Nødplan eller beredskabsplan
Fra : John Bonnerup

Dato : 12-12-02 17:53

Jeg skal til at lave en nødplan og beredskabsplan for IT på min
arbejdsplads.

Jeg vil derfor blive glad, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med
inspiration og materiale. Gerne kopi af jeres nødplan/beredskabsplan.

Fra : Gravse

Dato : 13-12-02 09:48

Hvad med en risikoanalyse??
//Gravse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-12-02 10:09

Gravse wrote:
> Hvad med en risikoanalyse??

En analyse af risikoen.

Google kan evt. hjælpe,

http://google.com/search?q=risikoanalyse+site%3Adk

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Fra : Alex Holst

Dato : 13-12-02 12:04

John Bonnerup <jobn@odense.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg vil derfor blive glad, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med
> inspiration og materiale. Gerne kopi af jeres nødplan/beredskabsplan.

Medmindre du finder en organisation der er fuldstaendig identisk med din
arbejdsgiver, vil du kun blive vildledt af andres planer. Desuden har de
fleste ingen saadanne planer at dele ud af, og de som har, holder den
taet ind til livet for at mangler ikke skal blive udbasuneret til hele
verdenen.

Du skal nok have fat i materiale paa engelsk. Soeg efter forskellige
blandinger af "disaster recovery", "business continuity", "planning" og
lignende hos Google og din lokale bogbiks.

Fra : Denver

Dato : 16-12-02 10:47

Hey,

> Jeg vil derfor blive glad, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med
> inspiration og materiale. Gerne kopi af jeres nødplan/beredskabsplan.

Der findes en metode til at lave en risikovurdering som hedder OCTAVE.

http://www.cert.org/octave/

By following the OCTAVE method, an organization can make
information-protection decisions based on risks to the availability of
critical information technology..

The OCTAVE Method, available now, was built with large organizations in
mind. A second method, OCTAVE-SSM, will focus on small organizations.

Using a three-phase approach, OCTAVE examines organizational and technology
issues to assemble a comprehensive picture of the information security needs
of an enterprise. The phases of OCTAVE are:

Phase 1: Build asset-based threat profiles - This is an organizational
evaluation. Key areas of expertise within the organization are examined to
identify important information assets, threats & security requirements of
the assets, what the organization is currently doing to protect its
information assets (protection strategy practices), and weaknesses in
organizational policies and practice (organizational vulnerabilities).

Phase 2: Identify infrastructure vulnerabilities - This is an evaluation of
the information infrastructure. The key operational components of the
information technology infrastructure are examined for weaknesses
(technology vulnerabilities) that can lead to unauthorized break.

Phase 3: Developing security strategy and plans - Risks are analyzed after
information from the organizational and information infrastructure
evaluations (Phases 1 and 2) are analyzed to identify risks and to evaluate
the impact on the enterprise and its mission. In addition a protection
strategy for the organization addressing the highest priority risks is
developed.

Jeg ved at Teledanmark benytter metoden, eller dele af den.

_D_

Fra : Morten Strårup

Dato : 17-12-02 00:04

"John Bonnerup" <jobn@odense.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil derfor blive glad, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med
> inspiration og materiale. Gerne kopi af jeres nødplan/beredskabsplan.

Hej!

I kapitel 8 i denne bog står der noget om det.

http://shor.ter.dk/98023165

Jeg har den selv stående på hylden og kan helt klart anbefale den.

MVH

Morten Strårup