Startproblemer!
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-12-02 10:38

For et par dage siden ville min - efterhånden lidt aldrende, men til nu
stadig trofaste - Performa 6200 pludselig ikke starte: Der skete absolut
intet, når jeg trykkede på start-tasten!

Jeg mistænkte umiddelbart strømforsyningen - men forsøgte også at
'pille' lidt ved ledningen fra tastaturet, og så startede den pludselig
uden videre!

Derefter holdt jeg den kørende i to døgn, hvor den kørte fuldkommen
problemfrit - men i går aftes valgte jeg alligevel at lukke ned(!)

I dag til morgen ville den så (selvfølgelig) ikke starte igen, førend i
5 - 6 forsøg, hvor jeg forsøgte at 'rokke rundt' med startasten, og
åbenbart omsider fandt en (yder)stilling, der kunne afsende et
startsignal.

Men det er jo ingen holdbar løsning - før eller siden må jeg jo lukke
ned igen (eller computeren går selv i stå!)

Jeg går ud fra, at eneste mulighed for mere stabil drift vil være at
skaffe et 'nyt' tastatur, hvilket måske ikke er alt for nemt til sådan
en gammel svend?!

Er der andre forslag vedr. fejlårsag/kur??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 10:57

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at eneste mulighed for mere stabil drift vil være at
> skaffe et 'nyt' tastatur, hvilket måske ikke er alt for nemt til sådan
> en gammel svend?!

Folk har da ADB-tastaturer stående i stakke nede i kælderen. Det er bare
at bede om et her i gruppen. Hvor er det nu, du bor?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-12-02 13:21

> Folk har da ADB-tastaturer stående i stakke nede i kælderen. Det er bare
> at bede om et her i gruppen. Hvor er det nu, du bor?

I Haderslev!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 16:08

> I Haderslev!

Det var da også et sted. Det er jo lidt lettere at finde nogen at hente
noget hos, hvis man bor i en stor by. Men jeg kan se, at du er blevet
tilbudt et til kr. 75,-. Det, synes du forhåbentligt ikke, er
afskrækkende. Jeg har også et liggende nede i kælderen her i Esbjerg,
hvis du skulle komme forbi
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-12-02 11:41

> [...]

> en gammel svend?!
>
> Er der andre forslag vedr. fejlårsag/kur??

Jeg har et fint Extended Keyboard II. Kr. 75,-

Er du sikker på at batteriet virker ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-12-02 13:21

> Jeg har et fint Extended Keyboard II. Kr. 75,-

Lyder fint - hvor er det nu, *du* bor??

> Er du sikker på at batteriet virker ?

øhm...hvilket batteri?

(Det der [vist?] kaldes 'P-RAM batteriet' skiftede jeg for ca. to år
siden, og det ser der ikke ud til at være problemer med! Er der flere
batterier?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-12-02 16:54

> [...]

> (Det der [vist?] kaldes 'P-RAM batteriet' skiftede jeg for ca. to år
> siden, og det ser der ikke ud til at være problemer med! Er der flere

Der sidder et batteri på størrelse med et fingerbøl. Hvis det ikke
virker, så kan den slet ikke starte.

[2900] er Hellerup, 5 km nord for København.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-02 17:37

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Jeg går ud fra, at eneste mulighed for mere stabil drift vil være at
> skaffe et 'nyt' tastatur, hvilket måske ikke er alt for nemt til sådan

Prøv at kontakte Esben Harbo, - du kan finde ham jævnligt på
dk.marked.privat.edb.mac. Han har masser af den slags periferiudstyr, og
det er gode ting! - Jeg har selv købt en del ADB tastaturer hos ham - især
det store udv. 'Saratoga'. Køb et par stks., - du får dem ikke bedre!

> Er der andre forslag vedr. fejlårsag/kur??

Lige da jeg læste det første i dit indlæg var min første tanke - batteriet
- men det er det jo nok ikke, når du kan få den igang ved at rokke med stik
og tast...

Du kan evt. prøve at skille tastaturet ad og rense kontaktfladerne, - men
jeg advarer dig, - der er mange små fjedre, der kan hoppe noget så
gevaldigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-02 23:36

> [...]
> en gammel svend?!
>
> Er der andre forslag vedr. fejlårsag/kur??
Det kan selvfølgelig også være tastaturkablet. sørg for af stikkene
sidder ordentlig i; du kan lige så godt nu du er igang tage dem helt ud
og sætte dem i igen.

En anden mulighed er at resette PRAM.

Tryk på starttasten, og vi forudsætter nu at der sker et eller andet.
Hold straks derefter [Æble+Skiftesport+P+R]. Maskinen starter og kort
herefter genstarter den, først da slipper du.

