Forskel på olie- og vandkøling?
Fra : Asger Steffensen

Dato : 13-12-02 16:53

Ovenstående skal naturligvis ikke forstås bogstaveligt, jeg er nok klar over
forskellen på de to typer køling.
Men i forbindelse med at min oliekøler står for en udskiftning, spekulerede
jeg lidt på hvor meget de forskellige typer køling køler motoren.
Det er logisk at det kommer an på maskinen, kølernes indbyrdes
størrelsesforhold, etc., men måske er der alligevel nogle
tommelfingerregler, fx. at oliekøleren måske typisk sørger for 30-40% af
køle kapaciteten mens den noget større vandkøler tager sig af resten?
Jeg kunne umiddelbart forestille mig at oliekøling er relativt mere
effektivt end vandkølingen, da olien kommer ind i "hjertet" af motoren, mens
vandet blot er en kappe udenpå.

Nogen der har viden på området?

Asger
ZX-10
--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-12-02 23:57

Asger Steffensen wrote:
> Jeg kunne umiddelbart forestille mig at oliekøling er relativt mere
> effektivt end vandkølingen, da olien kommer ind i "hjertet" af motoren, mens
> vandet blot er en kappe udenpå.
> Nogen der har viden på området?

Det tror jeg da ihvertfald jeg har :)

Vandkøleren bruges til at køle top og blok, og står således for
hovedparten af kølingen af vitale dele som stempler og ventiler.

Den eneste grund (ret mig hvis jeg ta'r fejl) til at man monterer
en oliekøler på højtydende maskiner er at man vil undgå at olien
bliver så varm at den ikke længere kan smøre tilstrækkeligt.
Iøvrigt er det også den eneste måde hvorpå man kan køle fx.
hovedlejer.

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : armand

Dato : 14-12-02 17:04

Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en

> Men i forbindelse med at min oliekøler står for en udskiftning

Apropos - Så vil det jvf. talrige indlæg omkring emnet, være fornuftsfyldt
at erhverve sig en uoriginal oliekøler med indbygget termostat når nu de
originale står for udskiftning!!!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 15-12-02 21:14

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fornuftsfyldt
> at erhverve sig en uoriginal oliekøler med indbygget termostat når nu de

Det lyder da fornuftigt. Har du nogen ide om hvor man køber en sådan?

Asger
ZX-10

Fra : Mads Lund

Dato : 16-12-02 11:37

Det vil måske være endnu mere genial at skifte til en vandkølet oliekøler
(for nu at forvirre totalt)

Ved at køle olien med vandet får man 2 gode genvinster. Den største er
faktisk det modsatte af køling, nemlig opvarmning. Det er jo såda at vandet
bliver hurtigere driftsvarm end olien. Så derfor vil varmeveksleren
(køleren) mellem vand og olie, opvarme olien indtil olietemperaturen efter
nogle minutter overstiger vandtemperaturen. Og dermed reducerer man man
slidtagen i disse kritiske minutter.
Desuden vil en vandkølet oliekøler aldrig køle returolien ned under ca 60°
og man slipper for termostat løsningen.

Mads Lund
Ninja9RT, med fabriksmonteret olie/vand køler.

Fra : armand

Dato : 16-12-02 15:59

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
> Det vil måske være endnu mere genial at skifte til en vandkølet oliekøler
> (for nu at forvirre totalt)
>
> Mads Lund
> Ninja9RT, med fabriksmonteret olie/vand køler.

Enig; men det kan man vel ikke få som tilbehør :-/

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 16-12-02 18:18

> Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Enig; men det kan man vel ikke få som tilbehør :-/

Det var netop min tanke, at det kan man nok ikke, og så er vi ved at være
ude i en større ombygning, og det gider jeg / har jeg ikke tid til p.t. (jeg
tvivler på at systemet fra ZX-9R er "straight bolt-on"

Asger
ZX-10

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-12-02 18:10

armand wrote:

> Enig; men det kan man vel ikke få som tilbehør :-/

Hmm, det kan vel egentlig godt være tilfældet på cykler med eksternt
oliefilter. På Fazeren sidder der bare en varmeveksler mellem oliefilteret
og motoren og svjh. ser dimsen ud til at være ret eftermonterbar
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 17-12-02 00:02

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> [...]
> oliefilter. På Fazeren sidder der bare en varmeveksler mellem oliefilteret
> og motoren og svjh. ser dimsen ud til at være ret eftermonterbar

You're damn right: Akkurat på samme måde som de første eksterne oliekølere
blev monteret!
Men det må så blive ved at customize v.h.a. originaldele, og ZX10'eren har
ikke eksternt (= udstikkende) filter hvorfor det ikke kan blive aktuelt for
den

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-12-02 21:42

armand wrote:

> You're damn right

Fedt

> [...]
> ikke eksternt (= udstikkende) filter hvorfor det ikke kan blive aktuelt

Træls :-/ Oh well, det burde vel ikke være så uhyrligt svært at
sammenflikke en varmeveksler af en art
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 17-12-02 23:13

> Træls :-/ Oh well, det burde vel ikke være så uhyrligt svært at
> sammenflikke en varmeveksler af en art

Faktisk ikke helt umuligt, og eftersom at min arbejdsplads har et
rustfast-værksted har ideen også passeret min bio-CPU en enkelt gang for
Lillefrøens vedkommende. Men en simpel device á: rør inde i rør tror jeg
ikke giver tilstrækkelig med varme-overgang til at kunne erstatte den
temmeligt kraftige original-køler - Og dog: det er jo det kølige
Skandinavien vi befinder os i :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 18-12-02 09:23

> [...]
> ikke giver tilstrækkelig med varme-overgang til at kunne erstatte den
> temmeligt kraftige original-køler - Og dog: det er jo det kølige

Der findes en anden metode (som jeg har set på et par turbocykler) og den er
ganske brugbar til ZX10'eren.

Man konstruere en plade, med 2 15mm huller, med en indbydes afstand på ca
30mm. På den ene side af pladen laves gevind, som de 2 slanger fra motoren
kan monteres i. På den anden side af pladen monteres varmeveksleren (eks en
ZX9B model som ikke har noget med oliefilteret at gøre) Den er monteret med
en hul bolt, som skrues ind i det ene af de 2 huller. Og vupti så er sagen
klaret vha en enkelt dims. Man bruger løsningen på zurbo cykler hvor
oliefilteret sidder i vejen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 18-12-02 09:23

Fra : armand

Dato : 18-12-02 18:01

> [...]
med
> en hul bolt, som skrues ind i det ene af de 2 huller. Og vupti

Desværre ikke forstået
Måske fordi jeg ikke har set ZX-B'erens oliekøler, og derfor ikke kan
forestille mig sammenbygningen :-/

--
Armand.
(der gerne lader sig nøjere forklare)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-12-02 18:20

> [...]
> med
>
> Desværre ikke forstået
> Måske fordi jeg ikke har set ZX-B'erens oliekøler, og derfor ikke kan

Næ, den fangede jeg heller ikke helt. Mads, uddyb endelig, det her er
interessant.

Asger

Fra : Mads Lund

Dato : 19-12-02 09:56

> Næ, den fangede jeg heller ikke helt. Mads, uddyb endelig, det her er
> interessant.

Øv jeg gjorde mig ellers umage

Nå vi prøver da bare igen.

Vi har 2 olieslanger fra motoren, en frem og en retur. Oliekøleren ligner et
alm eksternt oliefilter, hvor olien løber inden i og vandet uden på
(forståelsesmæssigt). Oliekammeret har fremløb i midten (gennem den
centerbolt der holder oliekøleren fast, ala ZX10'erens oliefilter bolt) Og
returløbet ligger i en cirkel som på et alm oliefilter. Derfor kan
returløbet lavet som et enkelt hul i periferien af oliekøleren.
Hmm det er sku stadigt lidt indviklet. Tag en blyant, et stykke papir og en
kop. Tegn en cirkel efter koppen. Det er anlæget af oliekøleren mod
monteringspladen (papiret). Så tegnes der en cirkel med halv diameter af den
første cirkel med samme centrum. Olie fremløbet er i centrum, mens
returløbet foregår mellem de 2 cirkler. Med blyanten prikkes et hul i
centrum, og et hul midt mellem de 2 cirkler, hhv fremløb og returløb. Hvis
papiret havde en tykkelse på 20mm kunne vi lave et gevind fra forsiden i
centerhullet, hvor den gennemgående bolt i oliekøleren kunne skrues i (lidt
ala et alm oliefilter, blot med en bolt istedet for gevind). Så vender vi
papiret om, og laver gevind i de 2 huller, til montage af de 2 olieslanger.

Jeg skal nok genfinde et link, hvor man kan se det

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : armand

Dato : 19-12-02 16:25

> [...]
> kop. Tegn en cirkel efter koppen. Det er anlæget af oliekøleren
> Jeg skal nok genfinde et link, hvor man kan se det

Ja, gør hellere dét

--
Armand

Fra : Orla Pedersen

Dato : 18-12-02 17:21

armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ikke giver tilstrækkelig med varme-overgang til at kunne erstatte den
>temmeligt kraftige original-køler - Og dog: det er jo det kølige

Du vil blive forbavset over hvor lidt rør/overflade der er nødvendig i en
væske til væske varmeveksler

mvh
Orla

Fra : armand

Dato : 18-12-02 23:14

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Du vil blive forbavset over hvor lidt rør/overflade der er nødvendig i en
> væske til væske varmeveksler

Måske alligevel værd at overveje. Omend ikke for andet, så for testens skyld
:-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-12-02 17:18

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, det kan vel egentlig godt være tilfældet på cykler med eksternt
> oliefilter. På Fazeren sidder der bare en varmeveksler mellem oliefilteret
> og motoren og svjh. ser dimsen ud til at være ret eftermonterbar

Min Honda har også ekstern oliekøler. Den er ikke ret eftermonterbar. Jeg
kalder den også for "stellet".

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-12-02 21:39

Claus Rittig wrote:

> Min Honda har også ekstern oliekøler. Den er ikke ret eftermonterbar. Jeg
> kalder den også for "stellet".

*lol*
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : armand

Dato : 16-12-02 15:58

> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> fornuftsfyldt
> >
> Det lyder da fornuftigt. Har du nogen ide om hvor man køber en sådan?

Hvis ikke at det er iblandt MC-Nøglens velsignelser, så ved din nærmeste
forhandler måske hvorfra han kan få en hjem :-/
Ellers er jeg sikker på at Jydsk MC Center i Horsens stadig har
lockhart-kølere m/u termostat tilbage efter at de for år tilbage opkøbte
AM-motors lager - Hør dem ad!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 16-12-02 18:20

> [...]
> Ellers er jeg sikker på at Jydsk MC Center i Horsens stadig har
> lockhart-kølere m/u termostat tilbage efter at de for år tilbage opkøbte

Det lyder fornuftigt, det vil jeg gøre.

Det herlige/sælsomme ved dette forum er jeg nu har fået en hel del (mere
eller mindre brugbare) ideer og tips, selvom jeg stadig ikke har fået svar
på mit oprindelige spørgsmål...

Asger
ZX-10

Fra : armand

Dato : 17-12-02 00:13

> Det herlige/sælsomme ved dette forum er jeg nu har fået en hel del (mere
> eller mindre brugbare) ideer og tips, selvom jeg stadig ikke har fået svar
> på mit oprindelige spørgsmål...

Jo da!
Hans J. kommer med aller første svar, og favner deri faktisk over hele emnet
trods indlæggets lidenhed !!

Forøvrigt er jeg kommet i tanke om endnu et købssted: Stumpemarked i
Herning!

--
Armand.
(den der tier samtykker)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-12-02 00:57

> [...]
>
> Jo da!
> Hans J. kommer med aller første svar, og favner deri faktisk over hele
Det har du jo faktisk ret i. Det er bare mig der ikke kan læse indenad. :-|

> Forøvrigt er jeg kommet i tanke om endnu et købssted: Stumpemarked i
> Herning!

Tjae, det er da også en mulighed. Nu har jeg fundet Jysk MC's tlf. nummer,
dem ringer jeg til snarest, og samtidig har jeg fået to henvendelser fra
tyskere på et indlæg på et ZX-forum. Så der er lys forude.

Asger
ZX-10