Smøring af kabler ?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-12-02 22:35

Hej alle

Jeg er nået til det punkt ved motorcyklen, hvor jeg skal ha' smurt alle de
svært tilgængelige kroge som ikke bliver smurt så tit, når jeg drøner rundt
om sommeren.
I den forbindelse vil jeg gerne give mine kabler noget smørelse, men hvordan
foregår det på bedst mulig / nemmest vis? Jeg mener, er det nødvendigt at
pille kablerne af og hvad skal man bruge til at smøre med, og hvilken
fremgangmåde virker bedst i jeres øjne?

Ha' i øvrigt en rigtig god (h)jul alle sammen, hvis ikke jeg smider flere
indlæg op inden!

Psycho Cowboy - bare det snart var forår! :-/
Babygixxer

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 11-12-02 23:45

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> foregår det på bedst mulig / nemmest vis? Jeg mener, er det nødvendigt at
> pille kablerne af og hvad skal man bruge til at smøre med, og hvilken

Noget der bestemt ikke er nemt, men virker uendeligt godt, er at koge dem i
kædefedt. Man kan få kædefedt på spand-form, til at smøre ikke-o-ringskæder.
Du smelter indholdet i en sådan spand, og lader kablerne soppe i et par
timer. Lader dem dryppe af og du behøver aldrig at smøre igen...

Jens
RD-med smurte kabler, der forhåbentlig holder "evigt"

Fra : Fer

Dato : 12-12-02 09:24

"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:CdPJ9.3220$Ij.3394@news.get2net.dk...

> [...]
> Du smelter indholdet i en sådan spand, og lader kablerne soppe i et par
> timer. Lader dem dryppe af og du behøver aldrig at smøre igen...

Min erfaring er at fedt, kan få kablet til at gå stramt.. ja man tror det er
løgn.... jeg havde engang et kabel på en cykel der var fedtet med noget
konsistens fedt lignende stads... DEt gik stramt, men når det var frost, gik
det nemmere, jeg kennemskyllede det med opløsningsmiddel og gav det en tynd
teflon olie bagefter, det fik det til at gå godt.

Jeg afmontere kablet, hænger det op, laver en slags pose der sætte med en
elastik på toppen af kablet, fylder det med tynd olie og lader det trække
ned igennem kablet... Ja, det er et værre svineri

mvh Tommy Fer

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 12-12-02 12:22

"Fer" <fer@cool.nospaminørrekær.dk> wrote in message
> Min erfaring er at fedt, kan få kablet til at gå stramt.. ja man tror det
er
> løgn....

Ja, det kan sagtens gå galt. Den spand kædefedt der findes i MC-nøglen er
dog fin til formålet.

Jens
RD

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-02 01:17

Psycho Cowboy wrote:
> I den forbindelse vil jeg gerne give mine kabler noget smørelse, men
> hvordan foregår det på bedst mulig / nemmest vis?

....jeg har før blandet lejefedt med benzin og injiceret det med en
injektionssprøjte foroven i kablerne...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-12-02 07:49

> ...jeg har før blandet lejefedt med benzin og injiceret det med en
> injektionssprøjte foroven i kablerne...

Mon ikke det vil være knap så slemt for åndedrættet hvis man brugte denatureret sprit?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-02 09:26

Jonas Holt wrote:

> Mon ikke det vil være knap så slemt for åndedrættet hvis man brugte denatureret sprit?

Ka' sprit opløse fedt?. Er der ikke noget med kemien?. Eller husker jeg forkert.

Ib Jakobsen

Fra : Jonas Holt

Dato : 12-12-02 14:26

> Ka' sprit opløse fedt?. Er der ikke noget med kemien?. Eller husker jeg forkert.

Det er muligt det ikke kan - men jeg ved bare at mit køkkenbord (træbordplade der sommetider får linolie)
bliver træls hvis der ligger en spritvædet klud på det.
Men meget muligt du alliwl har ret.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-12-02 11:45

Jonas Holt wrote:
> Mon ikke det vil være knap så slemt for åndedrættet hvis man brugte
> denatureret sprit?

....ved brug af benzin - og fortynder o.l. - står jeg ikke *indenfor* med
det...

