Kondens på indvendig side af ruder.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 13-12-02 10:36

Hej NG.

Jeg skal for første gang igennem en vinter i eget hus. Nu efter at
temperaturen er faldet kan jeg se at vi vist får et problem med kondens på
den indvendige side at ruderne, det er faktisk så omfattende at det tager en
½ time at tørre dem af hver morgen.
Men det er jo ikke det største problem, træværket når i løbet af dagen ikke
at blive helt tørt og det kan jo have katastrofale følger i længden.

Er der nogen der kan hjælpe her med råd og tips??

--
Mvh.
Kent Sørensen

Ps: Hvis det ikke for meget ulejlighed, ville det glæde
mig hvis svaret også kunne sendes til oks@esenet.dk

Fra : Niels

Dato : 13-12-02 11:22

Kent Sørensen skrev:
> [...]
> at blive helt tørt og det kan jo have katastrofale følger i længden.
>
> Er der nogen der kan hjælpe her med råd og tips??

Udluftning er den eneste mulighed.

Med mindre kondensen er fordi du har enkeltlagsvinduer, så bør du skifte
til termoruder, helst lavenergi.

Mvh. Niels

Fra : June Last

Dato : 13-12-02 13:24

On Fri, 13 Dec 2002 10:36:29 +0100, "Kent Sørensen" <oks@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>Mvh.
>Kent Sørensen
>
>Ps: Hvis det ikke for meget ulejlighed, ville det glæde

(kan ikke sende min meddelslse - så prøver lige en ekstra gang, med
risiko for at det kommer med flere gange !)

Jeg er helt enig med Niels, men der er dog andre muligheder - der er
jo ikke sikkert der lighe står nye vinduer til hele huset på budgettet
og hvis det er i orden og der bliver luftet ud jævnligt - har jeg
følgende kommentarer.
Det er meget vigtigt at forebygge - - hæng aldrig tøj til tørre
indendørs, tænd altid emhætten også selv om der er låg på ! lad ikke
vandkanden og andet stå med vand i - tænk på alt der kan afgive fugt.
Sørg for en nogenlunde konstant temperatur i alle brugsrum. Husk gerne
udluftningen om aftenen også. Skulle I anvende gasovn til ekstra
varmekilde afgiver gas MEGET vand ved forbrænding ( vi vidste ikke, at
det i en tidligere bolig var "kilden" til den megen fugt.) Der findes
krystaller der er fugtsugende og kan købes i "færdige poser" til at
hænge op .Der er mange typer affugtningsmaskiner der er overordentlige
effektive (der er forskellige på markedet- fås i byggemarkeder ol.)
Det er ikke sikkert i slipper for at tørre vinduer af, men kan det
minimeres er det det hele værd, for det er meget irriterende ( usundt
og matrielt ødelæggende
--
Kærligst June

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 14-12-02 00:07

Med risiko for at du er klar over følgende vil jeg forklarer:
Det der sker er, at stue luften indeholder fugt, når den varme, luft
rammer den åbenbart meget kolde vinduesflade du har, falder luft
temperaturen drastisk og det samme gør luftens evne til at indeholde
vand også, derfor sker denne kondensering på den kolde flade.

Men du må nok forklare lidt mere om hvordan din væg/vindues
konstruktion ser ud, og eventuelt hvordan/hvor der er opvarmet.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Kent Sørensen

Dato : 14-12-02 19:56

Jo ser du. Vi flyttede ind i huset i marts i år. Har i den forbindelse
naturligvis malet en del. Men der er ikke fordi der er så meget væg i stuen.
Den er bygget sammen med en stor udestue, hvor der er en hel vinkel væg med
glas. Det er der problemet med kondensen er størst.

Jeg kan se efter at have tørret så meget vand op, at problemet ikke er nyt.
Træværket i bunden af ruderne ser desværre ikke for godt ud mere, så jeg vil
selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at få den fugt ud af luften. Jeg kender
godt de fugtsugere som blev nævnt tidligere i strengen og vil hurtigst mulig
indkøbe nogle til opstilling i stuen.

