Omkodning af Ruko lås
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 12-12-02 11:12

Hej Folkens

Jeg har Ruko lås i både min hoved dør og min postkasse. Desværre bruger de
forskellige nøgler.
Er der muligt at omkode postkasse nøglen, så den passer til nøglen til
huset.
Jeg er klar over at en proffessionel kan gøre det. Men er det muligt uden
låsesmed uddannelse og værktøj?

MVH

Klaus

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-12-02 11:39

Klaus Hebsgaard wrote:

> [...]
> huset.
> Jeg er klar over at en proffessionel kan gøre det. Men er det muligt

Låsen i din postkasse er formentlig med 5 stifter.

Hvis hoveddørslåsen er en tilsvarende, skulle du hellere få den skiftet.
Gamle slidte låse kan nemt brydes op.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 12-12-02 13:17

> [...]
> huset.
> Jeg er klar over at en proffessionel kan gøre det. Men er det muligt uden

Hvis nøgletypen er den samme (nøglen fra postkassen kan sættes i dørlåsen og
omvendt) kan du godt selv gøre det.

Næsten alt er muligt uden uddannelse, men det kræver at man ved hvordan!

Det kræver værktøj, som absolut minimum en skruetrækker og en metalfil.

/Martin

Fra : Thomas

Dato : 12-12-02 15:15

> Det kræver værktøj, som absolut minimum en skruetrækker og en metalfil.

Metalfil ???

Idag er låse så fintfølende at man ikke må file stifterne, du gør større
skade end gavn.

Det kræver følgende: Pincet, omlæggerrør, forskellige stifter, fjedre,
klemtang o.s.v.

tag låsen ud, gå ned til låsesmeden og få lagt den om..

det koster 50 - 70 kr hos en professionel..

Låsesmeden

Fra : Martin Buhelt

Dato : 12-12-02 16:00

> Metalfil ???
>
> Idag er låse så fintfølende at man ikke må file stifterne, du gør større
> skade end gavn.

Tjah - jeg har nu omstillet en lås ved at file hele stifter til! Det tog
lidt tid - men det virkede

> Det kræver følgende: Pincet, omlæggerrør, forskellige stifter, fjedre,
> klemtang o.s.v.
>
> tag låsen ud, gå ned til låsesmeden og få lagt den om..
>
> det koster 50 - 70 kr hos en professionel..

Jeg er helt enig i at det er den bedste løsning - det var bare ikke det der
blev spurgt om!

(og mens man alligevel har fat i låsesmeden, kunne man jo lige få en snak
med ham om de låse man har er gode nok)

/Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-12-02 16:53

> tag låsen ud, gå ned til låsesmeden og få lagt den om..
> det koster 50 - 70 kr hos en professionel..

Til en postkasse stilles der nok ikke de store krab til sikkerheden. Så
hvis det efter "lidt filen" er muligt at låse den op med hoveddørens
ruko-nøgle uden at en ispind i samme størrelse kan gøre den kunsten
efter er det sikkert "godt nok"

Jeg har selv en garagedør som jeg tror at jeg vil gøre forsøget med -
for forsøget skyld (der er "sikkerheden" også underordnet da der endnu
ikke er nogen garageport i den anden side

/A

Fra : Zoëga

Dato : 13-12-02 02:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:atac4c$i9m$1@sunsite.dk...

> [...]
> for forsøget skyld (der er "sikkerheden" også underordnet da der endnu
> ikke er nogen garageport i den anden side

Jeg synes heller ikke, at sikkerheden behøver være særlig stor på
postkasselåse,
så du kan simpelthen pille alle stifterne ud af låsen, så kan alle
rukonøgler af den
rette type godtnok låse postkassen op - men det kan man jo ikke se vel.
Min fars garageportlås har været sådan i 20 år uden den nogensinde er låst
op af uvedkommende.

mvh

Søren

Fra : Jørgen

Dato : 12-12-02 22:28

Hvor bor din far mvh Jørgen

Fra : Zoëga

Dato : 13-12-02 17:32

Det eneste der står i hans garage er hans aflåste bil + 3 stk gammelt
haveværktøj ( hakkejern, rive og kost ) sååååååååååååååååååååååååååååå
Principper er jo at næsten alle postkasser er meget nemme at bryde op - også
med de bare næver

mvh

Søren

Fra : Ivar

Dato : 14-12-02 15:47

Anders Majland skrev

> [...]
> hvis det efter "lidt filen" er muligt at låse den op med hoveddørens
> ruko-nøgle uden at en ispind i samme størrelse kan gøre den kunsten

Ja, der behøves kun at være et par stifter i, for at ikke enhver nøgle
kan åbne den. Så er man også ude over den (måske teoretiske) risiko
for at nogen brækker låsen ud af postkassen og bruger den til at
lave en nøgle der passer til huset. Jeg bad låsesmeden om ikke at
sætte alle stifterne i, da han kodede låsen om i min postkasse.

Ivar

Fra : Jan Køpke Sørensen

Dato : 12-12-02 22:03

Pil låsene ud og gå ned i dit lokale byggemarked de koder låse om.
Har selv gjort det.

Jan Køpke Sørensen
E-mail jankopke@post5.tele.dk
http://home5.inet.tele.dk/jankopke
JK Service jkservice@post5.tele.dk
http://www.turismenspr.dk/page63.html
ICQ 2762895
Fax to my e-mail +1 208 275 2121

Fra : NoBrain [dk]

Dato : 14-12-02 16:26

> [...]
> forskellige nøgler.
> Er der muligt at omkode postkasse nøglen, så den passer til nøglen til

Hvorfor dog låse postkassen, det er da nemmere hvis du bare lader nøglen
sidde i postkassen.
Så bliver din post også glad for dig, da han kan komme af med bogpakker og
videofilm, og du slipper for at gå på posthuset for at hente dem.

Mvh. Postbudet