Hurtig varme i badværelse ??
Fra : Tom Frank

Dato : 13-12-02 10:59

Hej,

Vi har et badværelse uden varme på som vi gerne vil have lagt gulvvarme på.
Belægningen er af terrazo.

Man kan i byggemarkederne få noget måtte lignende elektrisk system som bare
kræver at man klister det fast med noget mørtel og lægge noget belægning
over f.eks. fliser.

I vores situation er det en lejelejlighed og vi vil helst ikke vil brække
gulvet op når vi fraflytter, fordi tingene skal etableres på samme måde
igen.

Kan man på et eller andet måde på lovligt vis lave et underlag med de måtter
i midten og et lag fliser ovenpå. Ideen var så at fastgøre underlaget med
lim på tarraszo gulvet. Det må da være lettere og gøre end a brække gulvet
op. Til sidst regner jeg med at fuge med elastisk silikone mellem underlaget
og væggen for at holde vand væk fra måtten. I så fald hvilke underlag vil
passe til den elektrisk måtte og tarrazo'en, det bedste vil være noget
isolerende så man ikke behøver at varme tarrazo også.

Er der nogen som kan sige om fremgangsmåde kan bruges eller er det helt
umuligt ?? Vores badeværelse er kun på max. 3 kvm. så der er ikke noget
stort projekt.

/Tom

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 13-12-02 14:01

On Fri, 13 Dec 2002 10:58:35 +0100, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

>Man kan i byggemarkederne få noget måtte lignende elektrisk system som bare
>kræver at man klister det fast med noget mørtel og lægge noget belægning
>over f.eks. fliser.

El-installationen skal (ifælge loven) foretages af en elektriker -
resten må I gerne lave selv.

>I vores situation er det en lejelejlighed og vi vil helst ikke vil brække
>gulvet op når vi fraflytter, fordi tingene skal etableres på samme måde
>igen.

Er I sikker på, at I ikke kan overtale udlejer til, at I forbedrer
hans lejemål - og dermed ikke skal bringe det tilbage til den gamle og
ringere stand? Det er da værd at spørge om.

>Kan man på et eller andet måde på lovligt vis lave et underlag med de måtter
>i midten og et lag fliser ovenpå.

Ja

>Ideen var så at fastgøre underlaget med
>lim på tarraszo gulvet. Det må da være lettere og gøre end a brække gulvet
>op.

Ja

>Til sidst regner jeg med at fuge med elastisk silikone mellem underlaget
>og væggen for at holde vand væk fra måtten.

Der skal (ifølge loven) laves en fugtmebran (kan smøres på) i
vådzonerne - silikonefuge er ikke nok.

>I så fald hvilke underlag vil
>passe til den elektrisk måtte og tarrazo'en, det bedste vil være noget
>isolerende så man ikke behøver at varme tarrazo også.

Du kan sagtens lægge den direkte på terazzoen, men den vil ganske
rigtig tage noget af effekten, men kører du med en termostat vil den
jo fungere som en radiator, når den først er varmet op.

>Er der nogen som kan sige om fremgangsmåde kan bruges eller er det helt
>umuligt ?? Vores badeværelse er kun på max. 3 kvm. så der er ikke noget
>stort projekt.

Der findes en lang række mærker, et af dem er Devi.dk - der er en del
udførlige oplysninger på deres hjemmeside, bla.a. om hvor stor
effekt, du skal have . Du kan også få brochurer i de fleste
byggemarkeder.

Lars

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 13-12-02 23:37

> El-installationen skal (ifælge loven) foretages af en elektriker -
> resten må I gerne lave selv.

Der findes 12volt systemer, som jeg ikke tror der skal bruges
elektriker til, det skulle der ihvertfald ikke i norge. Lidt ala
halogen systemerne. Jeg har søgt lidt efter det på nettet men fandt
umiddelbart ikke noget.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-12-02 13:32

Philip Oest Møller wrote:

> [...]
> elektriker til, det skulle der ihvertfald ikke i norge. Lidt ala
> halogen systemerne. Jeg har søgt lidt efter det på nettet men fandt

Måske noget der bruges i campingvogne, hvor det lægges under tæpper m.m.

Ole-J

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-12-02 21:53

> Måske noget der bruges i campingvogne, hvor det lægges under tæpper m.m.

Jeg har aldrig brugt det, men da jeg arbejdede i norge var jeg på en
messe for byggebranchen og dertil hørende materialer. Og dette gulv
varme system er især godt til renovering af gulve. Fordi, hvis der
skal bruges 230 volt så skal kablerne ligge inde i et ikke brandbart
materiale. Et 12 volt system derimod kan lægges direkte på
eksisterende gulv(linolium f.eks.), derefter flydes gulvet med
spartelmasse og så kan der lægges linolium eller fliser ovenpå. Så
bliver byggehøjden ikke andet end 2-3cm.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 19-12-02 19:21

> [...]
> spartelmasse og så kan der lægges linolium eller fliser ovenpå. Så
> bliver byggehøjden ikke andet end 2-3cm.

Det tyder på at det jeg har skrevet tidliger er fortid blot. Det
gælder dog stadig at der skal bruges elektriker til 230V.
Prøv at kigge på dette link: http://www.devi.dk/

Her er 230V systemer til renovering af gulve.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-12-02 21:39

> Det tyder på at det jeg har skrevet tidliger er fortid blot. Det
> gælder dog stadig at der skal bruges elektriker til 230V.
> Prøv at kigge på dette link: http://www.devi.dk/
>
> Her er 230V systemer til renovering af gulve.

Nå, jeg kan blive ved at svare på mine egne indlæg.

Der findes stadig lavvolt systemer, for gør-det-selv folket. Evers har
nogle systemer, hvor det kun skal bruges elektriker til transformator
tilslutning.

Se lidt mere her: http://www.evers.dk/Sortiment/sortiment.html

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-12-02 22:26

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
> Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Ha! Den var go'!

Mvh - Martin