OSX
Fra : martin kjems

Dato : 05-03-01 21:03

Er der nogen der ved hvor man får fat I OS X ?
Jeg ville vildt gerne sætte min engen computer op som apache-server!
Jeg har prøvet på hotline men de 2 kopier jeg har downloadet virkede ikke,
(surt, over 500mB stykket!)

Er der nogen der har været heldigere/smartere end jeg?

MK

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-03-01 21:40

martin kjems <martinkjems@city.dk> wrote:

> [...]
> Jeg ville vildt gerne sætte min engen computer op som apache-server!
> Jeg har prøvet på hotline men de 2 kopier jeg har downloadet virkede ikke,

Der har været forlydner og at det kunne købes hos din lokale
macforhandler, som vist skulle være OfficeLine i dette tilfælde.
Hvis det eneste mål er en webserver, så er du bedre tjent med en
gennemprøvet linux box. Konfigurationer er _ikke_ nemmere i OS X, samt
du går glib af div. platformsafhængige moduler. Det er også en beta, som
sikkert indeholder en række spændende sikkerhedshuller, men alt held og
lykke med dem.

> Er der nogen der har været heldigere/smartere end jeg?

Hmmm, ja, dem der købte det ærligt og redeligt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-03-01 00:34

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> du går glib af div. platformsafhængige moduler. Det er også en beta, som
> sikkert indeholder en række spændende sikkerhedshuller, men alt held og

Vent! Beta'en udløber i April og er derefter værdiløs. Version 1.0
frigives til salg d. 24/3

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Peter Gersmann

Dato : 06-03-01 07:43

In article <B6C9AEC4.184E%martinkjems@city.dk>,
martin kjems <martinkjems@city.dk> wrote:

> Er der nogen der ved hvor man får fat I OS X ?

M7686Z/A - kan bestilles i dag. Betaen er alligevel på vej til at dø og
et godt stykke fra det endelige produkt. Desuden er der i DK kun et par
hundrede kroner til forskel, og den færdige X'er er med de nuværende
valutakurser 30-50 kr. billigere i DK end i USA.

Og nu vi er ved det, vil jeg lige komme med yderligere information,
hvilket kan ses som et kommercielt indlæg, men jeg håber, at vi derved
undgår misforståelser omkring DK og Z versionerne.

Vh.
Peter Gersmann

--

Med Mac OS 9.1 og tidligere har det ikke været nemt at oversætte til
dansk. Derfor har der været et spring mellem US og DK udgaverne, og alle

Mac OS X ændrer det forhold.

Selve systemet kommer nu i én udgave, hvor lokaliseringen er placeret
for sig. CD'en med Mac OS X rummer derfor flere sprog, og en del
opdateringer skal kun skrives én gang.

Så hvorfor er der en særlig dansk Mac OS X? Og hvornår er den i
butikkerne?

1. Mac OS X er til salg i Danmark fra 24. marts. Der er tale om den
internationale udgave, hvor Mac OS X kan køres på hovedsprogene, mens
cd'en med klassisk Mac OS 9.1 er engelsk.

2. Medio april er den danske oversættelse færdig. Køber man en dansk Mac
OS X vil man få mulighed for at køre Mac OS X på dansk og en række andre
sprog - herunder engelsk. CD'en med klassisk Mac OS X er dog udelukkende
op dansk.

Prisen for Mac OS X enkeltbruger ligger på ca. 1.000,- ekskl. moms,
hvilket med den nuværende valutakurs er en anelse lavere end i USA.

M8676Z/A Mac OS X 1.0 International, enkeltbruger
Levering: Formentlig 24. marts (evt. 26. marts)

M8676DK/A Mac OS X 1.0 International, enkeltbruger
Levering: Medio april

Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-03-01 07:59

in article moof-AE3A12.07425006032001@news01.inet.tele.dk, Peter Gersmann at
moof@nospam.mail.tele.dk wrote on 06/03/01 07:42:

> Prisen for Mac OS X enkeltbruger ligger på ca. 1.000,- ekskl. moms,
> hvilket med den nuværende valutakurs er en anelse lavere end i USA.
!? pærer og bananer !?

Er det købekraft du refererer til, eller hvordan har du tænkt den
sammenligning ???
// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------
Site news 17-02-2001: Added a couple of new links. Great stuff from Richard
May and Steve Double! Oh and visitor no. 25.000 dropped by today!
Go check it out @ If thine eye offend thee... http://imv.au.dk/~mads/

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 06-03-01 11:01

Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> writes:

> in article moof-AE3A12.07425006032001@news01.inet.tele.dk, Peter Gersmann at

> !? pærer og bananer !?
>
> Er det købekraft du refererer til, eller hvordan har du tænkt den
> sammenligning ???

Med en minimal indsats kan man finde ud af, at Mac OS X vil koste 129,-
US dollars, hvilket svarer til ca. 1037 danske kroner. Ved at købe i
USA skal du regne med en merpris på 30% på grund af told og skat, mod
de 25% moms du skal betale ved at købe i Danmark.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 06-03-01 18:22

In article <B6CA494A.17780%mads@imv.au.dk>,
Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> wrote:

> !? pærer og bananer !?
>
> Er det købekraft du refererer til, eller hvordan har du tænkt den
> sammenligning ???

Tror du at Apple afregner Mac OS X i pærer og bananer? At
distributørerne tænker i frugtnoteringer?
Flot udbytte af et indlæg.

> // Mads

Mads er som Windows
- han kopierede udseendet, men glemte de øvrige 99,6%.

"//" siden 1985

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-03-01 20:03

Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> Prisen for Mac OS X enkeltbruger ligger på ca. 1.000,- ekskl. moms,

De er sgu ikke kede af det. Kombinér det med alle de andre opdateringer
du bliver tvunget til at købe, så bliver OS X et dyrt bekendtskab.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 06-03-01 22:11

In article <1epv68h.lwjdsf1v2ymkgN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> De er sgu ikke kede af det.

ROTFL!

I betragtning af udviklingsomkostningerne er det jo - for at bruge noget
Mads kan forstå - peanuts. Køb af NeXT, udviklingen af Copland og Pink -
det er 9 års udvikling.

Så det bliver ikke Apple, der tjener på skiftet. Desuden har det
allerede kostet dyrt i tabte markedsandele ikke at have et system som
Mac OS X.

Og har man allerede en mac, så er det da ret billigt for 1.000 kr. at få
alle de nye muligheder og på samme tid kunne fortsætte med at bruge de
klassiske mac-programmer. Reelt er prisen under det 1 time koster - der
skal ikke ret mange genstarter til før den pris er tjent hjem.

//Peter Gersmann

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 07-03-01 19:47

Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> - der
> skal ikke ret mange genstarter til før den pris er tjent hjem.

Genstarter af Classic? Dernæst er det ikke 1000,- kr. men 1250,- kr. for
mange. Så kommer der alle dem som bliver tvunget udi ny maskine, når de
finde ud af at "alle G3" ikke helt holder. Hvor mange penge skal folk
mon gennesnitligt bruge for at få deres programmer carboniseret? Så er
der også spørgsmålet om, hvad der sker med Apples fremtidige
markedsandel når deres produkter bliver ved med at stige.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 07-03-01 20:11

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Så er der også spørgsmålet om, hvad der sker med Apples fremtidige
> markedsandel når deres produkter bliver ved med at stige.

Hmm, Microsoft Windows plejer da at blive dyrere og dyrere som tiden
og versionsnumrerne går.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 07-03-01 21:19

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Hmm, Microsoft Windows plejer da at blive dyrere og dyrere som tiden
> og versionsnumrerne går.

Jeps, men kan man med nogen rimlighed sammeligne Apples og MS'
gennemslagskraft på markedet? Det er relativt nemt at få overbevist
chefen om at skifte til Windows, men garanteret ikke den anden vej(*).
Mac OS X er jeg overbevist om i først omgang vil få folk til at forlade
mac'en, på sigt kan man så håbe for Apple, at det vil gå den anden vej
igen, men at starte med at gøre prisbarrieren endnu større, end den i
forvejen er, tror jeg bestemt ikke hjælper dem.

En lille note til udviklingsomkostningerne. Selvfølgelig har det kostet,
men det er for det første en investering i fremtiden (med et størrer
marked), derfor tror jeg ikke der kommer noget godt ud af at fedte det
af på nuværende kunder. Dernæst kunne de have valgt at satse på noget
billigere end NeXT, f.eks. den famøse Linux platform eller (nok ikke
billigere) et samarbejde med SUN om et Solaris baseret OS til mac. Det
er selvfølgelig historie nu, og det ville ikke ligne Jobs at opgive
noget som han tror på, ikke engang selvom det skulle floppe, han har jo
ikke kun lavet én kube.

