Spørgsmål om hiv
Fra : Noureldina

Dato : 12-12-02 21:54

Kan en mand blive smittet med hiv-virus ved at være oppe i en kvinde, uden
at samlejet gennemføres. Og hvis ja, hvor stor er smitterisikoen. Skal der
ikke være nogen rifter eller noget lignende for at manden kan blive smittet.
Og så har jeg også læst på sundhed.dk at det kan smitte ved oral-sex... det
er vel kun hvis manden kommer inde i munden?

- Nou =)

Fra : Jimmy

Dato : 12-12-02 22:31

"Noureldina" <Noureldina@mail.dk> wrote in message
> [...]
det
> er vel kun hvis manden kommer inde i munden?

Lignende spørgsmål har tidligere været stillet, hvor svarene var ubrugelige.
Faktum er, at folk herinde ikke er læger eller eksperter på området og
derfor ikke har kompetence til at svare på dit spørgsmål.

Ved et spørgsmål af den seriøsitet bør man konsultere eksperter på området
og jeg vil foreslå Aids-linien og din egen læge.

Mvh
Jimmy

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-12-02 13:06

Jimmy <spoerg@efter.den> skrev:

Hej Jimmy

> [...]
> ubrugelige. Faktum er, at folk herinde ikke er læger eller eksperter
> på området og derfor ikke har kompetence til at svare på dit

Jeg vil give dig ret i, at de der skriver i gruppen pt. ikke just er
kompetente, men sådan plejer det bestemt ikke at være. Og jeg har da også
selv, for ikke så længe siden, svaret på netop Noureldinas spørgsmål.

http://groups.google.com/groups?selm=am309k%24267oa%241%40ID-96011.news.dfnc
is.de&output=gplain

Ingen i forummet er, så vidt jeg ved, læger, men ofte er handler det jo også
bare om at øse ud af den viden man selv har opsnappet og henvise til steder,
hvor man selv har fundet god information. Det er erfarne internetbrugere og
usenetskribenterne væsentlig bedre til end læger. I øvrigt henviser de
seriøse skribenter ofte til læger, hvis det er alvorligere ting, der er på
tale.

> Ved et spørgsmål af den seriøsitet bør man konsultere eksperter på
> området og jeg vil foreslå Aids-linien og din egen læge.

Det er et godt råd. Eller hivinfo.dk, hvor jeg fandt noget om pågældende
problem sidst.

--
Mark
Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Nette

Dato : 13-12-02 17:00

"Noureldina" wrote in message
> Kan en mand blive smittet med hiv-virus ved at være oppe i en kvinde, uden
> at samlejet gennemføres.

Ja, hvis han er oppe i hende, har de samleje. Uanset om de kommer eller ej.

Se deet på http://www.hiv.dk

>Skal der
> ikke være nogen rifter eller noget lignende for at manden kan blive
smittet.

Nej

> Og så har jeg også læst på sundhed.dk at det kan smitte ved oral-sex...
det
> er vel kun hvis manden kommer inde i munden?

Nej, selv om han ikke kommer, kan der også være smitte i det sekret han
udskiller. Det osm han udskiller, selv om han siger at han ikke gør.

Jeg synes du skal gå ind på den side jeg nævnte, der kan du få svar på det
meste inde, og stille spørgsmål, hvis svarene derinde ikke er
fyldestgørende.

Nette

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-12-02 13:15

Noureldina <Noureldina@mail.dk> skrev:

Hej Nou

> Kan en mand blive smittet med hiv-virus ved at være oppe i en kvinde,
> uden at samlejet gennemføres.

Samlejet er gennemført, hvis manden trænger ind i kvinden. Hvis han får
udløsning i kvinden er det fuldbyrdet samleje.

> Og hvis ja, hvor stor er
> smitterisikoen.

Den er bestemt til stede, men det kræver blod til blod kontakt eller blod
til slimhinde kontakt. Hiv har svært ved at smitte i forhold til andre vira,
så hvis vi snakker om en kort tur ind i varmen, og det ikke sker ved vold og
kvinden er våd, så er sandsynligheden for smitte meget lille. Du må jo selv
vurdere det. Hvis du søger et endeligt svar, får du det faktisk kun ved at
tage en test.

> Skal der ikke være nogen rifter eller noget lignende
> for at manden kan blive smittet. Og så har jeg også læst på
> sundhed.dk at det kan smitte ved oral-sex... det er vel kun hvis
> manden kommer inde i munden?

Se mit svar til Jimmy, og det link der er der eller gå ind på hivinfo.dk.