ej, men kun
vurderet om jeg passer ind i deres behov.

Fik en mail fra ham imorges som jeg lige smider ind her
-------
Hej Adrian

Jeg har kigget lidt på tallene, og for at lave et "rigtigt" regnskab vil vi
være nødt til at bogføre det i vores regnskabsprogram.

Med hensyn til det konkrete problem med kommunen må det skyldes, at de ikke
mener du har opgjort et korrekt lager. Det
har ikke noget med bogføring at gøre men er et optællingsproblem, som du så
vidt jeg kan se har taget stilling til ved at lave en lageropgørelse.
Er det den de er utilfredse med ?

--------
Han var den eneste der konkret nævnte det med lagerproblemet -> Han har
gidet at sætte sig så meget ind i sagen, så han kunne svare mest konkret
tilbage.

Et lille ekstra plus er at jeg foretrækker en lidt uformel tone, som han
også benytter. Det har dog ikke haft en egentlig betydning for mit valg
(tror jeg).

Nå ja....prisen.
Jeg har fået tilbud fra 5KKR til 12KKR og den valgte sagde 8-9KKR. Det
betyder også noget, men er langt fra det afgørende.

Mvh
Adrian

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 17-12-02 02:33

[snip]

> [...]
vi
> være nødt til at bogføre det i vores regnskabsprogram.

*Boing*
Lige heromkring ville jeg skælve en anelse. Den pris du skal betale
revisoren er/kan ikke være et fast tilbud (fred være med det)... Vær
opmærksom på hvor meget tid han bruger - noget af det ser han måske som
arbejde uden for tilbuddet.
(Jeg understreger at det med sikkerhed ikke gælder alle revisorer - men vær
varsom med blot at give los for at han helt selv administrerer sit
tidsforbrug...)

[snip]

> Nå ja....prisen.
> Jeg har fået tilbud fra 5KKR til 12KKR og den valgte sagde 8-9KKR. Det
> betyder også noget, men er langt fra det afgørende.

Et godt råd. Vend tilbuddet om - bed manden om ikke under nogen
omstændigheder at igangsætte noget der kan fordyrre dette (dvs. reelt vil
dette sige at han skal kontakte dig når/hvis estimatet begynder at skride).
Revisorer er reelt set ikke dyre og jeg tror ikke der er mange der ikke
overholder deres tilbud - men det er før set at de igangsætter et
tidsforbrug ud over det oprindelige estimat uden at gøre tydeligt opmærksom
på dette. Der er altså ikke herfra en anke imod at de skal have betaling for
deres arbejdstid - men en bedre præaktiv kommunikation synes tit at være
ønskelig...

En fornuftig indgangsvinkel kan være at foretage al 'slavearbejde' selv (med
mindre du har usandsynlig travlt/mange penge) - såsom bogføring, afstemning
osv. Dette tager tid (også for en lønnet revisorelev), men er ikke svært.

/Kristian

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 16-12-02 18:10

> [...]
jordisk
> chance for at lave en saglig vurdering af dem.

Jeg kan anbefale Jørgen E. Madsen (www.revisor-partner.dk) - baseret i
Roskilde, men vi har ikke haft problemer med at han skulle tage til
København.
Han er, til forskel fra mine tidligere erfaringer med revisorer, behageligt
jordnær og taler ikke udelukkende revisionssprog. Hvor mange andre revisorer
ofte kan påtage sig en belærende/overbureaukratisk indstilling til arbejdet,
har jeg gode erfaringer med Jørgen.

Et sidste (men i min bog meget væsenligt) plus, så arbejder han åbent - har
ikke oplevet at han har igangsat et eller andet stykke arbejde 'bag om
ryggen på mig', for efterfølgende at sende en regning for et stykke
ekstraarbejde som man først ved faktureringstidspunktet bliver klar ikke
helt har været ubetydeligt (dette har jeg 3 gange tidligere haft problemer
med - i varierende størrelse).... - han holder sig til de indgåede aftaler.
Dermed afspejler den aftalte pris sig også i den efterfølgende regning.

Han er 'kun' reg. revisor - ikke stats.aut.

Jeg er ikke klar over hvorvidt han har en stor organisation bag sig - da jeg
kun har talt med ham.

/Kristian

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 16-12-02 22:46

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> wrote in message

> [...]
> helt har været ubetydeligt (dette har jeg 3 gange tidligere haft problemer
> med - i varierende størrelse).... - han holder sig til de indgåede

Interessant. Dette råd vil jeg også prøve at huske

Tak for tippet,
Adrian