Guppy unger dør
Fra : Torsten Koster

Dato : 05-03-01 20:37

Hej med jer.

For ca. 3 uger siden fødte en af mine Guppy unger
ca. 16 unger. Inden havde jeg anbragt hende i et føde beholder - I ved sådan
et lille plastik en man har flydende i akv. , og hvor der er en bund rist så
mor og unger holdes adskilt.
Dette gjorde jeg af hensyn til ungerne - altså mine egne - ikke Guppyens.
Nå - men moren lukkede jeg ud efter fødslen. De første ca . 14 dage gik alt
fint. Der døede kun 2 af ungerne
den ene efter at jeg havde haft dem oppe for at rense fødeakv.

Men nu er det gået rent galt. Inden for de sidste 3 dage er 9 unger døde.
De sidste har jeg nu lukket ud , hulk - til en uvis skæbne i del stor akv.
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt :
Jeg har skiftet vand som jeg plejer ingen af de store fisk er døde i
perioden.
- Er det overfodring ? Der lå en del "snask" på bunden af plast akv. ?
- Skal man bar ikke la' dem gå så læng i føde buret ?
Eller hva' ?

Hilsen
Torsten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-03-01 21:09

In article <980pk9$2g5i$1@news.cybercity.dk>,
Torsten Koster <koster@kosterconsulting.dk> wrote:
> [...]

> - Er det overfodring ? Der lå en del "snask" på bunden af plast akv. ?
> - Skal man bar ikke la' dem gå så læng i føde buret ?

Jeg tror det er bedre bare at lade guppyen føde i det store
akvarium, og sørge for der er mange gemmesteder til ungerne.
Selvfølgelig 'ryger' der nemt nogle på den måde, men dem der er
tilbage bliver stærkere. Men OK, det er ikke så let for ungerne
at se ungerne, så.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Thomas Neumann

Dato : 05-03-01 21:57

Jeg har erfaret samme problem ved 20 unger i et 12 liters yngelakvarie.

Jeg havde luftpumpe og filter kørende og med en konstant temperatur i baljen
døde alle pludselig. Jeg skiftende 205 af vandet hver 2. dag fra mit store
akvarie.. for at have "akvarie" vand.

Gad også godt vide hvad der får dem til at uddø så hurtigt?

Thomas

Fra : Søren Lange

Dato : 06-03-01 11:01

Har selv lige med min 7cm store guppyhun fået 75 unger og et nyt 325liters
akvarie samme dag...havde forberedt et lill 12liters med frisk og godt hårdt
postevand...ja hårdt...guppyer har brug for det hårde vand med magnesium og
dets lign. da jeg købte det store akvarie fulgte der 2 20cm's skalarer
med....masser af neon og guppyer, sværddragere, platyer og mange
flere....guppyungerne der var nyfødte blev til skalarføde da de var sultne
og jeg ikke tidligere havde haft skalarer i mit selskabsakvarie resten
går i mit 12liters yngelakvarie med luft og varme, ikke andet...luften
tænder jeg 10-20 min om dagen varmen siger 28 grader og så fodrer jeg med
TetraminBaby-pulver-foder....vandet skifter jeg ikke, pas på med at bryde
for meget ind i naturen!! når vandstanden falder grundet fordampningen ud af
de 2 holder i hjørnerne, fylder jeg lidt ekstra i hver 14. dag.....ellers er
der ikke andet at sige end masser af snegle til alger, og en
minisugemalle....
Vigtigst af alt er vandskift, bryd ikke ind i naturen for meget, så længe
bunden ikke er sort er der ingen grund til panik, luften er der, nitraten
optager et par kraftige lave planter og foderet...ja, ikke uden held har jeg
brugt dette...
HELD OG LYKKE MED DE (sidste) NYE SMÅ ))

MVH.:
Søren Lange
Soeren-Lange@mail1.stofanet.DK