julefrokost
Fra : Jette

Dato : 15-12-02 10:08

Hej gruppe
Jeg skal have ca 30 mennesker til en traditionel julefrokost. Jeg er dog
ikke helt stiv i det med traditioner. Hvad består en "rigtig" julefrokost af
ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?
Med venlig hilsen Jette

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 15-12-02 11:57

"Jette" <jva@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke helt stiv i det med traditioner. Hvad består en
"rigtig" julefrokost af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

Det er der vist meget stor forskel på, alt efter hvor i
landet, man befinder sig.
Jeg var til julefrokost på mit arbejde i fredags (maden var
dødkedelig!), der stod menuen på
Kryddersild
Gravad laks
Stegte fiskefiletter
En ubestemmelig tærte (skulle vist forestille at være en
skaldyrs-ting)
Mørbradbøf med bløde løg og stegte champinon
Flæskesteg med svær
Oste

Maden kom angiveligt fra et rigtig godt sted på
Værnedamsvej, men jeg var mildest talt ikke imponeret. Nå,
men det var jo ikke du ville vide.

Mit bud på en julefrokost ville lyde således:

3 slags sild: hvide, røde og karry
Hj.lavet rejesalat
Lun leverpostej med sprødstegt bacon og ristede champinon
(Lune frikadeller)
Juleskinke med grønlangkål
(Julemedister)
Mørbradbøf med bløde løg og IKKE champinon
Frugtsalat (altså en mayonaise udgave)
Oste herunder Brie og husk endelig vindruer

Hvis det virker lidt bastant er det rigtig godt at lave et
par salater og smide på bordet f.eks. en hvidkålsalat med
fintsnittet hvidkål, cox orange æbler i tern, hakkede
hasselnødder og friskpresset appelsinsaft henover.

De ting der står i () kan efter min mening udelades.

MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 23-12-02 20:19

vagn torup & rikke bachmann wrote:

> Mit bud på en julefrokost ville lyde således:

Du mangler helt klart:

Røget laks
Røget ål
Røget hellefisk
kold flæskesteg
rejer

Ellers er det ikke julefrokost.

Hilsen Claus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-12-02 12:08

"Jette" <jva@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse ne

Hvad består en "rigtig" julefrokost af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?
> Med venlig hilsen Jette

I min familie var en "rigtig" julefrokost 1. juledag (engang):

Sild, grå og røde m. karrysalat - tarteletter med høns i asparges -
sukkerglaseret hamburgerryg med grønlangkål og brunede kartofler -stegt
medister med rødkål - lun leverpostej med champignons og bacon - sylte med
sennep og rødbeder - diverse afskåret pålæg - halve smilende æg med tomater
(nogle år rejer) - - -forskellige slags ost og kiks, frugtsalat i råcreme
Kaffe med klejner, vanillekranse, finsk brød, brune kager, jødekager og
pebernødder - marcipangodter - æbler og appelsiner.

Og således rustede kunne vi gå videre til julefrokosten hos min moster 2.
juledag, og min mor kunne bære det meste ind i spisekammeret igen - urørt.

På et tidspunkt vandt praktiske hensyn over husmoderæren, og når vi samles
til familiejulefrokosten 2. juledag (ingen har overvældende lyst til at
bevæge sig 1. juledag, og børnene har mest brug for at være hjemme og lege
med deres gaver), er menuen reduceret til det, vi har virkelig lyst til at
spise, og som er overkommeligt. Hver familie kommer så med en ret, værten
koordinerer og deler opgaver ud:
I min familie er en "rigtig" julefrokost altså nu:

En måneds væven frem og tilbage om hvem og hvor.
Sild (bidrageren bestemmer variationer og tilbehør. De år, jeg skal lave
den, er det røde sild, grå sild, stegte sild, kartoffelsalat og karrysalat
og måske russisk sildesalat eller andet efter tid og lyst).
Snaps (Mine gamle forældre på plejehjem kommer med snapsen, og det er
uddelegeret som opgave at hente og bringe bedsterne)
Øl, julehvidtøl og sodavand
Hamburgerryg med grønlangkål og brunede kartofler (kartoflerne brunes i
værtens køkken, når sildene er spist)
I år: Sylte (fordi frokosten skal holdes hos mig, og jeg har lyst til at
lave sylte af en kogt ribbensteg, tilsat hakkede rå løg) med rødbeder og
sennep
Nogle år: paté og spegepølse af dådyr, fordi min bror bor i nærheden af en
farm.
Nogle år: små frikadeller og rødkål eller kartoffelsalat (vi er ikke lige
mange hvert år).
Ost (bidrageren bestemmer variation og udseende)
Kaffe og småkager (min søster bager småkager i tonsvis og har som regel x
antal dåser med, og i år koger jeg klejner).
Knas (hvis nogen har noget med - i år har jeg uddelegeret marcipankonfekt
som opgave.)

Overkommeligt for alle - og hvis nogen savner noget, kunne de bare have
taget det med

God fornøjelse - men pas på ikke at havne som min mor: bevidstløs af træthed
eller på randen af hysteri over al den mad, der ikke blev spist.
Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 15-12-02 14:45

"Jette" wrote in message
> Hvad består en "rigtig" julefrokost af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

Mit bud, sikkert et af mange du får, består af følgende:

1. Røde og hvide sild. Stegte sild. rejer og fiskefiletter ( til børnene).
Karrysalat, mayonaise, dilddressing, tomatbåde løgringe og rugbrød.

2. Medisterpølse, rødkål, rugbrød
Frikadeller, rødkål, rugbrød
Flæskesteg i skiver, rødkål, rugbrød
Nogle ville her sætte hjemmelavet sylte, sennep og rugbrød ind, men
personligt kan jeg ikke fordrage det.

3.Skinke, brunede kartofler, grønlangkål.

4. Frugtsalat med råcreme, chokolade og nødder.
Div. oste, skæreoste, smelteoste, smøreoste samt kiks og frisk frugt. (I
hvert fald vindruer).

Drikkevarer: Øl, sodanvand og snapt. En rest rødvin og hvidvin, men det er
dog min erfaring at der ikke bliver drukket særlig meget vin.
Og selvfølgelig skal der serveres rigtig smør til brødet.

- Senere står den selvfølgelig på kaffe og julesmåkager.

Og til sidst triller man hvem og siger: "Jeg gør det aldrig mere".... før
turen går videre til kæresten familie næste dag*G*

Nette

Fra : Nette

Dato : 15-12-02 15:13

"Nette" wrote in message

Og nej....alle mine tastefejl er IKKE resultatet af en god julefrokost i går
aftes

Nette

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 15-12-02 17:41

klip>
Hvad består en "rigtig" julefrokost af
ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?
</klip>

Hej Jette
Der er vist ikke noget der er "rigtigt" mht. julefrokoster, jeg tror folk
gør som de har lyst :)

Mit bud ville være:

Sild i alskens afskygninger, hertil halve æg med karse og tomatbåde
Røget ål med røræg og masser af purløg
Tarteletter (høns i asparges er min klare favorit)
Varme fiskefileter (eller stegte torskestykker) med remoulade og citron
Varm leverpostej, og/eller for de modige: finker med rødbeder og rugbrød
Små mørbradbøffer med champignon og løg, dertil evt. lidt surt
Skinke eller flæskesteg med hj.lavet rødkål
Hamburgerryg med grønlangkål

Til afslutning: ostefad og/eller ris à la mande m/kirsebærsauce

Det er langt det nemmeste at lave det som buffet, men ellers ville min
rækkefølge være som beskrevet.

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk/hei/julegodter.html

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-12-02 19:19

> [...]
af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

Du skulle tage og prøve en svensk julefrokost

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-02 20:27

"Jette" <jva@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

Der er nu nok mange meninger om hvad en 'rigtig' julefrokost består af. I
min famillie har f.eks. tarteletter ikke indgået i en julefrokost - det var
tidligere traditionelt noget der hørte til som forret til konfirmationer,
fødselsdage og andre af den slags opløftende begivenheder.
Til julefrokosten, der selvfølgeligt blev startet op på sild - hvide-,
krydder-, karry- og evt. stegte sild i lage, hvoraf de hvide er ubetingede
mens en eller flere af de andre kan udelades.
Så er der stuvet hvidkål og eller grønlangkål med et tilbehør af diverse
flæskespiser: kogt flæsk, medister, hamburgryg - alt med sennep. Desuden kan
der så godt følge lidt lunt - frikadeller, (og i moderne tid) mørbrad i
flødesovs, flæskesteg (så er den kogte flæsk nok droppet). Undervejs efter
silden har der hele vejen været mulighed for at supplere med lidt
leverpostej og hjemmelavet rullepølse. Endeligt er der også i moderne tid
ofte til sidst sneget sig en portion røget/gravet fisk samt en skål rejer
eller jomfruhummerhaler på bordet.

