LOTR [SPOILER?]
Fra : René Jensen

Dato : 13-12-02 00:02

Sad og læste lidt i tråden omkring "bugs" i Minority Report, som jeg
selv synes er ganske udemærket film, anyways satte mig så hen og kiggede
lidt mere af ekstra materialet på LOTR DVD'en, og så slå det mig en
lille bitte fejl(?)/detalje i Tolkiens værk.

Lad mig lige sige at jeg _ikke_ har læst LOTR som bog, men kun har set
det første kapitel i film-triologien, så hvis andre Tolkien fans kan
gøre det lidt mere klart for mig, så ville det være helt fint.

Ok, udfra divisen om at den Elviske race besidder den egenskab at være
udødelige, så har jeg siddet og tænkt lidt på hvorfor at det Eleviske
folk, må forlade deres hjemsted samtidigt med at Elrond fortæller
Gandalf at hans folk ikke vil være i stand til at kæmpe imod Mordor.
I mine ører lyder det underligt, da man udfra det faktum at det Elviske
folk er udødelig, og de - formentligt - vil få børn, som igen vil få
børn, så må det Elviske folk være den alt dominerende race i hele
Middle-Earth, og så ville det jo ikke være et problem at kæmpe imod
Mordor, da de jo hele tiden vil blive flere krigere, som tiden går. Og
med over 2.500 år hvor ringen er blevet glemt, og før den bliver fundet
af Smeagol/Gollum, må man vel forvente at den Elviske race vil have haft
tid nok til at blive formeret end det dobbelte.

Som sagt, så har jeg ikke læst LOTR, så hvis nogen kan forklare denne
lille tvist, så vil jeg gerne høre/læse deres forklaring.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-12-02 00:25

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev

> [...]
haft
> tid nok til at blive formeret end det dobbelte.

Sådan som jeg forstår det, uden dog at have læst bøgerne, lever elverne
simpelthen bare i slow motion... De får vel heller ikke specielt hurtigt
børn. Og selvom de aldrig bliver gamle, kan de jo sagtens dø i krig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jacob

Dato : 13-12-02 10:33

> [...]
> af Smeagol/Gollum, må man vel forvente at den Elviske race vil have haft
> tid nok til at blive formeret end det dobbelte.

Hej René.

For at forstå det, skal man nok have lidt tjek på mytologien omkring elvere.
Der er tusindvis af fortolkninger, men den generelle opfattelse er som regel
at:

-De dør ikke af alderdom eller sygdom - kun af vold eller sorg.

-Det er ikke den mest børnerige race, da de er længere om at knytte bånd til
hinanden, og når de gør, resulterer det som regel kun i et eller to børn.

De er altså udødelige i den forstand at tiden ikke tager kål på dem, men de
kan sagtens dø. Og samtidigt er der deres kulturelle forskelle der gør at de
ikke overbefolker verden.

Håber det forklarede det. :)

Fra : Snole

Dato : 13-12-02 11:15

> [...]
de
> kan sagtens dø. Og samtidigt er der deres kulturelle forskelle der gør at

Derudover kan tilføjes at det ifølge mytologien har været "elvernes tid" i
tusindvis af år, men denne "tredje alder" er ved at slutte, og dermed er
elvernes tid forbi. De vil alle forlade Midgård for at sejle over havet til
det der svarer til himlen på jorden. De har altså ikke mere at gøre i
Midgård, og vil som udgangspunkt ikke have noget at gøre med udfaldet af den
kommende konflikt. (lidt usolidarisk )
Nu får vi så se om den fjerde alder bliver regeret af mennesker eller
Sauron. (eller hobitter?)

Mvh
Snole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-12-02 11:33

"Snole" <soan98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> kommende konflikt. (lidt usolidarisk )
> Nu får vi så se om den fjerde alder bliver regeret af mennesker eller

Jeg skal blankt indrømme, at det er en hulens masse år siden, at jeg har
læst trilogien sidst, og Silmarillion fik jeg aldrig rigtigt bladret mig
igennem. Men en af mine venner udlagde fornyligt elvernes baggrund for at
forlade Midgård således, at enten vandt Sauron, og i så fald ville Midgård
ikke være noget særligt rart sted at opholde sig. Alternativt ville
herskerringen blive destrueret, og med den ville kraften fra elvernes ringe
også forsvinde og dermed grundlaget for deres livsstil.

Har den udlægning noget på sig? Jeg har en fornemmelse af, at den er hentet
fra Silmarillion.

MVH
Jens

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-12-02 12:21

De dør en gang i mellem (vold/sorg/livslede), og de føder ikke mange børn.
En fintælling vil vist også vise at de får en del flere sønner end døtre.

Vest for Midgård (over havet) ligger øen Aman (The Blessed Realm) med
området/byen Valinor hvor "halv"-guderne (7 eller 12 er der vist) bor sammen
med en hulens masse elvere (og nogen Maiar-ånder, kvart-guder, Gandalf og
Sauron og Balroggerne og Solen og Månen etc er eksempler på sådanne).

Det har hele tiden været meningen/skæbnen at elverne (de førstefødte) skulle
vige pladsen (Midgård) for menneskene, og drage til Valinor. Derfor ser de
også på menneskene med lidt blandede følelser. Og derfor involverer de sig
ikke så meget i kampen mod Sauron. Desuden sloges elverne jo altså mod
Saurons chef (en halvgud ved navn Melkor/Morgoth) så det er jo ikke fordi de
er nogen tøsedrenge.

I korte træk.......

mvh
Jim

Fra : Snole

Dato : 13-12-02 16:29

> [...]
> også forsvinde og dermed grundlaget for deres livsstil.
>
> Har den udlægning noget på sig? Jeg har en fornemmelse af, at den er

Jeg tilslutter mig Jims udlægning, men vil bare tilføje at det er rigtig nok
at de andre ringe vil miste deres kraft uden herskerringen. Relevante ringe
er her Galadriels, Gandalfs og Elronds, som var de tre ringe der var givet
til elverne.

Som jeg ser det bruges disse ringes kraft faktisk kun imod Sauron, og er
ikke afgørende for elvernes eksistens grundlag i Midgård.

Så som jeg skrev tidligere, og Jim underbyggede, er det bestemt fra højere
sted at elverne skal "skruppe af", de har haft deres tid. Man ser vist også
på Extended DVD versionen at mange af elverne allerede her i FOTR er på vej
til havnene i vest for at sejle væk.

Snole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-12-02 17:42

> [...]
også
> på Extended DVD versionen at mange af elverne allerede her i FOTR er på

Ok. Tak for uddybningen

MVH
Jens

Fra : René Jensen

Dato : 13-12-02 19:10

Snole wrote:
> [...]
> er her Galadriels, Gandalfs og Elronds, som var de tre ringe der var givet

Hmmm, jeg troede Gandalf var af menneske race, da hans anatomi og
ansigtstræk ligger sig kraftigt op ad menneske, og ikke så meget op ad
den Elviske race.

> [...]
> på Extended DVD versionen at mange af elverne allerede her i FOTR er på vej

Jeps, det var lige den lille detalje, som manglede. Uden det lille
historiske indblik, så kunne jeg ikke se hvorfor Eleverne skulle forlade
Midgård.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Snole

Dato : 13-12-02 20:52

> Hmmm, jeg troede Gandalf var af menneske race, da hans anatomi og
> ansigtstræk ligger sig kraftigt op ad menneske, og ikke så meget op ad
> den Elviske race.

Gandalf er hverken elvisk eller mennske. Han er troldmand De er nogle
specielle størrelser, der er sendt over havet af guderne, for at modarbejde
Sauron. De er, som Jim også var inde på, en slags underordnede guder,
hvorunder også Balrogger og Sauron medregnes (Sauron er selvfølgelig den
mægtigste).

Dette giver jo en ekstra dimension til kampen mellem Gandalf og Balroggen i
Moria, og leverer svaret på hvorfor han vender tilbage. Gandalf dør nemlig
under kampen! Men vender tilbage i ny og forbedret form. Hans gudeegenskaber
skinner også lidt mere ud af ham derefter (udover hans nye hvide tøj )

Så spørger du nok hvorfor han har en elverring. Oprindeligt var det en
Elvergut ved navn Cirdan (tror jeg) der havde den. Han var vogteren over
havnen og skibene, hvorfra elverne sejler væk. Jeg er ikke helt sikker på
hvorfor, men Gandalf er jo en flinker fyr, så han gav altså ringen til ham.

Snole

Fra : René Jensen

Dato : 13-12-02 22:45

Snole wrote:
> [...]
> hvorfor, men Gandalf er jo en flinker fyr, så han gav altså ringen til ham.

Mmmm ok ... troldmænd - mennesker - elvere - ikke samme race - noteret :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 14-12-02 06:20

Sagen med Gandalf og Saruman er at de er af en orden på fem troldmænd (hvor
Saruman opr. er chef) der er sat i Midgård af Ilúvatar (aka. Eru, den Ene =
Gud, Jahve, Allah, ik'å'?) for at hjælpe Ilúvatars børn (elvere og
mennesker) i deres færden i denne verden (og slås mod de onde magter og
sår'n). Oprindelig var de Valarer (mindre orden guder) men er nu Maiaer
(lidt mindre orden guder igen), der har fået frataget nogen af deres
Valar-powers og er tvunget til at gå i menneskeskikkelse (det er nu
Ilúvatars beslutning).
Det kan være jeg blander lidt ting sammen, men jeg mener at huske det sådan
(har ikke lige Silmarillion stående på hylden...).

Er du sikker på at gandalf bærer den tredie elverring? (Galadriel og Elrond,
der har fået den fra anden side, bærer de to andre.)

Fra : Snole

Dato : 14-12-02 12:09

> Er du sikker på at gandalf bærer den tredie elverring? (Galadriel og
Elrond,
> der har fået den fra anden side, bærer de to andre.)

Jeps. Det står beskrevet i den omfattende appendix til RoTK. Derudover er
historien beskrevet i Unfinished Tales.

Ringen hedder Narya, Ild ringen. Der bliver beskrevet at den der havde en af
de tre ringe kunne værne sig mod tidens forfald og udsætte verdens ælde.

Cirdan sagde følgende til Gandalf da han gav ham ringen: "This is the Ring
of Fire, and with it you may rekindle hearts in a world that grows chill"

Ringene var altså ikke våben til krig, men blev nærmere anvendt til
beskyttelse.

Snole

Fra : Devast8or

Dato : 14-12-02 15:19

Var det ikke oprindeligt Gil-Galad der fik den ring? Jeg mener at have læst
det et sted i LOTR (har ikke læst Silmarillion endnu). Eller var det den
ring Elrond har der var Gil-Galads?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Snole

Dato : 14-12-02 18:03

> Var det ikke oprindeligt Gil-Galad der fik den ring? Jeg mener at have
læst
> det et sted i LOTR (har ikke læst Silmarillion endnu). Eller var det den
> ring Elrond har der var Gil-Galads?

Elversmeden der lavede 'de tre' hed Celebrimbor. Han gav den første ring til
Galadriel. Hun rådede ham derefter til at sende de andre ringe til de
vestlige regioner af Midgård, væk fra Sauron. Han gav derfor begge ringe til
Gil-galad, som jo netop boede i de egne. Gil-galad gav herefter en ring til
Cirdan, som lang tid senere gav den til Gandalf (hvilket gjorde Saruman
misundelig). Den sidste ring beholdt han til hans dødsleje, hvor han gav den
videre til Agent Smith, doh undskyld, Elrond.

Snole

Fra : Devast8or

Dato : 15-12-02 01:58

Ok, jeg mente nok at Gil-Galad have en af ringene som han så gav videre da
han døde i The War Of The Last Alliance.

Devast8or

--
Spamfilter activated