900SS med en grimmer tyskerrøv.....men....
Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-12-02 23:18

http://www.kaemna.de/uk/tu_examp_show.php?ct=900ie

Det er ikke kønt i dette tilfælde fordi røven er løftet på ægte
Preusser-manér. Men mon ikke det kunne lade sig gøre at snige et par potter
op under røven på 900SS uden ellers at røre ved konstruktionen?

Mvh Thomas

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-12-02 09:12

> [...]
potter
> op under røven på 900SS uden ellers at røre ved konstruktionen?

Var det ikke nemmere at købe en 748/916/996/998 istedet for ?

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 09:31

"D@n Dethlefsen" <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> potter
> >

> Var det ikke nemmere at købe en 748/916/996/998 istedet for ?

Måske nemmere, men også dyrere.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 10:11

"D@n Dethlefsen" <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> potter
> >

> Var det ikke nemmere at købe en 748/916/996/998 istedet for ?

Og så glemte jeg at bundtrækket på 900'erne også spiller ind i mine
overvejelser + bagsædekomforten da jeg tit køre med min kæreste.

Mvh Thomas

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-12-02 10:56

> Og så glemte jeg at bundtrækket på 900'erne også spiller ind i mine
> overvejelser + bagsædekomforten da jeg tit køre med min kæreste.

Jeg husker en sammelignings test i det tyske PS af 900SSie & 748 og der
havde
748`eren overraskende det bedste træk, hvis dette bliver defineret udfra
acc. tidsmålinger fra f.eks 60-120 km/t i 6 gear (højgear), hvordan ser
sammenligningen med 916/996 så ikke ud ;>)

Hvad angår komfort for både chaufførpladsen og bagsædet er 900SS klart den
bedste !

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 11:15

> [...]
> acc. tidsmålinger fra f.eks 60-120 km/t i 6 gear (højgear), hvordan ser
> sammenligningen med 916/996 så ikke ud ;>)

748'eren har selvfølgelig klart den hurtigste acc. Ingen tvivl om det. Men
denne acc. sker ved hæsblæsende høje omdrejninger og har derfor ikke noget
med bundtræk at gøre. Det er fedt nok hvis det er det man kan lide.
Men kva at 900 simpelthen ikke kan trække så mange omdrejninger som 748 og
har større slaglængde og kubik vil bundtrækket ganske naturligt være bedre
end på 748'eren.

Har du iøvrigt nogensinde hørt om at nogen har fået en 996 forsikret :)

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 15-12-02 13:08

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> har større slaglængde og kubik vil bundtrækket ganske naturligt være bedre

Dan definerede som sådan sagen ganske klart, og det er sgu'for navlepillende
at vride den anderledes -
Bundtræk ér et spørgsmål om hvem der kommer bedst afsted ved samme hastighed
i højgear :-|

Personligt synes jeg at al den V2 bundtræks-snak sucks:
Det er få V2'ere der kan kapere at bruges under 3.000-3.500 rpm i højgear,
hvorved de (har været på nakken af 748; 750SS ie; 900SS og 750M (som dog
klarer disciplinen en anelse bedre, men mangler en rpm-tæller for nøje
definition)!) i praksis er ude af stand til at følge rykkene biltrafikken
ind af min provinsbys indfaldsveje i højgear - Og dét er min
bundtræks-undsagte 14.500rpm's 400'er ellers ganske god til

Hvis det er ultralave omdrejninger at du ønsker lyden af, så køb dig dog en
HD, og hvis dét ikke er sagen så ér det jo blot navlepillende 900SS
fanatisme at du udbræger!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 15-12-02 14:18

> [...]
navlepillende
> at vride den anderledes -
> Bundtræk ér et spørgsmål om hvem der kommer bedst afsted ved samme

Simpel og enkelt :) som vi alle kan forstå det :)

> Personligt synes jeg at al den V2 bundtræks-snak sucks:

Yes :) en der tør stå frem og sige det ... selv om de på Discorvery
siger at V2 er verdens bedste motordesign. til Motorcykler...

> Hvis det er ultralave omdrejninger at du ønsker lyden af, så køb dig dog
en
> HD, og hvis dét ikke er sagen så ér det jo blot navlepillende 900SS
> fanatisme at du udbræger!

hæhæ, efter hva rygtet er er de 2 mærker næsten lige holdbare :)

av av, ik slå.... :)

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S, og trækker helt fra tomgang i 5 gear.... uden vrøvl.
MZ ETZ 251 CDi, hva satan skal den med gear ??? den trækker jo som en
vild *GGG*

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 16:41

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Men

> Dan definerede som sådan sagen ganske klart, og det er sgu'for

Det er navlepillende at have en anden mening end dig?

> Bundtræk ér et spørgsmål om hvem der kommer bedst afsted ved samme
hastighed
> i højgear :-|

Det er muligt. Min definition på bundtræk er en MC "som trækker godt fra
bunden" dvs tager ved ved lave omdr. Modsat en hidsig sportsMC som skal have
mange omdr for at at køre. Det er muligvis en forkert definition, men det er
det jeg mener.

> [...]
> ind af min provinsbys indfaldsveje i højgear - Og dét er min
> bundtræks-undsagte 14.500rpm's 400'er ellers ganske god til

Jeg kender en der har ejet en 900SS og ejer en 748 nu. Han fortæller at
900SS har det bedste bundtræk. Og jeg har absolut ingen grund til at tvivle
på hvad han siger, han er Ducatifanatiker og ejer denne biks:
http://www.mc-butikken.dk/ .

> Hvis det er ultralave omdrejninger at du ønsker lyden af, så køb dig dog
en
> HD, og hvis dét ikke er sagen så ér det jo blot navlepillende 900SS
> fanatisme at du udbræger!

Nu er der altså andre en HD der laver MC med ekstremt bundtræk, bla. Honda.
Og verden er ikke kun sort og hvid (og sådan som du udbreder dig er
fanatismen vist helt og holdent på din side) man kan godt satse på en
sportsMC og samtidig gå efter en model hvor man også kan nyde bundtrækket.
Ligesom mange nakedbikes (Buell, X11 o.l.) også har et godt bundtræk.

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 15-12-02 17:03

> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er navlepillende at have en anden mening end dig?

Næh nej!
Læg lige mærke til at jeg ikke bare sådan kaster med mudder; men
argumenterer for mine udtalelser. Derved kan hver især vurdere relevansen af
disse og altså ikke med vold og magt SKAL adoptere min mening :-|

I dette tilfælde virker hurtigt som at definitionerne bliver tilpasset din
opfattelse (af egen model?), og dét er sgu' navlepilleri!!

> [...]
have
> mange omdr for at at køre. Det er muligvis en forkert definition, men det

Hvis man på nogen måde skal kunne vurdere de enkelte modellers evne udi
f.eks. en sådan disciplin, MÅ det nødvendigvis være ved at sætte dem op imod
hinanden :-|

Min gamle GPZ 900 R kunne trække helt nede fra 2.500rpm i 6.gear - Vil det
dermed sige at den har et bedre bundtræk end en 900SS'er?
Eller vil du lige omdefinere så den heller ikke har bundtræk :-/

> [...]
tvivle
> på hvad han siger, han er Ducatifanatiker og

Dan Detlefsen udtaler sig modsat, og jeg har absolut ingen grund til at
tvivle
på hvad hán siger

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 15-12-02 21:17

> [...]
> dermed sige at den har et bedre bundtræk end en 900SS'er?
> Eller vil du lige omdefinere så den heller ikke har bundtræk :-/

Jeg har nu altid defineret bundtræk som en egenskab associeret med selve
motoren, dvs højt moment ved lave omdrejninger.
Hvis bundtrækket var hæftet MC'en kunne man jo 'ændre' sin cykel til at
have et godt bundtræk ved blot at skifte et par tandhjul.
...men jeg er da muligvis gal på den.

Mht V2 har jeg altid syntes de er nogle seje motorer, som kan komme til
at lyde rigtig godt. Der er stil over en V2'er. Men med hensyn til
holdbarhed, især ved store ydelser, vinder R4'eren, hvorfor mit valg af
cykel.

Mht. til at have en anden mening end Armand, så mener jeg nu Armand
altid har bestræbt sig på at holde en hvis distance til sin egen
specifikke mening i religionsprægede emner, og prøvet at holde sig
objektiv som det er muligt.

Det som kan irritere i denne gruppe er derimod de moralske vogtere og
syndere i denne gruppe, som elsker at fordømme hinanden, blot for at få
lidt spænding i hverdagen. Emnerne burde rotere meget mere om det
væsentlige, såsom teknik, ture og træf, stærkt målrettet motorcykler.
Almene politiske spørgsmål omkring hvorledes politikere og den udøvende
magt vælger at fordele sine resourcer hører f.eks efter min mening ikke
hjemme i denne gruppe. ..nå der løb pennen af med mig, sorry.slut

Kenneth
R1

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 22:19

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis bundtrækket var hæftet MC'en kunne man jo 'ændre' sin cykel til at
> have et godt bundtræk ved blot at skifte et par tandhjul.

