/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Magasinblad som bliver ved med at komme sa~
Fra : Lars


Dato : 14-12-02 13:34

Hej,
Hvad skal man gøre, når man bliver ved med at få et blad samt rykkere for
noget man aldrig har bestilt. Der er ikke skrevet under på noget. Lige
pludselig en dag begyndte der at komme et magasinblad. Og det blev der ikke
taget særlig notits af fra modtagers side, da denne troede det var en
reklame for et eller andet magasinblad. En dag kom der en regning på 500
kroner med et blad.
Der er skrevet brev og telefoneret til det firma, som sender det. Men
rykkerne og bladet bliver ved med at komme.
Hvordan skal man forholde sig til det? Det kan vel ikke passe man skal
betale for noget man ikke har bestilt og skrevet under på?

Med venlig hilsen Lars

*fjern SPAMSPAMABC i email*



 
 
Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-02 13:44

Lars skrev:

>Der er skrevet brev og telefoneret til det firma, som sender det.

Så har modtager gjort sin pligt, nemlig at gøre afsender
opmærksom på fejlen. Men det kan være en god idé at sikre sig et
skriftligt bevis for at man har reageret. Hvis man sender et brev
på posthuset og får en almindelig postkvittering samt gemmer en
kopi af brevets indhold, så kan man med sindsro arkivere
yderligere materiale fra afsenderen lodret, indtil det evt. er en
stævning til en retssag. men så vidt kommer det næppe - og
retssagen kan man i øvrigt også imødese med sindsro.

Altsammen naturligvis forudsat at man med sikkerhed ikke har
skrevet under.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Kim Ludvigsen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 14-12-02 14:19

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Lars skrev:
>
> >Der er skrevet brev og telefoneret til det firma, som sender det.
>
> Så har modtager gjort sin pligt, nemlig at gøre afsender
> opmærksom på fejlen.

Det fremstår, som om modtageren ikke reagerer, før den første regning
kommer. Der står ikke, om det er efter en uge eller tre måneder, eller
om det er efter modtagelsen af tre eller 90 "magasinblade". Kan det ikke
gøre en forskel?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Lars (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 14-12-02 15:18

> Det fremstår, som om modtageren ikke reagerer, før den første regning
> kommer. Der står ikke, om det er efter en uge eller tre måneder, eller
> om det er efter modtagelsen af tre eller 90 "magasinblade". Kan det ikke
> gøre en forskel?

Der gik et stykke tid, vistnok omkring 6 måneder. Men modtager anså det som
reklame og smed det ud sammen med resten af reklamerne, endda uden
overhovedet at læse i magasinerne.
Da regningen kom, ringes og skrives der til firmaet. Men der kommer stadig
regninger og rykkere, og blade.

Ændrer det på noget?

/Lars



Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-02 15:37

Lars skrev:

>Der gik et stykke tid, vistnok omkring 6 måneder.

Det var ikke så godt. Man skal altid reagere på den slags fejl.

>Men modtager anså det som reklame og smed det ud sammen
>med resten af reklamerne

Forklar det hele i et brev til afsenderen.

>Ændrer det på noget?

Ja, men jeg har ikke så meget viden om jura at jeg kan sige dig
hvor meget det betyder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Povl H. Pedersen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 14-12-02 16:39

In article <uagmvus8iolstorhaen39sa44j5fntb8hk@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Lars skrev:
>
>>Der gik et stykke tid, vistnok omkring 6 måneder.
>
> Det var ikke så godt. Man skal altid reagere på den slags fejl.

Dvs hvis der en søndag ligger en avis i min postkasse, så er
jeg forpligtet til, for egen omkostning, at kontakte avisen,
for at rette problemet ?

Ind imellem leverer de aviser nogle gange uden regning, og
sender efterfølgende et abonnementstilbud
"Vi håber de har været glad for at læse avisen..."

Nu er en avis også ofte en adresseløs forsendelse...

>>Men modtager anså det som reklame og smed det ud sammen
>>med resten af reklamerne
>
> Forklar det hele i et brev til afsenderen.
>
>>Ændrer det på noget?
>
> Ja, men jeg har ikke så meget viden om jura at jeg kan sige dig
> hvor meget det betyder.

Men der er vel stadig en forskel på tryksager af den slags
og konkrete varer. Jeg vil ikke udelukke at det samme kunne
overgå mig.

Og normalt er sådanne ydelser også forudbetalt.
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-02 17:05

Povl H. Pedersen skrev:

>Dvs hvis der en søndag ligger en avis i min postkasse, så er
>jeg forpligtet til, for egen omkostning, at kontakte avisen,
>for at rette problemet ?

På baggrund af netop den slags reklamekampagner som du anfører,
vil jeg sige nej.

>Men der er vel stadig en forskel på tryksager af den slags
>og konkrete varer. Jeg vil ikke udelukke at det samme kunne
>overgå mig.

Nej, og det vil jeg betragte som en 'formildende' omstændighed -
altså at afsender må forvente at bladene i skyndingen kan ryge ud
med resten af reklamerne [1], og derfor vil jeg tro at de ikke
kan fastholde noget som helst krav.

>Og normalt er sådanne ydelser også forudbetalt.

Ja.

[1] Det var ikke tilfældigt at jeg kaldte det en reklame. Det er
som regel hovedindholdet af den slags.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Ivar Madsen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-12-02 10:49

Povl H. Pedersen skrev Lørdag den 14. december 2002 16:38 i
dk.videnskab.jura:

>> Det var ikke så godt. Man skal altid reagere på den slags fejl.
> Dvs hvis der en søndag ligger en avis i min postkasse, så er
> jeg forpligtet til, for egen omkostning, at kontakte avisen,
> for at rette problemet ?

Jeg fik for nogle år siden en lørdagsavis uden at jeg havde bestilt,
den læste jeg bare, ugen efter fik jeg samme avis, da ringede jeg
og takkede for avisen, men at jeg ikke er så tilfres med den så jeg
vil betale for den, de undskyldte og sagde at det var budet der
havde leveret forkert, og at de ville kontakte budet for at rette
abbonent kunne få sin avis. Der var ingen problemmer med at de
ville have avisen igen, eller jeg skkulle betale for den eller
sådan noget. End ikke et forsøg på at få ned til underboen med den
avis jeg havde fået gjorde de.

Sker en sådan fejl med noget så billigt som en avis, så vil jeg ikke
gøre noget, men hvis nu det var en vare til flere hunedere kroner,
så skal men vel regere med det samme. Ligeledes hvis det er en vare
der er addreseret til andre, som du ved en fejl får leveret.

Ligesom hvis du finder en 5'er på gaden, så bukker du dig ned efter
den, og beholder den, er det en 50'er så er du pligtig til at
aflevere den på hittegodskontoret. Da jeg var barn lærte vi at
grænsen ligger på en 10'er, hvad gør den idag?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-02 15:38

Kim Ludvigsen skrev:

>Det fremstår, som om modtageren ikke reagerer, før den første regning
>kommer. Der står ikke, om det er efter en uge eller tre måneder, eller
>om det er efter modtagelsen af tre eller 90 "magasinblade". Kan det ikke
>gøre en forskel?

Jo, i høj grad, men jeg kan ikke sige hvor meget det betyder i
det aktuelle tilfælde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Allan Olesen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 15-12-02 12:36

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Så har modtager gjort sin pligt, nemlig at gøre afsender
>opmærksom på fejlen.

Har du allerede glemt din egen analyse af Karnovs note fra
traaden "Skal jeg betale for noget jeg aldrig har bestilt"?

Heri naaede vi vist frem til, at man heller ikke har pligt til at
reagere ved fejllevering - hvor uanstaendigt og taabeligt det saa
end maatte lyde.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Ivar Madsen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 15-12-02 22:40

Allan Olesen skrev Søndag den 15. december 2002 12:35 i
dk.videnskab.jura:

> Har du allerede glemt din egen analyse af Karnovs note fra
> traaden "Skal jeg betale for noget jeg aldrig har bestilt"?
>
> Heri naaede vi vist frem til, at man heller ikke har pligt til at
> reagere ved fejllevering - hvor uanstaendigt og taabeligt det saa
> end maatte lyde.

Gælder det såvel sådan noget som en avis der ikke er adressemakat
på, og så en parke med adresse makat på?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Allan Olesen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 15-12-02 22:48

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>Gælder det såvel sådan noget som en avis der ikke er adressemakat
>på, og så en parke med adresse makat på?

Du kan jo selv proeve at tage et kig paa den omtalte traad og
laese Karnov-noten. Jeg forstaar ikke, at den kan vaere rigtig,
og dermed har jeg ogsaa svaert ved at gaette paa, hvornaar den
kan finde anvendelse.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Erik G. Christensen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 14-12-02 16:43

Lars wrote:

> Hvad skal man gøre, når man bliver ved med at få et blad samt rykkere for
> noget man aldrig har bestilt. Der er ikke skrevet under på noget. Lige
> pludselig en dag begyndte der at komme et magasinblad.

Skriv til forlaget, og anmod om en kopi af den underskrevne
abonnementsaftale.

Der er lidt slinger i valsen med bogsalg uden skriftlig bekræftelse, men
det sætter du dig ud over.

Og skriv så svaret fra forlaget her.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Lars (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 14-12-02 16:59

> Skriv til forlaget, og anmod om en kopi af den underskrevne
> abonnementsaftale.
Ok, det vil jeg gøre igen igen.

> Og skriv så svaret fra forlaget her.
Ja, hvis der kommer noget.

/Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste