Jeg har myrdet min iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-02 22:16

Jeg er vist kommet til at myrde min gode gamle bondi-blå iMac 233 rev.
B. Det meste af min computerudstyr er sluttet til en strømskinne med
seks udtag. I den ene ende er der en vippeafbryder, der lyser rødt, når
strømmen er på.
Min iMac stod tændt, og jeg ville sætte en transformator i
udtaget nærmest vippeafbryderen. Jeg tænkte ikke over, at den ikke
særligt store transformator ville nå afbryderen, men det gjorde den. Den
blev vippet til neutralstilling, hvor strømmen blev afbrudt og min iMac
slukkede. Afbryderen blev som nævnt vippet til neutralstilling, og den
har muligvis vekslet nogle gange mellem tændt og slukket i løbet af det
halve sekund, der gik.
Nu vil min iMac ikke tænde. Kan jeg virkelig have brændt noget
vigtigt af ved så lille en påvirkning? Hvad skal jeg gøre? Jeg er helt
sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af familien. Det kan vel
ikke betale sig at reparere sådan en gammel iMac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-12-02 22:21

> [...]
> sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af familien. Det kan vel
> ikke betale sig at reparere sådan en gammel iMac.

Hvis strømforsyningen ikke er død på den, er jeg særdeles interessret i
den. Jeg ahr nemlig en tilsvarnde stående, som heller kan starte.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-02 02:02

Hej Henrik & Jesper

En ny strømforsyning vil koste ca. 1000kr., så jo, jeg mener godt, det kan
betale sig at ofre en ny., - Men hvis det er bundkort/CPU, der er stået af,
så kan det næppe betale sig at gøre det...

mvh. Erik Richard

PS. Vi burde vel hellere finde en passende straf til en 'morder', der går
rundt og 'myrder' smukke ting, - er der en eller anden, der kan finde på en
passende straf...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-02 22:25

> [...]
> B. Det meste af min computerudstyr er sluttet til en strømskinne med
> seks udtag. I den ene ende er der en vippeafbryder, der lyser rødt, når

har du prøvet en anden kontakt ? ..er sikringen røget ?

/thomas

Fra : Jens Find

Dato : 12-12-02 22:26

> Jeg er vist kommet til at myrde min gode gamle bondi-blå iMac 233 rev.
> B.

Efter beskrivelsen må det vel nærmere være uagtsomt mac-drab - Bør vel
takseres til en god gang udskæld (som du har fået) og en "bøde"-straf.

> [...]
> sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af familien. Det kan vel
> ikke betale sig at reparere sådan en gammel iMac.

Uden at kende strømforsyningen konkret er det ikke muligt at give et
eksakt bud. Men gentagne tænd/sluk i hurtig rækkefølge er sjældent af
det gode. Kan hænde at der sidder en sikring, som er gået ?

--
Venlig hilsen
Jens Find

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 22:31

In article <1fn3mre.hzy9w712l0ug1N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg er vist kommet til at myrde min gode gamle bondi-blå iMac 233 rev.
> B.

Så skylder du os vist en forklaring om hvad for en Mac du så skriver fra
nu.

> [...]
> Nu vil min iMac ikke tænde. Kan jeg virkelig have brændt noget
> vigtigt af ved så lille en påvirkning? Hvad skal jeg gøre?

Virker alt det andet udstyr i strømskinnen? Hvis det gør, så hiv
strømkablet ud af iMac'en og lad den hvile til i morgen. Hvis den ikke
starter der, så påvirk genstartsknappen mens du trykker på startknappen
på iMac'en og se om det får liv i den.
Det kan også svare sig at prøve med et andet strømkabel, da det kan
blive lidt svedent indeni af den hurtige tænd-sluk operation.

> Jeg er helt sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af
> familien. Det kan vel ikke betale sig at reparere sådan en gammel
> iMac.

Sikkert ikke. Jeg kunne nu godt tænke mig at prøve at lave et akvarium
ud af sådan en.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-02 22:54

> Så skylder du os vist en forklaring om hvad for en Mac du så skriver fra
> nu.

Det er bare sådan en lillebitte en. Den allerlaveste, man kan få.

> [...]
> strømkablet ud af iMac'en og lad den hvile til i morgen. Hvis den ikke
> starter der, så påvirk genstartsknappen mens du trykker på startknappen

Den er mindsandten startet igen. Selv om strømskinnen virker, så satte
jeg den over i et andet stik. Så snart der kom strøm på, gik den i gang.
Den skulle åbenbart bare ligge og sunde sig lidt. Kan du forklare,
hvorfor der skal gå lidt tid? Er der en termosikring eller sådan noget?

> Sikkert ikke. Jeg kunne nu godt tænke mig at prøve at lave et akvarium
> ud af sådan en.

Du kan lige vove! Den har Aqua på, og det er rigeligt. Nu er konen i
godt humør igen, så nu tør jeg godt luske op i seng til hende. Godnat!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 23:03

In article <1fn3om9.fgo1k51urak4jN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er bare sådan en lillebitte en. Den allerlaveste, man kan få.

En lille iBook? Skal man sige tillykke med vidunderet?

> [...]
> Den skulle åbenbart bare ligge og sunde sig lidt. Kan du forklare,
> hvorfor der skal gå lidt tid? Er der en termosikring eller sådan noget?

Det mener jeg der sidder i strømforsyningen, ja. Det kan også bare være
kondensatorene der skal have tid til at aflade lidt.

> Du kan lige vove! Den har Aqua på, og det er rigeligt.

Øv.

> Nu er konen i godt humør igen, så nu tør jeg godt luske op i seng til
> hende. Godnat!

Jamen, så godnat da. Ugens ord er forresten "lækkersøvnig".

Eventuelle indlæg fra mig sent i morgen aften vil være under kraftig
indflydelse af alkohol, så bær venligst over med mig.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-12-02 00:47

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Øv.

Det skal du nu ikke være så ked af.

Hvis det var en iBook du skulle lave akvarie ud af, var der vel ikke
plads til meget andet end en rødspætte eller to?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:43

In article <kkhedivlyu.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det skal du nu ikke være så ked af.

Det må jeg da selvom!

> Hvis det var en iBook du skulle lave akvarie ud af, var der vel ikke
> plads til meget andet end en rødspætte eller to?

Næh, men det kunne da også være et sjovt projekt.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 05:58

> En lille iBook? Skal man sige tillykke med vidunderet?

En iBook? Den er da hele 3,4 cm høj.

> Det mener jeg der sidder i strømforsyningen, ja. Det kan også bare være
> kondensatorene der skal have tid til at aflade lidt.

Kan sådan en blive overopladet?

> Eventuelle indlæg fra mig sent i morgen aften vil være under kraftig
> indflydelse af alkohol, så bær venligst over med mig.

Jeg glæder mig allerede. Der er ikke noget sjovere end at drille
berusede mennesker over nettet. Jeg vil skænke mig en god cognac og
sætte mig i den bedste sofa med computeren. Hvad tid begynder showet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 02:42

In article <1fn48fe.1fvgwl1342p9jN%henrik@muenster.dk>,

> En iBook? Den er da hele 3,4 cm høj.

Jeg (fejl) fortolkede "laveste" som "mindste".

> Kan sådan en blive overopladet?

Ja.

> Jeg glæder mig allerede. Der er ikke noget sjovere end at drille
> berusede mennesker over nettet. Jeg vil skænke mig en god cognac og
> sætte mig i den bedste sofa med computeren. Hvad tid begynder showet?

Det begyndte kl 14:00, men da jeg kom hjem, besluttede jeg mig for at
tage bukserne ned om knæene, vælte over sengen og gå i koma.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 03:03

> Det begyndte kl 14:00, men da jeg kom hjem, besluttede jeg mig for at
> tage bukserne ned om knæene, vælte over sengen og gå i koma.

Hvad laver du så oppe nu. Jeg hører nu i radioen, at der hopper en
kænguru rundt i Brønshøj. Det er ikke noget, du har haft med at gøre,
vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-02 03:05

In article <1fn7pr2.1evlbacry6erwN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvad laver du så oppe nu.

Det er jo søndag nu, så jeg har haft tid til at sove den ud.

> Jeg hører nu i radioen, at der hopper en kænguru rundt i Brønshøj.
> Det er ikke noget, du har haft med at gøre, vel?

Det tror jeg ikke.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 10:07

> Det tror jeg ikke.

Jeg kunne ellers lige forestille mig, at du tog en pung på og hoppede
rundt og skræmte lokalbefolkningen. Er der nogen, der har hørt i
radioen, om den er fanget. De ville vist fortsætte eftersøgningen, når
det blev lyst. Jeg ved ikke, om sådan en fætter har frostvæske på. Jeg
forestiller mig altid, at det er varmt i Australien, men det er vel ikke
altid tilfældet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-02 02:22

Hej Henrik

Forstod jeg dig ret, - at du havde sat den transformer _før_ Mac-kablet i
strømskinnen? Hvor kraftig er den transformer?

Det er muligt, at det er den, der har forårsaget missæren og ikke tænd-sluk
handlingen. Alle moderne transformere er såkaldt stabiliserede transformere,
- dvs., at der nede i selve transformeren sidder et kondensatorkredsløb.
Dette kredsløb kan faktisk finde på at trække så meget strøm i
tændingsøjeblikket, at andet tilsluttet udstyr ikke vil få nok strøm, så selv
om der går en vis mængde strøm igennem til enheden, så er det nogle gange
ikke nok til at holde den igang. Så jeg vil anbefale, at hvis transformeren
er på mere end 800milliwatt, at den helt fjernes fra den strømskinne, hvor en
computer sidder. Nogle ældre computere er faktisk meget følsomme overfor den
type ændringer i spændingerne. - Men det her er dog første gang, jeg har
hørt, at sådan noget er sket på en Mac...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 06:17

> Forstod jeg dig ret, - at du havde sat den transformer _før_ Mac-kablet i
> strømskinnen? Hvor kraftig er den transformer?

Min iMac var sat i og kørte. Jeg satte så transformatoren i, og det var
i udtaget nærmest kablet i strømskinnen. Det var transformatoren til mit
SuperDiskdrev. Det ville jeg ikke skrive, da det altid bliver skældt
sådan ud. Da der ikke er nogen afbryder på drevet, trækker den jo strøm
med det samme, man sætter den i.

> [...]
> type ændringer i spændingerne. - Men det her er dog første gang, jeg har
> hørt, at sådan noget er sket på en Mac...

Jeg har brugt drevet sammen med min iMac i årevis. Men jeg kan
naturligvis ikke huske, om jeg har proppet den i med computeren igang.
Det er blot en ganske lille transformator. Bagpå står der: 100-240 V
50/60 Hz, 0,2A 8W, Output: 5,0V 1,0A. Jeg har fjernet symbolerne for
veksel- og jævnstrøm. Jeg ved ikke helt, hvordan man skriver dem i
ASCII.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-02 06:57

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Min iMac var sat i og kørte. Jeg satte så transformatoren i, og det var
> i udtaget nærmest kablet i strømskinnen.

- Altså _før_ computeren...

> Det var transformatoren til mit SuperDiskdrev. Det ville
> jeg ikke skrive, da det altid bliver skældt sådan ud.

Det synes jeg nu ikke, der er nogen grund til. Problemet med SD er jo bare den
enkle, at den aldrig rigtig blev nogen større succes.

> Da der ikke er nogen afbryder på drevet, trækker den jo strøm
> med det samme, man sætter den i.

Jep! - altså har transformeren trukket fuld spænding i det øjeblik, der blev
etableret kontakt i strømskinnen.

> [...]
> 50/60 Hz, 0,2A 8W, Output: 5,0V 1,0A. Jeg har fjernet symbolerne for
> veksel- og jævnstrøm. Jeg ved ikke helt, hvordan man skriver dem i

Først lige en korrektion... - "transformeren er på mere end 800milliwatt", - der
skulle selvfølgelig stå 'milliampere' og ikke 'milliwatt'. - Altså er output lig
med 1000ma, hvilket er 25% mere end det anbefalede....

Du kan fikse problemet ved at gå ind i en elektronikforretning og købe en lille
afbryderboks, som du så monterer på ledningen, du sætter ind i SD drevet. Der er
mange typer af den slags afbrydere. Den mindste er en ganske lille fyr med en
vippeafbryder, som er diodestyret, hvilket giver et jævnt strømfald og
strømstighning igen, når den tændes. Det kræver selvfølgelig, at strømledningen
klippes over og forbindes til afbryderboksen. På den måde vil transformeren godt
nok stadig have strøm på, men vil dog gå i 'tomgang', hvilket bruger meget lidt
strøm, og først når strømmen sluttes på afbryderkontakten på ledningen vil den
trække fuld spænding. På den måde opnår du at kredsløbet får en jævn men dog stejl
strømstigning men uden det pludselige dyk i det normale kredsløb, og derfor kan
stabilisatoren i både transformer og computer nå at reagere ved at de sætter
spændingen op til det, der er nødvendig for at holde en tilstrækkelig spænding på
enheden. - En sådan diodestyret kontakt vil koste ca. 20-25kr. - Og med en lille
skruetrækker og en lille el-tang, burde du selv kunne klare det problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 22:49

> - Altså _før_ computeren...

Ja, men gør det virkelig nogen forskel? Stikkene er jo parallelforbundne
til nogle pænt kraftige kobberskinner i få centimeters afstand.

> Det synes jeg nu ikke, der er nogen grund til. Problemet med SD er jo bare
> den enkle, at den aldrig rigtig blev nogen større succes.

Jeg opfatter det såmænd også kun som lidt godmodigt drilleri.

> [...]
> tilstrækkelig spænding på enheden. - En sådan diodestyret kontakt vil
> koste ca. 20-25kr. - Og med en lille skruetrækker og en lille el-tang,

Det lyder da meget smart. Jeg kendte slet ikke sådan nogle kontakter.
Jeg må nu indrømme, at jeg havde tænkt mig at pensionere mit
SuperDisk-drev. Nu har jeg jo fået en cd-brænder med en G4 PowerBook
udenom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-02 04:45

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Ja, men gør det virkelig nogen forskel? Stikkene er jo parallelforbundne
> til nogle pænt kraftige kobberskinner i få centimeters afstand.

Ja, det betyder faktisk en hel del. Du kan lave et tilsvarende eksperiment,
uden at det dog vil få de konsekvenser... Gå ud i køkkenet, sæt en el-kedel med
vand på samme stikkontakt som fx. en lille lampe. Når du tænder for el-kedlen,
vil du ved at kigge på lampen mens du gør det, - se, at lampen giver et lille
'blink'.- Det er fordi, kedlen trækker så meget strøm i et ganske kort øjeblik,
når den tændes, før det igen stabiliseres.

Et andet eksempel... Hvis du har en god HIFI forstærker med alm. teknologi, vil
du næppe bemærke noget særligt, men hvis du har en lampe på samme stikdåse, når
du tænder forstærkeren, vil der ske nøjagtig det samme. Har du erimod en
rørforstærker, så vil det ikke ske, da en rørforstærker har en vis
opvarmningstid. Det er ganske enkelt de kondensatorer, der sidder, der trækker
de store strømmængder i transformere og andet udstyr. - I en el-kedel virker
selve varmelegemet som en endda meget kraftig kondensator - rent
effektforbrugsmæssigt.

> [...]
> Jeg må nu indrømme, at jeg havde tænkt mig at pensionere mit
> SuperDisk-drev. Nu har jeg jo fået en cd-brænder med en G4 PowerBook

Som en pendant til Hannes oplevelse med sit zipdrev, så kan jeg sige, at på det
strømkabel, der er med til mit zipdrev sidder der en stabilisator- +
sikringsboks, der gør, at drevet ikke får den max. spænding ind i det brøkdel
af et sekund, hvor der skabes kontakt. Jeg har hørt om lignende tilfælde med
zipdrev, som Hanne beskriver det.

mvh. ERik Richard

PS. Hvis din SD trænger til et godt otium, så er det da ikke umuligt, at den
kunne finde det herovre sammen med andet 'pensionist udstyr'....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-02 18:21

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

************
[...]

Wauu, en lille 8 watt psu med en kondensator på MAX. 2200 uf kan altså
trække lige så meget strøm som en 2200 watt elkedel. Det må man sige. Det er
jo heeelt viiildt...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-02 18:13

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder da meget smart. Jeg kendte slet ikke sådan nogle kontakter.

Ja, det lyder enormt smart - sikkert osse i Richards ører. Problemet er
bare, at det er noget *eklatant* sludder...

Men for en sikkerheds skyld må du hellere få trukket din egen ledning
direkte til Barcebäck

Claus

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-12-02 12:01

> 50/60 Hz, 0,2A 8W, Output: 5,0V 1,0A. Jeg har fjernet symbolerne for
> veksel- og jævnstrøm. Jeg ved ikke helt, hvordan man skriver dem i
> ASCII.
~ for AC
= eller - for DC

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-02 18:05

> [...]

den
>type ændringer i spændingerne. - Men det her er dog første gang, jeg har

Vorherre bevares os! Sikke en gang vrøvl. Hvor får du det dog fra?

Hvis du skal tvinge lysnettet i knæ via spændingsudglatning, så skal der et
par kondensatorer på størrelse med rundetårn til!

Til normal spændingsudglatning bruges en kondensator mellem 4000 - 8000 uf
og læg mærke til, at de naturligvis er monteret på SEKUNDÆR siden. Og nu
påstår du gud hjælpe mig, at sådan en lille lav volt kondensator kan optage
så meget energi, at primærforsyningen går i knæ?

Hallo, er der nogen hjemme? hvor bli'r al den energi af ?

Din afsluttende bemærkning om ældre computere er også noget vrøvl. Alle mac
og pc har psu af switchmode typen, og den kan slet ikke åbne op for
spændingen på sekundærsiden, hvis forsyningen ikke er i orden. Sluttelig er
en svitchmode psu slet ikke spændingskritisk, det er NETOP derfor, man
anvender sådan en psu i apparater, som er spændingsfølsomme. Som du
naturligvis ved alt om, så er spændingen på en switchmode psu totalt
uafhængig af primærsiden. Om så primærspændingen falder med 30-40 volt, vil
langt de fleste computere arbejde videre. En god switchmode psu lukker ikke
ned, før forsynings spændingen falder til ca 180 - 190 volt...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-02 17:32

> [...]

> Den skulle åbenbart bare ligge og sunde sig lidt. Kan du forklare,
> hvorfor der skal gå lidt tid? Er der en termosikring eller sådan noget?

Prøv at save sådan en flåde over, og du vil forstå, hvorfor de ofte ikke
virker. Hvis det er een af dem til kr. 10-15. De er ekstremt dårligt
produceret og mange kan ikke tåle de belastninger, de er godkendt til.
Metallet indvendigt er for kleijnt. Jeg købte på et tidspunkt et meget stort
antal, og i mere end 25 % tilfælde var der fejl. Nogle sagde simpelthen bare
bang, når man satte strøm til, fordi børnesikringen er fejlbehæftet.

Claus

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-02 18:37

Claus Tersgov <Clausnews@hotmail.com> wrote:

> [...]
> antal, og i mere end 25 % tilfælde var der fejl. Nogle sagde simpelthen bare
> bang, når man satte strøm til, fordi børnesikringen er fejlbehæftet.

Er det min gode gamle iMac, du omtaler så pænt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 17-12-02 18:51

> Er det min gode gamle iMac, du omtaler så pænt?
lol - næppe. At kalde en iMac for en flåde til 10-15,- og foreslå at
save den over...
Mon ikke det er sådan en lille rund ting med ben... Amin!

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-02 21:22

> Er det min gode gamle iMac, du omtaler så pænt?

Nej da. Det er den stikdåse, du kalder en strømskinne. Mange fagfolk kalder
dem en "flåde"...

Jeg tillader mig at tro, at du måske har en af de billige, maskinproducerede
flåder fra silvan eller lignende, som stort set intet koster.

Claus

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-02 00:25

Claus Tersgov <Clausnews@hotmail.com> wrote:

> Nej da. Det er den stikdåse, du kalder en strømskinne. Mange fagfolk
> kalder dem en "flåde"...

Det havde jeg aldrig hørt.

> Jeg tillader mig at tro, at du måske har en af de billige,
> maskinproducerede flåder fra silvan eller lignende, som stort set intet
> koster.

Den er fra Bauhaus. Den heddre Jo-El. Det var mit indtryk, at det er et
anerkendt mærke. Den ser måske lidt manskiproduceret ud, men helt billig
synes jeg nu heller ikke den virker. Så havde jeg ikke købt den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-12-02 01:03

> [...]

> anerkendt mærke. Den ser måske lidt manskiproduceret ud, men helt billig
> synes jeg nu heller ikke den virker. Så havde jeg ikke købt den.

Det er det samme. Du kan osse købe billige Jo-El dåser i føtex og bilka,
Jo-el er jo nødsaget til at være med pga. konkurencen. Kassen er såmænd pæn
nok, indmaden er bare noget bras..

Sidst jeg købte var i sidste måned. Der havde silvan nogle 6 stiks flåder
med afbryder til kun 14,- og så er de endda en pæn gråsort farve

De er gode nok, sålænge man bare lader stikkene sidde i hele tiden...

Claus

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-02 07:14

> [...]

> Sidst jeg købte var i sidste måned. Der havde silvan nogle 6 stiks flåder
> med afbryder til kun 14,- og så er de endda en pæn gråsort farve

Det var billigt. Min er færdigmonteret med ledning, 6 stik med jord og
indbygget afbryder. Den er elegant hvid. Jeg mener bestemt, at den
kostede langt over kr. 100,- og snarere nær de 200,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 17:29

> [...]

> indbygget afbryder. Den er elegant hvid. Jeg mener bestemt, at den
> kostede langt over kr. 100,- og snarere nær de 200,-.

Ok, når der er jord med er de også en del dyrere. Der er ikke jord i de
billige, desværre. Men forhåbentlig bliver de snart færdig med at skændes i
EU om det lille problem, så vi kan få jord på alt....

Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-02 23:04

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nu vil min iMac ikke tænde. Kan jeg virkelig have brændt noget
> vigtigt af ved så lille en påvirkning? Hvad skal jeg gøre? Jeg er helt

Noget elektronik reagerer på den slags ved at nægte at starte i en
periode, hvorefter det fint kører igen. Det gælder fx
bundkortet i min pc.

Hvor lang tid har du ventet?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-12-02 23:24

> Jeg er helt
> sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af familien.

Mon ikke de har luret dig:

-snøft -snøft, vores iMac er færdig -Buhuuu

.... (siges med let sødladent stemme - dog ikke for meget:) Jeg smutter
lige ned i Fredgaard og ser om de ikke skulle ha' juletilbud på en lille
iBook eller måske en PowerMac med dual processor - de skulle være så
gode.

o<|

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 23:26

In article <1fn3q2f.dp4o5t1peefreN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> lige ned i Fredgaard og ser om de ikke skulle ha' juletilbud på en lille
> iBook eller måske en PowerMac med dual processor - de skulle være så

Det kunne være du skulle kigge i headeren på det indlæg Münsterbarnet
sendte: User-Agent: MacSOUP/2.5b2 (Mac OS X version 10.2.2).

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-12-02 00:07

> Det kunne være du skulle kigge i headeren på det indlæg Münsterbarnet
> sendte: User-Agent: MacSOUP/2.5b2 (Mac OS X version 10.2.2).

Han skriver selv:

> Det er bare sådan en lillebitte en. Den allerlaveste, man kan få.

Vil de sige en PowerBook G4 (Den må da siges at være lav.)

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 05:54

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Han skriver selv:

> Vil de sige en PowerBook G4 (Den må da siges at være lav.)

Nå, så faldt tiøren! Jeg skulle lige se, hvor længe I var om at regne
det ud. Det tog meeeget lang tid
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-02 10:11

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Nå, så faldt tiøren! Jeg skulle lige se, hvor længe I var om at regne
>det ud. Det tog meeeget lang tid

Har du konverteret lån eller glemte håndværkerne at sende en regning?
--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-12-02 11:53

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Har du konverteret lån eller glemte håndværkerne at sende en regning?

Nej, Henrik har bare en af de bedst betalte offentlige stillinger i DK.

Martin, fortsat fattig folkeskolelærer

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-02 14:23

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) skrev:

>Nej, Henrik har bare en af de bedst betalte offentlige stillinger i DK.

Han har så sandelig også et af de hårdeste jobs i det offentlige. Et,
af den slags med overdødelighed og stress-symptomer.
--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-12-02 11:53

> Nå, så faldt tiøren! Jeg skulle lige se, hvor længe I var om at regne
> det ud. Det tog meeeget lang tid

Jamen jeg havde da forventet lovsang og jubelscener her dk.edb.mac efter
indkøbet af sådan en "Herre-Mac".

Hvilken model er der iøvrigt tale om? Er det "overlægemodellen"?

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 22:49

> Jamen jeg havde da forventet lovsang og jubelscener her dk.edb.mac efter
> indkøbet af sådan en "Herre-Mac".

I har jo sådan set virket ret ligeglade. Jeg fulgte med på MaCNN's
forum. Der var rygter fra pålidelige kilder, der sagde, at der kom nye
bærbare d. 15. oktober. Der var alle mulige rygter. En kendte en, der
havde en prototype af den nye PowerBook G4, og han kunne komme med flere
detaljer.
Den 15. oktober kom og gik, uden at der skete noget. Nogle
gjorde nar af rgytesmedene. Så hed det sig, at de nye kom d. 5. november
og det blev så udskudt til d. 6. november. Så dukkede de også op, og de
levede faktisk op til de mest optimistiske af forudsigelserne. Det
eneste, der ikke var, er faktisk Bluetooth. Nogle mente, at grafikkortet
kun blev Radeon 7500. Andre mente, at der kun var 32 MB grafikRAM. Andre
mente, at hastighederne blev 800 og 933 MHz. Så man må nok sige, at de
nye bærbare mere end levede op til forventningerne. At de så også faldt
en del i pris gav kun mere glæde. Men det blev overhovedet ikke
kommenteret her i gruppen. Jeg bestilte straks en på Apple Store d. 6.
november.

> Hvilken model er der iøvrigt tale om? Er det "overlægemodellen"?

Jeg er nu kun afdelingslæge, så den model har jeg købt. Det er
naturligvis en 1 GHz model. Jeg havde lidt indstillet mig på at købe den
gamle 667 MHz til kr. 27.600,-, og den nye koster med kr. 28.000,- stort
set det samme. Det trak en del, at den har 64 MB RAM på grafikkortet.
Den har indbygget Airport-kort, hvilket får prisforskellen til den lille
til at skrumpe med kr. 1.000,-. Endelig kunne man jo dengang få
fordoblet RAM for kr. 312,50. I den lille fik man bare en 256 MB blok
for den pris. Sådan en koster kr. 450,- i løs vægt. I den store fik man
skiftet to 356 MB blokke ud med to 512 MB blokke, og det koster
3-4.000,- i løs vægt. Det var altså lidt af en no-brainer at vælge 1 GHz
modellen.
Jeg havde faktisk bestilt den med Superdrive. Så tænkte jeg
alligevel lidt over det. Det var trods alt kr. 2.000,- ekstra. Hvornår
får jeg brug for at brænde så mange data? Og har jeg lyst til at betale
det, en dvd koster, når en cd kan fås for mindre end en tier? Næste dag
lå der en e-mail fra Apple, at mit creditcard ikke kunne cleares. Det
viser sig, at Apple Store ligger i udlandet og bruger VISA-delen af mit
VISA-dankort, som er det eneste kort, jeg har. Det var jeg ærligt talt
noget fortørnet over. Det betyder nemlig, at man er nødt til at bestille
over telefonen og overføre penge med sin netbank til en konto i Den
Danske Bank. Jeg er meget god til både svensk og engelsk, og jeg har
konto i Jyske Bank. Det er derfor ikke så slemt. Problemet er bare, at
Apple forbeholder sig 8-10 dage til at registrere betalingen. Først
derefter begynder de at bygge computeren. Betaler man med kort, begynder
de at bygge den med det samme. Da Superdrive-modellen stod til at have
3-5 ugers leveringstid, begyndte jeg at blive nervøs. Jeg kan nemlig
afskrive den over skatten, da jeg nu er skribent. Jeg ville derfor være
sikker på at få den i år. Jeg endte derfor med at bestille den med
combo-drev.
Jeg bestilte d. 7/11. Den 19/11 fik jeg en e-mail om, at
computeren nu var sendt. De havde registreret min betaling d. 13/11.
Begge dele havde altså taget 6 dage hver, mod de lovede 8-10 dage. Den
19/11 ringede jeg til Apple Store og spurgte høfligt, hvordan det gik
med min computer. Når man bestiller over telefonen kan man ikke selv
tracke pakken. Den flinke englænder fandt ud af, at den havde stået i
Luxemburg nogle dage. Den ankom endelig fredag d. 30/11 samme dag som de
to Palm Zire fra Nemdirect, som jeg bestilte d. 25/10. Det var næsten
som at se julemanden, da fragtmanden kom op ad havegangen. Jeg tror, han
havde seks store kasser med fra Apple. Kassen med Airport basestationen
havde fået lidt vand, og jeg tror, det var det, der fik tilbageholdt
sendingen nogle dage i Luxemburg. Jeg fik desværre først tid til at
pakke min PowerBook ud mandag.
Den fungerer ellers fint. Jeg har lidt svært ved at se systemet
i at lave netværk over Airport, men jeg har da fået overført mine
dokumenter fra den gamle iMac. Nu mangler jeg bare at finde et navn til
den. De andre hedder/har heddet Bamse, Kylling og Luna, men jeg ved ikke
med den nye. Aske lyder ikke så pænt, og Ælling indeholder et dansk
bogstav, og det er vist ikke så godt. Gider I virkelig læse alt det her?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Find

Dato : 14-12-02 00:09

< lang beretning om anskaffelsen af Powerbook G4>
> Gider I virkelig læse alt det her?

Begejstring smitter - så ja

--
Venlig hilsen
Jens Find

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 01:08

(snip en masse om en afdelingslægemodel PB G4)

> Gider I virkelig læse alt det her?

Ja, da, tillykke med maskinen. Du var længe undervejs, Henrik, men det
er dejligt at høre om. Jeg glæder mig også til at se den, når vi mødes
næste gang. For du vil vel tage den med til vores Mac-møder?`

Hvad siger Fnullergøj til at få (endnu) en ordentlig computer i huset?
Hun bliver vel også overbevist Mac-bruger nu?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 10:33

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Ja, da, tillykke med maskinen. Du var længe undervejs, Henrik, men det
> er dejligt at høre om. Jeg glæder mig også til at se den, når vi mødes
> næste gang. For du vil vel tage den med til vores Mac-møder?`

Jeg ved ikke rigtig, om jeg tør. Den skulle nødig blive smittet af jeres
computeres sub-giga hastighed

Men er det ikke uhyggeligt? Din Titanic er ikke et år gammel, og de nye
modeller er næsten dobbelt så hurtige. Jeg sidder og bæver for, at de
om et år er oppe på 1,8 GHz med 160 GB harddisk og Firewire III.

> Hvad siger Fnullergøj til at få (endnu) en ordentlig computer i huset?
> Hun bliver vel også overbevist Mac-bruger nu?

Jeg tror, hun er ligeglad. Hun er kun bruger, og hun synes ikke, der er
stor forskel. Ret beset er der jo heller ikke den stor forskel på et
tekstbehandlingsprogram til Mac og et til Windows. Hun synes, det er
mærkeligt, at PowerBook mangler "Slet fremad" og at man ikke kan lave
skemaer på samme måde som i WordPerfect. Vi må jo se i øjnene, at der
ikke kun er ulemper ved en IBM.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 14-12-02 10:54

> [...]
> mærkeligt, at PowerBook mangler "Slet fremad" og at man ikke kan lave
> skemaer på samme måde som i WordPerfect. Vi må jo se i øjnene, at der

Pjat, prøv fn + slettetast

--
vh Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 11:01

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Pjat, prøv fn + slettetast

fn! Det, du prøver at fortælle mig, er, at jeg har købt et Pro-tastatur,
en Pro-mus til 600,- kr. stykket for at kunne slette fremad, og så kan
man gøre det direkte på tastaturet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 14-12-02 13:05

> fn! Det, du prøver at fortælle mig, er, at jeg har købt et Pro-tastatur,
> en Pro-mus til 600,- kr. stykket for at kunne slette fremad, og så kan
> man gøre det direkte på tastaturet?

Nemmerlig! :P

Musen er dog altid god at have

--
vh Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-12-02 13:09

> fn! Det, du prøver at fortælle mig, er, at jeg har købt et Pro-tastatur,
> en Pro-mus til 600,- kr. stykket for at kunne slette fremad, og så kan
> man gøre det direkte på tastaturet?

Ja hvis det er den eneste grund, så er det lidt frås, men der er da
andre ergonomiske fordele ved at have det løse tastatur og mus.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 15:36

> Ja hvis det er den eneste grund, så er det lidt frås, men der er da
> andre ergonomiske fordele ved at have det løse tastatur og mus.

Ja. Det er da også derfor, jeg har købt det. Og så synes jeg, bærbare
har det med at blive lidt slidte: De udvikler raslelyde, tasterne
begynder at gå dårligt, taster og overflade bliver slidt, og så har der
jo være lidt bøvl med malingen på G4 modellerne. Det er ellers et godt
tastatur, den har.
Hvis jeg må prale lidt, så så jeg lige den her på Macnyt:

PC killer on the loose
<http://www.infoworld.com/articles/pl/xml/02/12/16/021216plpowerbook.xml

"...Then we dragged two systems -- an earlier 867MHz model and the
newest 1GHz unit -- through hell for several weeks, both in the lab and
on the road. We beat them twice as hard because they're so pretty and
because, well, we're not Mac people. When it was over, the PowerBooks
owned us utterly. Trust us; that never happens."

"The PowerBook G4 isn't a product to watch; it's the only notebook on
the market worth spending $2,500 on, and at that price, it's a steal."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 14:57

> en Pro-mus

Var der ikke en Dr. Drillepind, der skosede mig for at have anskaffet en
mus?

(Jeg har tænkt på et projekt: pendlerne på banelinien mellem Esbjerg og
Kolding/København skal alle udstyres med et engangskamera, så vi kan få
et billede af Monsteren i DSB med mus og blærbar). Mangler bare en
sponsor

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 14:57

> Jeg ved ikke rigtig, om jeg tør. Den skulle nødig blive smittet af jeres
> computeres sub-giga hastighed

Kære Dr. Brevkasse, du må da vide, at det ikke er størrelsen der er
afgørende, det er gørelsen.

> Men er det ikke uhyggeligt? Din Titanic er ikke et år gammel, og de nye
> modeller er næsten dobbelt så hurtige. Jeg sidder og bæver for, at de
> om et år er oppe på 1,8 GHz med 160 GB harddisk og Firewire III.

Bæv ej, min brave, bæv ej.

Jeg er ikke skuffet eller rystet over, at min PB er ved at være en
oldsag efter 11 måneder. Jeg er yderst tilfreds med gørelsen og den
forholdsvis lave pris, jeg gav for den. Der ud over fryder det mig
stærkt, at _jeg_ har haft PBG4 i 11 måneder, mens .... nå, nej, jeg skal
ikke træde i det på denne festdag.

> Jeg tror, hun er ligeglad. Hun er kun bruger, og hun synes ikke, der er
> stor forskel.

Fnullergøj skal nok se lyset

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 16:08

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kære Dr. Brevkasse, du må da vide, at det ikke er størrelsen der er
> afgørende, det er gørelsen.

Min er da heller ikke større end din. Den er bare meget hurtigere, og så
rummer den mere.

> Fnullergøj skal nok se lyset

Nu har vi haft Mac siden 1995. Hvornår havde du forestillet dig, det
skulle ske? Hun har nu heller ikke noget imod, at jeg har Mac. Hun
synes, det er fint, at vores e-mail og den slags fungerer. Men hun
mener, at hendes IBM Thinpad, som hun har fået af sygehuset, er lige så
god. Jeg tror nu nok, det kan irritere hende, at de børnespil på cd, som
følger med ugebladene, ikke kan køre på min computer. Vi har også et
enkelt dinosaurusspil, som kræver Windows. Vi har før kørt det på VPC og
Win98 på min iMac 233. Dinosaurer bevægede sig faktisk meget langsomt i
sin tid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 22:25

> Min er da heller ikke større end din. Den er bare meget hurtigere, og så
> rummer den mere.

Nu kommer du vist ud på et sidespor, hvor jeg ikke ønsker at være med
længere

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-12-02 03:42

> I har jo sådan set virket ret ligeglade.

Måske er det fordi en ny PowerBook er så dyr i anskaffelse, at ikke alle
føler trang til at kommentere en ny aftapning.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 10:24

> Måske er det fordi en ny PowerBook er så dyr i anskaffelse, at ikke alle
> føler trang til at kommentere en ny aftapning.

Vi plejer da alligevel at snakke lidt om de nye modeller. Ny teknologi i
topmodellerne smitter jo af på de billigere modeller om få måneder. Der
var også en pæn opdatering af iBook, der også faldt en del i pris.
PowerBook er vel heller ikke dyrere end en G4 med skærm. En ny G4 bliver
som regel diskuteret her. PowerBook ligger da heller ikke langt over de
andre i pris. Den største iMac er f.eks. kun kr. 2.000,- billigere end
den mindste PowerBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-12-02 03:42

> De andre hedder/har heddet Bamse, Kylling og Luna, men jeg ved ikke
> med den nye. Aske lyder ikke så pænt, og Ælling indeholder et dansk
> bogstav, og det er vist ikke så godt.

I mine børns "Bamse DVD" optræder også en figur ved navn Pernille.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 10:25

> I mine børns "Bamse DVD" optræder også en figur ved navn Pernille.

Ikke fordi der er noget galt med navnet Pernille som sådan, men man kan
da ikke kalde en computer for Pernille.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-12-02 10:53

> Ikke fordi der er noget galt med navnet Pernille som sådan, men man kan
> da ikke kalde en computer for Pernille.

Enig!

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 14:57

> Ikke fordi der er noget galt med navnet Pernille som sådan, men man kan
> da ikke kalde en computer for Pernille.

Hvorfor dog ikke det? Bamse, Kylling og Luna ? Så går Pernille da også.
Persille kunne være et kompromis. Velsmagende, grønt og sundt

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-12-02 16:46

> Hvorfor dog ikke det? Bamse, Kylling og Luna ? Så går Pernille da også.
> Persille kunne være et kompromis. Velsmagende, grønt og sundt

Hvad hed det der månedyr?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-12-02 16:55

in article 1fn6x5w.12cifhi1y75ga0N%firstname@lastname.dk, David Blangstrup
at firstname@lastname.dk wrote on 14/12/02 16:45:

> Hvad hed det der månedyr?

Forlæns og baglæns.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 22:25

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Hvad hed det der månedyr?

Tænker du på Lunadyret?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-02 00:00

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Ikke fordi der er noget galt med navnet Pernille som sådan, men man kan
>da ikke kalde en computer for Pernille.

Specielt ikke hvis man husker Pernille. Hun gik i kjole og hvidt og
havde antenner. Det eneste gode ved hende var, at hun næsten fik Aske
Bentzon til at virke levende.

Jeg er i øvrigt skuffet over dig, Henrik. Nu har jeg hardwaremæssigt
matchet dig fra PB5300 over iMac til SuperDiskDrev. Det er efterhånden
lidt svært at følge trop - kunne du ikek have købt den mindste iBook i
stedet for?
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 00:37

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Specielt ikke hvis man husker Pernille. Hun gik i kjole og hvidt og
> havde antenner. Det eneste gode ved hende var, at hun næsten fik Aske
> Bentzon til at virke levende.

Bentzon? Det var måske et navn. Ellers kunne jeg opkalde den efter hende
bag Bamse og Kylling og kalde den "'Bing". Det siger den alligevel, når
der er e-mail.

