Depositum ved leje af ungdomsbolig
Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-12-02 15:44

Min kæreste har fået en ungdomsbolig.

På kontrakten står der:
"Depositum kr. 1850,-
Leje kr. 1321,-

§6 indvendig vedligeholdelse
påhviler lejer (A-ordning)"

Det er fint nok, men på sidste side står der så:

"Ved fraflytning fratrækkes depositum kr. 1154,- til dækning af indvendig
vedligehold."

Kan man det ?

De tager jo åbenbart ikke hensyn til om der er noget der skal vedligeholdes,
eller hvor lang tid man har boet der.

Jakob

Fra : RoJo

Dato : 13-12-02 23:02

"Jakob Andersen" <jakob@NOSPAMsprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedligehold."
>
> Kan man det ?
>
> De tager jo åbenbart ikke hensyn til om der er noget der skal

Hvis hun ikke hver måned betaler et beløb til en indvendig
vedligeholdelseskonto, så
tror jeg godt de kan trække det ved fraflytning.
Og alligevel, kan de nok også, hvis de maler lejligheden, hver gang der er
nogle
der flytter.

mvh
RoJo

Fra : Tunderbird @ 7100

Dato : 14-12-02 01:21

On Fri, 13 Dec 2002 23:02:29 +0100, "RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>tror jeg godt de kan trække det ved fraflytning.
>Og alligevel, kan de nok også, hvis de maler lejligheden, hver gang der er

Hvis at lejligheden er nymalet når at hun flytter ind så kan de da vel kun trække pengene såfremt at
selve malingen af lejlighende er nødvendig fx på grund af at væggene er blevet misfarvet på grund af
rygning osv. Eller er jeg forkert på den her.
Flemming Jacobsen

Fra : RoJo

Dato : 14-12-02 11:07

"Tunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:v8ukvuc8qt2e65a2l194pfhlgi3kcffo9n@4ax.com...
wrote:

> [...]
blevet misfarvet på grund af
> rygning osv. Eller er jeg forkert på den her.

Jeg er ikke sikker ..... men der er mange udlejere, som vil have lejligheden
nymalet ved indflytning, uanset
hvor flotte væggene er i forvejen...... og de må kræve det, aner jeg ikke !!

mvh
RoJo

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 14-12-02 15:23

On Sat, 14 Dec 2002 11:07:06 +0100, "RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>nymalet ved indflytning, uanset
>hvor flotte væggene er i forvejen...... og de må kræve det, aner jeg ikke !!

Hvis at lejlighenden er nymalet med indflytning og beboerne spå misligeholde væggene fx ved at ryge,
skrammer dem og deslige, så tror jeg nu nok at de kan kræve det. Men hvis væggene ikke er beskadet
så synes jeg det lyder lidt mystisk.
Flemming Jacobsen

Fra : Nette

Dato : 14-12-02 16:52

"Thunderbird @ 7100 " wrote in message
> [...]
misligeholde væggene fx ved at ryge,
> skrammer dem og deslige, så tror jeg nu nok at de kan kræve det. Men hvis

De kan jo ikke på forhånd vide, om man selv maler ved fraflytning, sådan
væggene er fine og hvide. Desuden mener jeg at der må være en vis "naturlig"
ælde ved en bolig, uden at man skal betale for det.
Er også lidt spændt på om der er en kvalifiveret, der ligger inde med det
rigtige svar

Nette

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-02 15:52

"Jakob Andersen" <jakob@NOSPAMsprit.dk> skrev:

> [...]

Dvs. det er reglerne i lejelovens (for almene boliger) §26, der finder
anvendelse.

> Det er fint nok, men på sidste side står der så:
>
> "Ved fraflytning fratrækkes depositum kr. 1154,- til dækning af
> indvendig vedligehold."
>
> Kan man det ?

Nej.

1) Så er det kun nødvendig istandsættelse, der skal betales for og
2) Udlejeren skal overtage mindst 10% af vedligeholdesesudgiften årligt

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010056229-REGL

§ 26. Har udlejeren efter § 25, stk.1, truffet beslutning herom, sørger
lejeren for og afholder udgiften til at vedligeholde boligen indvendigt
med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling i boperioden.

Stk. 2. Ved fraflytning af boligen gennemføres for lejerens regning en
normalistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og
tapetsering af vægge og lofter samt rengøring. Udlejeren kan beslutte,
at lejeren i stedet betaler et af udlejeren fastsat hertil svarende
normalistandsættelsesbeløb. Udlejeren overtager i løbet af en periode
på højst 10 år fra lejerens overtagelse af lejligheden gradvis lejerens
udgift til normalistandsættelsen eller betaling af
normalistandsættelsesbeløbet. Ved fraflytning inden udløbet af den
fastsatte periode betaler lejeren kun den andel, som på det tidspunkt,
hvor lejemålet ophører, ikke er overtaget af udlejeren.

--
Morten http://miljokemi.dk