nemt syn
Fra : Kim Olsen

Dato : 12-12-02 22:34

Hej alle

Jeg var til syn i dag, hvis man da næsten kan være bekendt at kalde det det,
jeg skulle dog betale alligevel

Præsis til tiden bliver jeg vinket ind til en ældre flink mand.
Jeg skal bare parkere ved siden af en lastvogn der er ved at blive synet.
Jeg trækker ind, der er trods alt kun 20 meter.

Sætter maskinen på støtteben og herefter foregår kontrollen så:

1) kontrol af stelnummer - ok
2) kontrol af nærlys og fjernlys. Ikke noget med måleudstyr, han skulle bare
se at det var to styrker.
3) kontrol af blinklys
4) kontrol af bremselys
5) kontrol af forbrems - ved at tage forbremsen med den ene hånd og se om
han kunne dreje forhjulet med den anden. Cykel var stadig på støtteben.
6) kontrol af bagbremse - ved at træde bremsepedalen ned, og se om han med
det andet ben på bagdækket kunne dreje baghjulet. Cyklen var stadig på
støtteben.

Og så var den synet.

Mit dyrt indkøbte horn ville han ikke høre, og cyklen var på intet tidspunkt
nede af støttebenet.
Og den var på intet tidspunkt startet, og han prøvede IKKE at sidde på den.

Ja Ja jeg klager jo ikke - der kom jo plader på dyret, og jeg kunne nok også
forstå hvis en synsmand kunne få kolde fødder af en kæmpe motorcykel - men
at min lille CZ 180 skulle slippe så let, havde jeg ikke ventet.

Kim Olsen
CZ 180 - nu med nummerplade

Fra : Freddy Overgaard Chr~

Dato : 13-12-02 00:19

Så skulle du have set da jeg fik synet en trailer til synsfri. Maks. 1 minut
og fuld pris!

Fra : Ken Madsen

Dato : 13-12-02 00:37

> [...]
> forstå hvis en synsmand kunne få kolde fødder af en kæmpe motorcykel - men
> at min lille CZ 180 skulle slippe så let, havde jeg ikke ventet.

Hejsa

Du burde klage,

Du betaler faktisk for et sikkerhedscheck af din motorcykel, og det har han
ikke foretaget.

Jeg kan egentligt ikke forstå at folk har den indstilling til syn af
køretøjer. Det er naturligvis minimalt hvad man får for pengene, når vi
snakker 20 min. som et syn burde tage. Men det er altså en fagmand der
kigger på om cyklen er sikker at køre på.

Jeg har selv fået synet en nissan primera på 5 min. og da jeg ikke havde
haft den i alt for langt tid stolede jeg på at bremserne kunne holde længe
endnu, som sælgeren sagde, men 1 md. efter syn kørte jeg den på værksted for
at få checket bremserne der var begyndt at "skrabe". Hvis syns manden havde
opdaget at der ikke var nok belægning på klodserne, havde det skånet mine
skiver, og så havde jeg sparet nogen tussind som de nye skiver koster.

Ken Madsen,
www.motorscout.dk

Fra : Benz...

Dato : 13-12-02 08:19

> [...]
> opdaget at der ikke var nok belægning på klodserne, havde det skånet mine
> skiver, og så havde jeg sparet nogen tussind som de nye skiver koster.

<klip>

Det kan da ikke være andet end din egen skyld...
Man skal aldrig tage en sælgers ord for givet!!!
Den ene er mere fuld af løgn af end den anden!! Selv dem som arbejder i
mc-centere...
Jeg ville for eks aldrig købe en brugt bil uden at tjækkehele undervognen
(lift), og der tænker jeg bestemt også på skade!!

Benz... :)

Ps: det kunne ha været meget, meget værre...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-02 10:02

Ken Madsen wrote:

> [...]
> opdaget at der ikke var nok belægning på klodserne, havde det skånet mine
> skiver, og så havde jeg sparet nogen tussind som de nye skiver koster.

Jamen hallo, du er til sikkerhedskontrol. Ikke serviceeftersyn. Det er der mange
der misforstår. Formålet med et syn er at kontrollere om køretøjet kan leve op
lovens mindste krav. Prøv at se på www.bilsyn.dk under punktet "Hvad er et
syn?".