> [...]
> matchet dig fra PB5300 over iMac til SuperDiskDrev. Det er efterhånden
> lidt svært at følge trop - kunne du ikek have købt den mindste iBook i

Den mindste iBook? Den er efterhånden så billig, at vi hænger den op som
julepynt. Den har lige farven til at illudere sne, der hænger ned fra
taget. En række af dem hen i tagrenden, og så er julestemningen hjemme.
Men helt alvorligt, så holdt vi en rigtig hyggelig middag i
Mac-klubben i efteråret. Der var en iBook 500 og et par PowerBook G4
med. Nå ja, og så nogle fyre, jeg ikke husker så meget om. Den lille
iBook havde fået hældt øl ned i tastaturet VED EN TIDLIGERE LEJLIGHED,
men over halvdelen af tasterne virkede. Vi satte dog et eksternt
tastatur til. Ellers sad jeg det meste af aftenen og legede med en
PowerBook G4 tilsluttet internettet via Airport. Vi var ret langt ude på
de små timer, før batteriet var tomt. Efter den aften var det lidt af en
no-brainer at vælge en PowerBook frem for en iBook, må jeg indrømme. Der
er ellers nogle bl.a. her i gruppen, der har hævdet, at tastatur og
skærm er bedre på en iBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-12-02 11:21

> Efter den aften var det lidt af en
> no-brainer at vælge en PowerBook frem for en iBook, må jeg indrømme. Der
> er ellers nogle bl.a. her i gruppen, der har hævdet, at tastatur og
> skærm er bedre på en iBook.

På de nyere powerbooks er opløsningen steget, så jeg tror, at skærmen
"virker" bedre for øjnene. Men jeg har ikke set på nogen siden de steg i
opløsning. Mht. tastaturer er iBookens ok, men på nogle "flaprer" det i
den ene halvdel (over ram- og airport-pladsen).
Tillykke med den proffe maskine. Jeg sidder stadig efter læsning af "alt
for mange indlæg i forhold til de ventende pligter" og prøver at
undertrykke misundelsens grønne slimklump, der fra halsen prøver at
holde blodet tilbage oppe i hovedet, så tindingerne dunker af... af lyst
til at have din maskine!

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 00:56

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> undertrykke misundelsens grønne slimklump, der fra halsen prøver at
> holde blodet tilbage oppe i hovedet, så tindingerne dunker af... af lyst

Du bliver jo helt poetisk Jeg er også glad for fladfisken. Men
husk, at om to år køber du måske ny computer, og så sidder jeg med en
gammel, langsom en og er misundelig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-02 22:53

> [...]

>Bentzon? Det var måske et navn. Ellers kunne jeg opkalde den efter hende
>bag Bamse og Kylling og kalde den "'Bing". Det siger den alligevel, når

Eller måske Hauck-Fausboell - dem var der jo hele to involveret af.

>Den mindste iBook? Den er efterhånden så billig, at vi hænger den op som
>julepynt. Den har lige farven til at illudere sne, der hænger ned fra
>taget. En række af dem hen i tagrenden, og så er julestemningen hjemme.

Du er godt nok blevet kry. Du må have konverteret lån på et heldigt
tidspunkt.

Mich., kan du ikke lige smutte forbi efter én til mig, så skal jeg nok
få lavet den famøse institutkaffe?

> [...]
>no-brainer at vælge en PowerBook frem for en iBook, må jeg indrømme. Der
>er ellers nogle bl.a. her i gruppen, der har hævdet, at tastatur og

Jeg tror skam ikke, at en iBook er bedre. Jeg skeler skam meget
misundeligt til de kolleger, der løber rundt med en PB (mens jeg har
en Dell), men tænk på mine dårlige erfaringer med bærbare- dels PB
5300 og dels Dellen, hvor tastaturet og pegepladen har det med at dø -
derfor har jeg det bedst med at bærbare maskiner er så billige som
muligt (vel at mærke kun dem jeg selv skal betale for).

Derudover er jeg ret begejstret for 12"-iBookens størrelse. Ikke
mindst efter at have slæbt rundt på det lokum af en Dell Inspiron 8000
i et par år. Det er snarere en flyt- end bærbar computer.

Hvor ringe er opløsning på en PB? Den er vel ikke nået op på 1600x1200
endnu?
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 01:06

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:
>
> Eller måske Hauck-Fausboell - dem var der jo hele to involveret af.

God idé. Kort og nemt at huske og skrive. Og så er det uden ø.

> Du er godt nok blevet kry. Du må have konverteret lån på et heldigt
> tidspunkt.

Som vi cykelryttere siger: Hvis man ikke kan træde på en mand, der
ligger ned, hvornår kan man så træde på ham?

> Jeg tror skam ikke, at en iBook er bedre. Jeg skeler skam meget

Så tror jeg også, bredformatskærmen på en PowerBook er bedst til dig.

> [...]
> Dellen, hvor tastaturet og pegepladen har det med at dø - derfor har jeg
> det bedst med at bærbare maskiner er så billige som muligt (vel at mærke

Jeg har det lidt på samme måde med mobiltelefoner. Min PB 5300 kører
ellers endnu. Jeg har den oppe på sygehuset, hvor jeg indtaster nogle
data til et projekt. Skulle der ske noget med den, græder jeg mig nok
ikke i søvn.

> Derudover er jeg ret begejstret for 12"-iBookens størrelse. Ikke mindst
> efter at have slæbt rundt på det lokum af en Dell Inspiron 8000 i et par
> år. Det er snarere en flyt- end bærbar computer.

Ikke at en PowerBook er klodset, men man bærer alligevel lidt andægtigt
rundt på den. Det er faktisk lidt af et Lucia-optog, når den skal bæres
ind i stuen.

> Hvor ringe er opløsning på en PB? Den er vel ikke nået op på 1600x1200
> endnu?

Ringe? Der er ikke noget ringe ved en PowerBook. Læste du ikke den test,
jeg lagde et link til her i tråden? Cons: None significant., skrev de.
Ellers er skærmen "en fantastisk 15,2" (målt diagonalt) bred
skærm med en opløsning på 1280 x 854 punkter og den bredeste synsvinkel,
der endnu er set på en PowerBook." <http://www.apple.com/dk/powerbook/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-12-02 14:37

> God idé. Kort og nemt at huske og skrive. Og så er det uden ø.

Den skal selvfølgelig hedde Tom Hanks.

[og ja - jeg ved, at han ikke er med i Bamse & Kylling]

Fra : Christian Bech

Dato : 16-12-02 14:59

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) skrev:

>Den skal selvfølgelig hedde Tom Hanks.

Har du nogensinde set TV-serien "Tøsedrenge i løbetid"?

>[og ja - jeg ved, at han ikke er med i Bamse & Kylling]

Vraget og fundet for let.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 19:06

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

Det var da kun den første iBook, der havde hank. Jeg er begyndt at kalde
den fladfisken. Jeg skal bare lige have fundet en sølvfarvet fladfisk.

> Har du nogensinde set TV-serien "Tøsedrenge i løbetid"?

Hvad har det med mig at gøre? >

> Vraget og fundet for let.

Bamse er godt nok også tyk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-02 00:52

> Det var da kun den første iBook, der havde hank. Jeg er begyndt at kalde
> den fladfisken. Jeg skal bare lige have fundet en sølvfarvet fladfisk.

På opfordring kommer jeg gerne forbi og puster lidt røg på den og salter
den. Så kan du kalde den bakskuld.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-12-02 09:21

On Mon, 16 Dec 2002 19:06:17 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

>Jeg skal bare lige have fundet en sølvfarvet fladfisk.

Sølvfisk?

MVH

Martin Edlich

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 17-12-02 09:54

> Sølvfisk?

Tænkte jeg osse på, og videre (uvist hvorfor) til Sølvpilen - gammelt
tegneseriehæfte om en indianer. Hurtighed, smidighed etc. Men ø'et. En
anden indianer: Winnitou (eller hvordan det nu staves) er derfor mit
bud. Eller måske bare Winni, hvilket bringer mig tilbage til Pooh - en
omvendt "oh! power(book)!"
Kald den Pooh
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 12:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det var da kun den første iBook, der havde hank. Jeg er begyndt at kalde
> den fladfisken. Jeg skal bare lige have fundet en sølvfarvet
> fladfisk.

Sølvfisken? Nå, nej, det er jo ikke en rigtig fisk.

En rokke måske?

Fra : Christian Bech

Dato : 31-12-02 12:23

>Hvad har det med mig at gøre? >

Det var jo en flertalsform, så David måtte have selskab.

>Bamse er godt nok også tyk.

Ikke større end Tom Hanks' ego.
--
Christian

Fra : David Blangstrup

Dato : 31-12-02 13:04

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det var jo en flertalsform, så David måtte have selskab.

> Ikke større end Tom Hanks' ego.

Ikke et ondt ord om Tom Hanks! Godt nytår!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-02 00:51

> Ikke at en PowerBook er klodset, men man bærer alligevel lidt andægtigt
> rundt på den. Det er faktisk lidt af et Lucia-optog, når den skal bæres
> ind i stuen.

Vel er det snart den søde juletid og vi skal være venlige mod hinanden,
men at gøre et arbejdsredskab til noget halv-religiøst er _for_ stærkt.
Må man bande her og sige fandeme? (ønsker ikke at støde nogen)

Min PBG4 (som du bare har hån tilovers for ?) har nu været
fungerende arbejdsmaskine i omkring godt 11 måneder. Den har nok
arbejdet omkring 1600+ timer ( er et arbejdsår ikke omkinrg 1750 timer?)
Det bærer den da præg af, det gør alle Macmaskiner her i huset - de er
blevet brugt. Den har rejst vel omkring 20.000 kilometer i samme
periode.

PBG4 (sølle 550MHz modellen) er skrammet, lakken på den ramme der går
rundt om tastaturet bobler op og en negl på det forkerte sted skaller
malingen af. Skærmen er blevet udskiftet - er der nogen her der husker
mine problemer med stadigt piberi fra skærmen? Kan ikke selv finde den
oprindelige medd. Men piberiet er væk - det var sikkert skærmen, som jeg
var uheldig med (?). Batteriet derimod er et problem, fuldt opladet
fungerer det kun ca 5 kvarter med tekstbehandling, som er det jeg gør
mest i. Jeg må ned og beklage mig inden maskinen bliver et år gammel fra
købsdato.

Tastaturet er meget vanskeligt at vænne sig til og mine færdigheder med
tifingerblindskrift er 'nada' i dag.

Men ellers er jeg dybt imponeret af min PBG4 (lavprismodellen).

Jeg har osse selv betalt den 100% med modsvarende arbejdsindsats. Nul
skattefradrag her. Alle dine andre Mac-kammerater i vores fællles
Macgruppe i Esbjerg har jo maskinerne som firmamaskiner eller som
fradrag.
Så min skal være min fortsatte kammerat i nogle år endnu. Skrammet og
ridset, en god og trofast maskine (bliver kun sjældent slukket, tak
MacOS X (v. 10.1.5, nej, ikke 10.2 endnu).

Nå, nok for nu. PBG4 og jeg har været på arbejde i dag i 13 aktive
timer. Det må række ....

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-02 23:13

> [...]

> men at gøre et arbejdsredskab til noget halv-religiøst er _for_ stærkt.
> Må man bande her og sige fandeme? (ønsker ikke at støde nogen)

Religiøst? Den har kostet næsten 30.000,-! Skal jeg kaste rundt med den?
Det er måske mig, der er gammeldags, men jeg plejer at behandle ting i
det prisleje pænt.

> [...]
> Det bærer den da præg af, det gør alle Macmaskiner her i huset - de er
> blevet brugt. Den har rejst vel omkring 20.000 kilometer i samme
(Jeg har tilladt mig at klippe lidt i din ellers gode historie om din
PB)
> Tastaturet er meget vanskeligt at vænne sig til og mine færdigheder med
> tifingerblindskrift er 'nada' i dag.

Jeg synes altså, det er enormt godt. Der er en dejlig fjedervirkning,
som kompenserer for den mindre vandring, der er på tasterne på en
bærbar.

> [...]
> skattefradrag her. Alle dine andre Mac-kammerater i vores fællles
> Macgruppe i Esbjerg har jo maskinerne som firmamaskiner eller som

Ganske vist kan jeg skrive min af over skatten, men foreløbig har jeg
selv betalt den. Det bliver jo heller ikke mere en måske kr. 4.000,- jeg
vil slippe lettere i skat i år pga. den. Men næste år kan jeg
selvfølgelig igen afskrive restværdien med 25%.

> [...]
> MacOS X (v. 10.1.5, nej, ikke 10.2 endnu).
>
> Nå, nok for nu. PBG4 og jeg har været på arbejde i dag i 13 aktive

Det er da godt, du er glad for den. Du fremstiller den som en gammel,
tro følgesvend. Det er jo alletiders, og det lader da til, at den har
måttet slide i det. Men den er altså ikke engang et år gammel. godt nok
går udviklingen hurtigt indenfor computere, men den skulle gerne holde i
flere år. Ville du acceptere, at en bil eller et fjernsyn så slidt og
ødelagt ud efter bare et år?
Det er et kendt problem, at lakke bobler op og skaller af. Jeg
mener da bestemt, at Apple reparerer det under garantien, men der er
vist noget med, at det ikke er en standard-sag. Hvert enkelt tilfælde
skal skønnes af en ekspert.
Det kan ikke være rigtigt, at batteriet ikke holder længere. Fem
kvarter må da regnes for defekt. Min erfaring med opladelige batterier
er, at de hurtigt bliver ringere, når de først er begyndt. Har du prøvet
at klage over det? Jeg har da hørt om andre, der bare fik et batteri
tilsendt. Det er en af de dele, som brugeren selv må skifte. Så sender
man bare den defekte del retur. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
Du skulle måske overveje at få Apple Care, inden den bliver et
år, så du udvider garantien til tre år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-02 23:47

> Religiøst? Den har kostet næsten 30.000,-! Skal jeg kaste rundt med den?
> Det er måske mig, der er gammeldags, men jeg plejer at behandle ting i
> det prisleje pænt.

Jeg er nu sikker på, at du behandler alle ting pænt, Henrik.
Men jeg er da heller ikke skødesløs med min den billige og ringeagtede
PBG4

> Jeg synes altså, det er enormt godt. Der er en dejlig fjedervirkning,
> som kompenserer for den mindre vandring, der er på tasterne på en
> bærbar.

Det er godt at høre, men det er jo en meget personlig sag med de
tastaturer, har jeg ladet mig fortælle. Men hvorfor har du anskaffet dig
et eksternt?

> [...]
> vil slippe lettere i skat i år pga. den. Men næste år kan jeg
> selvfølgelig igen afskrive restværdien med 25%.

Ja, det er det jeg mener. Men jeg er da glad for at du vil skrive - af
og til

> Ville du acceptere, at en bil eller et fjernsyn så slidt og
> ødelagt ud efter bare et år?

Fjernsyn: ikke den mindste risiko for det. Bil: det ville jeg ikke
acceptere, men bilfabrikanterne aner jo ikke, hvordan jeg kører. Må jeg
låne din Peugeot i næste weekend, min egen skrammelbunke trænger til en
lille pause.

> Det kan ikke være rigtigt, at batteriet ikke holder længere. Fem
> kvarter må da regnes for defekt.

Jo, men det er hvad den kan klare ved tekstbehandling.

>Min erfaring med opladelige batterier
> er, at de hurtigt bliver ringere, når de først er begyndt. Har du prøvet
> at klage over det?

Ikke haft tid endnu, men jeg overvejer det alvorligt.

>Jeg har da hørt om andre, der bare fik et batteri
> tilsendt. Det er en af de dele, som brugeren selv må skifte. Så sender
> man bare den defekte del retur. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Det ville være lækkert, hvis det er så nemt. Prøver at klage min nød.

> Du skulle måske overveje at få Apple Care, inden den bliver et
> år, så du udvider garantien til tre år.

Garanti er vist for meget sagt? Og så er der jo lige det med prisen, det
er vist ret dyrt for en PB (den er jo - en bærbar)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-02 00:25

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg er nu sikker på, at du behandler alle ting pænt, Henrik.

Undtagen min kone. Men hun er jo også forpligtet til at blive

> Det er godt at høre, men det er jo en meget personlig sag med de
> tastaturer, har jeg ladet mig fortælle. Men hvorfor har du anskaffet dig
> et eksternt?

Så jeg kan sidde i toget og rigtig spille klovn

Jeg lever jo efterhånden lidt af at skrive. Det er rart med slet fremad,
piletaster, taltastatur etc. Det giver bedre ergonomi, når jeg kan
stille tastaturet på en lav tastaturskuffe og PowerBooken op på bordet.
Og så vil jeg nødig slide på min PowerBook. Både den gamle PB og min
kones IBM har udviklet raslelyde og taster, der går dårligt. Det er mit
indtryk, at bærbare hurtigt slides. Oveni er der alle problemerne med
den afskallende maling på PB G4. Nogel mener, det er armbåndsuret, der
ridser. Andre mener, det er sved fra hænderne, der ødelægger malingen.

> [...]
> acceptere, men bilfabrikanterne aner jo ikke, hvordan jeg kører. Må jeg
> låne din Peugeot i næste weekend, min egen skrammelbunke trænger til en

Du skulle se min. Vi var lige et smut i Odense i søndags. Jeg fik et
stenslag i forruden på vej derover og kørte ind i en Ford Escort
derovre. Det var lige min dag.

> Jo, men det er hvad den kan klare ved tekstbehandling.

Nu har jeg siddet her og skrevet i to-tre timer, og der er 45% tilbage.

> Ikke haft tid endnu, men jeg overvejer det alvorligt.

Hvis garantien udløber snart, skal du til at skynde dig. Nu kommer
julen, og så ligger alt stille.

> Det ville være lækkert, hvis det er så nemt. Prøver at klage min nød.

Gør det. Ingen garanti fra min side, men jeg har altså set andre skrive,
at de har fået et nyt batteri.

> Garanti er vist for meget sagt? Og så er der jo lige det med prisen, det
> er vist ret dyrt for en PB (den er jo - en bærbar)

Jeg ved det godt. Men det er jo også dyrt at skulle betale en reparation
senere. Men det hjælper jo ikke, hvis man ikke har pengene nu. Det er
dyrt at være fattig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-12-02 00:35

> [...]
> den afskallende maling på PB G4. Nogel mener, det er armbåndsuret, der
> ridser. Andre mener, det er sved fra hænderne, der ødelægger malingen.

Du kunne jo også fjernstyre din G4 sølvfisk fra din gamle iMac, så
slipper du helt for at slide på den. (Pas også på, når du ånder på den,
det kan skabe kondensvand).

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 18-12-02 01:17

Henrik Münster wrote:

> Undtagen min kone. Men hun er jo også forpligtet til at blive
KLIP

Hvornår læser din kone dk.edb.mac. Jeg glæder mig

KLIP

> [...]

> den afskallende maling på PB G4. Nogel mener, det er armbåndsuret, der
> ridser. Andre mener, det er sved fra hænderne, der ødelægger malingen.

Så må du iføre dig en fnugfri bomulds hel-dragt, et par kiruger hansker
uden talkum og et åndedrætsværn så du ikke ånder din sølvplettede stål
kasse i tastaturet. Alt dett skulle _DU_ af alle have en god mulighed
for at kunne skaffe dig via dit job. Hvad skal du foresten med et
armbåmdsur er der ikke et ur i menu linien på sådan et mönster monster

Har du døbt den lille ny ? ellers kunne du passende kalde den for Skallen

Skalle:

Rutilus rutilus - Familie: Cyprinidae

GB: Roach
D: Plötze, Rotauge
F: Gardon, guidon blanc

Skallen er den mest almindeligt forekom-mende fisk i danske søer. I
"Zoologia danica" fra det forrige århundrede hedder det: "Skallen har
sine Steder ikke ringe økonomisk Betydning som Føde for Fattigfolk

Hvilkt jo passer glimrende med at den skaffer føde på bordet hos dig.

Størrelse:

Der findes intet mindste fangstmål. Der er visse lokale be-grænsninger.
Den normale maximale størrelse og vægt er 50 cm og 2,5 kg. Den danske
rekord er 2 kg, sat i 1992.

Så er din jo den største i dk. dog skulle du have ventet lidt til den
havde vokset sig til max størelse. 50 cm det havde været en imponerende
skærm

Kønsmodning:

Skallen er kønsmoden, når den er 3 år gammel. Skallerne gyder i store
stimer på lavt vand i perioden maj og juni, hvor hunnen lægger op til
250.000 små, klæbrige æg, som hannen straks befrugter.

Se det er meget bedre end dine Apple-aktier, et afkast på 250.000% på
tre år enestående.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 18-12-02 01:31

Her er så et billede af skallen

http://www.langkaer.dk/ocean98/l/skalle.jpg

--

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-02 07:14

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Hvornår læser din kone dk.edb.mac. Jeg glæder mig

Når hun kan vriste computeren ud af mine kolde, døde fingre.

> [...]
> for at kunne skaffe dig via dit job. Hvad skal du foresten med et
> armbåmdsur er der ikke et ur i menu linien på sådan et mönster monster

Det med at passe på den var jo kun en del af det hele. Primært har jeg
købt tastaturet af ergonomiske hensyn.

> Har du døbt den lille ny ? ellers kunne du passende kalde den for Skallen

Jamen, det er jo det, der er hele pointen. Jeg leder efter et navn. Jeg
havde nu forestillet mig noget med en fladfisk. Den er jo meget flad.
Det begrænser sig vist til ISING, PIGHVAR, RØDSPÆTTE, RØDTUNGE, SKRUBBE,
SLETHVAR og SØTUNGE, hvis vi skal blive i det hjemlige.

> [...]
> sine Steder ikke ringe økonomisk Betydning som Føde for Fattigfolk
>
> Hvilkt jo passer glimrende med at den skaffer føde på bordet hos dig.

Hvad i alverden har vi at gøre med fartigfolk? Ellers har jeg nu ikke de
bedste minder om skaller, da jeg er opvokset ved Gentofte Sø. Det
franske navn er nu meget tjekket, men betyder guidon ikke cykelstyr?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-12-02 07:46

Henrik Münster wrote:

> [...]

> Det begrænser sig vist til ISING, PIGHVAR, RØDSPÆTTE, RØDTUNGE, SKRUBBE,
> SLETHVAR og SØTUNGE, hvis vi skal blive i det hjemlige.

Jeg have fået det indtryk at du ville undgå Æ,Ø og Å.

Hvad er der galt med: Helleflynder som lever i nordatlanten

Hippoglossus hippoglossus -
Familie: Pleuronectidae

GB: Halibut
D: Heilbutt
F: Flétan

En sand kæmpe Helleflynderen er Nordatlantens ubestridt største fisk
inden for fladfiskegruppen, men de særlig store eksemplarer på over 100
kg er sjældne. I modsætning til andre fladfisk kan helleflynderen blive
meget gammel. Man kender eksempler på fisk, der er over 60 år gamle. For
havlystfiskeren er helleflynderens -kranium uhyre eftertragtet.

Eller:Hellefisk

Reinhardtius hippoglossoides-
Familie: Pleuronectidae

GB: Greenland halibut
D: Schwarzer Heilbutt
F: Flétan noir

Hellefisk kan fiskes hele året, men er en sjælden fangst for -danske
fiskere.

(en sjældenhed som din TIBook)

Og endelig en af de mange:Rokker som vel også er en slags fladfisk

Skade/sømrokke
Raja batis/Raja clavata - Familie: Rajidae

GB: Skate/Thornback ray
D: Glattrochen/Keulenrochen (Nagelrochen)
F: Pocheteau gris/raie bouclée

Skaden og sømrokken er to væsentlige medlemmer af rokkefamilien.
Karakteristisk for fiskene i rokkefamilien er den flade, næsten
rhombeformede krop.
Rokkernes æg befrugtes i hunnen og modnes gennem flere måneder i
livmoderen, før de gydes som store pudeformede ægkapsler. Disse
ægkapsler ses ofte skyllet op på stranden.

(du kan så købe dig en iPod og lege at det er et af de æg)

> Det franske navn er nu meget tjekket, men betyder guidon ikke cykelstyr?

Her må jeg blive dig svar skyldig da jeg ikke er så velbevandret ud i
det fransk sprog.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mikael Kern

Dato : 19-12-02 12:19

Kald den Flynder

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-02 23:59

Mikael Kern wrote:

> Kald den Flynder

Det tænkte jeg også på, men hvad er så en flynder? Jeg kan ikke finde
den på nettet. Jeg er ellers ret imponeret over Henrik Lindskous viden
om fisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 00:09

> Det tænkte jeg også på, men hvad er så en flynder? Jeg kan ikke finde
> den på nettet.

Prøv _i_ nettet eller i dit hyttefad.
(undskyld, jeg ku' ikke lade være)

>Jeg er ellers ret imponeret over Henrik Lindskous viden
> om fisk.

Det er jeg osse. Flot

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 20-12-02 00:50

Mich. Ottosen wrote:

> [...]

flynder er en forkortelse af Helleflynder der for

> Prøv _i_ nettet eller i dit hyttefad.
> (undskyld, jeg ku' ikke lade være)

> Det er jeg osse. Flot

Så skal i da have lidt flere betegnlser for denne pragt fisk:

NL: heilbot
- elbot (BE-NL)

ES: halibut
- fletán
- napoleon

FÆ: Kalvi

IS: Flyðya, heilagfiski

NO: Kveite

SE: Hälleflundra

FI: Pallas, Ruijanpallas

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 20-12-02 01:20

Hvis du (H.M.) ikke har læst Bdr. Grimms eventyr: Konen i muddergrøften,
(Det gamle folkeeventyr om den grådige kone Ilsebil, hendes evigt frem-
og tilbagesjoskende fiskermand og den mystiske flynder, der kan gribe
ind i menneskers liv) for dine børn så er det et godt tidspunkt her i
julen. bagefter kan du så navngive din flad fisk hvis du syntes den var go'

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-02 13:50

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> ind i menneskers liv) for dine børn så er det et godt tidspunkt her i
> julen. bagefter kan du så navngive din flad fisk hvis du syntes den var go'

Vi har da vist Grimms samlede værker oppe hos børnene. Jeg vil da prøve
at læse historien. Jeg kan huske navnet, men ikke handlingen. I øvrigt
synes min kone overraskende nok, at helleflynder eller bare flynder er
et godt navn til computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-02 23:02

> [...]
> Det begrænser sig vist til ISING, PIGHVAR, RØDSPÆTTE, RØDTUNGE, SKRUBBE,
> SLETHVAR og SØTUNGE, hvis vi skal blive i det hjemlige.

Henrik, jeg _har_ jo skrevet det til dig her i tråden (men du modtager
måske ikke alle beskeder?).
Den skal sgu' da hedde Bakskuld ! Ær do fatwag, mand?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-02 23:59

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Henrik, jeg _har_ jo skrevet det til dig her i tråden (men du modtager
> måske ikke alle beskeder?).

Jeg er desværre nødt til at gå på arbejde en gang imellem. Der er derfor
nogle timer, hvor jeg ikke har internetforbindelse.

> Den skal sgu' da hedde Bakskuld ! Ær do fatwag, mand?

De er bare så forfærdelig salte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-12-02 00:09

> De er bare så forfærdelig salte.

Henrik, vi taler om et kaldenavn til din computer, ik'?

Jeg har jo ikke sagt, at du skal bruge en bakskuld som 'indlæg' mellem
tastatur og skærm (for at skåne skærmen - eller har Apple fået rettet
den fejl?)

Spis dem i stedet for med groft rugbrød og et glas koldt øl. Bakskuld
smager herligt - de få gange om året, hvor man _skal_ spise dem.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-02 01:22

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Henrik, vi taler om et kaldenavn til din computer, ik'?

Et navn giver associationer.

> Jeg har jo ikke sagt, at du skal bruge en bakskuld som 'indlæg' mellem
> tastatur og skærm (for at skåne skærmen - eller har Apple fået rettet
> den fejl?)

Det siges, at tastaturet er sænket en bagatel. Ellers skal man bare lade
være med at bære den under armen og klemme om den med hånden. Man kommer
nemlig nemt til at trykke skærmen mod tastaturet. I stedet skal man bære
den andægtigt rundt på et sølvfad iført hvide bomuldshandsker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-12-02 10:14

> [...]
> nemlig nemt til at trykke skærmen mod tastaturet. I stedet skal man bære
> den andægtigt rundt på et sølvfad iført hvide bomuldshandsker.

Du har set de lækre håndtag, der kan fåes? Hvis du ikke pakker din PB
ind i hud eller plastic hele tiden, så er min personlige langdistance
mening, at håndtaget er suverænt (og PB'en praktisk som toiletsædet).
http://www.themacshoppe.biz/ti_tote.html
Men jeg har selvsagt ikke prøvet det
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-02 12:45

> [...]

> ind i hud eller plastic hele tiden, så er min personlige langdistance
> mening, at håndtaget er suverænt (og PB'en praktisk som toiletsædet).

Jeg kender det godt, men så kan PowerBook ikke være i min Brenthaven
Titanium 2, der nærmest er skræddersyet til PowerBook G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 31-12-02 12:23

> [...]
> Ellers er skærmen "en fantastisk 15,2" (målt diagonalt) bred
>skærm med en opløsning på 1280 x 854 punkter og den bredeste synsvinkel,

Jeg er blevet afhængig af 1600x1200, så jeg må nok leve med defekte
styresystemer indtil Apple tager sig sammen og kommer op på niveau.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-02 13:10

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Jeg er blevet afhængig af 1600x1200, så jeg må nok leve med defekte
> styresystemer indtil Apple tager sig sammen og kommer op på niveau.

Opløsningen kan også blive for høj til skærmstørrelsen. Det kan også
være svært at sammenligne opløsninger mellem styresystemer. Virkningen i
praksis afhænger af, hvor store bogstaver, ikoner etc. er i det
pågældende styresystem. Jeg synes bestemt ikke, normale bogstaver er ret
store på min PowerBook. Naturligvis kan man lave tricks som f.eks. at
forstørre (zoome) i sin tekstbehandling, men hvor er så fidusen i den
større opløsning?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-12-02 20:38

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> forstørre (zoome) i sin tekstbehandling, men hvor er så fidusen i den
> større opløsning?

At man kan bruge flere pixels til at vise de enkelte tegn (og lave
udglatning).

Jeg synes Windows er træls ved store opløsninger fordi alting bliver
så bittelille. Her er OS X bedre.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-02 00:51

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Mich., kan du ikke lige smutte forbi efter én til mig, så skal jeg nok
> få lavet den famøse institutkaffe?

Så klart adspurgt, må jeg alligevel svare: Hvaffor'en? En af de der
snehvide iBooks, som Henrik drømmer om som julesne i tagrenden? Kan de
koge kaffe? Hans nye blærerøvsmaskine med den varme processor kan
sikkert Men den kommer jeg vist ikke i nærheden af

Men han har da én kone. Mon hun kan koge vand til kaffe og lave kaffen?
Hende kommer jeg nok heller ikke i nærheden af, Henrik vogter (og det
kan jeg skam godt forstå)

Det er vist Monster selv der laver kaffe dér i huset. Så du får en
Monster ved næste (næste?) lejlighed vi mødes. Ønsker du Monster som
benfri sild (in casu = sikelløs)? Eller bare som en almindelig af 'de
flade fra vestkysten' (læs preserveret som bakskuld) ?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-02 00:25

> [...]

> koge kaffe? Hans nye blærerøvsmaskine med den varme processor kan
> sikkert Men den kommer jeg vist ikke i nærheden af

Den er god at lave vafler i her i vintertiden. Andre putter
alfabetnudler i tomatsuppen. Vi har alfabetvafler, bare spejlvendte.

> Men han har da én kone. Mon hun kan koge vand til kaffe og lave kaffen?
> Hende kommer jeg nok heller ikke i nærheden af, Henrik vogter (og det
> kan jeg skam godt forstå)

Jeg passer på computeren. Anna-Marie passer på sig selv. Det er hun også
meget bedre til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 31-12-02 12:23

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) skrev:

> [...]
>koge kaffe? Hans nye blærerøvsmaskine med den varme processor kan
>sikkert Men den kommer jeg vist ikke i nærheden af

Øv, vi er vel kommet så langt efter jul, at han har taget dem ned
igen.

> [...]
>benfri sild (in casu = sikelløs)? Eller bare som en almindelig af 'de
>flade fra vestkysten' (læs preserveret som bakskuld) ?

Du skriver godt nok meget om kaffe, hvilket minder mig om at jeg
undtagelsesvist har Illy-bønner i køkkenet...
--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-12-02 03:42

> Jeg fik desværre først tid til at
> pakke min PowerBook ud mandag.

Imponerende at du kunne vente fra Fredag til Lørdag med at pakke ud.

Men hvad synes du ellers om TI'eren?

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-02 10:43

> Imponerende at du kunne vente fra Fredag til Lørdag med at pakke ud.

Mandag! sådan er livet. Jeg er jo også nødt til at tjene penge til at
betale computeren. Så må det komme i anden række at pakke ud. Jeg fik da
pakket tastatur og mus ud, og i løbet af en halv da var jeg ved at få en
museskade. Sådan en Pro-mus er dæleme tung i forhold til en gammel, rund
iMac-mus.

> Men hvad synes du ellers om TI'eren?

Den er da dejlig. Det er en hel anden måde at bruge computer på. Man
behøver jo aldrig at slukke for den. Klapper man låget ned, går den på
vågeblus, og så siger den ikke noget og bruger stort set ikke nogen
strøm. Hvorfor så slukke? Den er derfor altid klar på et sekund. Det er
også skønt, at batteriet holder så længe. Nu kan man realistisk sidde en
hel aften inde i stuen med computeren.

Til gengæld, så går blæseren altså tit i gang. Lige nu summer den på lav
hastighed. Når man læser beretninger på nettet, så siger nogen, at den
er næsten lydløs, og de stort set aldrig hører blæseren. Andre brokker
sig over, at den larmer forfærdeligt. Jeg synes, at blæseren kører tit
på lav hastighed og jævnligt på høj. Men støjen er ikke generende.
Sidder man i et kontormiljø med lidt baggrundsstøj, tror jeg slet ikke,
man hører den. Harddisken kan man næsten ikke høre.

Ellers kan jeg kun anbefale den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-12-02 14:57

> Til gengæld, så går blæseren altså tit i gang. Lige nu summer den på lav
> hastighed.

Det er prisen for den høje og blærede klokfrekvens, mener jeg. Du
_skulle_ alligevel have anskaffet dig en 550 MHz, skulle du !

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-12-02 22:25

Henrik Münster skrev ... en lang historie om sin nye PowerBook, blandt
andet:

> Det er naturligvis en 1 GHz model.

Ja, prisforskellen til den mindre model er så lille, og 1 GHz-modellen
leveres med Airport, så ...

Jeg er blevet træt af at forsøge at hjælpe min far med hans ældgamle
Windows-pc, og nu har han set sig varm på min WallStreet, der er fin til
hans behov. Nå, men så skal jeg jo have en ny bærbar, og valget står
mellem en 800 MHz iBook til knap 16.000 kr. (Airport + ekstra RAM) og en
1 GHz PowerBook til cirka 27.000 kr. Mit "problem" lige nu er, at jeg
har ret svært ved at argumentere for PowerBook'en. Da jeg så, at du
havde købt sådan en, så tænkte jeg, at du måske kunne hjælpe mig.

For forskellen på 11.000 kr. får man:
* 1 GHz G4 i stedet for 800 MHz G3
* 133 MHz bus i stedet for 100 MHz
* 40 Gb harddisk i stedet for 30 GB
* 15,2"-skærm (1280 x 854) i stedet for 12,1" (1024 x 768)
* Radeon 9000 (64 MB RAM) i stedet for Readeon 7500 (32 MB RAM)
* Lydindgang
Mjah, det er lidt dyrt for de 11.000 kr, synes jeg. Overser jeg noget?
Er hastighedsforskellen virkelig mærkbar for alvor?

Hjælp ...

PS: Ideen er, at den skal fungere som min primære maskine, da jeg så vil
opgive mit hidtidige system med to arbejdscomputere - en stationær og en
bærbar. Den gamle stationære (beige 233 MHz) skal så bare bruges til at
tage backup på og måske til lidt cd-brænding osv.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 18-12-02 22:45

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> bærbar. Den gamle stationære (beige 233 MHz) skal så bare bruges til at
> tage backup på og måske til lidt cd-brænding osv.

nu kan jeg ikke huske om det var dig jeg snakkede skærmstr. med, men
hvis du er i det prisleje syntes jeg du skulle lade kampen stå mellem
iBook 14,1 versus Powerbooken (som jo også fås i 867 mhz til ca.
23000kr)
Hvis du skal bruge den som primær så er Powerbooken suveræn !
specielt hvis du arbejder med adobeprogrammer som jo er fyldt med
paletter.
+ en del programmer kører en hel del hurtigere med G4. men hvis du ikke
bruger dem...
hvad skal du havde på den ?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-12-02 07:15

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> skrev:

[Vdr. 800 MHz iBook vs. 1 GHz PowerBook]

> nu kan jeg ikke huske om det var dig jeg snakkede skærmstr. med,

Det var det nu ikke.

> men hvis du er i det prisleje syntes jeg du skulle lade kampen stå mellem
> iBook 14,1 versus Powerbooken (som jo også fås i 867 mhz til ca. 23000kr)

Jeg tror fint, at jeg kan leve med den mindre skærm, og jeg synes, at
det er en fordel - hvis det nu skulle være en iBook - at den er lille.
Herhjemme vil jeg nok alligevel sætte den til en ekstern skærm, så her
betyder det mindre. Og med ekstra RAM og Airport i, så ender en sådan
iBook jo på 18-19.000 kr, altså knap 3.000 kr. bare for en større skærm!
Nå, jeg må lige tjekke i praksis, om jeg kan leve med en 12,1"-skærm,
når jeg er "på farten".

Mht. en 867 MHz PowerBook, så kommer den op i knap 24.000 kr. med
Airport-kort i, og så synes jeg nok, at forskellen op til 1 GHz-modellen
er for lille:
* 1 GHz G4 i stedet for 867 MHz G4
* 512 MB RAM i stedet for 256 MB
* 60 Gb harddisk i stedet for 40 GB
* Radeon 9000 (64 MB RAM) i stedet for Readeon 9000 (32 MB RAM)
Tjah, det er måske i virkeligheden slet ikke 3000 kr. værd? Specielt
ikke, da den ekstra RAM bare betyder, at begge pladser er fyldt op. Hvis
jeg vil over 512 MB, er jeg derfor nødt til at tage en 256 MB-klods ud
alligevel.

Nå, lige for tiden hælder jeg alligevel mest til iBook'en.

> Hvis du skal bruge den som primær så er Powerbooken suveræn !

Jo, jo, men 11.000 kr. (prisforskellen) er også penge ...

> specielt hvis du arbejder med adobeprogrammer som jo er fyldt med
> paletter. + en del programmer kører en hel del hurtigere med G4. men hvis
> du ikke bruger dem...

Nemlig.

> hvad skal du havde på den ?

Jeg skal bruge den til internet, tekstbehandling (Word), nodeskrivning
(Cubase), internetudvikling (html, php, asp, Perl etc.), programmering
(REALbasic), pdf-generering (Acrobat), musiklytning (iTunes) osv. osv.

Det meste er ikke særlig "tungt", bortset lige fra oversættelse i
REALbasic.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-02 07:14

> [...]

> argumentere for PowerBook'en. Da jeg så, at du havde købt sådan en, så
> tænkte jeg, at du måske kunne hjælpe mig.

Jeg har jo ikke praktisk erfaring med at sammenligne de to, så jeg er
nødt til at gætte lidt.