Det mener jeg bestemt ikke du er. Jeg er enig i denne betragtning og troede
egentligt at den var universel, men det er den tilsyneladende ikke.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 22:18

> [...]
>
> I dette tilfælde virker hurtigt som at definitionerne bliver tilpasset din
> opfattelse (af egen model?), og dét er sgu' navlepilleri!!

Jeg ejer desværre ikke en 900SS.

> [...]
> dermed sige at den har et bedre bundtræk end en 900SS'er?
> Eller vil du lige omdefinere så den heller ikke har bundtræk :-/

For at skære min definition på bundtræk ud i pap vil jeg bede dig kikke på
dette link:
http://makeashorterlink.com/?F13E237C2
Det er fra Ducatis hjemme side og er godt nok en sammenligning imellem en
749 og en 1000SS, men deres specifikationer er ikke meget anerledes.
Læg mærke til at 749 først når maks moment ved 8500 omdrejninger (77 nm)
hvor 1000SS allerede når maks moment ved 5750 omdr. (87,5 nm).
Hvis du som tidligere sammenligner med bundtræksmaskiner som HD vil du se at
de når mask moment ved ENDNU lavere omdrejninger og højere nm.
Dette angiver for mig klart at 1000SS'eren har et 'bedre' bundtræk end 749.
Jeg tror ikke jeg kan forklare det tydeligere. Kenneth er i denne tråd inde
på at hvis det ikke galdt moment kunne man bare rode lidt med gearkassen for
at få en MC til at trække ved lave omdrejninger og det er jeg meget enig med
ham i.

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-12-02 21:37

Thomas Hjort wrote:

> [...]
> at de når mask moment ved ENDNU lavere omdrejninger og højere nm.
> Dette angiver for mig klart at 1000SS'eren har et 'bedre' bundtræk end

Du har misforstået noget. Sammenlign disse to ascii-art kurver:
A moment (nm)

| /\__________
|_/
|---------------> rpm

A moment (nm)

|__________/\__

|---------------> rpm

Jvf. din opfattelse skulle den første kurve have et dobbelt så godt
bundtræk, som den anden. Du kan vel godt se at den ikke holder, kan du ikke?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 22:23

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jvf. din opfattelse skulle den første kurve have et dobbelt så godt
> bundtræk, som den anden. Du kan vel godt se at den ikke holder, kan du

Næh, det kan jeg ikke. Den første kurve yder størst moment ved lavere omdr.
og må dermed også have det bedste bundtræk (alm kørsel ved lave
omdrejninger).

mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-12-02 22:13

Thomas Hjort wrote:

> ikke?
>
> Næh, det kan jeg ikke. Den første kurve yder størst moment ved lavere
> omdr. og må dermed også have det bedste bundtræk (alm kørsel ved lave
> omdrejninger).

Hvad med det faktum at den før (det der skulle forestille) den ubetydelige
lille spids kun har det halve moment?
Well, det korte af det lange er at man ikke kan vurdere bundtrækket ud fra
hvor max-momentet befinder sig, man skal bruge nogle ordentlige kurver til
at sammenligne med... Hvad med de her, forstår du dem?

6|
5| ___________
4|_-- ----------------||
3|
2|
1|____________________________________________

(falske momentenheder
8| ___
7| _____------------------ -----------____
5|_____------
4|
3|
2|
1|________________________________________________________

Var det mere tydeligt? Nr. 2 topper ved mange rpm, men har samme moment,
hvor den 1. topper. Det kunne vel f.eks. være noget i retning af VS1400 vs.
gsx1400
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 23:08

> [...]
>
> Var det mere tydeligt? Nr. 2 topper ved mange rpm, men har samme moment,
> hvor den 1. topper. Det kunne vel f.eks. være noget i retning af VS1400

Ja, jeg kan godt se det. Spørgsmålet er blot om det forholder sig sådan i
virkeligheden. Kan du forklare hvorfor HD er kendt for at have et godt
bundtræk, når de har få hestekræfter, lave omdrejninger og moment i bunden?
Sådan som viser det her så skulle alle MC'er med mange hestekræfter have et
godt bundtræk ligegyldigt hvor mange omdrejninger de ellers kan trække.

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-12-02 23:01

Thomas Hjort wrote:

> Ja, jeg kan godt se det. Spørgsmålet er blot om det forholder sig sådan i
> virkeligheden.

Graferne lyver ikke. De udpensler de hårde fakta!

> Kan du forklare hvorfor HD er kendt for at have et godt
> bundtræk, når de har få hestekræfter, lave omdrejninger og moment i
> bunden?

Fordi de har meget i bunden ifht. i toppen (som Mads L. også er inde på).

> Sådan som viser det her så skulle alle MC'er med mange
> hestekræfter have et godt bundtræk ligegyldigt hvor mange omdrejninger de
> ellers kan trække.

Hvad siger du så til den her - lad os sige en tidlig rd350'er uden ypvs

moment
| _-_||
| /
| /
| /
| __/
|______________-------
|___________________________________________rpm

....en smule overdrevet

Nåja, tænk lige over at en motor med en vandret streg som momentkurve vil
have en skråt stigende streg som effektkurve, da effekten er en funktion af
moment og omdrejningstal.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-12-02 00:34

Jes Vestervang wrote:
> Fordi de har meget i bunden ifht. i toppen (som Mads L. også er inde på).

De har fx. også et meget tungt 'svinghjul' (''er fordi det vist bare er
krumpeteren der er pissetung), hvilket sikkert hjælper meget på hvor lave
omdr. de kan køre ved før de begynder at hoppe (mere og gå dårligt.

Sådan er sports-mc'er med V2-motor jo ikke opbygget.

mvh Hans, der synes at i godt kunne quote lidt mindre i den her tråd.

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-02 15:37

Hans Joergensen wrote:

> De har fx. også et meget tungt 'svinghjul' (''er fordi det vist bare er
> krumpeteren der er pissetung), hvilket sikkert hjælper meget på hvor lave
> omdr. de kan køre ved før de begynder at hoppe (mere og gå dårligt.

Jeps, men hvis vi nu tager en 4cylindret 1200, så behøver den jo ikke noget
svinghjul for at køre ordentligt ved lave omdrejninger, så derfor er der
alligevel intet argument for at V2'eren skulle have bedre bundtræk.

> Sådan er sports-mc'er med V2-motor jo ikke opbygget.

Nope, derfor holder man sig netop til R4, medmindre man lider af en form
for fanatisme

> mvh Hans, der synes at i godt kunne quote lidt mindre i den her tråd.

Jeg quoter da ikke specielt meget...?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-12-02 16:21

Jes Vestervang wrote:
> Jeps, men hvis vi nu tager en 4cylindret 1200, så behøver den jo ikke noget
> svinghjul for at køre ordentligt ved lave omdrejninger, så derfor er der
> alligevel intet argument for at V2'eren skulle have bedre bundtræk.

Næh .. det har jeg heller aldrig sagt ..

> Nope, derfor holder man sig netop til R4, medmindre man lider af en form
> for fanatisme

Fanatisme er godt ... det er jo blandt andet derfor jeg har anskaffet
mig en RD350 ;)

Iøvrigt har V2'erne jo masser af charme.. Det er svært ikke at blive
forelsket i Ducati :)

> Jeg quoter da ikke specielt meget...?

Jeg nævnte ingen navne .. :)

mvh Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-12-02 16:21

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-02 16:46

Hans Joergensen wrote:

> Næh .. det har jeg heller aldrig sagt ..

Hmm, jeg læser vist for meget mellem linjerne eller noget

> Fanatisme er godt ... det er jo blandt andet derfor jeg har anskaffet
> mig en RD350 ;)

Hvis bare man selv er klar over det, så er det jo også i orden!

> Iøvrigt har V2'erne jo masser af charme.. Det er svært ikke at blive
> forelsket i Ducati :)

Det har du ret i - men nu er sjove tekniske løsninger jo også en stor del
af deres varemærke, så de skal jo være underlige

> Jeg nævnte ingen navne .. :)

Hmm, jeg er vist skarp som et viskelæder idag
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Orla Pedersen

Dato : 18-12-02 17:27

Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...

>Jeps, men hvis vi nu tager en 4cylindret 1200, så behøver den jo ikke noget
>svinghjul for at køre ordentligt ved lave omdrejninger, så derfor er der
>alligevel intet argument for at V2'eren skulle have bedre bundtræk.

Den ultimative svinghjulseffekt, uden svinghjul, opnåes med 3 eller 6
cylindrede rækkemotorer hvor der altid et mindst et stempel nær max
hastighed. Den 4 cylindrede rækkemotor har traditionelt to "dødpunkter" pr.
omdrejning.