Ovenstående er alt andet lige en selvmorderisk sag, hvor kunsten er at
nippespise og styre mængden af snapser og øl, så man bibeholder et vist mål
af velbehag i stedet for at æde sig selv sønder og sammen.
Rent historisk tror jeg at denne trang til umådeholdent æderi nok stammer
fra en tid, hvor hr. normaldansker var husmand eller lavtlønnet arbejder og
hvor energi rent faktisk var eftertragtet og ikke et problem. Derfor skulle
festen fejres ved at man i hvert fald her fik mulighed for at spise indtil
man ikke kunne mer.
Jeg kan iagttage at 'husmansgenet' lever lystigt videre. Skikken med at nøde
er udpræget i miljøer der har rødder tilbage til en fattig tid, hvor
gæstfrihed bestod i at forsyne gæsterne med mest muligt føde. "Åh, hvor var
det vel nok en god middag - og der var nok a'et!"

vh
Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-12-02 22:05

"Jette" <jva@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg skal have ca 30 mennesker til en traditionel julefrokost. Jeg er dog
> ikke helt stiv i det med traditioner. Hvad består en "rigtig" julefrokost af
> ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

Min kusine har lige bestilt grønlangkål med flæsk og medister til
vores julefrokost. Til dessert bliver det frugtsalat, frisk frugt,
chokolade og flødeskum.

Til min mands morfars julefrokost er der først røde og hvide sild med
æg, tomat og karrysalat. Derefter er der nystegte fiskefileter med
remoulade. Så er der lune frikadeller og rødkål. Til sidst kommer
pålægget på bordet. Det er som regel rullepølse, hamburgerryg og lun
leverpostej. Naturligvis med alt tilbehør. Til sidst er der så ost,
kiks og frugt. Dagen sluttes med kaffe og småkager.

Personligt foretrækker jeg at man mødes til en hyggelig grillweekend i
august i stedet for, men nu bruger jeg jo også november og december på
at sælge juletræer, så den 24. december, er mennesker noget nær det
sidste man har lyst til at se.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-12-02 22:32

On Sun, 15 Dec 2002 10:07:50 +0100, "Jette" <jva@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Jette.

> [...]
>ikke helt stiv i det med traditioner. Hvad består en "rigtig" julefrokost af
>ud over sild og tarteletter og i hvilken rækkefølge ?

En tradition her i vores familie på bornholm er den saltstegte sild.
Jeg må med skam erkende, at jeg aldrig selv har lavet dem. Men jeg
fandt da en opskrift, som ikke er helt ved siden af (ihvertfald kan
jeg næsten allerede smage bæstet - uhm det er "gudemad"

http://www.baekgaard.net/~ab/recipes/o0510228.htm

Afvejning af sennep, løg og rødbeder skal du ikke tage så tungt.
Iøvrigt er mine hjemmesyltede rødbeder med nelliker skåret i småtern
slet ikke helt dumme i denne ret

Men det er selvfølgelig blot en enkelt ret i familiejulefrokosten 2.
juledag. Jeg skal iøvrigt stå for leverpostej med sprødstegt bacon og
ristede champignoner i år.

Og så skal mit lille julesnapsforsøg iøvrigt gå ud over den kære
familie. Honningsyp får vi jo nok ikke noget af, da familiens ældste,
som ellers er leverandør af denne, er ude at føjte på den anden side
af vandet i år

Vi får forresten aldrig tarteletter til julefrokosten.

Jeg nævnte ikke alle retterne (jeg kan såmænd heller ikke huske dem
alle), men sådan lidt specielt og godt! Åh hvor mine tænder dog løber
i vand - og sådan en saltstegt sild har forresten en tendens til at
svømme

Glædelig julefrokost
Dorte

Fra : Jette

Dato : 16-12-02 09:44

Tusind tak for de mange gode ideer. Så er der da lidt at vælge i mellem. Jeg
bliver helt mæt, bare ved at se de overdådige julefrokoster der snart er på
vej. Tak for hjælpen
Jette