hvordan laver man en hjemmesrver
Fra : højland

Dato : 14-12-02 01:29

Hej grupppen,
Jeg aht tænkt mig at bruge en min 3 pcer som servere. Spørsmålet er hvordan
jeg skal gøre det .Jeg ved ikke noget om servere.Det drejer sig om en
hjemmeserver.Hvordan skal jeg starte.

Håber jeg få gode tips

TAk på forhånd

Fra : ....

Dato : 25-12-02 01:14

Hej

Jeg har en "hjemmeserver" kørende. Det er i realiteten bare en almindelig
pc, som har noget solidt hardware.

Du skriver ikke hvad det er for en maskine det skal køre på, men til
Mandrake 9.0, vil jeg anbefale en maskine på mindst 300 mhz, 128 mb ram, og
8 -> 10 gb hd., mindst 1 netkort.
Jeg kører med 2 x 266 mhz, 256 mb ram, og hd ca. 17 gb hd. Jeg har dog også
en maskine kørende på 2 x 90 mhz, 64 mb ram, ca.12 gb hd. med Mandrake 9.0.
Sidstnævnte er dog noget "tung" når der skal arbejdes / konfigureres på den,
men den kører fint som fil-server, hvor jeg ikke kan mærke nogen forskel på
om det er den ene eller anden maskine.

Mandrake 9.0, er et godt valg som styresystem, efter min mening. Men der
findes mange andre Linux distributioner, som er værd at kigge på. Er det
mere interessant at køre på Microsoft, så vil ovenstående maskiner køre fint
med NT4.
Under Linux, skulle det være muligt at finde "server-software" til alt hvad
du har behov for.

Specielt omkring hardware, vil jeg kun mene at du skal vælge noget solidt og
gennemprøvet. Det er ret surt at bygge et system op, med mange timers
arbejde, for at se arbejdet forsvinde når hardwaren bryder sammen.
Min /e servere bliver f.eks. bygget op / om, så de kører med pasiv køling på
processorerne, og med raid på hd'erne, så minimerer jeg mulighedene for
uoprettelige nedbrud.
Processorhastigheden er mindre vigtig, og du kan sagtens klare dig med en
forholdsvis langsom processor. I nogen tilfælde kan det være en fordel, med
meget ram, f.eks. hvis du vil have noget SQL eller Squid kørende.

Hvis du har et lille netværk, og er rimeligt sikker på at dit hardware er
meget stabilt, så kan du have fordel af at sætte flere netkort i serveren, 1
pr. klient. Derved kan den fungerer som server op mod internettet, evt. med
proxy, og samtidigt leverer en høj netværkshastighed ned mod klienterne. Du
slipper også for at have hub eller switch og router kørende, og
printerserver er der jo også.
Du skal huske, at en server bruger strøm, og hvis den kører 24 / 7, så kan
det godt løbe op....................

Ovenstående hardware, vil trække det mest almindelige, på en lille privat
"hjemme-server", eller til en mindre virksomhed.
Der er dog næsten ingen grænser for hvor højt man kan nå, for man kan sætte
maskinerne sammen i cluster-netværk, hvor "opgaven" bliver fordelt ud på
maskinerne i netværket.
512 eller 1024 stk., quadro xeon- maskiner, vil dog nok være lidt overkill
Men elværket vil blive glad, når du bestiller kablet

Hvis du starter helt på bar bund, og ikke har nogen forstand på "servere",
den tilhørende software, og netværk, så skal du regne med at det tager lang
tid at lære. Men med meget tålmodighed, så får man til sidst noget op at
stå.

Mvh
Thomas