/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Køb af mobiltelefon
Fra : Zafar Iqbal


Dato : 14-12-02 00:42

Hejsa,

Jeg har muligvis et problem som jeg håber nogle venlige sjæle herinde vil
hjælpe
mig med.

Det drejer sig et køb af en mobiltelefon hos en forhandler.

Jeg købte telefonen i Fredags i sidste uge. Sælgeren fortalte at der var een
telefon
tilbage - at det så var den telefon jeg netop havde i hånden bed jeg ikke
mærke
i og sælgeren gjorde mig på ingen måder opmærksom på at plomberingen var
brudt eller at dette har nogen relevans for købet (telefonen blev ikke købt
som en
demo vare). Dette tænkte jeg heller ikke nærmere over - jeg er en
tillidsperson
menneske som gik ud fra at tingene ville være iorden.

Efter købet skulle min telefonen jo lige tjekkes ud. På et tidspunkt
opdagede jeg
at der var en dum tastefejl i den - i kalenderen står der L L - istedet for
L S
(Lørdag Søndag). Allerede her tænker jeg: Ej, hvad er nu det her for noget.

Jeg hiver manualen frem for at se om jeg kan finde noget information omkring
dette. Manualen er på dansk og jeg finder frem til et billede som viser
displayet
med kalenderen fremme - dette er på engelsk. Jeg undrer mig over det og
bladrer
rundt i de andre sider - alle andre billeder af displays er på dansk.
Hmmmmm.
Nu er det at jeg ligefrem begynder at føle mig snydt. Jeg tolker dette som
at
producenten kender til fejlen, men istedet for at udrette den, har de dækket
over
den ved at vise et display med et andet sprog hvor det ser korrekt ud.

Jeg tager så hen til butikken og forklarer dem alt dette. Ekspedienten (som
er en
deltidsansat) siger at det er en dum fejl og uheldigt, men de kan tage imod
telefonen og sende den ind til softwareopgradering - så bliver fejlen nok
udrettet.

Ih, jo. Jeg er rigtigt interesseret i at sende den komplet nye telefon ind
til software
opgradering og derudover undvære den i en uges tid som han sagde det ville
tage.

At få refunderet pengene, eller bytte til en anden telefon kunne absolut
ikke
komme på tale idet plomberingen var brudt. Jeg forklarer ham at det var
sådan
jeg fik telefonen fordi den blev benyttet til fremvisning tidligere. Men
dette havde
heller ingen betydning.

Så er det jeg spørger jer - er mit problem selvforskyldt?

Men lad os da antage at problemet er selvforskyldt mht. plombering - hvad så
med
fejlen i telefonen? Er den OG detaljen i manualen ikke et argument nok til
at kunne
sige at man simpelthen ikke har tillid længere til producenten og kræve sine
penge
tilbage?

Jeg har ikke tillid til dem og vil tænke på det konstant når jeg holder
telefonen. Jeg er
utilfreds nok til at hvis det viser sig at jeg intet kan stille op, jamen,
så vil jeg sælge
telefonen.

Men jeg håber virkelig at i kan fortælle mig at forhandleren tager fejl og
at jeg har ret til
at få pengene tilbage eller få byttet til en anden vare.

Nåh, men.. god weekend.

--

- Zafar Iqbal, Digital Ray Productions
- http://www.digital-ray.dk



 
 
jan@stevns.net (14-12-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-12-02 06:07

"Zafar Iqbal" <zafar@digital-rayMOVE-DIS.dk> skrev :


snip : lidt om en betjeningsvejledning:

>Nu er det at jeg ligefrem begynder at føle mig snydt. Jeg tolker dette som
>at producenten kender til fejlen, men istedet for at udrette den, har de dækket
>over den ved at vise et display med et andet sprog hvor det ser korrekt ud.

Rent ud sagt : Sådan noget sludder - man har vel bare brugt de
billeder man nu måtte have, da man lavede en dansk version af
vejledningen.


Om udbedring af "fejlen"

>Ih, jo. Jeg er rigtigt interesseret i at sende den komplet nye telefon
>ind til software opgradering og derudover undvære den i en uges tid som
>han sagde det ville tage.

Har du købt telefonen for at tale i den, eller for at bruge
kalenderen?

(spørgsmålet er stillet for at vide lidt mere om hvilken funktion i
telefonen der er væsentlig)

De har tilbudt afhjælpning af fejlen, du har afvist det tilbud - så
har de gjort det de skal, og du kan ikke, på den baggrund forvente
yderligere.

