Saltkød uden saltpeter
Fra : Benny Andersen

Dato : 12-12-02 05:04

Hvordan laves saltkød af lårtunge UDEN saltpeter, som ikke kan købes?!

Haster lidt!

Mvh Benny Andersen

Fra : Iggy

Dato : 12-12-02 07:59

Med nitrit og/eller nitrat

iggy

Fra : Rømer

Dato : 12-12-02 08:36

Og nu er salpeter jo altså nitrat...

Det fås i øvrigt hos matas - kaliumnitrat - men det er muligt, at det er sat
til side på grund af den alternative anvendelse særligt her i julemåneden.

Leo

Fra : Benny Andersen

Dato : 12-12-02 19:43

Hej Leo og andre -

Jeg dropper bare saltpeter, dfa det åbenbart kun er for farvens skyld den
bruges.
Jeg forsøgte mig i øvrigt på apoteket, hvor jeg fik at vide, at det
tidligere blev solgt til personer over 18 år, men at det nu var helt
forbudt, da man kunne fremstille krudt af materialet. Så havde jeg ikke
vidst det i forvejen blev jeg da det klogere

Mvh Benny A

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-02 19:32

"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> wrote in message
> Hvordan laves saltkød af lårtunge UDEN saltpeter, som ikke kan købes?!
>
> Haster lidt!

ja, ja, ja, nu kommer jeg.......

Du skal bruge en lårtunge fra en stor kalv eller en okse (1 - 1,5 kg)

Smid dyret i en skå, der er stor nok til at rumme kræet neddykket i vand.
Hæld vand på til lårtungen er helt dækket.
Fisk den op og find ud af hvor meget vand der blev brugt. Så kender du
mængden af lage, der skal til.
Kog så en lage af vand og 200 g. salt (om det er den ene eller anden slags
er ikke afgørende) og 2 spsk. sukker pr. l.
Lad lagen køle ned og hæld den i føromtalte skål sammen med lårtungen. Læg
en tallerken eller noget andet over, der kan holde lårtungen nede under
overfladen. Lad så hele herligheden stå køligt (og det kan jo ikke være det
store problem i øjeblikket) i 2-3 døgn. Er lårtungen lille er 2 døgn nok er
den stor er 3 døgn at foretrække.
Efter saltningen skal kødet koges (i rent vand). Smag på vandet efter ca. 20
min. Smager vandet meget salt, skal du udskifte det med friks vand. Kog så
igen indtil kødet er mørt (ca 1/2 time). Herefter skal det hele bare køle
ned, og du har den herligste portion saltkød (men lidt grå, da der ikke kom
salpeter i).

God fornøjelse.

vh
Jan