(*) Beror på spekulation, men mon ikke det er realistisk.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-03-01 06:34

In article <1epx3tk.43i53b9us8p3N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> men det er for det første en investering i fremtiden (med et størrer
> marked), derfor tror jeg ikke der kommer noget godt ud af at fedte det

Mac OS 8 kostede 1.200 kroner, Mac OS X står kun i 1.000,-.

Sammenlign det med den almindelige Windows 2000, hvor opgraderingen fra
Win 9x (svarer til Mac OS 7-9) koster 1.900,-

Eller med Solaris 8, hvor opgradering for hver processor koster over
8.000,-

I sammenligning med Mac OS 8, Win 2000 og Solaris er Mac OS X direkte
billig.

> Dernæst kunne de have valgt at satse på noget
> billigere end NeXT, f.eks. den famøse Linux platform eller (nok ikke
> billigere) et samarbejde med SUN om et Solaris baseret OS til mac.

Med Solaris havde Apple mistet kontrollen over Mac OS.

Linux? Den platform var ikke moden, og desuden er MACH/BSD kun en del af
Mac OS X - de frameworks som ligger ovenpå mangler jo i Linux.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-01 16:42

Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> Mac OS 8 kostede 1.200 kroner, Mac OS X står kun i 1.000,-.

Du glemmer at det komercielle program "MacLinkPlus" var bundlet med Mac
OS 8. Da Apple fjernede MaclinkPlus i Mac OS 8.5 faldt prisen adskillige
hundrede kroner.

Nu stiger Mac OS X med over 50% i forhold til Mac OS 9 og efter alt at
dømme vil den første version af X ikke være featurekomplet - eks.
manglende DVD player.

Fra : MacMac

Dato : 08-03-01 17:23

I brevet "1epykpp.vatjokp0mmv1N%reippuert@mac.com" skrev Morten Reippuert
Knudsen (reippuert@mac.com) den 08/03/01 16:42:

> [...]
>
> Nu stiger Mac OS X med over 50% i forhold til Mac OS 9 og efter alt at
> dømme vil den første version af X ikke være featurekomplet - eks.

Hvor mange bruger egentlig DVD på deres maskiner? For mig er det bestemt
ingen katatrofe er det ikke er understøttet, derimod synes jeg det er langt
mere sølle at iTunes ikke følger med i en OS X version, specielt nu hvor det
er blevet så utrolig populært - og designet er jo endda allerede "OS X'et".

Venlig hilsen
Morten

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-03-01 19:37

> [...]

> Sammenlign det med den almindelige Windows 2000, hvor opgraderingen fra
> Win 9x (svarer til Mac OS 7-9) koster 1.900,-

Priser falder, men ikke hos Apple, ej heller hos MS, men det unægteligt
også et andet marked.

> Eller med Solaris 8, hvor opgradering for hver processor koster over
> 8.000,-

Det er jo en del, hvis man så skulle være en så ussel type at køre en
Oracle server på sin 4 processor maskine, så klinger kasseapperatet ud.
Detaljen er, at det gør formentligt ingen private, et marked som Apple
efter eget udsagn bl.a. satser på. Som tidligere nævnt, det er ikke kun
OS'et der kommer til at koste, men også alle de sideløbende
opdateringer. At tro Classic kan bruges, hvilket jeg er overbevist om at
du ikke gør, holder ikke. Der går ikke lang tid før folk vil hidse sig
op over den langsomme, hukommelseskrævende, crashende osv. del. De vil
have to et halv valg, brug kun OS 9, kun carbon (der hvor opdateringerne
venter) eller det halv, køb en ny computer, sikkert en Windows maskine.

> I sammenligning med Mac OS 8, Win 2000 og Solaris er Mac OS X direkte
> billig.

Plus det ekstra du skal betale, når du vil have en maskine at køre det
på, enten ny mac, eller det ekstra du betalte for din nuværende.

> Med Solaris havde Apple mistet kontrollen over Mac OS.

Tja, så fik de Jobs i stedet, go figure.

> Linux? Den platform var ikke moden, og desuden er MACH/BSD kun en del af
> Mac OS X - de frameworks som ligger ovenpå mangler jo i Linux.

