Foto offentligt.
Fra : CoolBob

Dato : 12-12-02 20:05

Hej.
Er det ikke fuldt tiladt at tage billeder offentligt?
-fx. ligesom pressefotografer...

Kommer man forbi fx. en trafikulykke, en bil er
kørt i grøften, tager et foto -uden nr.plade og
personer, men kun bilen, og derefter opsætter på
website eller måske videre giver til aviser, er det
så ikke fuldt lovligt?

Mvh.
CB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-02 21:39

In article <3df8ddf7$0$189$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, CoolBob wrote:
> [...]
> personer, men kun bilen, og derefter opsætter på
> website eller måske videre giver til aviser, er det

Medmindre det regnes for et portrætfoto, da du i så fald kun
må anvende det med personens tilladelse. Nummerpladen må du
dog godt smide på nettet.

Fra : Claus Tondering

Dato : 13-12-02 09:43

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:
> Medmindre det regnes for et portrætfoto, da du i så fald kun
> må anvende det med personens tilladelse.

I hvilken lov finder man reglerne for hvilke fotografier man må
offentliggøre, og hvilke man ikke må?

Og beder paparazzier offeret om tilladelse hver gang de offentliggør
et portræt?

--
Claus Tøndering

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-02 17:31

Scripsit Claus Tondering <ct@filanet.dk>

> I hvilken lov finder man reglerne for hvilke fotografier man må
> offentliggøre, og hvilke man ikke må?

Bestemmelsen om portrætfotos (som efter sin ordlyd kun gælder
"bestilte" portrætfotos) findes et eller andet sted i
ophavsretsloven.

I øvrigt er der ikke noget samlet regelsæt for "offentliggørelse af
fotografier". Det er ligesom mange andre områder af menneskelivet. Der
er fx heller ikke noget enkelt regelsæt der udtømmende beskriver de
situationer hvor jeg må tænde for en motorsav. Derimod er der spredt i
lovgivningen og andre retskilder forkellige regler der medfører at det
i forskellige konkrete situationer kan være strafbart eller på anden
måde retsstridigt for mig at starte motorsaven. Fx straffeloven
(legemsangreb), ulovfæstede grundprincipper om ejendomsret (naboens
træ der skygger for min terrasse), fredningslovgivningen, reglerne om
fredsskove, grundejerforeningens regler om brug af støjende maskiner,
arbejdsmiljøloven etc. etc.

> Og beder paparazzier offeret om tilladelse hver gang de offentliggør
> et portræt?

Paparazzofotos er vist sjældent portrætter, og endnu sjældnere bestilte.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-02 15:38

Ifølge et glimrende lille hæfte af J.O.S.Svendsen: Video på pc (IDG
2001) må du "optage alle offentlige steder (medmindre andet er
bemærket), og alle personer der opholder sig her, hvis de ikke er
hovevpersoner i billedet. Hvis de er hovedpersoner i billedet, skal du
have tilladelse til at optage dem." (p.40)

Det virker som en korrekt og tydelig udlægning. Men er det det? Og hvis
ikke, hvor er den gal?

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 16-12-02 02:21

"Søren Friberg" skrev...
> ....... i billedet. Hvis de er hovedpersoner i billedet, skal du
> have tilladelse til at optage dem." (p.40)

For nogen tid siden passerede jeg Gl. Torv/Nytorv i Kbh.
kl. 5 om morgenen. Pladsen var aldeles mennesketom,
bortset fra et kærestepar i intens omfavnelse. Dem måtte
jeg så ikke fotografere uden samtykke?

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-12-02 14:55

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> wrote in

> Dem måtte jeg så ikke fotografere uden samtykke?

Ikke ifølge forfatteren der blev citeret, men jeg ved ikke om det er
sandheden

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-12-02 16:56

Altså han nævner også, at det jo ikke er ligegyldigt, hvordan billedet
er. Du kan bruge zoom eller vidvinkel, hvad de fotograferede jo ikke
kan se. Et oversigts strandbillede med 100 badegæster er utvivlsomt
lovligt, mens et nærbillede på samme strand af 2 letpåklædte
strandgæster utvilvsomt kræver tilladelse. Derfor anbefales det så vidt
muligt altid at spørge, da "ofrene" jo ikke altid kan afgøre typen af
billede.

Dette stemmer udmærket med det der ellers er skrevet her. Det vil altid
være en vurderingssag.

Med venlig hilsen

Søren Friberg