________________________________________købeloven________

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af
købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig
ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et
passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller,
for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade
mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

_______________________________________købeloven___________


>Så er det jeg spørger jer - er mit problem selvforskyldt?

Det vil jeg ikke mene, men du gør nok det lille problem større, end
det egentligt er

>Men lad os da antage at problemet er selvforskyldt mht. plombering -
>hvad så med fejlen i telefonen? Er den OG detaljen i manualen ikke et
>argument nok til at kunne sige at man simpelthen ikke har tillid
>længere til producenten og kræve sine penge tilbage?

Den *fejl* i telefonen, er da af inferiør betydning - jeg tror (*1)
ikke du kan få nogen dommer i dette land, til at give dig medhold i at
der er basis for at ophæve *den* handel.

(*1 Man skal normalt ikke tro i denne gruppe, men siden en sådan sag,
næppe har været præsenteret for en dommer, må det være et
tros-spørgsmål, indtil videre)


>Jeg har ikke tillid til dem og vil tænke på det konstant når jeg holder
>telefonen. Jeg er utilfreds nok til at hvis det viser sig at jeg intet
>kan stille op, jamen, så vil jeg sælge telefonen.

Mit forslag : sælg telefonen og få en anden, hvor kalenderen kender
ugedagene, når det er så vigtigt for dig.

>Men jeg håber virkelig at i kan fortælle mig at forhandleren tager fejl og
>at jeg har ret til at få pengene tilbage eller få byttet til en anden vare.

Forhandleren har efter min mening handlet korrekt.



--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Zafar Iqbal (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Zafar Iqbal


Dato : 14-12-02 09:07

> De har tilbudt afhjælpning af fejlen, du har afvist det tilbud - så
> har de gjort det de skal, og du kan ikke, på den baggrund forvente
> yderligere.

Ok, tak for det.

--

- Zafar Iqbal





Morten Rasmussen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Morten Rasmussen


Dato : 14-12-02 12:20


<jan@stevns.net> wrote in message
news:kodlvu0d44hb5e9mkfph6h8fn6jn9ve1ci@dtext2.news.tele.dk...
\KLIP
> De har tilbudt afhjælpning af fejlen, du har afvist det tilbud - så
> har de gjort det de skal, og du kan ikke, på den baggrund forvente
> yderligere.
Udgangspunktet er at køber kan vælge mellem de forskellige
misligeholdelsesbeføjelser. Sælger kan dog begrænse køber ved at tilbyde
afhjælpning eller omlevering, men valget ligger stadig på køber. Køber kan
dog ikke kræve omlevering eller afhjælpning hvis det er uforholdsmæssigt
dyrt.
Jeg vil ikke mene at omlevering af en helt ny telefon er uforholdsmæssigt
dyrt, derfor må valget mellem omlevering og afhjælpning ligge på Zafar

Jeg vil dog give Jan ret i at sådan en lille fejl ikke er væsentlig, og han
har derfor ikke mulighed for at hæve. Om han selv mente at han købte den for
kalenderens skyld er ikke nok da det også skal være kendeligt for sælger at
det er væsentligt.

Så jeg vil mene at Zafar skal gå ned med købeloven i hånden og forklare dem
hvordan den hænger sammen.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen



Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-02 13:37

Morten Rasmussen skrev:

>Jeg vil ikke mene at omlevering af en helt ny telefon er uforholdsmæssigt
>dyrt

§ 78
stk. 2   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Bemærk: "manglens betydning". Manglen er uvæsentlig i den
foreliggende sag.

>Så jeg vil mene at Zafar skal gå ned med købeloven i hånden og forklare dem
>hvordan den hænger sammen.

Jeg vil mene at han skal se stort på den slags detaljer som den
foreliggende fejl er.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/

Morten Rasmussen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Morten Rasmussen


Dato : 15-12-02 12:39


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:5b9mvuov22bvruoc41derejf1bvkfirjqu@news.stofanet.dk...
> Morten Rasmussen skrev:
>
> >Jeg vil ikke mene at omlevering af en helt ny telefon er uforholdsmæssigt
> >dyrt
>
> § 78
> stk. 2 Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
> påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
> herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
> mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
> gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
>
> Bemærk: "manglens betydning". Manglen er uvæsentlig i den
> foreliggende sag.
>
Jeg kan ikke se at væsentlighed er af betydning her. Hvis man sammenligner
omkostningerne ved de to misligeholdelsesbeføjelser, mener jeg ikke at
omlevering vil påføre sælger uforholdsmæssige store omkostninger i forhold
til afhjælpning.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste