Video afspilning på beige G3
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-02 20:08

Kan de passe at en beige G3/266 med 512 mb ram er elendig til at
afspille video ? ...i særdeleshed mpeg film, men alle de formater jeg
har prøvet med hakker og hoster det forfærdeligt.

Det er altsammen under OS X 10.2. Jeg kan ikke installere os 9 på
maskinen da musen af en eller anden grund ikke virker når man booter fra
os 9 cd'en ....

/thomas

Fra : Mikael Kern

Dato : 12-12-02 00:47

Hvilket grafikkort?
Hvilken harddisk? (mindre vigtigt medmindre det er <7200 RPM IDE disk)
Hvilken software - program?
QuickTime?

Grafikkort gør forskellen, når du bare vil afspille.
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-02 18:16

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> Hvilket grafikkort?

System Profiler siger:

ATY,mach64_3DU 8 mb ram

hvad der er i menneske sprog kan jeg ikke lige huske.

> Hvilken harddisk? (mindre vigtigt medmindre det er <7200 RPM IDE disk)

Det er en 40 gb IBM deskstar af nyere dato, så jeg regner faktisk med
det er en 7200 rpm

> Hvilken software - program?
> QuickTime?

QuickTime 6 og VLC

/thomas

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 12-12-02 20:02

On 11/12/02 21:08, in article 1fn1m6m.5l4whi1548ffcN%t@garbage.dk, "Thomas
von Hassel" <t@garbage.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er altsammen under OS X 10.2. Jeg kan ikke installere os 9 på
> maskinen da musen af en eller anden grund ikke virker når man booter fra

Hej Thomas,

Du har sikkert sat en USB mus til. Du skal tilslutte en ADB mus - den burde
virke under OS 9. Når du har installeret OS 9.0 opdaterer du så til den
nyeste udgave af OS 9 (9.2.2 - men hold dig til 9.2.1, den er efter min
mening mere stabil). Opdateringen til OS 9.1 eller 9.2.1 installerer de USB
drivere du skal bruge. Så burde USB musen fungere fint under OS 9.

OS X.2 er utåleligt langsomt på en Beige G3/266 rev. A, ikke kun på grund af
den langsomme processor, men også p.g.a. det afsindigt langsomme RageII+DVD
grafikkort (som ikke har OS X drivere). En rev. A Beige G3/266 kan sagtens
afspille alm. video flydende under OS 9 men du bør nok fuldstændig glemme at
køre OS X på din G3. Den er alt for langsom - og til videoafspilning under
OS X er den ubrugelig. Hvis du har en rev. B beige g3 eller nyere har den
dog et bedre RagePro grafikkort som har OS X drivere - det er dog sikkert
alt for langsomt alligevel...

Selv min opgraderede Beige G3/233, som nu kører med en G4 processor på 583
mhz og 512 MB RAM, kører ikke OS X jaguar tilfredsstillende. Men når jeg får
installeret det PCI Radeon jeg har bestilt burde det komme til at køre
ganske udmærket.

Jeg håber du får det til at virke. Men alt i alt synes jeg at du skal holde
dig til OS 9.x.

Med julet hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-02 21:08

Anders Baden Nielsen <abn@on.to> wrote:

> [...]
> mening mere stabil). Opdateringen til OS 9.1 eller 9.2.1 installerer de USB
> drivere du skal bruge. Så burde USB musen fungere fint under OS 9.

Det er hverken USB mus eller usb kort i maskinen så det er ikke det. Jeg
frygter derimod at der er noget galt med CD drevet. Jeg kunne nemlig
ikke installere OS X, jeg blev nødt til at smide harddisken i en G4 og
installere derfra og så flytte den tilbage.

> [...]
> dog et bedre RagePro grafikkort som har OS X drivere - det er dog sikkert

Faktisk synes jeg den kører fint i X. Den kan enda vise full-screen
iTunes visuals ...

/thomas

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 12-12-02 21:17

On 12/12/02 22:08, in article 1fn3jvc.17enb121riru0xN%t@garbage.dk, "Thomas
> [...]

> ikke installere OS X, jeg blev nødt til at smide harddisken i en G4 og
> installere derfra og så flytte den tilbage.

Så din ADB mus fungerer fint under OS X men ikke under OS 9? Er det en alm.
Apple mus? Har du prøvet at låne musen fra en anden Mac?

Jeg har netop sat mit CD-drev fra min Beige G3 til salg fordi jeg har købt
et DVD drev. Er du interesseret i at få dit CD-drev udskiftet?

> Faktisk synes jeg den kører fint i X. Den kan enda vise full-screen
> iTunes visuals ...

Så har du vidst ikke ikke en rev. a Beige G3. Vær glad for det. Hvor mange
fps kan iTunes vise?

Med julet hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-02 22:25

> [...]
>
> Jeg har netop sat mit CD-drev fra min Beige G3 til salg fordi jeg har købt
> et DVD drev. Er du interesseret i at få dit CD-drev udskiftet?

Tja, nu er jeg ikke sikkert det er drevet der er busted, men tak for
tilbudet, det vil jeg da vende tilbage til hvis det er er.

> Så har du vidst ikke ikke en rev. a Beige G3. Vær glad for det. Hvor mange
> fps kan iTunes vise?

Den triller rund omkring de 12-15 fps.

/thomas