Uret skal herefter stilles.

vh Flemming Rubini

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-12-02 11:27

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:
> En anden mulighed er at resette PRAM.

Jeg siger mange tak for alle de gode råd!
(og jeg forsøge at få fingre i et andet tastatur)
Der er dog stadig ting omkring dette, jeg ikke begriber [utvivlsomt
langt flere, end jeg forestiller mig! :)]

Blot et par eks.:

1. Jeg kan uden besvær genstarte - det virker hver gang, selvom det er
nøjagtigt samme tast, der (formodentlig) ikke vil afsende 'startsignal'?

2. Fænomenet 'træt mus' (hvor markørhastigheden pludselig falder
markant) - som jeg førhen var ramt af ret ofte - er så godt som
forsvundet, efter at 'opstartproblemet' har holdt sit indtog!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-12-02 11:38

> [...]

> 1. Jeg kan uden besvær genstarte - det virker hver gang, selvom det er
> nøjagtigt samme tast, der (formodentlig) ikke vil afsende 'startsignal'?

Det er fordi der er strøm på dyret. Ved en opstart er der ikke
batteristrøm på, men efter at den har kørt lidt, så er batteriet aktivt.

Dit batteri er garanteret fladt.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-12-02 13:25

> Dit batteri er garanteret fladt.

Ja, det har du måske ret i(?)
Det undrer mig i så fald blot, at symptomerne er aldeles anderledes, end
da jeg for ca. to år siden havde et fladt batteri!:

Dengang startede 'puteren uden besvær - men til gengæld på en eller
anden mystisk dato i 1957; den slags unoder forekommer ikke denne
gang!(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-12-02 16:43

> [...]

> Dengang startede 'puteren uden besvær - men til gengæld på en eller
> anden mystisk dato i 1957; den slags unoder forekommer ikke denne

Ja - øhm....jeg ved godt, vi taler om (lidt af) en museumsgenstand, men
jeg har altså ret megen brug for at få den Performa til at køre lidt
længere!

Derfor har jeg også brug for at trække yderligere på jeres
viden/erfaring:

Bør jeg - på baggrund af de beskrevne symptomer - satse (først) på nyt
tastatur eller nyt batteri??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-12-02 22:15

> Bør jeg - på baggrund af de beskrevne symptomer - satse (først) på nyt
> tastatur eller nyt batteri??

Lån et tastatur og find ud af om fejlen er der.
Lån et voltmeter og mål hvor meget spænding, der er på batteriet.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-02 03:11

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Ja - øhm....jeg ved godt, vi taler om (lidt af) en museumsgenstand, men
> jeg har altså ret megen brug for at få den Performa til at køre lidt
> længere!

Museumsgenstand eller ej... Mange af de der gamle svende kan faktisk sagtens
hamle op med selv nyere både G3 og G4 til visse ting.

> Derfor har jeg også brug for at trække yderligere på jeres
> viden/erfaring:
>
> Bør jeg - på baggrund af de beskrevne symptomer - satse (først) på nyt
> tastatur eller nyt batteri??

Det burde ikke være batteriet efter kun 2 år! - med mindre, du ikke har brugt
maskinen mere end omkring 2 timer daglig, og den har stået stille i længere
perioder.

Er dit tastatur et Design II keyboard eller er det det store Apple Extended
II (Saratoga)? - Jeg har haft mange problemer netop med Design II tastaturet
- både med hængende taster og manglende kontaktmuligheder ved bestemte
taster, - bl.a. mellemrumstasten, shift og F12-15, som jeg bruger ret meget -
og starttasten. Så mit helt klare indtryk er, at det _er_ tastaturet, der er
noget galt med

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-12-02 21:56

> [...]
> og starttasten. Så mit helt klare indtryk er, at det _er_ tastaturet, der er

OK - det håber jeg så, du har ret i (det drejer sig utvivlsomt om et
standard tastatur; på fakturaen står: "AP-M4117DK - Perf 6200 8/500 CD
m. tast."*)).

Jeg skal i morgen til Åbenrå og se på noget 'replacement hardware'! :)

Endnu en gang tak for hjælpen til jer alle!

*) Prisen kunne måske interessere?: kr. 5.592,- excl. moms! (20.03.96)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-02 00:08

> [...]

> m. tast."*)).
>
> Jeg skal i morgen til Åbenrå og se på noget 'replacement hardware'! :)

Hvis du kan få det, skal du da endelig tage et udvidet tastatur. Det er
bedre end Design tastaturet, og din computer er ligeglad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-02 05:29

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> OK - det håber jeg så, du har ret i (det drejer sig utvivlsomt om et
> standard tastatur; på fakturaen står: "AP-M4117DK - Perf 6200 8/500 CD
> m. tast."*)).

