Frugtsalat
Fra : J.

Dato : 12-12-02 11:47

Er der nogen der har en god opskrift på frugtsalat?

Hilsen Joan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-12-02 11:48

"J." <heldgaard71@hotmail.com> writes:

> Er der nogen der har en god opskrift på frugtsalat?

Frugter, flødeskum og revet chokolade. Put de "vådeste" frugter i lige
inden serveringen.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Peter Westh

Dato : 12-12-02 13:05

"J." <heldgaard71@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogen der har en god opskrift på frugtsalat?

Det er en skam at gå efter en opskrift når du vælger frugten. Køb hvad der
synes, lugter og føles friskt og flot, og gå efter en balance mellem syrligt
(ananas, grapefrugt, appelsin), sødt (friske dadler, figner, banan), blødt
(kakifrugt, kiwi) og sprødt (æbler, stjernefrugt, smuttede mandler) osv.

Når du har en overflod af lækker frugt vil jeg anbefale at gøre følgende,
som strider imod dansk køkkenlatin, men er virkelig lækkert.

Kom 4 dl vand og 70-100 gram sukker samt den tyndt skrællede skal af en
appelsin (økologisk, eller en citron) i en gryde, kog det 3 minuter og lad
det køle helt af.

Når den er kold kommer du et glas Kirsch eller anden frugtbrændevin i.

Hæld denne sirup over din udskårne frugt og lad salaten trække nogle timer,
et koldt sted (køleskab, ude i sneen)

Lav mere sirup, hvis du har megen frugt - den skal næsten dække.

Kan spises som den er, eller med flødeskum eller creme af en eller anden
slags.

Sirupsideen stammer fra Elizabeth Davids "A book of Mediterranena food" - og
den er rigtig, rigtig god. Du får meget mere af frugtsmagen frem end når du
vælter frugten i flødeskum eller majonæse.

Du kan selvfølgelig smage siruppen til efter lyst, f.eks. med en
vanilliestang eller anden sprut (jeg kunne forstille mig at Blå Ålborg var
godt, eller rom).

MVH

Peter

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 12-12-02 15:00

Hej Peter

Det lyder bare for godt - men hvad er Kirsch??

Stinne

Fra : Peter Westh

Dato : 12-12-02 15:25

"Anne-Christine Christensen" <ac@staalservice.dk> wrote in message
> Hej Peter
>
> Det lyder bare for godt - men hvad er Kirsch??

Kirsebærbrændevin. Klar, snapslignende ting med en klar smag af
kirsebærsten.Altså nogen andet end kirsebærlikør. Der findes flere
betegnelser.

Maraschino er en italiensk variant. Kirsch er vel egentlig et tysk ord?
Cherry Brandy er cirka det samme.

Jeg har en fransk flaske af mærket G. E. Massenez, hvor der både står "Au de
vie", "Kirsch Veux" og "Cherry Brandy".
Den er i hvert fald til at få hos vinhandlere og deslige. Gå efter de
karakteristiske flasker:
http://www.eaux-de-vie.com/produits/index.html#traditional

Man har ikke lyst til at drikke den, men den er fremragende til at parfumere
frugt, is, lagkager m.m. Det bruges vist også i ostefondue.

MVH

Peter

Fra : Niklas

Dato : 12-12-02 23:55

> "Anne-Christine Christensen" <ac@staalservice.dk> wrote in message

Kirsch er fra Schweitz og det bruges typisk også til ostefondue.

Venligst

Niklas

Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 13-12-02 22:33

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er en skam at gå efter en opskrift når du vælger frugten. Køb hvad der
> synes, lugter og føles friskt og flot, og gå efter en balance mellem

Sultanarosiner er også gode - de er mere syrlige end "almindelige" rosiner.
De ville vel nærmest ligge i samme kategori som ovenstående.

Mvh Mads

Fra : Annika Pedersen

Dato : 12-12-02 18:52

> Er der nogen der har en god opskrift på frugtsalat?
>
> Hilsen Joan

I vores omgang er det råcreme og så div. frugter.
bananer, æbler, mandariner, .... (hvilke frugter man ellers vil)
og chokoladestykker blandet i.

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk