"Zafar Iqbal" <zafar@digital-rayMOVE-DIS.dk> skrev :
snip : lidt om en betjeningsvejledning:
>Nu er det at jeg ligefrem begynder at føle mig snydt. Jeg tolker dette som
>at producenten kender til fejlen, men istedet for at udrette den, har de dækket
>over den ved at vise et display med et andet sprog hvor det ser korrekt ud.
Rent ud sagt : Sådan noget sludder - man har vel bare brugt de
billeder man nu måtte have, da man lavede en dansk version af
vejledningen.
Om udbedring af "fejlen"
>Ih, jo. Jeg er rigtigt interesseret i at sende den komplet nye telefon
>ind til software opgradering og derudover undvære den i en uges tid som
>han sagde det ville tage.
Har du købt telefonen for at tale i den, eller for at bruge
kalenderen?
(spørgsmålet er stillet for at vide lidt mere om hvilken funktion i
telefonen der er væsentlig)
De har tilbudt afhjælpning af fejlen, du har afvist det tilbud - så
har de gjort det de skal, og du kan ikke, på den baggrund forvente
yderligere.
________________________________________købeloven________
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af
købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig
ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et
passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller,
for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade
mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
_______________________________________købeloven___________
>Så er det jeg spørger jer - er mit problem selvforskyldt?
Det vil jeg ikke mene, men du gør nok det lille problem større, end
det egentligt er
>Men lad os da antage at problemet er selvforskyldt mht. plombering -
>hvad så med fejlen i telefonen? Er den OG detaljen i manualen ikke et
>argument nok til at kunne sige at man simpelthen ikke har tillid
>længere til producenten og kræve sine penge tilbage?
Den *fejl* i telefonen, er da af inferiør betydning - jeg tror (*1)
ikke du kan få nogen dommer i dette land, til at give dig medhold i at
der er basis for at ophæve *den* handel.
(*1 Man skal normalt ikke tro i denne gruppe, men siden en sådan sag,
næppe har været præsenteret for en dommer, må det være et
tros-spørgsmål, indtil videre)
>Jeg har ikke tillid til dem og vil tænke på det konstant når jeg holder
>telefonen. Jeg er utilfreds nok til at hvis det viser sig at jeg intet
>kan stille op, jamen, så vil jeg sælge telefonen.
Mit forslag : sælg telefonen og få en anden, hvor kalenderen kender
ugedagene, når det er så vigtigt for dig.
>Men jeg håber virkelig at i kan fortælle mig at forhandleren tager fejl og
>at jeg har ret til at få pengene tilbage eller få byttet til en anden vare.
Forhandleren har efter min mening handlet korrekt.
--
jan@stevns.net -
www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på
http://www.dkfritidbil.dk