Arv. Hvad arver man fra sin mormor?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-12-02 13:00

Hvis ens mormor ikke har lavet et specifikt testamente og ens mor stadig er
i live. Hvad arver man så (i %) fra sin mormor når hun dør?

Mvh Thomas

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-12-02 13:09

Thomas Hjort skrev:

> Hvis ens mormor ikke har lavet et specifikt testamente og ens mor
> stadig er i live. Hvad arver man så (i %) fra sin mormor når hun dør?

0.

Undtaget særtilfælde som fx arveafkald.

TT

Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-12-02 13:31

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> 0.

Det var ikke meget. Jeg har ellers hørt at børnebørnene arver 10%?

Mvh Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-12-02 13:33

On 14/12/02 13:30, in article atf89s$96k$1@news.cybercity.dk, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det var ikke meget. Jeg har ellers hørt at børnebørnene arver 10%?

Det har ingen hold i arveloven.

/kristian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-12-02 13:36

Thomas Hjort skrev:

> Det var ikke meget.

Nej.

> Jeg har ellers hørt at børnebørnene arver 10%?

Det har ikke noget på sig.

TT

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 14-12-02 18:42

On Sat, 14 Dec 2002 13:30:50 +0100, "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Det var ikke meget. Jeg har ellers hørt at børnebørnene arver 10%?

Men du arver jo din mor engang (medmindre du stiller træskoene først), og hendes
formue er jo blevet forøget med arven efter din mormor.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Henning

Dato : 15-12-02 11:17

>Men du arver jo din mor engang (medmindre du stiller træskoene først), og hendes
>formue er jo blevet forøget med arven efter din mormor.

He - du tror ikke moderen kan finde ud af at bruge sine penge?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 15-12-02 12:34

On Sun, 15 Dec 2002 11:17:28 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>He - du tror ikke moderen kan finde ud af at bruge sine penge?

Det vil jeg da håbe, men min erfaring siger nu, at mange der først er kommet
lidt op i alderen, har ualmindeligt svært ved at bruge penge. Min egen far
f.eks. sidder i uskiftet bo efter min mor, og er flyttet sammen med en ny
kæreste. Tilsammen har de en pæn formue og et gældfrit hus, men om de kan finde
ud af at bruge deres penge på noget til dem selv - næ nej. Og det er jo ganske
fjollet, der er jo ingen grund til at gemme til arvingerne længere. I langt de
fleste tilfælde vil arvingerne have det materielt bedre end forældrerne og under
alle omstændigheder uden et direkte behov for en evt. arv.

Men man bliver vel ligesådan selv

Fra : felix

Dato : 16-12-02 00:43

"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleste tilfælde vil arvingerne have det materielt bedre end forældrerne og under
> alle omstændigheder uden et direkte behov for en evt. arv.

Alt for mange formuende gamle "glemmer" at betale for de ydelser, som yngre
familiemedlemmer gør eks.
ved at besøge dem og underholde dem, køre en tur med dem, foretage indkøb osv.
de glemmer at betale for benzinen og bus-tog billetter mv.

Min nabokone køber ind for sin "formuende" nabo, jeg spørger = Fik du så til busbilletten
? NEJ
Hun er stoksenil og ved ikke at hun har 3,6 mio kr. i obligationer = Hun siger at
papirpenge ikke kan bruges til noget.
Det er nemlig mig, der ser papirerne igennem

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-02 15:33

"felix" <felix6@Xofir.dk> wrote in message news:atj431$jhj$1@sunsite.dk...

> [...]
siger at
> papirpenge ikke kan bruges til noget.
> Det er nemlig mig, der ser papirerne igennem

nu kunne de yngre familiemedlemmer jo prøve at overveje om f.eks. deres
mormor ikke har gjort nok for dem i løbet af deres barndom, og derfor besøge
for deres egen glædes skyld og ikke forvente at skulle få betaling for det.
Jeg kunne personligt aldrig selv tage imod penge fra min mormor for at
besøge hende, og benzin pengene betaler jeg med glæde, også når jeg kører
hende nogle steder hen.

Mvh Lisbeth

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-12-02 13:29

On 14/12/02 12:59, in article atf6f6$6ji$1@news.cybercity.dk, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvis ens mormor ikke har lavet et specifikt testamente og ens mor stadig er
> i live. Hvad arver man så (i %) fra sin mormor når hun dør?

Hvis din mor stadig er i live, og ikke giver arveafkald (eller har begået en
arveretsforbrydelse) så arver du ingenting.

/kristian