|
| Reparationsgaranti, HJÆLP Fra : Stokholm |
Dato : 13-12-02 13:21 |
|
Hej Gruppe
Jeg fik i marts måned repareret min forstærker for ca. 4000 kr. Nu er den
gået i stykker igen (samme fejl) og jeg har taget kontakt til firmaet. De
siger at de efter loven kun skal give 3 måneders garanti på en reparation.
Kan det virkelig være rigtigt, specielt når det er den samme fejl? Håber på
et godt og fornuftigt svar.
Mvh
| |
Povl H. Pedersen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 13-12-02 15:53 |
|
In article <3df9d0ab$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Stokholm wrote:
> Hej Gruppe
>
> Jeg fik i marts måned repareret min forstærker for ca. 4000 kr. Nu er den
> gået i stykker igen (samme fejl) og jeg har taget kontakt til firmaet. De
> siger at de efter loven kun skal give 3 måneders garanti på en reparation.
> Kan det virkelig være rigtigt, specielt når det er den samme fejl? Håber på
> et godt og fornuftigt svar.
>
Du har muligvis 3 måneders garanti, men 5 års reklamationsret
på reperationer. Se købeloven.
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
| |
Morten Rasmussen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rasmussen |
Dato : 13-12-02 17:25 |
|
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> Du har muligvis 3 måneders garanti, men 5 års reklamationsret
> på reperationer. Se købeloven.
Mener ikke det fremgår af købeloven
| |
Bertel Lund Hansen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 13-12-02 19:02 |
| | |
Henning (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 13-12-02 21:14 |
|
On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:
>Morten Rasmussen skrev:
>
>>Mener ikke det fremgår af købeloven
>
>Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
>af et krav.
Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
"strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
er skiftet
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Stokholm (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Stokholm |
Dato : 14-12-02 10:30 |
|
Ved første reparation blev alle powertransistorer skiftet, og det er dem der
gået op i røg igen. Det er også beskrevet i kvitteringen jeg fik dengang.
Vil det sige at hvis det er de samme transistorer der er gået igen, så har
jeg 5 års garanti på netop denne reparation???
Mvh
"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:6pfkvu0ju6nlv92bk5bmcbqo5n42sluta1@4ax.com...
> On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
> <nospam@lundhansen.dk> wrote:
>
> >Morten Rasmussen skrev:
> >
> >>Mener ikke det fremgår af købeloven
> >
> >Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
> >af et krav.
>
> Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
> "strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
> Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
> lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
> er skiftet
>
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk
| |
Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 14-12-02 13:27 |
|
Stokholm skrev:
>Vil det sige at hvis det er de samme transistorer der er gået igen, så har
>jeg 5 års garanti på netop denne reparation???
Ja. Forretningen er muligvis ikke klar over det, men det vil
blive bekræftet af forbrugerombudsmanden, forbrugerklagenævnet og
andre kompetente jurister. Med den omtalte kvittering står du
godt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Besøg http://www.dubyadubyadubya.com/
| |
Hans Kjaergaard (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 14-12-02 11:14 |
|
On Fri, 13 Dec 2002 21:14:07 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:
>On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
><nospam@lundhansen.dk> wrote:
>
>>Morten Rasmussen skrev:
>>
>>>Mener ikke det fremgår af købeloven
>>
>>Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
>>af et krav.
>
>Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
>"strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
>Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
>lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
>er skiftet
Det der er skiftet er jo ikke det samme som årsagen til at det skal
skiftes.
Eks. "Powertransistore skiftet", Årsagen til at der er skiftet er nok
at de er konstateret kortsluttede. Hvorfor er de kortsluttede ?
Her er det det bliver spænende, for man kan ikke måle/se hvad der
specifikt er årsagen til de døde.
Der er mange muligheder.
*Forkert justeret tomgangsstrøm
*Selvsving pga udefrakommende forstyerelser
*Manglende køling omkring forstærker
*Dårlig konstruktion
*Forkert brug af forstærker, for mange højtalere/forkert impedans på
høtalere
Der kan også nævnes flere årsager til at powertransistore kan
kortslutte.
Men til kernen, hvad var årsagen til fejlen?
Det er nok ikke til at svare på, for man kan ikke entydigt svare på
hvorfor at elektroniske kredsløb bliver defekte. Man kan højst komme
med et bud.
