ideer til raclette............
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-12-02 15:39

efter lidt gransken frem og tilbage er vi her i familien blevet enige om at
vi skal have raclette og fondue til middagen nytårsaften....
det bliver en stille aften.. to voksne og to børn...

mit problem er at jeg ved hvordan jeg plejer at gøre ( masser af salat og
masser af kød i en stor bunke... næsten*G*)
men jeg mangler lidt inspiration til hvordan jeg kan gøre det ekstra
lækkert..... både hvad angår kødudvalget og tilbehøret....
nogen her der har nogle geniale påfund??
det skal siges at jeg ikke rigtig har lyst til at stå og bikse med salat på
en nytårsaften, så hvis der er nogle gode alternativer til lækkert tilbehør
så spyt endelig ud ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : June Last

Dato : 13-12-02 17:15

On Fri, 13 Dec 2002 15:39:20 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>en nytårsaften, så hvis der er nogle gode alternativer til lækkert tilbehør

Bønner omvikles med et stykke bacon.( gøres klar og stables i et fad)
Kan også ovnsteges - også fint tilbehør til bøffer. Det er bare guf !
Jeg har aldrig fået lavet så mange at der efter en middag var nogen
tilbage !
--
Kærligst June

Fra : zcully

Dato : 13-12-02 20:47

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> det skal siges at jeg ikke rigtig har lyst til at stå og bikse med salat

> en nytårsaften, så hvis der er nogle gode alternativer til lækkert

Jeg laver det nogle gange (raclette) med nogle kammerater og vi plejer at
have en masse forskelligt kød i tern og temelig mange forskellige
grøntsager.
I de der "pander" man kan sætte underneden laver vi æggekager og kommer alt
muligt (majs, bacon, ost osv. på/i). Noget af det bedste er reven ost. Det
er godt på næsten det hele. Prøv at lav en bøf med ost i. Det er kanon....

Bare lige til lidt inspiration.

/Zcully

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 14-12-02 03:35

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>
> [...]
> det skal siges at jeg ikke rigtig har lyst til at stå og bikse med salat

> en nytårsaften, så hvis der er nogle gode alternativer til lækkert

Hejsa,

Med hensyn til kød, har vi her i huset fundet det ultimative: Lammekød i
skiver lagt i olie med masser af hvidløg og timian. Det smager bare himelsk.
Som tilbehør plejer jeg blandt andet at lave en slags "dressing" som
tilbehør til oksekød. Den består af afdryppet puszta salat, mayonaise, salt,
peber og stærk paprika.

Julehilsen

Renate

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 14-12-02 07:55

> [...]
> det skal siges at jeg ikke rigtig har lyst til at stå og bikse med salat

> en nytårsaften, så hvis der er nogle gode alternativer til lækkert

Hej Sabina

Du kunne lave rødvinsfondue i sted for almindelig fondue. Det er såmen bare
lidt rødvin med masser af Herbes de Provence. Jeg plejer at lave et par
kolde saucer til fonduen. Det kunne være med masser af hvidløg, sennep og
krydderurter, "blå ost er også godt - der er mange muligheder. Af kæd ville
jeg vælger noget rigtig godt oksekød, kalkun og cocktail pølser med bacon
omkring (børnene vil elske det). Hvis du ikke gider den traditionelle salat
kan du eventuelt lave en varm bønnesalat.

Bønnesalat

1 fed finhakket hvidløg
40 g hakkede soltørrede tomater i olie
hakket persille efter smag
200 g bønner
2 spsk olivenolie
1 spsk hvid balsamicoeddike
salt og peber

En marinade af hvidløg, soltørrede tomater, persile, olie, balsamicoeddike,
salt og peber blandes, mens bønnerne koges møre i let salat vand. De varme
bønner vendes i marinaden - klart til servering.

Håber du kan bruge mine inputs .

Julehilsner
Mette

Fra : news.tele.dk

Dato : 14-12-02 11:54

> Du kunne lave rødvinsfondue i sted for almindelig fondue.

Hej Mette,

Tror du ikke gløggen blev lidt for stærk - Sabina vil lave raclette ikke
fondue.

mvh. René

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-12-02 14:35

news.tele.dk wrote:

> Hej Mette,
>
> Tror du ikke gløggen blev lidt for stærk - Sabina vil lave raclette
> ikke fondue.

jeg tror det er dig der kigger forkert*G* vi skal lave begge dele ;)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-12-02 21:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> writes:

> [...]
>
> mit problem er at jeg ved hvordan jeg plejer at gøre ( masser af salat og
> masser af kød i en stor bunke... næsten*G*)

Nu undrer jeg mig lidt. Hvor er osten henne? Den originale raclette er
ost, kartofler og syltede agurker, intet andet. Vi plejer så at
supplere med champignoner, bacon, cocktailpølser og cherrytomater.

Aspargeskartofler er bedst og osten skal helst være +45 og
mellemlagret. Hvis den er mindre fed, så bliver osten gummiagtig og
hvis den blivr federe, bliver det virkelig ulækkert.

God fornøjelse.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-12-02 22:30

Trine Kornum Christiansen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> writes:
>
> Nu undrer jeg mig lidt. Hvor er osten henne?

dne tog jeg da som en selvfølge*GG*

> Den originale raclette er
> ost, kartofler og syltede agurker, intet andet. Vi plejer så at
> supplere med champignoner, bacon, cocktailpølser og cherrytomater.

uh.. vi har alskens forskelligt tilbehør... forskellige grøntsager og
forskellige slags kød....
min efterlysning gik på ting man kunne bruge som gjorde det hele lidt mere
festligt......
min plan er nu at købe noget godt oksekød, en mørbrad, lidt kalkun og så
lidt pølser og bacon for ungernes skyld.... af tilbehør skal der jo være
champignon, lidt babymajs, tomat og agurk.. jeg går og overvejer en bagt
kartoffel, og så for festlighedens skyld en gang brunede kartofler..... jeg
synes ikke at salat hører til en nytårsaften, og slet ikke når det primært
drejer sig om at skabe en god aften for ungerne..... nogle der har nogle
geniale indfald til denne plan??

> Aspargeskartofler er bedst og osten skal helst være +45 og
> mellemlagret. Hvis den er mindre fed, så bliver osten gummiagtig og
> hvis den blivr federe, bliver det virkelig ulækkert.'

*G* så er jeg ulækker.... personligt foretrækker jeg flødeharvartien.....
min kæreste er nok mere til +45.... ungerne er mest ligeglade*G* men osten
skal nok være der ;)

> God fornøjelse.

takker*G*
ungerne har også bestilt banana split til dessert den aften så der bliver
rigtig hygget om dem*G*

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-12-02 22:53

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> writes:

> ungerne har også bestilt banana split til dessert den aften så der bliver
> rigtig hygget om dem*G*

Så syntes jeg at I skal komme jeres bananer på racletten indtil
skrællen er næsten sort. Rids en revne i dem, mos banenen og hæld lidt
kanelsukker og lidt whisky i. Bare sørg for at indholdet ikke kommer i
kontakt med ydersiden af skrællen.