> For forskellen på 11.000 kr. får man:
> * 1 GHz G4 i stedet for 800 MHz G3

G4 skulle være meget hurtigere end G3, da OS X er optimeret til Altivec.

> * 133 MHz bus i stedet for 100 MHz

I sig selv nok ikke den store forskel, men det hjælper bestemt også.

> * 40 Gb harddisk i stedet for 30 GB

60 GB er standard, men jeg kan se, at du har nedgraderet for at spare
kr. 1.000,-. Man skal nok overveje, om det kan betale sig. En harddisk
er lidt bøvlet og lidt kostbar at udskifte, hvis du løber tør for plads
senere. Med bøvlet tænker jeg også på nyinstallering af software. Men 40
GB er da også meget, så det kan meget vel være det bedste valg.

> * 15,2"-skærm (1280 x 854) i stedet for 12,1" (1024 x 768)

En verden til forskel. Det er skønt med den store opløsning. Men er det
ikke en 14.1" iBook, der koster kr. 16.000,-?

> * Radeon 9000 (64 MB RAM) i stedet for Readeon 7500 (32 MB RAM)

Burde også gøre stor forskel. OS X stiller store krav til grafikken.

> * Lydindgang

Der er også flere udgange til skærm, video og hvad ved jeg. Man kan have
en ekstra skærm og ikke bare spejle hovedskærmen som på iBook.

> Mjah, det er lidt dyrt for de 11.000 kr, synes jeg. Overser jeg noget?
> Er hastighedsforskellen virkelig mærkbar for alvor?

Det kommer an på, hvad du skal lave. Computere har det jo med at blive
langsommere, og der vil gå noget længere, før en PowerBook blive
langsom, vil jeg forudsige. PowerBook har 512 MB ram, mens iBook har 256
MB. Begge har fyldte slots, så du skal smide ud, hvis du skal opgradere.
Den ene 128 MB blok er loddet fast på iBook, så maksumum er 684 MB RAM.
PowerBook kan skifte RAM i begge slot'er, og den kommer med 2x256 MB.

> [...]
> bærbar. Den gamle stationære (beige 233 MHz) skal så bare bruges til at
> tage backup på og måske til lidt cd-brænding osv.

Jeg valgte en PowerBook af samme grund. Det er lækkert med to computere,
men det er også besværligt at have filer liggende begge steder. Jeg
ville gerne have den store skærm, når det skulle være min eneste
computer. En iBook har jo ikke større opløsning på skærmen end min gamle
iMac 233. Men det er jo luksus. En iBook er også en fin lille computer.
Den er mindre og mere transportabel, mere lydsvag og bliver ikke varm,
og den har nok længere batterilevetid.
Som Michael Holm skrev, kan du jo få den lille G4 PowerBook for
kr. 23.000,-. Du får den samme fine store skærm. Lidt mindre RAM på
grafikkortet (betyder det mon ret meget?) og lidt langsommere processor
har den, men den er stadigvæk betydeligt hurtigere end en iBook. Så har
den stadig 40 GB harddisk. Den har 256 MB RAM ligesom iBook, men det er
i én blok, så der er et tomt slot. Så kan du finde et godt tilbud på en
256 MB blok og sætte i. På iBook skal du smide en 128 MB blok ud og så
købe en 512 MB blok, og de er dæleme dyre.
Men alt i alt, så er en G4 dejlig men dyr. Jeg vil nødig lokke
dig til at sætte dig i gæld. Om 3-4-5 år er enhver computer stort set
intet værd, og med en iBook mister man færre penge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-12-02 08:32

Henrik Münster skrev:

[Vdr. 800 MHz iBook vs. 1 GHz PowerBook]

> G4 skulle være meget hurtigere end G3, da OS X er optimeret til Altivec.

Det er nok rigtigt, men hvordan føles det mon? Og jeg kommer jo fra et
par 233 MHz-modeller.

> 60 GB er standard, men jeg kan se, at du har nedgraderet for at spare
> kr. 1.000,-.

Nå, ja, det havde jeg lige glemt. Ja, det var vist egentlig mest for at
sammenligningen med iBook'en var mere reel.

> Man skal nok overveje, om det kan betale sig. En harddisk
> er lidt bøvlet og lidt kostbar at udskifte, hvis du løber tør for plads
> senere.

Ja, det er rigtigt. På den anden side laver jeg ikke så meget med grafik
og film - men det kan selvfølgelig komme. Behov har det jo med at ændre
sig efter mulighederne.

> En verden til forskel. Det er skønt med den store opløsning.

Faktisk er jeg selv blevet lidt forbavset over, hvor lidt jeg mærker
forskel på 1024 x 768 på den bærbare og 1152 x 870 på min 19"-skærm.

Desuden vil jeg alligevel sætte iBook'en til 19"-skærmen herhjemme, og
det kan den vel godt trække (?) - hm, det kan jeg ikke lige se.

> Men er det ikke en 14.1" iBook, der koster kr. 16.000,-?

Jo, men så er det stadig 1024 x 768, og prisforskellen er hele 3000 kr.

> Der er også flere udgange til skærm, video og hvad ved jeg. Man kan have
> en ekstra skærm og ikke bare spejle hovedskærmen som på iBook.

Det frister også lidt.

> Computere har det jo med at blive langsommere, og der vil gå noget
> længere, før en PowerBook blive langsom, vil jeg forudsige.

Klart nok - men til gengæld vil jeg med iBook'en have sparet 11.000 kr.,
så jeg hurtigere kan købe en ny ...

> PowerBook har 512 MB ram, mens iBook har 256 MB.

"Min" iBook har 128 MB + 512 Mbyte, og det er den pris, jeg er gået ud
fra.

> Den ene 128 MB blok er loddet fast på iBook, så maksumum er 684 MB RAM.
> PowerBook kan skifte RAM i begge slot'er,

O.k. Det er også et argument for PowerBook'en.

> Jeg ville gerne have den store skærm, når det skulle være min eneste
> computer.

Klart nok - men jeg overvejer nu stadig bare at tilslutte den bærbare
til en 19"-skærm herhjemme.

> En iBook er også en fin lille computer. Den er mindre og mere
> transportabel, mere lydsvag og bliver ikke varm, og den har nok længere
> batterilevetid.

Hm, bad jeg ikke om argumenter for PowerBook'en?

> Men alt i alt, så er en G4 dejlig men dyr.

Ja, det er nok den rigtige konklusion.

> Jeg vil nødig lokke dig til at sætte dig i gæld.

Uha, nej, det sker ikke. Jeg er typen, der først sparer alle pengene op,
og først derefter køber, og jeg har da til både iBook og PowerBook.

> Om 3-4-5 år er enhver computer stort set intet værd, og med en iBook
> mister man færre penge.

I mit hoved ser det sådan ud: Det koster cirka 6.000 kr. om året at have
en computer. En computer til 18.000 kr. skal derfor holde i 3 år, mens
en computer til 30.000 kr. skal holde i 5 år. Osv.

Endnu et aspekt: Jeg tror, at jeg vil være mere nervøs for at gå rundt
med en computer til knap 30.000 kr. Hvis der sker noget med en iBook, er
det trods alt ikke så slemt. Og jeg tager min nuværende PowerBook med
mig overalt nu - i undervisningslokaler, til møder, på cafe, på cykel, i
bil, med tog osv. osv. Jeg vil jo i hvert fald nok ikke lade en ny
PowerBook ligge i et undervisningslokale, mens jeg henter kaffe ...

Nå, tak for tankerne og erfaringerne!

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-02 00:46

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Det er nok rigtigt, men hvordan føles det mon? Og jeg kommer jo fra et
> par 233 MHz-modeller.

Det kan jeg jo ikke sige. Jeg kender jo ikke alle modeller. Det værste
er, at selv min gigabyte og gigahertz PowerBook nogle gange tøver lidt
og den kan endda en sjælden gang vise badebolden nogle gange i lang tid.
Det er altså lige ved, at jeg tænker, at den skal i hvert fald ikke være
langsommere. Men det kan jo ikke være rigtigt. En iBook kører da også OS
X ganske godt, så vidt jeg ved.
Omvendt er der jo folk, der er meget kritiske overfor OS X's
hastighed. De siger, at selv på de nyeste og hurtigste Mac virker OS X
sløvt. Og der er da noget om, at på selv en gammel Windowscomputer på
500 MHz og 128 MB RAm og NT kan jeg sætte browseren til at åbne en
langsom hjemmeside og klikke på et andet vindue, som straks springer
frem i front. På Mac skal den helst have loadet den langsommme side, før
vinduet skifter.

> Ja, det er rigtigt. På den anden side laver jeg ikke så meget med grafik
> og film - men det kan selvfølgelig komme. Behov har det jo med at ændre
> sig efter mulighederne.

Du har ikke overvejet at få et digitalt kamera?

> Faktisk er jeg selv blevet lidt forbavset over, hvor lidt jeg mærker
> forskel på 1024 x 768 på den bærbare og 1152 x 870 på min 19"-skærm.

Men så er PowerBooks skærm endnu et nummer bredere, men højden er kun
lidt større. Du ved selvfølgelig bedst hvad du har brug for og lyst til.
Føler du ikke nogen særlig forbedring, er det selvfølgelig dumt at
betale ekstra for det.

> Desuden vil jeg alligevel sætte iBook'en til 19"-skærmen herhjemme, og
> det kan den vel godt trække (?) - hm, det kan jeg ikke lige se.

Ja, men opløsningen er stadig kun 1024 x 768, da den bare spejler den
indbyggede skærm. Det er vel ikke så spændende på en 19". En PowerBook
kan vise op til 2048 x 1536 punkter med millioner af farver på en
ekstern skærm. Jeg mener nu, at der er et hack, så man kan få iBook til
at vise mere end normalt, men jeg kender ikke detaljerne.

> Klart nok - men til gengæld vil jeg med iBook'en have sparet 11.000 kr.,
> så jeg hurtigere kan købe en ny ...

Det er umuligt at forudsige, hvor længe en computer holder. Nogen taler
om, at vi har nået et plateau, hvor man ikke behøver skifte så tit. På
mit arbejde har vi mange IBM, der kun er på få hundrede MHz. De drøner
da fint afsted på nettet endnu. Vi kan da håbe, noget lignende gælder
vores nye Mac.

> Hm, bad jeg ikke om argumenter for PowerBook'en?

Jeg forsøger bare at være afbalanceret.

> Uha, nej, det sker ikke. Jeg er typen, der først sparer alle pengene op,
> og først derefter køber, og jeg har da til både iBook og PowerBook.

Nå, men så køb da bare dem begge. Computere kan gå i stykker, og så er
det rart med en reserve Men det glæder mig, at du sparer op først.
Det er alt for dyrt at købe på afbetaling. Som jeg vist skrev forleden,
så er det dyrt at være fattig. Har man først råd, kan man pludselig får
alle rabatordningerne, mens den fattige skal betale dyre renter.

> I mit hoved ser det sådan ud: Det koster cirka 6.000 kr. om året at have
> en computer. En computer til 18.000 kr. skal derfor holde i 3 år, mens
> en computer til 30.000 kr. skal holde i 5 år. Osv.

Så er min iMac to år over tiden Der er nu nok noget om det, du
skriver. Jeg læste på et forum en amerikaner skrive, at han havde købt
en ny PowerBook G4 næsten hver gang, den var blevet opgraderet. På den
måde havde han en næsten ny model at sælge. Han kunne derfor få en god
pris for den gamle, og som regel kunne køberen få Apple Care, fordi den
var under et år. Det kostede ham ikke mere end kr. 6.000,- om året, så
økonomisk gik det lige op. Og så havde han altid en ny og hurtig
computer, der ikke var ridset eller på anden måde virkede slidt.

> [...]
> bil, med tog osv. osv. Jeg vil jo i hvert fald nok ikke lade en ny
> PowerBook ligge i et undervisningslokale, mens jeg henter kaffe ...

Igen er vi tilbage ved det personlige behov. Skal den bruges usikre
steder, så er det måske fornuftigt med en billigere model. Jeg cykler jo
heller ikke på arbejde på en Colnago C40. Men jeg er jo nødt tilat begå
mig bland jet-settet i den lokale Mac-klub, og de har næsten alle en G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-02 01:17

> langsom hjemmeside og klikke på et andet vindue, som straks springer
> frem i front. På Mac skal den helst have loadet den langsommme side, før
> vinduet skifter.
ikke her (10.2.2 om 5 min. 10.2.3 !)

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-12-02 11:30

Henrik Münster skrev:

> [Vdr. fornemmet forskel på 800 MHz G3 og 1 GHz G4]
>
> Det kan jeg jo ikke sige. Jeg kender jo ikke alle modeller.

Klart nok - jeg tænker vist også mere højt, end jeg spørger ...

> Du har ikke overvejet at få et digitalt kamera?

Jo.

Well, måske tænker jeg også, at hvis 40 Gbyte en dag bliver for lidt, så
er 60 Gbyte det også. Altså at forskellen er for lille til at betale
1000 kr. ekstra for.

> Ja, men opløsningen er stadig kun 1024 x 768, da den bare spejler den
> indbyggede skærm.

Hm, det lyder ikke godt. Hvis det er rigtigt, så duer iBook-løsningen
ikke.

> Jeg mener nu, at der er et hack, så man kan få iBook til at vise mere end
> normalt, men jeg kender ikke detaljerne.

Ja, det husker jeg også noget om - jeg må vist undersøge det.

> Så er min iMac to år over tiden

Tjah, det gælder vist også min PowerMac G3, 233 Mhz ...