Hvad gør forstærkerejeren ? Jeg kan ikke svare da jeg ikke ved hvorfor
forstærkeren er brændt af første gang og heller ikke noget om anden
gang.
Det er ikke nok at vide at der er skifter samme dele begge gange, for
det er årsagen til at de er blevet defekte vi skal have fat i.
/Hans
| |
Stokholm (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Stokholm |
Dato : 14-12-02 11:40 |
|
Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad ud?
Mvh
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:j21mvuspr4t7f4ga992gkn17af9apsiqda@4ax.com...
> On Fri, 13 Dec 2002 21:14:07 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
> wrote:
>
> >On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
> ><nospam@lundhansen.dk> wrote:
> >
> >>Morten Rasmussen skrev:
> >>
> >>>Mener ikke det fremgår af købeloven
> >>
> >>Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
> >>af et krav.
> >
> >Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
> >"strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
> >Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
> >lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
> >er skiftet
> Det der er skiftet er jo ikke det samme som årsagen til at det skal
> skiftes.
> Eks. "Powertransistore skiftet", Årsagen til at der er skiftet er nok
> at de er konstateret kortsluttede. Hvorfor er de kortsluttede ?
> Her er det det bliver spænende, for man kan ikke måle/se hvad der
> specifikt er årsagen til de døde.
> Der er mange muligheder.
> *Forkert justeret tomgangsstrøm
> *Selvsving pga udefrakommende forstyerelser
> *Manglende køling omkring forstærker
> *Dårlig konstruktion
> *Forkert brug af forstærker, for mange højtalere/forkert impedans på
> høtalere
>
> Der kan også nævnes flere årsager til at powertransistore kan
> kortslutte.
> Men til kernen, hvad var årsagen til fejlen?
> Det er nok ikke til at svare på, for man kan ikke entydigt svare på
> hvorfor at elektroniske kredsløb bliver defekte. Man kan højst komme
> med et bud.
>
> Hvad gør forstærkerejeren ? Jeg kan ikke svare da jeg ikke ved hvorfor
> forstærkeren er brændt af første gang og heller ikke noget om anden
> gang.
> Det er ikke nok at vide at der er skifter samme dele begge gange, for
> det er årsagen til at de er blevet defekte vi skal have fat i.
>
> /Hans
>
| |
Morten Rasmussen (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rasmussen |
Dato : 14-12-02 12:03 |
|
"Stokholm" <lockheed@oncable.dk> wrote in message
news:3dfb0a90$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad
ud?
Det kommer an på om grunden til at de er røget anden gang er dig eller fordi
reparatøren ikke har gjort det godt nok.
| |
Stokholm (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Stokholm |
Dato : 14-12-02 12:27 |
|
Hvem skal så vurdere det? Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
op. Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
Mvh
"Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dfb0fca$0$47410$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Stokholm" <lockheed@oncable.dk> wrote in message
> news:3dfb0a90$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad
> ud?
>
> Det kommer an på om grunden til at de er røget anden gang er dig eller
fordi
> reparatøren ikke har gjort det godt nok.
>
>
| |
Henning (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 14-12-02 17:03 |
|
On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
wrote:
>Hvem skal så vurdere det? Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
>spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
>op. Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
Umuligt at bevise - en udgang på en forstærker må nok betragtes som
"sliddel", som let brænder af pga. overbelastning
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Bertel Lund Hansen (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 14-12-02 17:06 |
| | |
Henning (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 15-12-02 21:53 |
|
On Sat, 14 Dec 2002 17:06:26 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:
>Henning skrev:
>
>>Umuligt at bevise - en udgang på en forstærker må nok betragtes som
>>"sliddel", som let brænder af pga. overbelastning
>
>Hver 30. time?
>
>Det vil jeg kalde en mangel.
Det er ikke værkstedet, der skal bevise der kun er gået 30 timer, men
kunden - og det er umuligt!
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Bertel Lund Hansen (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-12-02 23:26 |
|
Henning skrev:
>>Hver 30. time?
>>Det vil jeg kalde en mangel.
>Det er ikke værkstedet, der skal bevise der kun er gået 30 timer, men
>kunden - og det er umuligt!
Og ligegyldigt. Antallet af timer er ikke afgørende. En
forstærker skal ikke brænde af ved normal brug.