Nåe ja, så er der jo 12 cyl.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-02 21:39

Orla Pedersen wrote:

> Den ultimative svinghjulseffekt, uden svinghjul, opnåes med 3 eller 6
> cylindrede rækkemotorer hvor der altid et mindst et stempel nær max
> hastighed.

Ohh, fikst Det tænkte jeg ikke over.

> Den 4 cylindrede rækkemotor har traditionelt to "dødpunkter"
> pr. omdrejning.

Hvad er der egentlig i vejen for at fordele dem lidt bedre?

> Nåe ja, så er der jo 12 cyl.

Held og lykke med at få den skruet i en mc!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-02 21:39

Fra : armand

Dato : 18-12-02 22:58

> Hvad er der egentlig i vejen for at fordele dem lidt bedre?

der er det i vejen at en firetakter har en arbejdsrytme på 2 x 360grader
=720grader - Fordeler man derefter fire stempelslag jævnt over disse
720grader giver det 180grader imellem hver enkelt

Jeg læste engang at en 12'er "kun" er to seksere, forstået sådan at den ikke
er bedre afbalanceret end en sekscylindret

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-02 22:32

armand wrote:

> der er det i vejen at en firetakter har en arbejdsrytme på 2 x 360grader
> =720grader - Fordeler man derefter fire stempelslag jævnt over disse
> 720grader giver det 180grader imellem hver enkelt

Hmm, så har man jo lidt samme princip som Ducatis 'dobbelte v2'er'
Gad nok vide hvordan sådan en motor egentlig vil gå...
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 19-12-02 16:06

> Hmm, så har man jo lidt samme princip som Ducatis 'dobbelte v2'er'
> Gad nok vide hvordan sådan en motor egentlig vil gå...

Nix!
Dobbelt-Duc'en er to mindre V2'ere der kører 100% ens side-by-side!
Ideen er at lyden skulle bibeholdes, imens at der skulle hentes flere RPM's!

Den nye Benelli derimod har lagt stempelslagene så tæt sammen at der er en
hel krumtaps-rotation uden stempelsalg

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-02 20:54

armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Nix!

Nåja

> Dobbelt-Duc'en er to mindre V2'ere der kører 100% ens side-by-side!
> Ideen er at lyden skulle bibeholdes, imens at der skulle hentes flere
> RPM's!

Hvis V2-effekten er så god som det påstås, så er det sikkert også en fin
idé de har fået der.

> Den nye Benelli derimod har lagt stempelslagene så tæt sammen at der er en
> hel krumtaps-rotation uden stempelsalg

Den 3-cylindrede?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 20-12-02 19:20

> Den 3-cylindrede?

Jup!
Den er principielt mere en halv 6'er end en 3-cylindret!
Argumentet skulle være "big bang"-princippet for racer-motorer!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-12-02 19:53

armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> en

Hæh, stempelsalg ...så den først nu

> Jup!
> Den er principielt mere en halv 6'er end en 3-cylindret!
> Argumentet skulle være "big bang"-princippet for racer-motorer!

Den må da have en karakteristisk lyd ...og tomgangsadfærd.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 21-12-02 23:13

> Den må da have en karakteristisk lyd ...og tomgangsadfærd.

Efter det korte klip jeg har hørt af den, kan man vel nærmest ikke tale om
tomgang
:-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-12-02 12:42

armand wrote:

> Efter det korte klip jeg har hørt af den, kan man vel nærmest ikke tale om
> tomgang :-/

Den konstruktion kommer nok næppe på gaden så :-/ Så skulle det da lige
være med et stort svinghjul eller noget - men så ryger sportsligheden jo
alligevel :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 22-12-02 15:14

> Den konstruktion kommer nok næppe på gaden så :-/ Så skulle det da lige
> være med et stort svinghjul eller noget - men så ryger sportsligheden jo
> alligevel :-/

Det er jo nok netop p.g.a. manglende masse på krumpeteren at den går så
højt, og historisk set er der vel ikke noget galt i det: De 1.400rpm en
SV'er skal gå med var da også utænkeligt midt i 60'erne :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-12-02 21:47

armand wrote:

> Det er jo nok netop p.g.a. manglende masse på krumpeteren at den går så
> højt

Æhh, hvor højt?

, og historisk set er der vel ikke noget galt i det: De 1.400rpm en
> SV'er skal gå med var da også utænkeligt midt i 60'erne :-/

Jaeh, det kan jeg ikke lige huske noget om

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 24-12-02 13:25

> Æhh, hvor højt?

Hvor højt er et tordenskrald?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-12-02 15:00

armand wrote:
> tale
>
> Hvor højt er et tordenskrald?

Hmm, halvanden meter
Men æhhhh, du har da slet ikke nævnt noget om hvor højt den går, kun at den
går 'så' højt - om det så er 1400 eller 2500 rpm kunne jeg da godt tænke
mig at vide

Go' jul forresten
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 25-12-02 14:46

> Men æhhhh, du har da slet ikke nævnt noget om hvor højt den går, kun at
den
> går 'så' højt - om det så er 1400 eller 2500 rpm kunne jeg da godt tænke
> mig at vide

Det kunne jeg også!
Det er en subjektiv vurdering ud fra 5 sek's tv-klip at jeg leverede!

Men den er da blevet testet nu, jeg har blot ikke finlæst noget om den
Måske andre??????

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-12-02 14:22

armand wrote:

> Det kunne jeg også!
> Det er en subjektiv vurdering ud fra 5 sek's tv-klip at jeg leverede!

Nåh, sådan

> Men den er da blevet testet nu, jeg har blot ikke finlæst noget om den
> Måske andre??????

Ikk' mig :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-12-02 00:00

On Wed, 18 Dec 2002 22:57:52 +0100, "armand"
<cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote:
Hej Armand.

>Jeg læste engang at en 12'er "kun" er to seksere, forstået sådan at den ikke
>er bedre afbalanceret end en sekscylindret

En række 6'er har den mest kultiverede motorgang man kan tænke sig.
F.eks. en MB 300D

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-12-02 00:21

Steen Gruby wrote:

> On Wed, 18 Dec 2002 22:57:52 +0100, "armand"
> <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hej Armand.

> En række 6'er har den mest kultiverede motorgang man kan tænke sig.

Det er i hvert fald den der udligner sig selv mest. Ja, det danske sprog kan være
svært, men jeg tror du ved hvad jeg mener.

> F.eks. en MB 300D

Den findes jo både som fem- og sekscylindret. Den femcylindrede har jeg haft
startet stående løst på gulvet uden svinghjul. Den spinder som en sulten kat i en
makrelkasse.

Ib Jakobsen

Fra : Freddy Lang

Dato : 19-12-02 16:39

> [...]
haft
> startet stående løst på gulvet uden svinghjul. Den spinder som en sulten

Øhh... den fem-benede, er det ikke en 290'er? Det var min hr. faders
hyrevogn i hvert fald (en lækker 290TD E-klasse fra '97). Og folk, som mente
at kende noget til de sager, var af den overbevisning, at den fem-benede gik
meget bedre end seks'eren, da de fem stempler alle kørte forskelligt fra
hinanden.

Mvh
Freddy

Fra : armand

Dato : 20-12-02 19:18

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
gik
> meget bedre end seks'eren, da de fem stempler alle kørte forskelligt fra

Jeg er tilbøjelig til at tro på dén!
En tre-slaget krumtap er som sådan lige så besværlig at fremstille (á: tre
opstillinger for slibning af søler) som en seks-cylindret . Eller omvendt!
Trods én cylinder/krumtapslag mindre, kræver en fem-slaget krumtap derimod
næsten dobbelt så mange operationer som tre/seks slag, hvorfor økonomi kan
være en stor del af årsagen til at man ikke ser 5'ere så meget.
Pladsmæssigt vil en 5'ere også være bredere end en firecylindret, som ligger
på grænsen for anvendelighed til motorcykler(?). Forsøget med R-6'ere til
mc-brug ér ihvertfald droppet igen p.g.a. bredde-problematikken!!

Kigger man derimod på skibsmotorer, hvor tilvirknings-besvær (p.g.a. mindre
udpræget seriefabrikation) og pladshensyn ikke vejer særligt tungt, er såvel
7 som 9 -cylindrede meget brugt!
Mange kystboende vil måske ligefrem kunne genkende sig den typiske plaprende
lyd fra den ulige cylindrede motor i en mindre coaster :-/

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 20-12-02 22:10

....snip-snip...

> Pladsmæssigt vil en 5'ere også være bredere end en firecylindret, som
ligger
> på grænsen for anvendelighed til motorcykler(?).

