Mp3 reencoding (genkomprimering)
Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-12-02 20:29

Lidt drømmetænkning sikkert:

Jeg ligger inde med nogle mp3-filer i en lidt for høj bitrate. Jeg
skal nemlig have smidt dem ind på en mp3-afspiller, og der er pladsen
som bekendt begrænset.

Spørgsmålet er hvordan jeg bedst får sænket bitraten. Man kan jo
sagtens decode og reencode, men med risiko for at den anden
komprimering vil modarbejde den første (det er vel sandsynligt?).

Jeg tænkte på om der fandtes et smart program som gjorde nytte af den
eksisterende komprimering, og på en måde arbejdede videre med den. Det
ville jo bevirke at der intet kvalitetstab var. Eller skal jeg bare
have fat i LAME og gå i gang? Og er det så den bedste til formålet?

Jeg tror ikke selv på at det er muligt at lave et sådant program, men
jeg ville ikke undlade at spørge. Jeg er jo blevet overrasket før :)

--
Lars Stokholm

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 11-12-02 20:40

Den funktion du efterlyser findes ikke, og er ikke teknisk mulig med MP3
formatet.
Den eneste mulighed er at re-encode, men eftersom du bruger samme format (og
måske også encoder), så er kvalitets forskellen mellem MP3 192 > 128 og CD >
128 ikke mærkbar stor.

Det eneste lydformat jeg kender som understøtter bitrate-peeling er Ogg
Vorbis.

Med venlig hilsen
Niels B. Christensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-12-02 20:47

In dk.kultur.musik, Niels Buus Christensen wrote:

> Den funktion du efterlyser findes ikke, og er ikke teknisk mulig med MP3
> formatet.

Det tænkte jeg desværre nok.

> Det eneste lydformat jeg kender som understøtter bitrate-peeling er Ogg
> Vorbis.

Typisk at producenten endnu ikke har taget sig sammen til at udgive en
firmware-version som understøtter Ogg Vorbis. Det er ellers mit
foretrukne format (og det er lige blevet bedre i mine øjne).

Tak for hjælpen.

--
Lars Stokholm

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 11-12-02 22:37

> Typisk at producenten endnu ikke har taget sig sammen til at udgive en
> firmware-version som understøtter Ogg Vorbis. Det er ellers mit
> foretrukne format (og det er lige blevet bedre i mine øjne).

Jeg er også selv meget glad for Ogg Vorbis, og har tiltro til at det over de
næste 2 år vil feje MP3 af banen.
Det placerer sig i front i nærmest alle de kriterier man kan stille mht.
kvalitet, platforme, bitrates, streaming, licens, osv...
Meget fleksibelt, meget godt og meget gratis.

/Venligst
Niels Buus Christensen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-12-02 23:25

Niels Buus Christensen skrev:

> Jeg er også selv meget glad for Ogg Vorbis, og har tiltro til at det
> over de næste 2 år vil feje MP3 af banen.

Tja, jeg troede det samme, da PNG-billedformatet dukkede frem for
omkring fem år siden. Det er overlegent i forhold til JPG og GIF til
webbrug, men alligevel er der ikke sket en dyt siden. Den mest udbredte
browser har stadig ikke ordentlig support for PNG.

> Det placerer sig i front i nærmest alle de kriterier man kan stille
> mht. kvalitet, platforme, bitrates, streaming, licens, osv...

Ja, men i kriteriet udbredelse ligger det stadig lysår fra MP3. Og det
er desværre et uhyre vigtigt kriterium. Folk er dovne.

--
Mvh. Peter
"Man kan i hvert fald ikke lave en dødsstjerne eller et bælte ..."

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 12-12-02 10:22

Til gengæld støtter Winamp Ogg Vorbis, og den er vel den mest udbredte
afspiller. Så der er da lidt håb for formatet.

Fra : Mo

Dato : 12-12-02 14:04

Der findes faktisk masser af musik i vorbis' ogg format allerede - og syns
aldrig jeg holder op med at støde på nye webservices der bruger ogg pga dets
gode komprimeringsevne, bitrate peeling og det faktum at det ligger under
GNU licensen!

Se bare på fx bbc.com de streamer i ogg :0)

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 12-12-02 16:29

Jeg er faktisk selv begyndt at bruge det til mit eget bands musik, så
du har ret.

Fra : Mo

Dato : 12-12-02 20:31

Selvfølgelig har jeg det ;0) ...

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-12-02 00:36

Mo wrote:
> [...]
> det ligger under GNU licensen!
>
> Se bare på fx bbc.com de streamer i ogg :0)

Musikken til spillet Duke Nukem: Manhattan Project ligger i Ogg format.

-Sune

Fra : Kasper Aae

Dato : 15-12-02 22:57

On Fri, 13 Dec 2002 00:35:53 +0100, "Sune Salminen"
<salminen@yournigerianspamcrap.doktor.dk> wrote:

>Musikken til spillet Duke Nukem: Manhattan Project ligger i Ogg format.

Mafia ligeledes.

--
Kasper Aae

Fra : sune vuorela

Dato : 11-12-02 23:37

On Wed, 11 Dec 2002 20:29:23 +0100, Lars Stokholm <stokholm@diku.dk>
wrote:

>Jeg ligger inde med nogle mp3-filer i en lidt for høj bitrate. Jeg
>skal nemlig have smidt dem ind på en mp3-afspiller, og der er pladsen
>som bekendt begrænset.

jeps...

> [...]

>ville jo bevirke at der intet kvalitetstab var. Eller skal jeg bare
>have fat i LAME og gå i gang? Og er det så den bedste til formålet?

jeps.... men medmindre det er en ekstremt god mp3-man du har dig med
nogle ektremt gode headphones vil du nok ikke lægge mærke til
modarbejdelsen...

--
Sune

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 15-12-02 00:23

> [...]

>Jeg ligger inde med nogle mp3-filer i en lidt for høj bitrate. Jeg
>skal nemlig have smidt dem ind på en mp3-afspiller, og der er pladsen

Du kunne springe over hvor gærdet er lavest og anskaffe de mest interessante sange i
lavere bitrate fra nogen som har lkavet filerne fra start af i lavere bitrate. Så
undgår du at skulle rode med det selv og også de fleste kvalitetsproblemer.

>Spørgsmålet er hvordan jeg bedst får sænket bitraten. Man kan jo
>sagtens decode og reencode, men med risiko for at den anden
>komprimering vil modarbejde den første (det er vel sandsynligt?).

Jo, men er bitraten 320kbps eller 256kbps og er den foretaget med kvalitet for øje af
et program som LAME, som du selv kender åbenbart, kan det måske falde heldigt ud, det
handler blot om hvor lav en bitrate du vil ned på, hvilken type lyd det drejer sig om
og hvordan afspilleapparatet behandler lyden. For som julehelligdagsprojekt kunne du
undersøge hvordan lyden farves i afspilning fra det apparat igenne mdets
høretelefoner og blot tage højde for det ved genkodningen. (Dekode til wav, bruge et
redigeringsprogram og benytte en equalizerfunktion, gemme og bruge LAME til at
genkode med. Hvis det er musik du bruger til baggrund / I søtjfyldt miljø er der
næppe grund til at være videnskablig, blot tænke over om det er umagen værd.

>Jeg tænkte på om der fandtes et smart program som gjorde nytte af den
>eksisterende komprimering, og på en måde arbejdede videre med den. Det
>ville jo bevirke at der intet kvalitetstab var.

I så fald skal du nok ud på internettet og kigge nærmere på beskrivelserne af
programmer til kodning af MP3 for at se om en eller flere af disse kan klare de krav
de stiller. Jeg kan desværre ikke love dig at sådan nogle findes, jeg er nemlig ikke
selv stødt på det.
Noget andet er at man med for eksempel oplæste bøger kan få noget brugbart ud af lav
bitrate hvor man kan have større udsnit af en bog i mp3 format på fx en ældre RIO 500
som er født med blot 32mb ram og så ellers de små SmartMedia kort som kendes fra fx
Olympus og Canon digital kameraer.

>Eller skal jeg bare have fat i LAME og gå i gang?

Umiddelbart ja

>Og er det så den bedste til formålet?

Umiddelbart ja

>Jeg tror ikke selv på at det er muligt at lave et sådant program, men
>jeg ville ikke undlade at spørge. Jeg er jo blevet overrasket før :)

et godt sted at starte søgen er på www.mp3.com og knap så ansporet ville være
www.winamp.com. Ena anden god ide er at stille spørgsmålet i en decideret teknisk
gruppe for lydteknik ..... eller en diskussionsgruppe for mp3 formatet. Ellers brug
google og brug stikord fra de krav du stiller til det optimale program og se om
Google kan finde artikler som beskriver et sådan produkt, eller måske et indlæg fra
en i samme situation. Men det vil nok være bedst at søge på engelsk da det meste af
nettet vil være på engelsk.

-breiler

Fra : Svend

Dato : 16-12-02 23:19

Klip
> [...]
> sagtens decode og reencode, men med risiko for at den anden
> komprimering vil modarbejde den første (det er vel sandsynligt?).

klip

Hej Lars, jeg har brugt programmet Goldwave til formålet, da jeg havde nogle
320 kbs som jeg lavede om til 128 kbs... Lame plugin kræves. Du åbner mp3
filen og gemmer med en ny bitrate, meget simpelt.
mvh
Svend

Fra : Lars Bernau

Dato : 17-12-02 16:55

In article <3dfe50c1$0$35834$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
svjkl@yahoo.dk says...
> [...]
> 320 kbs som jeg lavede om til 128 kbs... Lame plugin kræves. Du åbner mp3
> filen og gemmer med en ny bitrate, meget simpelt.

Man kan også bruge Easy Audio CD-DA Extrator programpakken. Den kan
genpakke filerne uden at man behøver at åbne dem.

http://www.poikosoft.com/

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,