Hvor mange af dem, tror du, der er blevet rekodet for at køre på Apple
hardware? Carbon er nyt, det som man kan konvertere et helt Photoshop
til på 8 dage *host* *host*. Taget i betragtning hvor lang tid OS X er
under vej, så skulle der åbenbart laves en stor del, så det kunne
sikkert også havde ladet sig gøre med andre kerner. De kunne evt. så
have brugt de frameworks som eksisterede til kernene, sikkert med nogle
forbedringer tilsvarende dem de har smidt ovenpå NeXT Step.

Anyway, det er desværre for sent nu, frem med lærebøgerne og sæt dig ind
i et helt nyt sprog (Obj. C), eller forlad platformen, hvad mon vinder.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-01 15:34

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

[klippetiklip]

> [...]
> have brugt de frameworks som eksisterede til kernene, sikkert med nogle
> forbedringer tilsvarende dem de har smidt ovenpå NeXT Step.

I princippet kunne Apple have valgt hvilken som helst UNIX. Det havede
ikke gjort den store forskel - ressourcerne er blevet brugt på Carbon,
Classic og til dels Quarts. (Der er formentlig en del genbrug fra NeXTs
display postscript moter i Quarts). At OPENStep API'et (nu Cocoa) anses
for at være noget af det bedste objectbaserede udviklingsmiljø kan vel
kun være et plus.

Prøv at forstille sig Mac fornemmelsen i X Windows!

> Anyway, det er desværre for sent nu, frem med lærebøgerne og sæt dig ind
> i et helt nyt sprog (Obj. C), eller forlad platformen, hvad mon vinder.

Du kan jo bare fortsætte med C++ i Carbon hvis du har lyst. Carbon vil
formentligt køre sideløbende med Cocoa lige så længe der er behov!

--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 08-03-01 22:06

Peter Gersmann wrote:

> /---/Mac OS 8 kostede 1.200 kroner, Mac OS X står kun i 1.000,-.
> /---/

1495 SEK inkl moms på Apples Swedenstore, svarende til ca. 1230 DKK

/Ulrich

Fra : Jesper

Dato : 08-03-01 22:33

Ulrich Oswald <Ulrich@telia.com> wrote:

> 1495 SEK inkl moms på Apples Swedenstore, svarende til ca. 1230 DKK

Det svarer vel også meget godt til de mange af os der betaler moms og
skal give 1250 kr. for den...
Der er ingen tvivl om at jeg køber den, men det bliver først når den er
helt "færdig". Det er mange penge, men det er bare prisen. :-|

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-03-01 19:46

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Der er ingen tvivl om at jeg køber den, men det bliver først når den er
> helt "færdig". Det er mange penge, men det er bare prisen. :-|

Der er heller ingen tvivl om, at jeg anskaffer det, det her er dog
stadig en mac og OS 9.1 er ærligt talt kedeligt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 17:22

> [...]

> klassiske mac-programmer. Reelt er prisen under det 1 time koster - der
> skal ikke ret mange genstarter til før den pris er tjent hjem.

Kan private brugere som undertegnet også tjene penge på det...?

Fra : N/A

Dato : 08-03-01 00:55

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-03-01 00:55

in article newsspam2-04D78B.00402808032001@nntp117.netscum.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 08/03/01 0:40:

> Eller at bruge Macintosh (bortset fra chefen muligvis).

Godt ord igen Edlich!

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : N/A

Dato : 08-03-01 00:38

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-03-01 00:38

in article 1epv68h.lwjdsf1v2ymkgN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-01 00:40

> [...]
Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> Der er ingen der tvinger dig til at opgradere!

Eller at bruge Macintosh (bortset fra chefen muligvis).

Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-03-01 23:13

> [...]

> (surt, over 500mB stykket!)
>
> Er der nogen der har været heldigere/smartere end jeg?

1: Hvis man vil have hjælp køber man sin software.

2: Hvis man har stjålet den, og den ikke virker, bitcher man ikke.

3; Hvis man _virkelig_ ikke er kommet længere end sandkasserne
Hotline/Carracho, så husker man den gyldne regel:

DON'T MOUNT, BURN!

Der er nok lamers i live (endnu) ... please STFU!

Mojn, Thomas

PS: gåden til din 1 gig o' crap er sikkert her i mit svar, deal with it.

--
To avoid hangovers, stay drunk. Once you start to hang, you're screwed.

-Sully