Hvorfor er der så ikke nogen der har fundet på at lave en VR5'er til MC
brug? VR princippet har da hjulpet VW til at få nogle ikke ubetydelige
motorer ned i motorrummet på biler, som hverken havde plads til hverken
række- eller V-motorer på mere end 4 cylindre... (prøv at forestille jer en
Honda VR5 i stedet for VFR... )
Nåja, så er der jo lige det ekstreme eksempel... BossHoss... langsliggende
V8'er... endda af en ret betydelig størrelse. DÈR er der ikke gået på
kompromis, den kværn skulle bare møjes i et MC stel, færdig.

> Forsøget med R-6'ere til mc-brug ér ihvertfald droppet igen p.g.a.
bredde-problematikken!!

Nå? Hvordan ligger det så lige med en Goldwing? Har den ikke haft R6 siden
den fik 1500 ccm?

Mvh
Freddy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-02 02:51

Freddy Lang wrote:
> Nå? Hvordan ligger det så lige med en Goldwing? Har den ikke haft R6 siden
> den fik 1500 ccm?

Goldwing har vist altid haft boxer-motor.. først en 4cyl,
og derefter en 6'er..

Men det er jo heller ikke en motorcykel i normal forstand .. :)

mvh Hans

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-12-02 18:11

"Hans Joergensen" <haj@cracksrv.nathue.dk> wrote in message

> Goldwing har vist altid haft boxer-motor.. først en 4cyl,
> og derefter en 6'er..
>
> Men det er jo heller ikke en motorcykel i normal forstand .. :)

Njarh... der er i hvert fald meget af den.... (forbandede store havelåge...)

Men skal man ha' konen og det halve af garderoben med en tur til
Sydfrankrig, må den nu være meget praktisk... og komfortabel.

Fra : armand

Dato : 21-12-02 13:41

> [...]
> bredde-problematikken!!
>
> Nå? Hvordan ligger det så lige med en Goldwing? Har den ikke haft R6 siden

Nix!
GW'en er en boxer og ikke en række-6'er (som "R" i R-6 angiver)!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-12-02 18:08

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> Nix!
> GW'en er en boxer og ikke en række-6'er (som "R" i R-6 angiver)!

Jow, det ved jeg sq godt... det var derfor, jeg skrev R6..... men jeg må
ærligt erkende, at jeg ikke var klar over at guldvingen var en boxer....
ellers har jeg i vhert fald fortrængt det.

Men det gør det vel ikke meget bedre, når nu det var plads, vi talte om? Nu
tænker jeg jo på vore tyske brødre... de har da altid været kendte for at
fylde en halv vejbane... og uanset om der er to, fire eller endog seks
cylindre, er en boxer vel en boxer? I hvert fald hvad bredden angår.

Mvh
Freddy

Fra : armand

Dato : 21-12-02 23:10

> [...]
> fylde en halv vejbane... og uanset om der er to, fire eller endog seks
> cylindre, er en boxer vel en boxer? I hvert fald hvad bredden angår.

Men af en 6'er er en boxer jo rimelig kort!
Indbygning på tværs i en motorcykel er bare lidt problematisk med så'en en
sag

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 22-12-02 01:47

> [...]
> Men af en 6'er er en boxer jo rimelig kort!
> Indbygning på tværs i en motorcykel er bare lidt problematisk med så'en en

Nårh, hvad.... en 6'er boxer må da næsten være lige så "bred" som den er
"lang"?

....medmindre den da skal stå på højkant? (hehehehe)

Fra : Jack Jensen

Dato : 23-12-02 23:36

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motorer ned i motorrummet på biler, som hverken havde plads til hverken
> række- eller V-motorer på mere end 4 cylindre... (prøv at forestille jer

Prøv lige at checke hvad Honda kører med i MotoGP klassen!
Valentino Rossi har faktisk kørt i år med en sådan motor.

Mvh
Jack
Bikers4Fun
www.vfr.dk

Fra : TA

Dato : 27-12-02 13:58

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> wrote in message

> en
>
> Prøv lige at checke hvad Honda kører med i MotoGP klassen!
> Valentino Rossi har faktisk kørt i år med en sådan motor.

Såvidt vides er VW's VR (V-Reihen) motor en smal V-motor med kun 15 gr
mellem cylindrene. Pga den lille vinkel kan cylindrene anbringes i en
enkelt, kompakt cylinderblok (i zig-zag) og man udnytter dermed fordelene
ved en kort V-motor og en smal række-motor. Motoren behøver kun et enkelt
topstykke med to overliggende knastaksler, der på sindrig vis, via
vippearme, aktiverer ventiler i begge cylinder-rækker.

Designet med vippearme sætter nok begrænsninger for VR-motorens
anvendelighed til race og der er næppe plads til fire overliggende
knastaksler i den smalle motor.

Honda's fem-cylindrede RCV211 er derimod en konventionel V-motor med to
cylinderblokke (og to topstykker) ligesom de tidligere VF- og VFR-motorer.

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 21-12-02 10:06

In article <atvupm$v9f$1@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
says...
> [...]
> Mange kystboende vil måske ligefrem kunne genkende sig den typiske plaprende
> lyd fra den ulige cylindrede motor i en mindre coaster :-/

Ja, bare tag en Alpha Diesel, der halter afsted.

Problematikken med skibsmotorer er ofte bestemt af indbygningsmål,
muligheden for at lave service, og så at hvis man har en 4-cylinderet
på 400HK, er det nemt at lave en på 500HK, ved lige at snuppe en
cylinder mere. (Genbrug og modulopbygning)
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-12-02 00:45

Freddy Lang wrote:

> Øhh... den fem-benede, er det ikke en 290'er?

Det var nu den første af de femcylindrede 3-liters jeg havde i tankerne.

Der er 72 grader mellem slagene.

Ib Jakobsen

Fra : armand

Dato : 21-12-02 14:26

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Der er 72 grader mellem slagene.

Jup!
Men det gør jo også at alle fem stempler(!) kører sit eget løb, hvor en
6'ers 120'er-krumtap medfører at stemplerne parvis følger hinanden!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-12-02 18:14

> [...]
> Men det gør jo også at alle fem stempler(!) kører sit eget løb, hvor en
> 6'ers 120'er-krumtap medfører at stemplerne parvis følger hinanden!

Jep, lige netop. Det må jo netop være derfor at en fem-benet har en så
uhyggeligt kultiveret motorgang. Jeg mener endda at have hørt om et eller
andet salgs-gig der gik ud på at placere en kop kaffe ovenpå motorblokken,
og koppen blev bare stående bomstille, uden at danse hen over det hele, og
uden at skvulpe over. jaja, det er altså bare noget, jeg har hørt... man
hører jo så meget... men det lyder da flot, ikk'?)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 21-12-02 20:01

> [...]
man
> hører jo så meget... men det lyder da flot, ikk'?)

Jeg har nu altid haft den opfattelse at de 6-benede gik bedst, og jeg
har da kørt begge både 300TD (den nyere med ca 190hk) og 290 TD (som
iøvrigt diesel-klikker temmelig meget mere).

På et amerikaner-træf så jeg en gut balancere en mønt på en i tomgang
kørende V12'er (som jo principielt bare er to V6'ere), og det må da
siges at være ok.

Min Chevy Astro har en V6'er, og den kører skam også kultiveret

Kenneth
R1

Fra : armand

Dato : 21-12-02 23:19

> Min Chevy Astro har en V6'er, og den kører skam også kultiveret

Ikke for at være efter Chevy'en; men som for forholdet imellem R6 og V12
gælder det at en V6 "kun" er to trecylindrede, der af samme grund ikke lever
op til en R6'ers afbalancering!
V'et er dog et tåleligt kompromis af pladshensyn, imod den laaange men
smalle R6-konstruktion. En kammerat havde en overgang en R6 3liters Senator,
og dét motorrum var et særegent skue: ingen tvivl om motorkomponenternes
(á: topstykke, krumtaphus kobling manifolde m.v.) placering

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-12-02 23:37

armand wrote:

> smalle R6-konstruktion. En kammerat havde en overgang en R6 3liters Senator,
> og dét motorrum var et særegent skue: ingen tvivl om motorkomponenternes
> (á: topstykke, krumtaphus kobling manifolde m.v.) placering

Sådan en havde jeg også engang. At løfte topstykket kræver muskler.

Ib Jakobsen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 22-12-02 00:44

> [...]
motorkomponenternes
> (á: topstykke, krumtaphus kobling manifolde m.v.) placering

Ja, jeg må såmænd også indrømme at den aldrig vil kunne klare
"mønt-på-højkant"-prøven, endsige liggende ned , men den har nu en
meget kultiveret gang "on-the-road" for en primitiv amerikaner
konstruktion.

Kenneth

Fra : armand

Dato : 19-12-02 16:10

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> En række 6'er har den mest kultiverede motorgang man kan tænke sig.
> F.eks. en MB 300D

Ja, Steen. Vi har jo hver vores infaldsvinkler - Jeg havde som sådan mere en
Benelli SEI i tankerne

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-12-02 09:43

armand skrev i meddelelsen ...

>Jeg læste engang at en 12'er "kun" er to seksere, forstået sådan at den
ikke
>er bedre afbalanceret end en sekscylindret

Næeh, for en sekser er "perfekt" dynamisk afballanceret, og det "bedres" kun
marginalt med seks mere, men svinghjulseffekten... oj oj ! Og seks
arbejdsslag pr omdrejning med 60 ° mellem hver. Vel at bemærke med enten 60
eller 120 graders V-form Og den slags svinghjulseffekt vejer ingenting, og
lægger ingen ekstra enerti i motoren.

mvh
Orla

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-12-02 09:32

Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...

>Hvad er der egentlig i vejen for at fordele dem lidt bedre?

Ingenting ! Det er bare en traditionel løsning. En fire cylindret V-motor
kommer meget tæt på den tre cylindrede rækkemotor hvad svinghjulseffekt
angår, og her "lever man" da med de uens intervaller mellem arbejdsslagene.

mvh
Orla

Fra : Mads Lund

Dato : 19-12-02 12:31

> [...]
> kommer meget tæt på den tre cylindrede rækkemotor hvad svinghjulseffekt
> angår, og her "lever man" da med de uens intervaller mellem

Skal vi ikke blande big-bang designs ind i diskussionen. Her ønsker man at
fyre alt krudtet af på de første 360° for dernæst at holde 360° pause før
det går løs igen. Alternativ på er R4 2T GP motor, som bruger 45° tændings
interval

Et morsomt gade eksempel er Laverda's 3 cyl 1000ccm motor, som dels laves i
en traditionel 120° konstruktion, og så en ær 180° som lyder
noget.....anderledes

Og så har jeg på det sidste rodet lidt med V8 og V12 motorer af ældre
engelsk herkomst. Og der er jeg sku nybegynder. Først var vi ude og
prøvekøre en E type V12 og syntes den trak helt fantastisk og nød den
silkebløde tomgang. Ved den senere adskillelse fandt ejeren udaf, at der
manglede 2 tændrørshætter, og 2 andre var blevet byttet om.
Og det minder desværre om en bummert vi senere har lavet med en Rover V8,
som står i temmelig pumpet tilstand. Jeg var nede og høre på den, da ejeren
syntes den gik noget ujævnt i tomgang. Og den gik lidt hårdt, men efter min
mening tilpas godt til vi kunne justere det væk. Nogle øl og et par timer
senere fandt vi ud af at der var byttet om på 3 tændrørshætter, hvilket
hjalp enormt da de blev sat rigtigt på (og så holdt vi os til øllet resten
af den dag)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-12-02 16:41

Mads Lund skrev i meddelelsen <26iM9.7626$Tr.1512@news.get2net.dk>...

>Et morsomt gade eksempel er Laverda's 3 cyl 1000ccm motor, som dels laves i
>en traditionel 120° konstruktion, og så en ær 180° som lyder
>noget.....anderledes

Er det den originale 70'er "traktor" Du tænker på ? Den var først 180° for
så at blive 120° Eller er det de nye Du tænker på ?

>Og så har jeg på det sidste rodet lidt med V8 og V12 motorer af ældre
>engelsk herkomst.

To ultimative konstruktioner på hver sit felt. HE motoren, med
forbrændingskamrene placeret i stemplerne virker godt. En oldgammel Audi 2
liters motor brugte samme princip, men hvor Audi'en bællede benzin, så er HE
motoren forholdsvis nøjsom.

mvh
Orla

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-12-02 21:06

Orla Pedersen wrote:
> Er det den originale 70'er "traktor" Du tænker på ? Den var først 180° for
> så at blive 120° Eller er det de nye Du tænker på ?

Hm, var det ikke også noget med at alt (inklusive chufføren) blev rystet
istykker på 180°-modellen?

Og at for at den ikke skulle hoppe fra hinanden måtte man samle alt med
selvlåsende møtrikker, bor+split, tråd og et hammerslag på enden af bolten ? ;)

(Ok, overdrivelse fremmer forståelsen)

mvh Hans

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-12-02 22:18

Hans Joergensen skrev i meddelelsen ...

>Hm, var det ikke også noget med at alt (inklusive chufføren) blev rystet
>istykker på 180°-modellen?

Nu er det ufatteligt få der er lavet af dem, og dermed få der har prøvet
dem, såe mon ikke det er misundelse. Sikkert er det, at alle de gamle
"traktorer" kræver mange armmuskler for at kunne tumles på de små snoede
veje.

>(Ok, overdrivelse fremmer forståelsen)

Det da deet

julehilsen
Orla

Fra : armand

Dato : 20-12-02 19:30

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> skrev i en

> [...]
> selvlåsende møtrikker, bor+split, tråd og et hammerslag på enden af bolten
? ;)

Jup!
"Ebber" hos MC-Chaufførerne havde en af de tidlige (jeg mener nu at de
tidsmæssigt blev produceret lige så længe som 120'eren! :-/ ), og den stod
og bevægede sig stille og roligt hen af fortovet når den varmede op på
center-benet

Anekdote:
Engang til træf i NL, hvor alle deltagende klubmedlemmer havde været ude at
spise sammen, gik der oktaner i blodet på knægtene da vi skulle til at køre
fra kroen:
En CB400 med Marving "mini zoom" startede at larme med godt med håndgas, og
de øvrige fulgte trop hver med deres respektive forudsætninger: En havde en
1000'er Boxer med tung anderledes lyd, jeg selv havde Benelli'ens seks
orgelpiber at gøre det med og vice versa.
Al "oktaneriet" forstummede da Ebber startede Laverdaen monteret med
Jota-potter og lod den stå og hoste(!) i tomgang - Dét var der li'godt ingen
der kunne hamle op med om man så gassede nok så meget op!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 18-12-02 21:43

> Nope, derfor holder man sig netop til R4, medmindre man lider af en form
> for fanatisme

Huh? Jeg ville skam gerne have en 1000 Gixxer (den står for mig som en
lækker gaderacer (min helt egen personlige mening)), men den er dyr, og til
prisen er jeg faktisk temmelig glad for min smukke, sorte SVS'er, som jeg
endda har haft fra ny... Den var billig (alt er jo relativt), den er fed,
den har en rå lyd (med en eftermonteret Micron), og den kører sq godt, alt
taget i betragtning. Men hvad har det med fanatisme at gøre?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-02 20:46

Freddy Lang wrote:

> [...]
> fed, den har en rå lyd (med en eftermonteret Micron), og den kører sq
> godt, alt taget i betragtning. Men hvad har det med fanatisme at gøre?

Hæ, jeg satte det jo også ret meget på spidsen med min udtalelse
Praktisk set er R4'ere bare bedre i mange henseender, som f.eks. den højere
litereffekt og mindre nødvendige svinghjulsmasse. SV'eren er da også en
genial mc, men den ville ikke blive ringere af at være en R4
Dem jeg var ude efter med min udtalelse, er bare dem som har en
vrangforestilling om at V2 betyder betingelsesløst voldsom og hurtig
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-12-02 22:06

> [...]
> Dem jeg var ude efter med min udtalelse, er bare dem som har en
> vrangforestilling om at V2 betyder betingelsesløst voldsom og hurtig

Hvem har påstået det?

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-12-02 15:52

Thomas Hjort wrote:

> Hvem har påstået det?

Hmm, jeg ved det egentlig ikke... men nogen må det da være

--
mvh Jes Vestervang - der vist bare skal klappe i
FZS600

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-12-02 01:15

> Hmm, jeg ved det egentlig ikke... men nogen må det da være

Tror det er i din fantasi, eftersom du har en 4 på række, din fuckin
navlepillende fanatiker ;)

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-12-02 19:48

Thomas Hjort wrote:

> Tror det er i din fantasi, eftersom du har en 4 på række, din fuckin
> navlepillende fanatiker ;)

Lad os bare sige det Men jeg har vel ikke sagt noget forkert, idet
mængden 'dem' består af 0, som i ingen og derfor har jeg ikke sagt noget om
nogen (en 1/8 halvredder vist
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Brian Luckow

Dato : 21-12-02 11:22

> Dem jeg var ude efter med min udtalelse, er bare dem som har en
> vrangforestilling om at V2 betyder betingelsesløst voldsom og hurtig

Hmm... så rammer du vist ikke nogen herfra. :) For det er der vist aldrig
nogen der har påstået... Den tråd her, er godt nok kommet for langt ud, det
er jo rent "min far er stærkere end din". Det kan jo være bedøvende med
hvordan de to forskellige motortyper opfører sig på _papiret_, nu bare man
har det sjovt på gaden, fordi den ene er hurtigere end den anden, gør den jo
ikke nødvendigvis sjovere. Folk har jo forskellig smag, nogle er til V2'er
andre til R4'er.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-12-02 19:46

Brian Luckow wrote:

> Hmm... så rammer du vist ikke nogen herfra. :)

Nej, jeg tågesnakker vist bare

> [...]
> man har det sjovt på gaden, fordi den ene er hurtigere end den anden, gør
> den jo ikke nødvendigvis sjovere. Folk har jo forskellig smag, nogle er

Enig
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-12-02 08:30

> [...]
have
> mange omdr for at at køre. Det er muligvis en forkert definition, men det

Hej Thomas

Hvis du vil have noget der trækker godt fra bunden skal du da ikke have en
V-2! Lige så snart du kommer ned i noget der ligner bundtræks RPM, så ryster
de så man ikke fatter det. Især dem med over 500 kubik. Næh du vil have en
900-1200cc 4 cylinder. De kan trække fra bunden! Din udtalelse "en hidsig
sportsMC skal have mange omdr for at køre" får mig til at overveje om du
nogen sinde har kørt noget der ligner en hidsig sports MC?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 17:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:N7nL9.6592$CY4.1894@news.get2net.dk...
> [...]
> de så man ikke fatter det. Især dem med over 500 kubik. Næh du vil have en
> 900-1200cc 4 cylinder. De kan trække fra bunden!

Min SV650S trækker fint fra bunden. Køre fint ved 2500 omdr. Og det er så
vidt jeg ved en V2 og over 500cc.

>Din udtalelse "en hidsig
> sportsMC skal have mange omdr for at køre" får mig til at overveje om du
> nogen sinde har kørt noget der ligner en hidsig sports MC?

Det har du ret i at jeg ikke har. Men jo højere oppe (omdrejninger) maks
moment ligger des mere dårligt vil bundtrækket imo også blive.

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 16-12-02 23:46

> ............. Men jo højere oppe (omdrejninger) maks
> moment ligger des mere dårligt vil bundtrækket imo også blive.

Entydigt vrøvl!
Det bør alene aflæses ud fra effektkurvens ( og eftersom at effektkurve =
momentkurve blot ud fra en anden anskuelse kan jeg godt tolerere denne ene
gang at vi siger momentkurvens) -forløb.

En motor kan da fint toppe højt oppe i registeret og alligevel have
tilstrækkeligt med bøf ved lavere rpm til at tryne en given anden motor!

Det er min erfaring at de motorer der har et fladt og tidligt toppende
effekt/moment-forløb måske nok virker power-fulde ved lave omdrejninger; men
mister pusten højere oppe, og vi (det kan ikke være mig alene) er nu engang
forvænt med motorer der formedelst bliver ved med at trække omdrejninger,
hvorved det er den tidligt toppende "bundtrækker" der vil virke tam :-|

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 17-12-02 08:49

> [...]
> forvænt med motorer der formedelst bliver ved med at trække omdrejninger,
> hvorved det er den tidligt toppende "bundtrækker" der vil virke tam :-|

Enig. Jeg tror en del af bundtræks snakken angående V2 motorer kommer af, at
de mangler moment længere oppe, og derfor kategorisk trækker bedst ved
lavere rpm, ikke at forveksle med at de trækker meget.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : armand

Dato : 17-12-02 16:19

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> [...]
> de mangler moment længere oppe, og derfor kategorisk trækker bedst ved
> lavere rpm, ikke at forveksle med at de trækker meget.

GRILL

Alternativ anskuelsesvinkel )

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 14:20

> [...]
>
> En motor kan da fint toppe højt oppe i registeret og alligevel have
> tilstrækkeligt med bøf ved lavere rpm til at tryne en given anden motor!

Det kan den da godt. Men eftersom max moment på motorcykler der trækker
mange rpm's typisk ligger højere end på motorcykler der trækker færre rpm's
vil bundtrækker normalt også være bedre ved MC som ikke kan trække så mange
omdrejninger.

Mvh Thomas

Fra : Kenneth S

Dato : 17-12-02 14:46

> [...]
rpm's
> vil bundtrækker normalt også være bedre ved MC som ikke kan trække så

På en måde tror jeg sq i alle er enige på et eller andet plan.

Det er da rigtigt at hvis man skal have et rigtig godt hk/kubik forhold,
hvilket jo især er en fordel ved deciderede racere, så får man tit en ret
kompromisløs effektkurve som leverer en masse hk i et meget snævert (højt)
omdrejningsområde.

V2'ere har sædvanligvis ikke et særlig højt effekttal (..af forskellige
grunde, I dunno), så derfor er der råd til lidt udfladigelse af kurven, og
derved forholdsvis høj effekt ved lave omdrejninger. Det snyder jo også lidt
at vi kun kan høre halvt så mange knald på en V2, som vi kan på en R4 ved
samme omdrejningstal, det kan give følelsen af et godt bundtræk i endnu
højere grad.

De almindelige dagligdags trafik-køremaskiner, som vi jo tøffer rundt på, er
sædvanligvis ikke så pumpede, så her er der råd til en lidt mere
hverdagsduelig kurve. F.eks synes jeg R1'eren trækker meget pænt helt fra
tomgang (det kan da oxo være exup-en hjælper lidt til), men jeg synes da
også at f.eks SV650 administrerer sine beskedne hk på en meget fin måde.

JMHO.

Kenneth
R1

Fra : armand

Dato : 17-12-02 16:26

> [...]
rpm's
> vil bundtrækker normalt også være bedre ved MC som ikke kan trække så

En af de større overraskelser jeg har fået for nyligt, er at DUC. Monster
S4'eren, som jeg regnede for ultimativ legetøj med kolossalt bundtræk og lav
vægt, matches af Honda 900 Hornet
Såvel effekt som momentkurven er betragtelig bedre på Hornet'en end for
S4'eren, også til trods for at Hornet'en trækker flere omdrejninger for at
nå ud til sin mer-ydelse!
Accelerations-målinger og mellem accelerations-målinger for de to maskiner
beviser dette til fulde
Kilde: sammenligningstest i MOTORRAD af de to samt FZS1000!!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-12-02 20:31

> [...]
> ind af min provinsbys indfaldsveje i højgear - Og dét er min
> bundtræks-undsagte 14.500rpm's 400'er ellers ganske god til

Helt uret har du ikke, under ca. 2500 omdr/min er min 748 "ubrugelig" da den
nærmest hopper som en anskudt hare, men over 2500 omdr/min
oh-la-la............;>)
Min foregående cykel, en FZR1000exup trak derimod helt rent nede fra ca.
1000 omdr/min.

Men det er heller ikke bundtræk jeg er gået efter ved anskaffelsen af
748`eren, og var godt klar over at den havde hopperiet under 2500 omdr, da
jeg havde været så heldig at låne en 748R (tysk) et par timer, før jeg
bestemte mig for købet.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 10:48

Øv, i må ikke diskutere sådan noget uden at underterre mig

> [...]
navlepillende
> at vride den anderledes -
> Bundtræk ér et spørgsmål om hvem der kommer bedst afsted ved samme

Næ for at holde situationen klar skal man lave acclerations test ved samme
hastighed og samme omdrejningstal !
Som lysende eksempel kunne man jo tage en gammel 2 takter ala RD350 og så en
HD. (Men vi har diskuteret det 100 gange før

> Personligt synes jeg at al den V2 bundtræks-snak sucks:

Enig. Efter jeg har prøvet en Mille var jeg totalt skuffet. Man kan måske
kalde det mellemtræk det V2'erene har. I bunden ryster og hopper de, ved 3k
kommer der lidt rytme og træk og når man så forventer at der begynder at ske
noget ved 7k så er festen slut igen.

Mads Lund
1 stk 2cyl i samlingen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-12-02 11:18

Mads Lund wrote:
> Som lysende eksempel kunne man jo tage en gammel 2 takter ala RD350 og så en
> HD. (Men vi har diskuteret det 100 gange før

Øh, ! hør hov hov! skal du disse? :)

Min RD350'er trækker da rent og pænt og herligt allerede fra 4000rpm ;) (at der
først rigtig sker noget fra ca. 7krpm er noget andet :)

mvh Hans, der savner sommeren..

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 11:54

> Min RD350'er trækker da rent og pænt og herligt allerede fra 4000rpm ;)
(at der
> først rigtig sker noget fra ca. 7krpm er noget andet :)

Det var mere som eksempel på at bundtræk og mellemaccleration ikke kan
sammenlignes hvis man kører med forskellig udveksling. Eks En HD og en RD,
højgear 100 kmt og et vrid på gassen. Så smutter RD'en garanteret fra. Og
kan man så konkludere den har bedre bundtræk (man kan altid kubik regulere
bagefter)

Men prøv istedet at køre 40 kmt med 1500 omdr på både HD motoren og RD
motoren, og vid øret. Så er sagen en ganske anden.

Mads Lund
Ninja9RT - der vil klare sig bedst i området 7000 - 9000 omdr

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-12-02 12:38

Mads Lund wrote:
> [...]
> kan man så konkludere den har bedre bundtræk (man kan altid kubik regulere

Det ved jeg jo godt, men man skal da brokke sig :)

> Men prøv istedet at køre 40 kmt med 1500 omdr på både HD motoren og RD
> motoren, og vid øret. Så er sagen en ganske anden.

Det tillader min gearing ikke

mvh Hans, der lige tænker lidt over hvordan en RD1340 YPVS ville være at køre på.

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 12:52

> mvh Hans, der lige tænker lidt over hvordan en RD1340 YPVS ville være at
køre på.

Uhh - store 2 taktere er for rigtige mænd !!

Mads Lund
KX500

Fra : armand

Dato : 16-12-02 16:51

> [...]
3k
> kommer der lidt rytme og træk og når man så forventer at der begynder at

Hæ!
Helt i tråd med min oplevelse af netop 900SS:
- Under 3.500-3.000 rpm sker det intet andet end sitren og rysten!
- 900'erens rpm-tæller har intet rødt felt og som uinformeret er det
umådeligt svært at skelne hvor det faktisk burde være - Jeg opdagede det ved
at motoren satte ud lige efter 9.000rpm, lige dér hvor det begyndte at være
sjovt

Uanset hvor imponerende en momentkurve (det er nu ellers HK'erne man bruger
til at accelerere med (*pust-pust*)!) modellen måtte have kan man ikke
udnytte den i praksis under 3.000, og ikke over 9.000 p.g.a.
rpm-begrænseren - Det giver et brugbart område på 66%
Min lillebror havde engang en et-cylindret Yamaha SR500, som gik for at
skulle have et godt bundtræk; men den kunne intet lave under 3.500 og havde
redline ved 7.500! Det svarer til et brugbart område på ca. 55%!
Min tidligere nævnte 900'er Ninja trak fra 2.000 og til redline ved 10.500
(og længere endnu) - Det giver et brugbart område på mere en 80%
Hvilken af disse har det bedste bundtræk ? :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 17:41

> [...]
> (og længere endnu) - Det giver et brugbart område på mere en 80%
> Hvilken af disse har det bedste bundtræk ? :-/

Det ved jeg ikke. Men nu var det jo også forskellen imellem 748 og 900 vi
oprindeligt diskuterede.

Mvh Thomas

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-12-02 21:36

> [...]
3k
> kommer der lidt rytme og træk og når man så forventer at der begynder at

Du skal vist havde en tur på en 748.
Min bliver brugt fra ca. 2500 omdr. til 11500 omdr. hvor begrænseren ikke
mener vi skal højere op. Af en 7 ½ synes jeg trækket fra de 2500 omdr. og op
er rimeligt, når den kommer over 7000-8000 omdr. kommer det rigtige skub
også og det holder på til ca 11000 omdr.
I en dyno går den på omdr. begrænseren i højgear hvilket svar til ca. 250
km/t, dette er også lykkes mig en enkelt gang på motorvejen, ganske
imponerende af en 750 med små hundred hk, dyno`en siger knap 97 hk på
baghjulet, kan man mon stole på det ?

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 23:02

> [...]
> km/t, dette er også lykkes mig en enkelt gang på motorvejen, ganske
> imponerende af en 750 med små hundred hk, dyno`en siger knap 97 hk på

Jeg har hørt det samme. De såkaldte 'ducati-heste'. Gad vide om der er andre
750'ere med tilsvarende hK der kan løbe det samme på klokken?

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 16-12-02 23:51

D@n Dethlefsen <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en

> Du skal vist havde en tur på en 748.
> Min bliver brugt fra ca. 2500 omdr. til 11500 omdr.

Jeg har kørt 748, hvad du burde kunne erindre!
Og det er ihvertfald ikke under efffektiv brug i topgear at du kommer ned på
de 2.500rpm :-|
Min erindring er at lige som 748'eren kommer ned(!) på omdrejninger hvor den
begynder at lyde som en V2'er(*), så kan den ikke hænge i mere, og dette er
ved et omdrejningstal så højt som 4.000 rpm

*):
Ejeren rørte dette imidlertid ikke, idet han var af den opfattelse at en
V2'er skulle lyde som når man hørte Fogarthy på Eurosport: *BRROOOOOOOOHHH*

--
Armand

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 17-12-02 00:46

> [...]

> Ejeren rørte dette imidlertid ikke, idet han var af den opfattelse at en
> V2'er skulle lyde som når man hørte Fogarthy på Eurosport:

jow, jow jeg husker godt at du kender 748`eren ;>)

Min kan trække (ej acc.) fra ca. 2500 omdr i top gear, men jeg er heller
ikke klar over om den i besiddelse af orginalgearingen. Men du har ret i at
der ikke sker noget før man "gab" når op på 4000 omdr.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-12-02 14:32

armand wrote:
> Ejeren rørte dette imidlertid ikke, idet han var af den opfattelse at en
> V2'er skulle lyde som når man hørte Fogarthy på Eurosport: *BRROOOOOOOOHHH*

Det har han da også ret i ?
Det lyder jo piss' godt når de får nogle prygl..

mvh Hans

Fra : armand

Dato : 15-12-02 12:40

> [...]
> havde748`eren overraskende det bedste træk,
> Hvad angår komfort for både chaufførpladsen og bagsædet er 900SS klart den

Min svoger vurderer (ud fra erindringen) at hans nuværende 750SS ie er omend
mere ekstrem i kørestilling end hans tidligere 748'er!!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-12-02 20:25

> Min svoger vurderer (ud fra erindringen) at hans nuværende 750SS ie er
omend
> mere ekstrem i kørestilling end hans tidligere 748'er!!

Den var ny for mig, jeg må også snart få prøvet en 750/900SSie så jeg kan se
om jeg
mener det samme. ;>)

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : armand

Dato : 15-12-02 21:22

> Den var ny for mig, jeg må også snart få prøvet en 750/900SSie så jeg kan
se
> om jeg
> mener det samme. ;>)

Jeg er sikker på at han er interesseret i en byttetur, når nu at næste sæson
er kommet igang igen!

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 17-12-02 09:22

> Og så glemte jeg at bundtrækket på 900'erne også spiller ind i mine
> overvejelser + bagsædekomforten da jeg tit køre med min kæreste.

Glem alt om bagsædekomforten hvis du vil have dig en Ducati, med mindre du
altså vælger en fra ST serien. De er underholdende egoist cykler, ikke
magelige og praktiske touringscykler. Så køb hellere en MC til kærsten også,
det gør det sjovere for jer begge. :) Siges der, for min kærste vil ikke
have sin egen MC, så M9'eren bliver på et eller andet tidspunkt (når jeg
ikke længere kan trække tiden ud) skiftet ud med en ST'er. :( Meeen, en ST4S
kan jeg dog godt savle lidt over, når nu det skal være... :)

Mvh., Brian Luckow

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 14:30

"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ST4S
> kan jeg dog godt savle lidt over, når nu det skal være... :)

Ok, men nu skal jeg jo lige have råd til at forsikre min egen. Desuden er
min kæreste ikke MC tosset, men kan godt lide at sidde bag på.

Bagsæde 'komforten' på 900SS minder meget om SV'ens og den sidder hun
udemærket på. Der er ovenikøbet håndtag hun kan holde i.
Hvis du ser på 998'eren er der nærmest bare en måtte og intet at holde fast
i.
http://www.ducati.com/bikes/my2003/ducatiModel.jhtml?modelName=998-03
Det må alt andet lige være mere behageligt at side bag på en 900 end en 998.
På 749 er der slet ikke noget bagsæde så der må komforten være ulidelig :)

Og jeg understreger AT DETTE IKKE SKAL ses som en KRITIK a 998/749, men bare
noget der er inde i MINE overvejelser hvad angår MC købet.

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 15-12-02 12:37

D@n Dethlefsen <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en

> Var det ikke nemmere at købe en 748/916/996/998 istedet for ?

Hæ!

Alle de aftermarket-replicasæt til alskens japanske motorcyler er i mine
øjne lidt latterlige, hvorved en ombygning af en Duc.SS'er virker totalt
forkert.

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 12:35

> [...]
>
> Alle de aftermarket-replicasæt til alskens japanske motorcyler er i mine
> øjne lidt latterlige, hvorved en ombygning af en Duc.SS'er virker totalt

Hvorfor det? Og hvad mener du med: aftermarket-replicasæt?

Mvh Thomas

Fra : armand

Dato : 15-12-02 14:26

> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det?

"Hvorfor det"?
Hvorfor foretrækker du den ene kvindetype frem for den anden?
Slige sager er absolut subjektive, og jeg(!) synes at det er ynk at
efterligne det billedskønne "916-look"!
På samme måde finder jeg at alle de seneste års placeringer af udstødningen
samme sted på originale fabriksdesign (så det først på Aprilia Futura, og
siden er Honda begyndt dermed i udpræget grad) skriger af efterligning :-|

> og hvad mener du med: aftermarket-replicasæt?

Jeg mener de udstødningskit der lægger potterne op under bagsædet á
Ducati-style på alskens mc-modeller!

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-12-02 16:49

> [...]
> Hvorfor foretrækker du den ene kvindetype frem for den anden?
> Slige sager er absolut subjektive, og jeg(!) synes at det er ynk at

Vrøvl. Der er intet galt i at andre end 916 får placeret udstødningen under
røven. Så skulle amerikanerne også have patent på at lave choppere fordi de
startede? Og englænderne have patent på at lave racercykler fordi de
startede det? Det er sgu da noget af en studentiøs holdning at lægge for
dagen.

> [...]
> siden er Honda begyndt dermed i udpræget grad) skriger af efterligning :-|

Mere vrøvl. Hvorfor skulle MC-mærker ikke finde inspiration fra hinanden?
Det kan du da ikke kalde efterligning.

> Jeg mener de udstødningskit der lægger potterne op under bagsædet á
> Ducati-style på alskens mc-modeller!

Nogen kan kan lide potterne lavt ander højt og nogen kan lide dem under
bagsædet. Buell kan lide dem under motoren. Sådan er det, og at man
customizer sin bike som man har lyst til så man bliver mest glad for den er
da ikke at prøve at få den til at ligne en 916!

Mvh Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 10:55

> [...]
er
> da ikke at prøve at få den til at ligne en 916!

Hmm, vi er vist ude i en hårfin balance her. Ingen tvivl om at der findes
utallige 916 replick look cykler. Med udstødninger, bagender og enda
frontkåber fra 916'eren. Før det, blev der lavet mange Z replick cykler,
osv.
Og imho går der en grænse mellem replica cykler og personificerede cykler.
Og den er selvfølgelig umulig at definere, men det er meget tydeligt at se
på cyklerne. Tag eks det fedeste mc blad - streetfighter og kig de 1000 vis
af specialcykler igennem de har præsenteret. Der kan man virkelig se forskel
på hvor personligt og gennemført cyklerne er. Og der er alt fra gsxr i 916
indpakning til 100% hjemmebyggede designs.

Mads Lund
ZX9RT - zx9r replica af synsmæssige årsager

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 11:09

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> på hvor personligt og gennemført cyklerne er. Og der er alt fra gsxr i 916
> indpakning til 100% hjemmebyggede designs.

Et eksempel er blandt andet R1'eren i videoen Judgementday. Den har fået
lagt fire smalle lydpotter op under bagsædet og det ser imo tæskefedt ud
(han laver en stoopie med turn hvor røven bliver smækket lige op i
kameraet). Jeg associere den ikke med 916 (som jo også kun har to potter).

Mvh Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 12:20

> [...]
> (han laver en stoopie med turn hvor røven bliver smækket lige op i
> kameraet). Jeg associere den ikke med 916 (som jo også kun har to potter).

Har du nogensinde set en MV augusta F4 ???

Igen en copycat konstruktion

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 12:25

> Har du nogensinde set en MV augusta F4 ???
>
> Igen en copycat konstruktion

Men en fed en af slagsen.
Hvem kom først med potter under bagsædet MV eller Ducati?

Mvh Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 12:37

> Hvem kom først med potter under bagsædet MV eller Ducati?

916 var først, men F4 var den første med 4 underseat potter. Men jeg ved
faktisk ikke hvilken fabrik der var først med løsningen, ej heller hvornår.
Men min viden bringer os til, at man allerede i 60'erene kunne se engelske
dirt bike replicaer (ala BSA500) med udstødnings potten placeret i bagskærms
højde. Og i starten af 80'erene kørte 2 taks RR maskinerne med udstødningen
integreret i sæde partiet.

Men måske andre med bedre hukommelse kan komme det mere præcist ?

Og under alle omstædigheder kan godt være det ser lidt frækt ud, men
funktionsmæssigt er det ikke nogen specielt genial løsning at folde
udstødningen derop, især på R4 motorer

Mads Lund
Ninja9RT, sidepipe style

Fra : Thomas Hjort

Dato : 16-12-02 12:51

> [...]
bagskærms
> højde. Og i starten af 80'erene kørte 2 taks RR maskinerne med

Så har Augusta efterlignet Ducati der så har efterlignet 60'ernes dirtbikes
og så kunne man blive sådan ved....
IMO laves/tillæmpes moderne MC hvad der falder i købernes smag og hvis det
er underseat potter eller whatever så er det omsonst at begynde at finde ud
af 'hvem der egentligt har ret til' at udstyre deres MC'ere sådan og sådan.

Mvh Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 13:35

> [...]
ud
> af 'hvem der egentligt har ret til' at udstyre deres MC'ere sådan og

Tjo både og. Der er forskel på at lade sig inspirere og så kopiere råt og
usødet. Og der er jo talrige eksempler på rå kopieringer hvor mc
konstruktøren ikke udviser særlig stor opfindsomhed hvilket jo ikke just
bringer det store til mc verden'en. Og selvfølgelig er det interesant hvem
der hitter på de forskellige løsninger, og omend det ikke giver patent, så
giver det da er fingerpeg om hvem der er innovative og baanebrydende som mc
konstruktør (hvilket imho er temmelig interessant). Og uagtet Duc's
probelmer og valg af en efter min mening uhensigtsmæssig motor platform i V2
konceptet. Så er de meget målrettede og tør smide meget kontroversielle ting
på markedet. Både designmæssigt og teknisk.

Se blot på paso modellerne, desmodromiske ventiler, akseltrukne knaster,
underseat pipes, tørkoblinger og sikker mange andre ting som jeg har glemt.
Masser af satsninger, nogle falder heldigt ud, andre mindre heldigt. Men
deres iver for at forsøge må man give dem. Ikke noget med sikre løsninger,
som andre har haft succes med.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 16-12-02 23:53

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> potter).

> Men en fed en af slagsen.
> Hvem kom først med potter under bagsædet MV eller Ducati?

Hallo, Ducati 916 og MV F4 er designet af en og samme mand.
mvh Erland

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-12-02 12:40

Mads Lund wrote:
> Har du nogensinde set en MV augusta F4 ???
> Igen en copycat konstruktion

Nemlig.

http://www.roxbox.dk/picpages/mvaugust/f4senna.htm
*host* ligner det noget man har set før?

mvh Hans

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-12-02 21:44

> http://www.roxbox.dk/picpages/mvaugust/f4senna.htm
> *host* ligner det noget man har set før?

Ikke uden grund, det er den samme designer der har tegnet begge (kan ikke
lige huske navnet).

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-12-02 22:46

D@n Dethlefsen wrote:
> Ikke uden grund, det er den samme designer der har tegnet begge (kan ikke
> lige huske navnet).

Fuld respekt for designet, men han mangler sgu nytænkning..

Specielt Senna-udgaven er jo direkte ripoff..

mvh Hans

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-12-02 22:54

On Mon, 16 Dec 2002 21:44:00 +0100, "D@n Dethlefsen"
<sotaFJERN@tdcadsl.dk> wrote:

>Ikke uden grund, det er den samme designer der har tegnet begge (kan ikke
>lige huske navnet).

Massimo Tamburini ...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-12-02 11:02

> [...]
potter
> op under røven på 900SS uden ellers at røre ved konstruktionen?

Check evt

http://www.dethlefsens.dk/links/links_3.htm

Der har jeg lagt en håndfuld duc links, der er måske noget ?

www.ducati.dk findes også en del links og beskrivelser
Bl.a Ny næse til Ducat SS- modellen, se under "Ekspressen".

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-12-02 22:25

On Sat, 14 Dec 2002 23:17:58 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

Arh Thomas.

>Det er ikke kønt i dette tilfælde fordi røven er løftet på ægte
>Preusser-manér. Men mon ikke det kunne lade sig gøre at snige et par potter
>op under røven på 900SS uden ellers at røre ved konstruktionen?

Man køber da ikke en Rembrandt for straks at male videre vel ?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-12-02 23:26

> Man køber da ikke en Rembrandt for straks at male videre vel ?

;>)

------
mvh
Dan Dethlefsen
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-12-02 14:17

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 14 Dec 2002 23:17:58 +0100, "Thomas Hjort"
> <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> Arh Thomas.

> Man køber da ikke en Rembrandt for straks at male videre vel ?

:)

Men derfor kan man godt overveje mulighederne hvis det er drømme MC en for
livet.

Mvh Thomas