....i øvrigt kan du lige så let blive "skæv" af spritten...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-02 09:24

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> foregår det på bedst mulig / nemmest vis? Jeg mener, er det nødvendigt at
> pille kablerne af og hvad skal man bruge til at smøre med, og hvilken

Jeg plejer at afmontere dem ved styret. Derefter skubber jeg en stump passende
gummislange på 5-6 cm ud over yderkablet. Nu har man en lille beholder der kan
indeholde et par pump fra oliekanden. Resten klarer naturen for dig i løbet af
naten.

Ib Jakobsen

Fra : JK

Dato : 12-12-02 09:46

Husk at uanset om man afmonter eller smøre kablerne mens de er monteret så
brug/køb det rigtige smøremidel (ikke WD40) idet yderkablet er foret med
nylon eller ligene og det bliver opløst/skadet af syreholdigt smørremidler.

Jeg vælger at købe det rigtige smørremidel på spray og smøre kablerne mens
de er monteret.

MVH
Jesper

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-12-02 00:51

JK wrote:
> [...]
> yderkablet er foret med nylon eller ligene og det bliver
> opløst/skadet af syreholdigt smørremidler.

Hov. Er WD40 så syreholdigt, at det gør noget?

Jeg mindes, at op til flere her i gruppen har anbefalet (i mangel af bedre)
at sprøjte motorcyklen ind i wd40 over det hele ved vinteropbevaring - incl.
på lakerede flader. Men vil dette i så fald ikke tære på lakken?

--
mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og

Fra : JK

Dato : 19-12-02 12:01

Hej

Det var mig der skrev at man ikke skal bruge WD40, men jeg er faktisk kommet
i tvivl. Der står ikke på dåsen om olien er syreholdig eller ej og min
lokale MC pucher bruger selv WD40 som kabelsmøring.
Jeg spurte ham om emnet efter det var oppe sidst her i gruppen og jeg fik
vist bragt ham lidt i tvivl.
Resultatet blev at han ville undersøge ved importøren af WD40 om olien var
syrefri og dermed velegnet til kabelsmørring.

Hvis nogen har allerede nu med sikkerhed kan svarre ja eller nej til syre
spørgsmålet høre jeg gerne.

Risikoen er i hvert fald at en syreholdig olie langsomt opløser den
plasticforing som oftest ligger i kabelrøret og som tilsidst ender med at
blive en opløst "plasticdej" som resultere i at kablet sætter sig.

MVH
Jesper

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-02 20:58

Claus Rolsted wrote:

> Hov. Er WD40 så syreholdigt, at det gør noget?

Rittig har svjh. nævnt at han bruger det hver vinter uden problemer. Søg
evt. på google
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - indpladret i wd40

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-02 00:07

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Rittig har svjh. nævnt at han bruger det hver vinter uden problemer. Søg
> evt. på google

Ja, jeg søler alle mine cykler ind i det i tide og utide, og det tager de
ikke skade af, så jeg tror det er syrefrit.
Jeg smører dog ikke kabler med det, det findes der langt bedre midler til
(med molykote).

Rittig

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-12-02 23:30

Claus Rittig wrote:
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Jup, netop det er der jo så mange, som har fortalt om, at jeg har taget det
til indtægt for et alment husråd.

> [...]
> tager de ikke skade af, så jeg tror det er syrefrit.
> Jeg smører dog ikke kabler med det, det findes der langt bedre midler

Nå det er jeg glad for at høre, Claus
Tigerungen er nemlig allerede godt sølet ind i WidundermiDlet nr. 40.

Godt baghjul og godt nytår!

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-12-02 10:34

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> wrote in article
<3df7af60$0$24695$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> Ha' i øvrigt en rigtig god (h)jul alle sammen, hvis ikke jeg smider flere
> indlæg op inden!

Vores mand Jan, der er cross-mekaniker hævder at syrefri symaskinolie er
det der holder længst. Det der med fedt vil jeg tvivle stærkt på, da fedt
jo er stift i det, særligt når det er koldt i vejret. Køb enten en
kabelsmøre-dims, eller lav f.eks. en lille tragt på kablet af gaffatape, og
lade olie stå natten over og synke ned.
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 12-12-02 12:26

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> wrote in message
> Det der med fedt vil jeg tvivle stærkt på, da fedt
> jo er stift i det, særligt når det er koldt i vejret.

Det virker altså, jeg tror ikke det er fordi kablerne er anderledes en så
mange andre. Det samme gælder fedtet. Har spurgt min bror, da det var ham
der gav mig rådet, om hvor længe han har kørt med sine. De er på 8 år, uden
yderligere veligeholdelse.... Det er vel ok.

Jens
RD