Hex til decimal i Textbox
Fra : michael dalsgaard

Dato : 12-12-02 09:02

Hvordan konverterer jeg et Hex tal i et textbox til Decimal tal i en
anden textbox???

Det er i VB.Net

Håber der er nogen der kan hjælpe

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-12-02 11:29

michael dalsgaard wrote :

> Hvordan konverterer jeg et Hex tal i et textbox til Decimal tal i en
> anden textbox???
>
> Det er i VB.Net

Jeg bruger følgende til at konvertere fra dec til Hex (i c#)

for(int i = 0;i<resultMD5.Length;i++)
{
   strTmpMD5 = strTmpMD5 + String.Format("{0,2:X2}", resultMD5[i]);
}

resultMD5 er outputtet fra MD5-hashfunktionen, der leveres i
decimalformat.

Jeg vil tro, at du kan vende Format-funktionens mønster, så det giver dig
et decimaltal i stedet for din Hex-værdi.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt på vej.

Du bør nok også kigge på funktionen

System.Uri.FromHex(char digit);

Fra MSDN:
*Parameters
   digit
       The hexadecimal digit (0-9, a-f, A-F) to convert.
*Return Value
   A number from 1 - 15 that corresponds to the specified
   hexadecimal digit.

Det er måske snarere den du skal bruge.

Der er også funktionerne

HexEscape
HexUnEscape

Da dette spørgsmål omhandler VB.Net, så sætter jeg xFUT til
dk.edb.programmering, dvs dette indlæg og svar på det lander i
dk.edb.programmering.

xFUT: dk.edb.programmering

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : wamingo

Dato : 12-12-02 19:15

> Hvordan konverterer jeg et Hex tal i et textbox til Decimal tal i en
> anden textbox???
>
> Det er i VB.Net
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe

det her virker umidelbart glimrende for mig i vb6, mon ikke det funker i
NET også (?):

{

Decimal = 15

HexTal = hex(Decimal)

Text1.text = CDec("&h" & HexTal)

}

håber det hjælper :)
glædelig jul!

Fra : michael dalsgaard

Dato : 13-12-02 08:53

Tak for hjælpen, det virker bare helt perfekt
Og glædelig jul tilbage til dig

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-12-02 08:57

har du set Kims løsning i <ata9i0$ncl$1@sunsite.dk> ?

Fra : Rayman

Dato : 15-12-02 13:59

Prøv lige at se dette her fra MSDN's hjælpefiler:
You can represent hexadecimal numbers directly by preceding numbers in the
proper range with &H. For example, &H10 represents decimal 16 in hexadecimal
notation.

Hvad kan man så bruge det til?

Val("10") = 10.

Val("&H10") = 16

Val("&H" & hexval) = decimalval

og den anden vej rundt hedder Hex(number)

Mvh. Rayman