El-radiator, problemer.
Fra : Erik Hansen

Dato : 14-12-02 12:49

Hejsa.

Jeg har næsten lige købt hus, hvor der er el-radiatorer som primær
opvarmning. Desuden er der et ur til ved el-tavlen til at styre
natsænkning.

Idag besluttede jeg mig for at finde ud af hvordan det virkede, for
jeg syntes ikke det virkede ordentligt.
Jeg har også fundet ud af at uret virker fint, det styre en streng på
230 volt ud til el-radiatorene, som bliver afbrudt.

I forbindelse med min søgen for at finde ud af hvordan det virkede
havde jeg fat i en af mine radiatorer i min sture, og vil pille låget
af, for at se hvordan det var tilsluttet radiatoren, for jeg syntes
ikke natsænkningen virkede.
Da jeg vil pille låget af slog HFI'en fra, og jeg har lige siden ikke
kunne få ordentligt liv i den radiator. HFI'en slå fra så snart at der
ikke er strøm på natsænknings ledningen, samt nor radiatorens egen
termostat slår fra, så der er noget overgang et eller anden sted.

Kan det svare sig at få den lavet, jeg har også en anden radiator i
stuen som ikke virker.?

Radiator typen er en ADAX type VP 610 på 1000 watt, og jeg vil tro at
den er fra da huset blev bygget i 1979.

Jeg tænkte også på om el-radiatorer er mere effektive i dag, der må da
være sket en udvikling.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Ivar

Dato : 14-12-02 15:39

Erik Hansen skrev:

> Jeg tænkte også på om el-radiatorer er mere effektive i dag, der må da
> være sket en udvikling.?

Det er de ikke. Hvis en el-radiator har brugt 1 kilowatt-time, har du
fået 1 kilowatt-time varme ud af din radiator, ligegyldigt om den
er ny eller gammel.

Ivar

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-12-02 16:50

Ivar wrote:

> Det er de ikke. Hvis en el-radiator har brugt 1 kilowatt-time, har du
> fået 1 kilowatt-time varme ud af din radiator, ligegyldigt om den
> er ny eller gammel.

Til gengæld er temperaturreguleringen noget mere effektiv end på de
gamle. Det betyder at temperaturen er mere ensartet, og dermed undgås
det større varmetab som følge af højere temperatur.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Leif

Dato : 10-01-03 14:39

Hvilket er helt tydeligt at mærke på de enkelte Siemens jeg har skiftet
efter 27år,
hysteresen er meget smallere.

Mvh, Leif