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-12-02 16:05

"Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> snakker 20 min. som et syn burde tage. Men det er altså en fagmand der
> kigger på om cyklen er sikker at køre på.

Mange af os ved meget præcist hvor sikker og vedligeholdt motorcyklen er når
vi kører til syn, og vi holder løbende øje med bremser, styretøj og
affjedring, så et syn er en formalitet hvor syns-kyndige helst IKKE skal
opdage de ting vi bevidst har valgt ikke at lave helt efter reglerne -
typisk ting omkring støj eller udstyr.

Hvis du vil have et ordentligt tjek af dit køretøj, og ikke selv ønsker at
foretage det, bør du kontakte en mekaniker, ikke en synshal.

Rittig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 13-12-02 16:58

> [...]
> belægning på klodserne, havde det skånet mine skiver, og så havde jeg
> sparet nogen tussind som de nye skiver koster.

Hvorhenne i lovgivningen står det anført at der skal være x-antal mm
belægning på bremseklodserne...?

Dine skiver skal have en vis tykkelse p.g.a. evnen til at transporterer
varme væk og selvfølgelig for at bevare en vis brudstyrke, men
belægningstykkelse - den regel kender jeg godt nok ikke...

Såfremt at den kunne bremse uden hylen og skrigen kan jeg ikke se problemet.

Hilsen

Didrik

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-12-02 00:43

Kim Olsen wrote:
> Hej alle
>
> Jeg var til syn i dag, hvis man da næsten kan være bekendt at kalde
> det det, jeg skulle dog betale alligevel

....snip

....lyder snart som mit syn for nogle år siden - en dag det pissede ned...

....jeg kom efter en anden mc - da den skulle prøvekøres, blev ejeren sendt
ud i regnen med den, og skulle så bremse og hvad har vi alt - på komando fra
bilassistenten, der stod tørt og godt i porten...

....da det blev min tur, kiggede assistenten på mig, og sagde "Jeg har
godtnok ikke lyst til at komme ud i det vejr!"

"Det har jeg heller ikke!", svarede jeg - og så blev der ikke snakket mere
om dét... ROFL

"Du ved sikkert selv bedst, hvilke fejl den har", fortsatte han...

"Jow!"...jeg havde lige købt den, og kendte den ikke særlig godt...

"De skiver er da vist lige på mål", sagde han så henkastet...utroligt...det
kunne han lige se på 2 meters afstand - de var præcis på mål...he he... LOL

....synet og godkendt!...

....flinker mand
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 13-12-02 09:17

mit syn var ikek meget værre, kom med min cbr1000 med larmepotte på og en
gigant prop i ustødningen....synsmanden tændte for lyset og blikede lidt og
dyttede med hornet....tog så og cirklede rund ude i gården....og 3 min
senere var det overstået...eneste kommentar..."den lyder vel nok godt...lige
som jeg godt kan li det " ...10 min senere var jeg tilbage hos lydmuren og
proppen blev hevet ud.....lækker lyd....det var nu en dejlig cykel

Lasse
Mille

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-12-02 11:31

Lasse Lundberg wrote:
> ...eneste kommentar..."den
> lyder vel nok godt...lige som jeg godt kan li det "

....hæ hæ - sådan skal det være ROFL
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : BoS

Dato : 13-12-02 14:22

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg godt kan li det " ...10 min senere var jeg tilbage hos lydmuren og
> proppen blev hevet ud.....lækker lyd....det var nu en dejlig cykel

Lige et spørgsmål:
Vil det sige, at jeg på min VTR kan sætte to propper i udstødningerne, så
den ikke larmer?
Jeg har gruet for den dag, jeg måske bliver kaldt til syn.
Den tidligere ejer var så uheldig at vælte MC'en, så den ene udstødning blev
ødelagt. Han fik pengene af sin kasko, men købte i stedet to nye Leo Vinci
potter, så jeg har kun den ene originale potte desværre.

Tager det ikke enormt meget af effekten?

mvh Bo

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-12-02 16:08

"BoS" <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tager det ikke enormt meget af effekten?

Jo, helt op til 3-4%. Men du kan også være heldig at din model er en af dem
som faktisk mister effekt med larmepotter, så mister du jo ikke noget ved at
skifte til standard - eller det kan være din cykel er sjusket inddysset, så
vinder du måske også lidt med bedre lyddæmpning.

Rittig

Fra : BoS

Dato : 13-12-02 19:54

, så mister du jo ikke noget ved at
> skifte til standard - eller det kan være din cykel er sjusket inddysset,

> vinder du måske også lidt med bedre lyddæmpning.
>
> Rittig

Hej Claus.
Det er nu mest økonomien, der nager mig. Sådan en original udstødning er sgu
dyr! Har ikke undersøgt det præcist, men 7000 kr skal den da nok koste.

Det kan godt være lidt anstrengende at ens mc larmer så meget. Man skal køre
meget stille, for at folk ikke hopper tre skridt til siden inde på
fortorvet. Det er sgu ikke sjovt i længden, at folk ligefrem er bange for
en. Derudover er det en plage på længere ture at høre på den larm.

Og jeg har endda selv boet på Strandvejen. Dengang var jeg ivrig fortaler
for, at HD'ere ligefrem skulle forbydes. Nu larmer jeg selv... Hmmmm.

mvh bo

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-12-02 20:17

On Fri, 13 Dec 2002 19:53:48 +0100, "BoS" <elskak@hotmail.com> wrote:

>Det er nu mest økonomien, der nager mig. Sådan en original udstødning er sgu
>dyr! Har ikke undersøgt det præcist, men 7000 kr skal den da nok koste.

Nok i overkanten,men hvis det virkelig er det eneste der afholder dig
fra at skifte tilbage til std. ,så se om du ikke kan finde en på
http://www.ebay.de/ .Det vil i de fleste tilfælde kunne lade sig gøre
at finde en i løbet af relativt kort tid til ca. 500-1000 kr. i fin
stand.

> [...]
>fortorvet. Det er sgu ikke sjovt i længden, at folk ligefrem er bange for
>en. Derudover er det en plage på længere ture at høre på den larm.

Ja - når man ikke engang selv kan holde ud at høre på sin egen
larm....

>Og jeg har endda selv boet på Strandvejen. Dengang var jeg ivrig fortaler
>for, at HD'ere ligefrem skulle forbydes. Nu larmer jeg selv... Hmmmm.

Fy-fy skamme....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-12-02 23:40

> Det er nu mest økonomien, der nager mig. Sådan en original udstødning er
sgu
> dyr! Har ikke undersøgt det præcist, men 7000 kr skal den da nok koste.

Jep, det kan jeg forholde mig til.
Men det må også være muligt at finde flotte uoriginale potter til en rimelig
pris - evt. brugt?

> [...]
> fortorvet. Det er sgu ikke sjovt i længden, at folk ligefrem er bange for
> en. Derudover er det en plage på længere ture at høre på den larm.

Ja, jeg har selv kørt Z650 chopper med 4-i-ingenting udstødning, men det
blev jeg så træt af at høre på (og se folks reaktioner) at jeg monterede
standard-systemet igen.

Rittig

Fra : Martin

Dato : 14-12-02 09:32

Hvis det virkelig er så let at gå igennem et syn, vil jeg da ikke til at
skifte udstødning eller sætte propper i den gamle, for at få den til at
larme mindre.
Foregår et syn virkelig sådan for det meste?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 08:57

> Foregår et syn virkelig sådan for det meste?

Det ville jeg ikke turde satse på. Jeg har fornyligt haft bilen til
periodisk syn. Bilen før og efter blev stort set kørt lige igennem
(lokale mekanikere der var på fornavn med synsfolkene). Bare lige
hurtigt ind og få lavet en bremsetest og så videre, mens de 2 synsfolk
brugte et kvarter med hamrene på min bil undervogn ... De fandt
heldigvis ikke noget, så mekanikren havde gjort arbejdet godt nok. Det
var tydeligt at der lige var blevet svjest på bilen (nye paneler og
"noget bærende ude foran) og synsfolkene havde sikkert troet at det var
noget klamp jeg selv havede lavet - så jeg fik noget for pengene....

/A...