/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Varemærker
Fra : Hans Christian Vang


Dato : 15-12-02 07:35

Hej, NG.

Jeg vil gerne høre om følgende:

Én part har skabt et logo, som ikke er blevet brugt i næsten 13 år på nogen
måde. Dette logo er ikke varemærke, eller copyright, registreret.

Er det så ikke muligt for en anden part at "snuppe" dette, ved selv at
varemærke registrere det, og bruge det som det lystes af anden part?

"You snooze you loose" mener jeg er gældende...


--
Best regards,
Hans Vang





 
 
Jon Bendtsen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 15-12-02 10:32

In article <3dfc2277$0$35816$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Hans Christian Vang wrote:
> Hej, NG.
>
> Jeg vil gerne høre om følgende:
>
> Én part har skabt et logo, som ikke er blevet brugt i næsten 13 år på nogen
> måde. Dette logo er ikke varemærke, eller copyright, registreret.

Copyright, eller ophavsret som det hedder på dansk skal ikke registreres.
Det har skaberen automatisk. Derfor kan du ikke umiddelbart bruge det.


> Er det så ikke muligt for en anden part at "snuppe" dette, ved selv at
> varemærke registrere det, og bruge det som det lystes af anden part?
>
> "You snooze you loose" mener jeg er gældende...

den har jeg ikke hørt om før, kan du forklare det ?



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Hans Christian Vang (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Hans Christian Vang


Dato : 15-12-02 12:33

Hvis der ikke er påskrevet copyright på det enkelte logo, men snarere hele
pakken, og logoet ikke er registreret som varemærke, så burde man da kunne
registrere det selv, og derefter bruge det som sit eget varemærke.

Eller hur?

HC



Bertel Lund Hansen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-12-02 13:54

Hans Christian Vang skrev:

>Hvis der ikke er påskrevet copyright på det enkelte logo ...

Det er ligegyldigt. Hvis det har 'værkshøjde', er det automatisk
beskyttet indtil 70 år efter ophavsretsindehaverens død. Der står
*intet* om brug eller passivitet i loven om ophavsret.

Et logo har sandsynligvis værkshøjde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Lund (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 16-12-02 17:49

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk>, wrote in
<news:slrnavoj0p.rvu.bendtsen@brok.diku.dk>:

>> "You snooze you loose" mener jeg er gældende...
>
> den har jeg ikke hørt om før, kan du forklare det ?

Har hørt den før, men har ikke tænkt over den før. Men den kunne vel
oversættes til:

"Venter du, taber du".

Lige som på de alarmvækkeure, hvor der er en "Snooze" knap, som gør at den
ringer lidt senere. Gør du dette for mange gange, så kommer du for sent op.


--
Anders Lund - spam2002@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix


Ulrik Guldbæk (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Guldbæk


Dato : 15-12-02 12:56

> Én part har skabt et logo, som ikke er blevet brugt i næsten 13 år på nogen
> måde. Dette logo er ikke varemærke, eller copyright, registreret.
>
> Er det så ikke muligt for en anden part at "snuppe" dette, ved selv at
> varemærke registrere det, og bruge det som det lystes af anden part?

Det altafgørende for besvarelsen er spørgsmålet er, om vi snakker
ophavsret (copyright på amerikansk) eller varemærkeret.

Ophavsrettigheder skal ikke registreres og fortabes ikke ved manglende
brug (desvetudo).

Varemærkerettigheder fortabes, endda meget nemt, ved manglende brug,
og også ved manglende forfølgelse af krænkelser. Derfor er det meget
dyrt at have og opretholde et varemærke.

Hvis et logo er bare en lille smule kreativt, er det ophavsretligt
beskyttet, og denne beskyttelse kan ikke mistes. (Men bortfalder efter
ophavsmandens død + 70 år)

Hvis logoet på ingen måde er bare en lille smule kreativt, dvs. at
enhver kunne have fundet på det, er der ingen ophavsretslig
beskyttelse, men kun varemærke og evt. brugsmønster beskyttelse at
falde tilbage på.

Hvis et varemærke ikke har været i brug i 13 år, er jeg ret sikker på,
at beskyttelsen er gået tabt for længst.

mvh.
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste