Udlejers vedligeholdelse
Fra : Johan Wedell

Dato : 13-12-02 20:23

Hej !

Jeg er lige flyttet fra mit værelse til en anden lejlighed, og i denne
forbindelse har jeg nogle spørgsmål :

I lejeloven (kan ikke huske hvilken paragraf) står der noget on udlejers
pligt til at lægge et beløb fra til en vedligeholdelseskonto, men skal alle
udlejere lave sådan en konto ?

Et andet spørgsmål : Da jeg flyttede ind det gamle sted for et år siden
underskrev jeg en lejekontrakt. Lejekontrakten er imellem tiden blevet lavet
om for nye lejere (jeg har ikke underskrevet den nye), således at der er
skrevet flere udgiter ved flytning (ex. ekstra aflæsning af varme 250 kr -
vedligeholdelse af køkkenet 200 kr) - men kan de kræve at jeg også betaler
de beløb, når jeg ikke har skrevet under ?

På forhånd tak

Mvh Merete

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-12-02 23:26

"Johan Wedell" <johan-wedell@mail.dk> skrev...
> I lejeloven (kan ikke huske hvilken paragraf) står der noget on udlejers
> pligt til at lægge et beløb fra til en vedligeholdelseskonto, men skal
alle
> udlejere lave sådan en konto ?

Udlejer (private udlejere) har pligt til at lægge penge fra til konto for
udvendig vedligeholdelse (lejelovens § 18 og 18 b) hvert år - mener det er
34 kr. pr. m² i år. Det sker stort set helt automatisk via Grundejernes
Investeringsfond, som holder styr på kontiene.

> [...]
> vedligeholdelse af køkkenet 200 kr) - men kan de kræve at jeg også betaler
> de beløb, når jeg ikke har skrevet under ?

Nu ved jeg jo ikke, hvad der præcist står i de pågældende kontrakter - men
hvis gebyret til aflæsning af varme betales til fx Brunata/Clorius i
forbindelse med flytteaflæsningen, så har du ihvertfald pligt til at betale
det (det er desuden en ekstra sikkerhed for dig at der flytteaflæses, idet
der ellers skal udregnes forbrug efter graddage el. lign., hvilket kan komme
til at koste dig ekstra, hvis du i øvrigt ikke er en, som bruger vanvittigt
meget varme).

Ang. vedligeholdelse af køkken - svært at svare på umiddelbart. Hvad dækker
beløbet, og er du overhovedet blevet opkrævet, eller spørger du bare for at
vide det på forhånd? I så fald synes jeg, at du skal vente at se, hvad der
står på din foreløbige afregning.

Mvh. Camilla

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-12-02 10:35

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:<atdmqg$q8c$1@sunsite.dk>...

> [...]
> 34 kr. pr. m² i år. Det sker stort set helt automatisk via Grundejernes
> Investeringsfond, som holder styr på kontiene.

Det er nu ikke lejelovens §18 og §18b der (evt.) henlægges efter, men
Lov om Midlertidig Boligregulering §18 og §18b
(Boligreguleringsloven). Beløbene udgør ca. kr. 62,-/kvm. for §18 og
55,-/kvm. for §18b. Det er ca. beløb idet tallene afhænger af
henlæggelserne pr. 31.12.1994 og af hvornår ejendommen er opført.
Iøvrigt er det kun §18b der er bindingspligtig i GI.

Mvh

J. Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-02 15:46

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> [...]
> kontrakter - men hvis gebyret til aflæsning af varme betales til
> fx Brunata/Clorius i forbindelse med flytteaflæsningen, så har du

Er der afgørelser i boligklagenævnet angående dette?

> [...]
> udregnes forbrug efter graddage el. lign., hvilket kan komme til
> at koste dig ekstra, hvis du i øvrigt ikke er en, som bruger

Mange steder fungerer det glimrende med selvaflæsning alternativet kan
der foretages aflæsning ved fraflytningssynet sammem med viceværten
eller hans stedfortræder.

--
Morten http://miljokemi.dk