Og der er to års reklamationsret på en reparation, hvor der de
første 6 måneder gælder en formodningsregel. Sagen er dog ikke så
enkel ved en reparation som ved en normal handel.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kristian Storgaard (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 15-12-02 23:37 |
|
On 15/12/02 23:26, in article
a30qvu04ssklnvm62jv4n4q1hb2jhn5592@news.stofanet.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Og der er to års reklamationsret på en reparation, hvor der de
> første 6 måneder gælder en formodningsregel. Sagen er dog ikke så
> enkel ved en reparation som ved en normal handel.
En reparation er ikke et køb og derfor ikke omfattet af købeloven. Reglen
med ny to års-reklamationsfrist gælder kun, hvis du har fået ombyttet
købsgenstanden.
/kristian
| |
Hans Kjaergaard (14-12-2002)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 14-12-02 17:17 |
|
On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
wrote:
>Hvem skal så vurdere det?
Der kun dig selv i første omgang. Har du ikke viden til at vurderer
dette, må du købe dig til det (Du sender forstærkeren til reperation)
>Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
>spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
>op.
Ingen kender årsagen og det er ikke sikker at den kan findes. Hvis en
forstærker går i selvsving kan den begå selvmord på få minuter, og du
opdager ikke andet end at den ikke giver lyd mere. (Den kan også sige
farvel med både røg, flammer og tordenbrag).
>Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
Skal og skal ? Hvis du ikke har tiltro til det første værksted mere,
finder du et andet, du beder dem vurderer hvad der er galt med din
forstærker, du beder dem vurderer hvad der kan have "skyld" for
fejlsen opståen. De skal på nuværende tidspunkt ikke reperarer dyret.
Hvis du med dine nu indkøbte oplysninger mener at fejlen er den samme
som ved første reperation kan du tage kontakt til det første værksted
og høre om de også syntes at det er dem der skal udbedre fejlen uden
omkostninger for dig. Hvis de ikke er enige med dig kan du kontakte
forbrugerstyrelsen og/eller en advokat.
Hvis de så indvilger i at de nok skal have et forsøg mere, kan du jo
prøve at få dem til at betale regningen for "vurderingen".
Det må være en dejlig forstærker siden du har ville ofre ca. 4000 kr.
på første reperation, eller den er måske lidt speciel ?
/Hans
| |
Stokholm (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Stokholm |
Dato : 15-12-02 21:25 |
|
Det er et sæt til 40.000 kr. så de er værd at ofre lidt på. Jeg gider bare
ikke ofre 4000.- hver halve år. Men mange tak for alle svarene. Jeg er
spændt på at høre hvad firmaet finder ud af, med hensyn til fejlretning.
Mvh
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:hcmmvu8du9mj4u7p53e51m52169taqs2dp@4ax.com...
> On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
> wrote:
>
> >Hvem skal så vurdere det?
> Der kun dig selv i første omgang. Har du ikke viden til at vurderer
> dette, må du købe dig til det (Du sender forstærkeren til reperation)
>
> >Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
> >spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været
skruet
> >op.
> Ingen kender årsagen og det er ikke sikker at den kan findes. Hvis en
> forstærker går i selvsving kan den begå selvmord på få minuter, og du
> opdager ikke andet end at den ikke giver lyd mere. (Den kan også sige
> farvel med både røg, flammer og tordenbrag).
>
> >Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
> Skal og skal ? Hvis du ikke har tiltro til det første værksted mere,
> finder du et andet, du beder dem vurderer hvad der er galt med din
> forstærker, du beder dem vurderer hvad der kan have "skyld" for
> fejlsen opståen. De skal på nuværende tidspunkt ikke reperarer dyret.
>
> Hvis du med dine nu indkøbte oplysninger mener at fejlen er den samme
> som ved første reperation kan du tage kontakt til det første værksted
> og høre om de også syntes at det er dem der skal udbedre fejlen uden
> omkostninger for dig. Hvis de ikke er enige med dig kan du kontakte
> forbrugerstyrelsen og/eller en advokat.
>
> Hvis de så indvilger i at de nok skal have et forsøg mere, kan du jo
> prøve at få dem til at betale regningen for "vurderingen".
>
> Det må være en dejlig forstærker siden du har ville ofre ca. 4000 kr.
> på første reperation, eller den er måske lidt speciel ?
>
>
> /Hans
| |
|
|