full screen problem
Fra : Lars Hansen

Dato : 13-12-02 20:34

hej er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan gøre min gui "skærm
størrelse uafhængig" så jeg kan ændre størrelse på min skræm, og gui'en skal
selv ændre størrelsen på sig selv
jeg har prøvet med getScreenSize() men derved ændre komponterne sig ikke

med venlig hilsen
Lars Hansen

p.s.håber på hurtig svar skal bruge det til mit eksamen projekt

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 14-12-02 01:09

> hej er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan gøre min gui "skærm
> størrelse uafhængig"
> jeg har prøvet med getScreenSize() men derved ændre komponterne sig ikke

import java.awt.Dimension;

Dimension dim = getToolkit().getScreenSize();

dim.width og dim.length giver dig henholdsvis bredde og højde på din
skærmopløsning.
Du kan så bruge disse til at sætte størrelsen på din frame.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-12-02 18:27

mojn det har jeg prøvet og min frame tilpasser sig også skærm størrelse men
mit JTable gøre ikke jeg bruger null layout til at sætte komponterne med
"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfa76ab$0$47419$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Lars Dam

Dato : 14-12-02 18:39

On Sat, 14 Dec 2002 18:27:21 +0100
"Lars Hansen" <Hanno97@yahoo.com> wrote:

> mojn det har jeg prøvet og min frame tilpasser sig også skærm størrelse men
> mit JTable gøre ikke jeg bruger null layout til at sætte komponterne med

Hvordan gør du præcist? Hvis din kode så har du større chance for at få hjælp.

Husk på, at når du bruger null layout på en komponent, så skal du selv sætte størrelse+pos på alle childs selv, hvis du vil have at de skal følge med.

vh. ld

Fra : Lars Dam

Dato : 14-12-02 18:54

On Sat, 14 Dec 2002 18:40:15 +0100
"Lars Hansen" <Hanno97@yahoo.com> wrote:

> jeg gør sådan
> Dimension d = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
> frame.setSize((int)d.getWidth(),(int)d.getHeight()-28);
>
> du mener jeg selv skal ændre setbounds på mit JTable når jeg ændre størelsen
> på min skræm

Selvfølgeligt. Du skal selv gøre noget aktivt for at får dem til at resize; ting sker bare ikke af sig selv.

Du skal i såfald gøre: table.setSize( screen.getSize() ); Men det er ikke det hele, du skal også gøre det på det rette tidspunkt. Dvs. når din frame bliver resizet, det kan du så gøre ved at bruge en componentlistener på din frame. En smule besværligt ikke? Det er derfor man har layout managers til at styre det besværlige benarbejde med at få child komponenter til at tilpasse sig.

Gør evt. følgende:

frame.getContentPane().setLayout( new BorderLayout() );
frame.add( BorderLayout.CENTER, mytable );

Så sørger layoutmanageren (i dette tilfælde en borderlayout manager) for at din jtable hele tiden følger din frame størrelse.

vh. ld