coreldraw mac ctr. pc!?
Fra : Jesper

Dato : 05-03-01 20:35

Jeg skal i gang med et projekt hvor jeg fortrinsvis skal arbejde i
coreldraw 9 på en windåsemaskine.
På min egen mac har jeg installeret den gratis coreldraw 8 LE -
spørgsmålet er så om jeg umiddelbart kan arbejde på tværs af
platformene?

Hvad er i øvrigt ext. navnet på coreldraw på en pc - altså ligesom når
et worddokument hedder "navn.DOC"?

Glæder mig ustyrligt til projektet er overstået - det er et helvede at
arbejde i programmet i forhold til de gængse adobe prog... :-|

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : *nico*

Dato : 06-03-01 15:13

Ext er. *.cdr
Nicolai !

Fra : Jesper

Dato : 06-03-01 16:55

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> Ext er. *.cdr

Tak for svaret, og det virker - fint!

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 07-03-01 23:39

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Glæder mig ustyrligt til projektet er overstået - det er et helvede at
> arbejde i programmet i forhold til de gængse adobe prog... :-|

Hehe, jeg har igennem 3 år været tvunget til at bruge Corel Draw +
PhotoPaint i version 7 på arbejde.

Bemærk, jeg arbejder ikke med DTP (længere) men laver ind i mellem et
par reklamer/opslag og den slags.

De to første år hadede jeg programmet, jeg var vant til Quark/Illu og
Photoshop.

Nu om dage glæder jeg mig over de mange noller ting man kan i Corel
Draw, f.eks. ændre farvesammensætning på et billede eller lægge filtre
på, direkte i Draw.

Man skal bare se bort fra dets mangler, bl.a. er jeg "mm. narkoman i
Quark, alt skal passe på milimeter - det kan man godt glemme i Draw, det
er for svært at få til at virke.

Det er en sørgsmål om at gå i "70'er mode" og chille totalt ud, og
glemme al sin dyrkøbte lærdom. Bemærk, det er IKKE noget jeg anbefaler,
jeg siger blot at Corel pakken faktisk er god nok, hvis man enten ikke
har forudsætningerne for Quark og de andre, eller kan se bort fra dem.

Jeg har en kollega der laver 4 månedlige A4/4fv blade på 4 til 12 sider
- udelukkende i Corel Draw/PhotoPaint 7 - det passer

Nå, det var ikke nogen reklame for Corel, jeg vil til en hver tid vælge
Quark/Adobe men, Corel _kan_ tæmmes ... øhh, jeg mener opdrages, for
nogen tiger er det ved gud ikke

Mojn, Thomas

--
If your family tree does not fork,
you just might be a redneck.

- Jeff Foxworthy

Fra : Jesper

Dato : 08-03-01 15:51

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Hehe, jeg har igennem 3 år været tvunget til at bruge Corel Draw +
> PhotoPaint i version 7 på arbejde.

Har du taget sk sk sk sk sk skaaadeee af det!?!? Jeg frygter bare mit
eget ve og vel...

> [...]
>
> Nu om dage glæder jeg mig over de mange noller ting man kan i Corel
> Draw, f.eks. ændre farvesammensætning på et billede eller lægge filtre

Det er smart nok - der er desuden en række virkeligt usmagelige
textures...

> Man skal bare se bort fra dets mangler, bl.a. er jeg "mm. narkoman i
> Quark, alt skal passe på milimeter - det kan man godt glemme i Draw, det
> er for svært at få til at virke.

- jeg er mm.-junkie... og ligeså short cut-junkie... Der er
coreldraw ikke specielt stærk...

> [...]
> jeg siger blot at Corel pakken faktisk er god nok, hvis man enten ikke
> har forudsætningerne for Quark og de andre, eller kan se bort fra dem.

Så tror jeg at jeg vil plante et par bajere ved min side og efterhånden
chille totalt ud... Projektet skal munde ud i 3 stks. A3 plakater... De
kunne da blive ret sjove :-/

> Jeg har en kollega der laver 4 månedlige A4/4fv blade på 4 til 12 sider
> - udelukkende i Corel Draw/PhotoPaint 7 - det passer

pyha...! :-|

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-03-01 22:59

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

[klippetiklip]

> - jeg er mm.-junkie... og ligeså short cut-junkie... Der er
> coreldraw ikke specielt stærk...

Nope, det er mus-mus-mus - dog har jeg lært Win9x genveje til snart sagt
alle funktioner. ALT-F-I-A for Aquire når der skal scannes osv, men det
er ingen erstatning for genveje der letter det virkelige muse-arbejde.

Der er PS6 KONGEN!

> Så tror jeg at jeg vil plante et par bajere ved min side og efterhånden
> chille totalt ud... Projektet skal munde ud i 3 stks. A3 plakater... De
> kunne da blive ret sjove :-/

Gør det, det bliver noget lort hvis man er negativ. Men et par bajere og
en "yeahh, whatever" indstilling, så kan det faktisk bringes til at
fungere :)

> pyha...! :-|

Heh, det drejer sig om at have et trykkeri der der villige til at tage
de der små 80 MB opslag ind, og prøve at RIP'e dem Et efter et efter
et ...

Men man lærer jo Corel, hvilke ting der bloater et opslag til dobbelt
størrelse og undgår det.

Igen, jeg er ingen Corel fan ... men, if it ain't broke, don't fix it :)

Fra : Jesper

Dato : 08-03-01 23:09

> [...]

> alle funktioner. ALT-F-I-A for Aquire når der skal scannes osv, men det
> er ingen erstatning for genveje der letter det virkelige muse-arbejde.

Ja - av min arm og håndled... :-|

> Der er PS6 KONGEN!

Den har jeg (endnu) ikke rigtig leget med - men jeg kan forestille mig
det...

> Gør det, det bliver noget lort hvis man er negativ. Men et par bajere og
> en "yeahh, whatever" indstilling, så kan det faktisk bringes til at
> fungere :)

Jeg laver et website med resultaterne. Klar om en måned! (husk mig
på det!) )

> Heh, det drejer sig om at have et trykkeri der der villige til at tage
> de der små 80 MB opslag ind, og prøve at RIP'e dem Et efter et efter
> et ...

Det kan hurtigt komme til at fylde...
Jeg kan give et eksempel med årets pejlebog på skolen. Folkene bag bogen
layoutede i InDesign (på PC...) - det gik i ren kage og trykningen (som
skulle ske fra mac) tog flere dage. Billederne som 'høvederne' havde
brugt fyldte flere cd'er, nogle billeder fyldte 400 mb stykket...
Hmmm!?!? Hjælp! Hvad mon de havde forestillet sig!? Og så kostede bogen
- der i øvrigt ligner noget der er lavet i word - 30 kr.!!!

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-03-01 00:08

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> Hmmm!?!? Hjælp! Hvad mon de havde forestillet sig!? Og så kostede bogen
> - der i øvrigt ligner noget der er lavet i word - 30 kr.!!!

Må man foreslå dem et tre ugers isolatios-kursus i Lotus WordPro?

Ja, det er altså det mest modbydelige program jeg lige kan komme i tanke
om *

Mojn, Thomas

* og så er det's fætter Lotus Approach faktisk et genialt dejligt
database program, for os der ikke må bruge FileMaker på arbeje. Da er
Approach en lille sol i vores daglige helvede!

Hey, jeg hader ikke Win9x - jeg får bare mavesyre af at arbejde med
det, men Lotus Approach gir' mig fred, det gør som man siger ... ahhh

Mojn, Thomas