> Skal den bruges usikre steder, så er det måske fornuftigt med en billigere
> model.

Ja, øv.

> Men jeg er jo nødt tilat begå mig bland jet-settet i den lokale Mac-klub,
> og de har næsten alle en G4.

En af de studerende på mit arbejde har en iBook, og det kan da ikke være
rigtigt, at underviseren (altså mig) så ikke har en PowerBook, vel? Vel?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-12-02 16:27

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Mjah, det er lidt dyrt for de 11.000 kr, synes jeg. Overser jeg noget?

Begge maskiner kan have en ekstra skærm sat til. iBook'en kan kun
vise det samme på begge skærme, hvor en PowerBook kan have to seperate
dele af skrivebordet. Da grafikkortet kan trække rimeligt høje
opløsninger (1600x1200 mindst) er det interessant for en primærmaskine.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-12-02 14:00

Henrik Münster wrote:

> Nå, så faldt tiøren! Jeg skulle lige se, hvor længe I var om at regne
> det ud. Det tog meeeget lang tid

Tja du er jo ikke særlig informativ, men du er måske ikke stolt af "den
lille ny"

Ang. din straf så er jeg villig til at reducere denne da du jo fik
genoplivet iMacen. Det virkede heller ikke som om det afskrækkede dig at
skulle angre offentligt, hvorimod Eriks forslag med risalamande så ud
til at have en vis efekt. Hvad med om du bare skulle undvære kirsebær
sovsen til din risalamande. og så ikke et ord mere om den sag.

Et stort tillykke med TiBooken (en tidelig julegave til dig selv ?)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-12-02 17:42

> Nå, så faldt tiøren! Jeg skulle lige se, hvor længe I var om at regne
> det ud. Det tog meeeget lang tid

Det er slet ikke faldet dig ind, at din originale iMac er jaloux? Det er
lige før min ikke vil starte, nu det er den sidste her i gruppen.

Fra : Michael Holm

Dato : 13-12-02 17:57

> Det er slet ikke faldet dig ind, at din originale iMac er jaloux? Det er
> lige før min ikke vil starte, nu det er den sidste her i gruppen.

Det har jeg også oplevet ved nye mac'ers indtog i huset
Desuden har vi stadig en aktiv gammel iMac (godtnok rev. b) + imation
superdisk her og på arbejdet !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 21:40

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det er slet ikke faldet dig ind, at din originale iMac er jaloux?

Jo, den er helt grøn af misundelse. Men helt alvorligt, så er det måske
derfor, den ikke vil dele printeren med den nye.

> Det er lige før min ikke vil starte, nu det er den sidste her i gruppen.

Jeg har da min endnu. Den er god som back-up, og børnene er glade for at
bruge den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-02 00:00

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) skrev:

>Det er slet ikke faldet dig ind, at din originale iMac er jaloux? Det er
>lige før min ikke vil starte, nu det er den sidste her i gruppen.

Du er ikke alene, der er en der følger dig....

Jeg må dog indrømme, at den efterhånden står meget alene. Efter at
have leget med OS X på arbejdet, er klassisk OS simpelthen et
irritationsmoment. Muligheden for at slå en proces ihjel er nok til at
få mig til at bruge Win XP, må jeg med skam melde.

Og ja, jeg kunne opgradere, men så skal jeg til at lave backup med
SuperDiskdrevet og når så de uger er gået, skal jeg til at finde nyt
software. Det orker jeg næsten ikke.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-02 00:37

> [...]

> irritationsmoment. Muligheden for at slå en proces ihjel er nok til at
> få mig til at bruge Win XP, må jeg med skam melde.

Jeg lod mig overtale af David Blangstrup til at skifte til OS X, og jeg
har også meget svært ved at forliges med klassisk Mac OS. Selv om OS X
mildt sagt er langsomt på min hidtidige iMac, så opvejes det langt af
den meget bedre multitasking og hukommelsesstyring.

> Og ja, jeg kunne opgradere, men så skal jeg til at lave backup med
> SuperDiskdrevet og når så de uger er gået, skal jeg til at finde nyt
> software. Det orker jeg næsten ikke.

Så mange SuperDiske skal der vel heller ikke til at dække en 4 GB disk.
Bruger du et godt backup-program, bliver data desuden komprimeret. Det
er jo et spring, man må tage før eller siden. Nu kommer der f.eks. ikke
flere versioner af Mozilla tll klassisk Mac OS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-02 22:53

> [...]

>mildt sagt er langsomt på min hidtidige iMac, så opvejes det langt af
>den meget bedre multitasking og hukommelsesstyring.

Min legetøjs- og reservemaskine på kontoret med OS X er en G3 266, så
jeg er ikke så nervøs for hastigheden - den er til at holde ud. Min
valenhed skyldes mere det, at man skal til at skaffe nye programmer.
Bla. skal jeg pensionere Word 98 uden at have Apple Works som afløser,
så hele programporteføljen skal erstattes af freeware og shareware -
det må jo være ideen i at skifte til en *nix.

>Så mange SuperDiske skal der vel heller ikke til at dække en 4 GB disk.

40? Men disken er faktisk lidt af en forhindring. Jeg synes hurtigt
man løber tør for plads med OS X.

>Bruger du et godt backup-program, bliver data desuden komprimeret. Det
>er jo et spring, man må tage før eller siden. Nu kommer der f.eks. ikke
>flere versioner af Mozilla tll klassisk Mac OS.

Jeg har aldrig ejet et backup-program - ikke fordi jeg tror, at min
maskine lever evigt, men jeg kender mig selv godt nok til, at jeg
aldrig ville få lavet backup, og så er det jo dobbelt ærgerligt at
have et backup-program.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-02 00:56

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> 40? Men disken er faktisk lidt af en forhindring. Jeg synes hurtigt
> man løber tør for plads med OS X.

Disken er vel ikke helt fyldt. Så kan computeren jo ikke køre. Du skal
vel også mest have backup af data. Styresystem og evt. programmer har du
jo på cd. Du kan evt. gemme indstillinger, men hvis du går over til OS
X, kan du ikke tage de samme indstillinger med fra OS 9. Du behøver jo
heller ikke reformatere. Det gjorde jeg ikke. Backuppen er således kun
til brug, hvis noget går galt. Jeg installerede bare OS X oveni OS 9, og
alle data forblev intakte. Har du et defragmenteringsprogram, kan du jo
køre det inden installationen.
Harddisken er vist ikke så svær at skifte. I hvert fald slet
ikke på niveau med en iBook. Og de er jo dejligt billige sådan nogle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-12-02 21:48

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Og ja, jeg kunne opgradere, men så skal jeg til at lave backup med
> SuperDiskdrevet og når så de uger er gået, skal jeg til at finde nyt
> software. Det orker jeg næsten ikke.

Har du netværk i dyret? Så må du godt låne lidt harddiskplads hos
mig.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-12-02 02:51

Henrik Münster wrote:
> Jeg er vist kommet til at myrde min gode gamle bondi-blå iMac 233
> Hvad skal jeg gøre? Jeg er helt
> sønderknust, og oveni det har jeg fået skældud af familien.

Du kunne jo passende stille dig op på torvet, eller en anden større åben
plads i Esbjerg. På et offentligt gjort tidspunkt. Hvor du så råber din
anger over det gjorte, ud over den forsamlig af vrede Mac brugere, der
er kommet for at håne dig. Her efter kan du så offentligøre hvad det er
for en maskine du har købt i stedet for. Hvad angår din farmilie kunne
straffen være at du ikke måtte bruge den "lille ny" hvis andre i
farmilien havde lyst til at lege med den. de kan så give lov hvis de
finder det forsvarligt (ingen ekstra gismos inden for rækkevide )
Alt dette bør selvfølgelig følges op af en ubetinget undskyldning her i
gruppen, samtidig med at du forklarede hvad det er for en Mac/OS du har
fået.

--

Henrik Lindskou

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-02 05:37

Hej Henrik

Glimrende idé...! - Det kan måske lære vores lille mønster' hvordan man
omgås disse små søde skønne og fuldstændig uskyldige smilende (normalt da)
Mac-ansigter...

Meeeen..... - burde han ikke også dømmes til at måtte undvære sin
allerkæreste cykel i _mindst_ en måned og _gå_ på arbejde - uanset
vejret...? - Og forresten... - heller ingen ris-ala-mande juleaften...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-02 06:04

> Glimrende idé...! - Det kan måske lære vores lille mønster' hvordan man
> omgås disse små søde skønne og fuldstændig uskyldige smilende (normalt da)
> Mac-ansigter...

Der er ikke noget Mac-ansigt på de nye. Det forsvandt med OS X 10.2. Der
er vist nok mange, der har begrædt tabet.

> Meeeen..... - burde han ikke også dømmes til at måtte undvære sin
> allerkæreste cykel i _mindst_ en måned og _gå_ på arbejde - uanset
> vejret...? - Og forresten... - heller ingen ris-ala-mande juleaften...

Nej neeej, ikke det! Det er min livret.

risalamande ['risala'mang] subst. -n
1. en dessert af kold risengrød der blandes med flødeskum, vanilje og
hakkede mandler, og som spises med kirsebærsovs og især til jul
* ris+a/l/amande < fransk riz à l'amande 'ris med mandel' < riz (jf.
ris1) + præp. à (jf. a2) + l', la bestemt artikel + amande 'mandel' (jf.
mandel); ordet risalamande er vist en særlig dansk sammensætning af
franske ord; det moderne franske køkken kender ikke en dessert ved navn
riz à l'amande
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-12-02 08:52

henrik@muenster.dk writes:
>Den skulle åbenbart bare ligge og sunde sig lidt. Kan du forklare,
>hvorfor der skal gå lidt tid? Er der en termosikring eller sådan noget?

Nogen gange er verden indrettet på den måde. Min første firma-pismo fik i
sin tid et fælt slag, da jeg mistede grebet om den rygsæk den (uklogt) var
placeret i. Da jeg panikslagent trykkede på powerknappen, skete der intet.
Heller ikke selv om jeg trykkede MANGE gange. Et par timer senere skulle
jeg demonstrere for en kollega, hvor lidt der skete og hvor død maskinen
var - og så startede den (og det blev den ved med til jeg skiftede arbejde
og fik en anden maskine).
Min kollega tabte sin tiBook i Kastrup. Den landede på et hjørne, fik et
grimt mærke og ville ikke starte. Han kørte den selv ud til Caslon, hvor
de - bare for en sikkerheds skyld - lige ville tjekke, før den blev sendt
til Holland. Og så startede den også.

Konklusionen må vel være, at man kan slå en powerbook ud. Præcis ligesom i
cowboy-film.

Ben

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 13-12-02 10:29

henrik@muenster.dk writes:

> [...]
>50/60 Hz, 0,2A 8W, Output: 5,0V 1,0A. Jeg har fjernet symbolerne for
>veksel- og jævnstrøm. Jeg ved ikke helt, hvordan man skriver dem i

Først hjertelig tilykke med TiBooken, den må være noget af en drøm

Da jeg købte min iMac købte jeg også et USB zipdrev, da jeg havde et til
SCSI i forvejen, så på den måde kunne jeg så udveksle data med hvad som
helst.
Nu er det jo smart med USB man kan skifte enheder lige som det passer sig.
Derfor var der en dag, jeg havde tændt iMac'en og ikke sat Zipddisken til
og pludeslig skulle jeg bruge den , så på med zipdisken. Men desværre
forbandt jeg den til strøm til sidst. Så da jeg satte stikket i den det
strømførende stik., eksploderede zipdisken med et knald, svedet stik og
ødelagt disk

Så jeg har derfor en gang for alle lært, at alle enheder til strøm først
og derefter i Computeren.
Og det har jeg tit tænkt på, når jeg flere gange har hørt, at der har
været vrøvl med strømforsyningen til en PB. F.eks. har jeg hørt at flere
har haft vrøvl med stømforsyningen til deres Pismo. Men da jeg altid
sørger for, at stikket er tilsluttet strøm først og derefter sætter den
til Pismoen, har jeg aldrig haft vrølv med det. Jeg tror derfor mest på,
at det er det der skete med din superdisk. Jeg tror íkke at det absolut
sker hver gang. Man kan sikkert have gjort det 10 gange og så den 11 gang
sker.
Nå, men eventyret endte jo lykkeligt
Tillykke med at du fik iMac'en igang igen ( du skulle jo gerne have
TiBooken lidt i fred til dig selv ).

venligste hilsener
Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-12-02 22:30

henrik@muenster.dk writes:
>Jeg er begyndt at kalde
>den fladfisken
Må jeg hav lov til at foreslå Flynderen"

Frank Løkkegaard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 17-12-02 02:03

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:
> [...]

Wanda, fra "fisken Wanda", den var rigtig god film og jeg vil grine ligeså
vildt igen, næste gang, hvis jeg skulle få anledning.
Altså noget der holder og glæder, om den er flad nok, tja..

Endnu en gang tillykke med fisken

Hilsen Hanne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-02 12:57

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Wanda, fra "fisken Wanda", den var rigtig god film og jeg vil grine ligeså
> vildt igen, næste gang, hvis jeg skulle få anledning.

HOV! Det hedder min gamle PC. Det kan Henriks altså ikke hedde, med
mindre den præsenterer sig med fuldt navn:

wanda.muenster.dk

> Altså noget der holder og glæder, om den er flad nok, tja..
>
> Endnu en gang tillykke med fisken

Hvem skal så være Ilsebil?