Gløgg til i aften
Fra : Nette

Dato : 14-12-02 12:01

Hej gruppe

Jeg skal lave gløgg til i aften, men kan pludselig ikke huske, hvad jeg
gjorde med appelsinerne og kanelstangen sidste år. Skar jeg appelsinerne i
skiver og lod jeg den trække i rødvinen før opvarmning sammen med
kanelstangen, eller hvordan var det nu?

Nette

Fra : Nette

Dato : 14-12-02 12:03

"Nette" wrote in message

Jeg skal måske lige for en god ordens skyld sige at jeg via google.com og
div. madsider, kun kan finde opskrift på gløgg med appelsin, hvor nelikker
er stukket i en appelsin og den så bare ligger og trækker i bowlen. Og jeg
ved med sikkerhed at vi ikke sidste år havde en appelsin til at ligge i
gryden, da den kom på bordet

Nette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-12-02 12:59

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev

Du kan sagtens lade en appelsin med nelliker stukket i koge med i
gløggen. Men hvis det koger for længe, bliver det bitter.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nette

Dato : 14-12-02 16:45

"Kevin Edelvang" wrote in message
> Du kan sagtens lade en appelsin med nelliker stukket i koge med i
> gløggen. Men hvis det koger for længe, bliver det bitter.

Jamen, kan det ikke passe, at jeg gav nelliker, appelsinskiver og kanel et
lille opkog i lidt vand, lod det trække, siede det og kom vandet i rødvinen?
Jeg mener, det var sådan et eller andet jeg gjorde, men er i tvivl om det
giver nok smag....

Nette

Fra : Krabsen

Dato : 14-12-02 22:11

Nanna havde bl.a. gløgg på menuen i fredags. Gæsten var den sympatiske
Rasmus Bo Bojesen. Der blev det pointeret, at appelsinen kom i efter
afkøling af ekstakt.
Men se selv på

www.dr.dk/nannas

mvh
Krabsen

Fra : Nette

Dato : 15-12-02 01:12

"Nette" wrote in message
> [...]
> gjorde med appelsinerne og kanelstangen sidste år. Skar jeg appelsinerne i
> skiver og lod jeg den trække i rødvinen før opvarmning sammen med

Mange tak for jeres forslag.
Jeg endte med at gøre følgende, hvilket faldt i MEGET god jord:

Til en hel flaske rødvin:

1 appelsin i skiver
2 stænger kanel
15 hele nelliker
1 tsk. kardemomme
300 g. vand
Kogte jeg i 10 minutter, hvorefter appelsinskiverne blev taget fra og
saften kogtes ind yderligere i fem minutter.

Rødvinen, blev hældt i en gryde og indkogning sigtede jeg i.
Appelsinskiverne pressede jeg hurtigt i og det hele varmede jeg op sammen
med 100 g. puddersukker. Da det var helt varmt tilsatte jeg mandelsplitter
og rosiner og lige før servering nogle friskskåret appelsinskiver.

Nu må jeg håbe, jeg kan huske det til næste år, for det smagte fantastisk og
alle kunne for en gangs skyld lide gløggen

Nette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-12-02 02:18

Nette wrote:

> Til en hel flaske rødvin:
>
> 1 appelsin i skiver
> 2 stænger kanel
> 15 hele nelliker
> 1 tsk. kardemomme
> 300 g. vand

Jeg ville aldrig bruge vand i en gløgg... Derimod masser af portvin og
en god gang snaps sta med solbær eller lignende
Vanille og især muskatnød er også lækkert. Ingefær er efter min mening
dog det mest uundværlige. Det er næsten det, der giver gløgg-smagen.
Prøv det næste år

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nette

Dato : 15-12-02 14:35

> [...]
> Vanille og især muskatnød er også lækkert. Ingefær er efter min mening
> dog det mest uundværlige. Det er næsten det, der giver gløgg-smagen.

Hej kevin.
Tro mig, 300 gram vand der er kogt ind i et kvarter sammen med nogle
krydderier fortynder overhovedet ikke rødvinen, tvært imod
Snaps, rom, portvin, øl osv. ser jeg ofte brugt i gløgg, men for mig skal
gløgg smage af rødvin og ikke alt muligt andet. Så minder det mest om en
varm toddy, og ikke rigtig gløgg*S*

Nette