Det er en Apple Standard Tastatur (Design I) hvis tilslutning til mus og kabel
sidder i hver sin side et stykke inde - lidt i retningen af det nye USB Pro
keyboard. Hvis musen sættes til inde midt på tastaturet under dette, er det et
Design II. Ingen af de to modeller hører til de bedste af Apples produkter. Begge
disse keyboards har 2 vippefødder til at hæve tastaturets bagkant med... - Det
store Saratoga - vejer et halvt ton - har en stor skydejustering til
højdejustering af keyboardet..

I øvrigt mener jeg, at alle maskiner fra og med LC/PF 6xx og PM 7200 blev levert
med Design I/DesignII som standard.

> Jeg skal i morgen til Åbenrå og se på noget 'replacement hardware'! :)

Hvis du ikke får noget ud af det, så kontakt Esben Harbo. Du kan finde ham i
markedsgruppen. Han har en masse af den slags, og han er rimelig med sine priser,
og kvaliteten er helt i top!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-02 23:13

> I øvrigt mener jeg, at alle maskiner fra og med LC/PF 6xx og PM 7200 blev
> levert med Design I/DesignII som standard.

Jeg fik det med en Performa 475 i 1995, og min mor fik det med en PM
5500 i 1998. Mit var temmeligt godt, men min mors er noget stift og
gummiagtigt i tastene. Jeg kan se i bunden, at de er lavet i forskellige
lande. Måske er der forskel på et Design-tatatur, afhængig af, hvor det
er lavet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-12-02 00:28

> [...]

> markedsgruppen. Han har en masse af den slags, og han er rimelig med
> sine priser, og kvaliteten er helt i top!

Hej Erik Richard

Tak for tippet - det *er* noteret.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at dagens ekskursion førte til hjembringelse af
ét stk. komplet, 'ny' P6200 - så skulle jeg forhåbentlig kunne holde
mindst én maskine kørende endnu en stund!(?)
Foreløbig har jeg nu kun erstattet tastatur + mus - det virker
fortrinligt, hér er i hvert tilfælde ikke tale om nogen 'træt mus'! :)

Jeg har også prøvet at lukke ned og starte ca. 20 min. senere - uden
problemer. Om lidt slukker jeg for natten, så får vi se, hvad der sker i
morgen - og om jeg alligevel skal ud på batteri-markedet?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-12-02 12:31

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Om lidt slukker jeg for natten, så får vi se, hvad der sker i
> morgen - og om jeg alligevel skal ud på batteri-markedet?

Opstart til morgen forløb uden problemer - den 'nye' P6200 kunne dog
muligvis have et 'batteri-problem'!(?)

Til gengæld har den MacOS 8.1 (DK) - som jeg ikke tidligere har kendt! -
installeret; og det er jo OK - lige bortset fra, at jeg ikke har en
'install-CD'! :(

Der skulle vel ikke være èn af jer, der lå inde med en sådan - og kunne
undvære den??

Hvis jeg ikke får hold i en sådan, overvejer jeg at omformatere og
indlægge system 7.6.1, som jeg har på min oprindelige mac - lyder det
helt tosset?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-02 19:32

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men kan din maskine ikke holde styr
på din markørhastighed, og vi ser bort fra at det er fordi du læser
intensivt til og fra disk(e), så er det PRAM'men der ikke gemmer
oplysninger om dette, hvilket netop kræver at der er strøm på batteriet.
Jeg ville overveje at finde et batteri.

vh Flemming Rubini

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-12-02 22:49

Flemming Rubini <flemming@FJERN-REMOVErubini.dk> wrote:
> [...]
> intensivt til og fra disk(e), så er det PRAM'men der ikke gemmer
> oplysninger om dette, hvilket netop kræver at der er strøm på batteriet.

Hvad jeg kalder 'træt mus' har intet med batteriet at gøre - jeg har da
også 'nydt' fænomenet i tiden lige efter batteriskift.

Det er beskrevet i MacWorld/MacSecrets - i min 5th edition på side 418;
jeg skal spare jer for en længere redegørelse, men i meget korte træk
går det ud på, at spændingsforsyningen til mus (og tastatur) kommer via
ADB-porten. 'Træt mus' opstår, hvis 'museforbindelsen' (til tastaturet)
afbrydes et 'split second'.
Der findes faktisk flere småprogrammer, som kan genetablere 'frisk mus'
på få sek., fx. 'Mouse Jolt' og 'ADB Renewer', som jeg bruger.
Uden disse vil det være nødvendigt at genstarte for - måske kun
kortvarigt - at opnå normal 'musedrift'! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-12-02 00:04

> [...]

> Uden disse vil det være nødvendigt at genstarte for - måske kun
> kortvarigt - at opnå normal 'musedrift'! :)
Imponerende!

vh Flemming Rubini