Tilgængelighed af reservedele (elektronik)
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-02 21:37

Jeg mener, at der er en lov der stiller krav om, at der skal kunne
skaffes reservedele til elektronik i 7 år.

Er det korrekt, og i så fald, hvilken er det ?

Eller kan man principielt straks efter salg fjerne muligheden
for reservedelen, således at kunden er nødt til at købe helt
nyt efter selvforskyldt uheld, eller hvis varen får en defekt
efter 2 år og 1 dag ?

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-02 10:09

meddelelse news:slrnavhsri.nn.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Jeg mener, at der er en lov der stiller krav om, at der skal kunne
> skaffes reservedele til elektronik i 7 år.
>
> Er det korrekt, og i så fald, hvilken er det ?

Det kan jeg ikke forestille mig.

> [...]
> for reservedelen, således at kunden er nødt til at købe helt
> nyt efter selvforskyldt uheld, eller hvis varen får en defekt

Efter 2 år kan man ikke stille krav om noget som helst.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-12-02 15:39

On Thu, 12 Dec 2002 20:37:07 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Jeg mener, at der er en lov der stiller krav om, at der skal kunne
>skaffes reservedele til elektronik i 7 år.

Nej. Det mener jeg bestemt ikke. Men tidligere lovede div. seriøse
producenter 5 eller 7års reservedelssupport.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-02 15:55

In article <05sjvu0tegbkihphmaqn62s6hrsllh4bau@4ax.com>, Ole Geisler wrote:

> Nej. Det mener jeg bestemt ikke. Men tidligere lovede div. seriøse
> producenter 5 eller 7års reservedelssupport.

Dvs, at der juridisk ikke er noget i vejen for at sælge en
bil, mønsterbeskytte alle reservedele, og nægte at sælge
reservedele, og dermed tvinge forbrugeren til at udskifte
hele køretøjet ved en mindre defekt ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-02 17:36

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> Dvs, at der juridisk ikke er noget i vejen for at sælge en
> bil, mønsterbeskytte alle reservedele,

Joda. Fx er der det i vejen at mønsterbeskyttelse er afskaffet. Den er
erstattet af en "designbeskyttelse", som så vidt jeg husker
udtrykkelig udelukker at man kan designbeskytte de *funktionelle*
egenskaber ved en genstand.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."