Mvh.

Kent Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 15-12-02 09:52

Kent Sørensen skrev:

> Jeg kender
> godt de fugtsugere som blev nævnt tidligere i strengen og vil hurtigst mulig
> indkøbe nogle til opstilling i stuen.

Jeg prøvede en gang at hænge nogle fugtsugere af den type der
består af en pose silikagel eller ligende. Med det antal jeg havde
hængt op (3 på 100 kvm) var det ikke mulige at måle en ændring.
Min konklusion var, at der skulle rigtig mange op, så reelt
egner disse poser sig kun til rum, hvor der ikke løbende bliver
genereret fugtighed, campingvogne når de ikke bruges etc.
Hvis man vil fjerne fugtigheden fra luften, skal man bruge en
elektrisk affugter. Men jeg synes at det er en forkert vej at gå,
man bør "smide" den fugtige luft ud og erstatte den med noget
tørt udefra - altså udluftning.

Ivar

Fra : Ivar

Dato : 14-12-02 15:34

June Last skrev:

> Det er meget vigtigt at forebygge - - hæng aldrig tøj til tørre
> indendørs, tænd altid emhætten også selv om der er låg på ! lad ikke
> vandkanden og andet stå med vand i - tænk på alt der kan afgive fugt.

Du glemte den måske vigtigste fugtkilde - brusebad.

Som nævnt i de forskellige indlæg, er der to betingelser der
skal være opfyldt, før der opstår dug på ruder, høj luftfugtighed og
kolde ruder.
Det vigtigste middel mod høj luftfugtighed er udluftning. På denne
årstid er luften udenfor meget tør pga. den lave temperatur.
Badeværelset bør have en elektrisk ventilator (hvilket et
lovkrav i nye huse). Jeg vil anbefale at bruge denne ventilator
og/eller emhætten rigeligt, fordi det er bekvemt. Alternativet er
4-5 udluftninger om dagen, hvor man åbner nogle vinduer
på vid gab, så man får gennemtræk i 5 minutter.

Vi har den luksus at have ventilations-anlæg, så vores problem
er nærmere at får udluftet for meget. Pt. er luftfugtigheden på
25% (for tørt) på trods af at vi tørrer tøj indendørs, ventilationen
er på minimum. Vi er nødt til at slukke for anlægget.

Jeg vil anbefale Kent at anskaffe sig et hygrometer til at
kontrollere luftfugtigheden.

Ivar

Fra : Ivar

Dato : 14-12-02 15:34

Fra : Kent Sørensen

Dato : 14-12-02 19:47

Tak for dine gode råd Ivar. Jeg vil forsøge at omsætte nogle af dem til
realiteter.

Mvh.

Kent Sørensen

Fra : jensen

Dato : 16-12-02 12:49

angående hygrometer - hvad er det normale, luftfugtigheden ligger på i et
almindelig sundt udluftet hus? Vores er ca. 35% ifølge hygrometer, hvilket
vel egentligt er under normalen? (vores hus er fra 1998, har automatisk
udluftning ved bruser, vi tørrer ikke tøj inden døre og lufter ud hver dag)

hilsen Helle

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-12-02 15:19

jensen wrote:

> [...]
> udluftning ved bruser, vi tørrer ikke tøj inden døre og lufter ud hver dag)

35% er noget tørt, mit elektroniske thermo/hygrometer angiver 'komfort'
når temp er 20-22C og fugtigheden er 40-60. Omkring de 50 er vel meget
normalt.
Hvis I fyrer meget og huset er utæt bliver der jo helt naturligt meget
tørt.
Omvendt stiger fugtigheden når temperaturen falder, fex ved natsænkning.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Kent Sørensen

Dato : 14-12-02 19:51

Ligeledes til dig June, tak for dine input, jeg er nu klar over at jeg ikke
var bevist om omfanget af dette problem og hvad der kan gøres for at
minimere det. Jeg vil tænke på dem i fremtiden.

Mvh.

Kent Sørensen