Opstart af forening
Fra : Arne Bech

Dato : 11-12-02 19:16

Hej

Jeg har været selvstændig i 4 år og kender derfor en del til hvordan man
driver et firma, men en forening har jeg ingen kendskab til, så håber nogle
kan hjælpe mig lidt.
Vi har i vores firma fået kig på en ejendom der er velegnet til det formål
vi skal bruge den til (engros salg)
Ejendommen er ret stor og har tidligere været brugt til sportsforening, det
formål kunne vi godt tænke os benytte noget af ejendommen til fremover.
Banerne er bevaret og alle facaliteter er der.
Vi havde forestillet os at vi er tre om at købe ejendommen
og leje hovedparten ud til engros firmaet der jo er vores eget, og resten
leje ud til sportsforeningen.
Men hvordan gør man?
Hvilke ting skal man være opmærksomme på når man starter en forening op?
Hvor kan vi få hjælp?

På forhånd tak
ABJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-12-02 22:57

Arne Bech wrote:

> [...]
> leje ud til sportsforeningen.
> Men hvordan gør man?
> Hvilke ting skal man være opmærksomme på når man starter en forening op?

Vil I stifte en forening, der skal eje hallen og leje den til
sportsforeningen og firmaet - eller er det sportsforeningen, I skal have
stiftet?
Pas på I ikke bliver inhabile, hvis der er stort sammenfald mellem personerne
i de forskellige foreninger/firmaer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Arne Bech

Dato : 15-12-02 01:24

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.jsp-hotel.dk/
>
> Vi er bliver tre ejere af ejendommen.
> Vi er to der i forvejen har vores egne firmaer og hvor begge skal have
> firmaadresse på ejendommen.
> Det ene firma skal bruge en del af ejendommen (2/3)
> til lager/administration og jeg skal bare have mit kontor.
> Den tredje er lønslave og kommer til at passe driften af ejendommen.
> (vedligehold osv. )
> Vi forestillede os at oprette et selskab der købte ejendommen og stod for
> udlejningen.
> Så skal vi også have lavet en forening/firma der skal stå for de

Arne Bech

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-02 19:15

Arne Bech wrote:

> [...]
> udlejningen.
> Så skal vi også have lavet en forening/firma der skal stå for de sportslige

Mit svar kommer til at ligne en del andre svar her i gruppen, men det er det
bedste råd, jeg kan give: Kontakt en revisor. Der er så mange detaljer at tage
hensyn til, så selv om du får nogle generelle råd, kan der være en lille detalje
der gør, det hele bør laves på en anden måde.
- Med hensyn til foreningen, er det dog en god idé at kontakte kommunen, hvis
I ønsker tilskud til aktiviteterne. Der er - som det vist også har været nævnt
her i gruppen - nogle krav en forening skal opfylde for at få tilskud.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Helt ok, at du kom til at sende til min mail.

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-02 21:16

Arne Bech skrev i news:3df780d9$0$162$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

[klip]

> Men hvordan gør man?

Det lyder lidt kompliceret.

> Hvilke ting skal man være opmærksomme på når man starter en forening
> op? Hvor kan vi få hjælp?

Brug advokat eller revisor.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 16:00

On Wed, 18 Dec 2002 21:16:16 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Brug advokat eller revisor.

Meget godt råd, men der er ikke nogen deciderede love
omkring foreninger.
Jeg vil nok sige at når der er tale om foreninger så skal
man søge råd hos dem der ved noget om foreninger indenfor
det formål som foreningen skal arbejde under.
Hvis jeg skulle starte en sportsforening, så ville jeg
kontakte dem der ved noget om en sådan, hvilket kunne være
Dansk Idrætsforbund, Dansk Svømmeunion, Dansk .... o.s.v.
De ved også alt om hvilke støtteordninger sådanne
klubber/foreninger kan få glæde af.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-02 19:33

Knud Berggreen skrev i news:3e01de1c.22088511@news.stofanet.dk

[klip]

> Meget godt råd, men der er ikke nogen deciderede love
> omkring foreninger.

Det betyder imidlertid ikke, at der ikke gælder regler for foreninger.

> Jeg vil nok sige at når der er tale om foreninger så skal
> man søge råd hos dem der ved noget om foreninger indenfor
> det formål som foreningen skal arbejde under.

Nogle få professionelle rådgivere ved meget om foreningsarbejde - f.eks. dér
hvor jeg arbejder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-12-02 20:04

On Thu, 19 Dec 2002 19:32:53 +0100, "Peter G C"

>Det betyder imidlertid ikke, at der ikke gælder regler for foreninger.

Det har du helt ret i, men idet vi har grundlovssikret
foreningsfrihed så kan enhver som bare kan samle et par
hoveder stifte en forening, så i princippet kan de bare sige
at nu danner de en sportsforening og så nedfælde nogle
vedtægter. Bortset fra ulovligheder så kan de stort set
angive formålsparagraffen som de lyster.

>Nogle få professionelle rådgivere ved meget om foreningsarbejde - f.eks. dér
>hvor jeg arbejder.

Ok, jeg troede ellers at den viden primært lå i de
forskellige forbund da jeg havde den formodning at der var
stor forskel på hhv. politiske foreninger, sportsforeninger
og foreninger med andre formål - f.eks. ejerforeninger.

Grunden til at jeg foreslog et af forbundene var også lidt
med den tanke, at disse sandsynligvis har nogle
standardvedtægter som man kan bruge - og måske endda mere
eller mindre _skal_ bruge hvis man på et tidspunkt ønsker
foreningen optaget under hovedforbundet.

En anden ting er også de mange forskellige støtteordninger
som mange foreninger kan få glæde af. Her tænker jeg dels på
støtte man søger hos sponsorer og lign. og dels på det
tilskud som kommunen er pligtig til at yde hvis man har
medlemmer under en bestemt alder - og måske også hvis man
har pensionister som medlemmer???

Men selvfølgelig så er der også firmaklubber, og hvis den
nævnte forening dannes som en sådan, så er der måske nogle
helt andre forhold der gør sig gældende, måske er der
økonomiske fordele/ulemper for firmaet???

/Knud

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-02 20:20

Knud Berggreen skrev i news:3e021350.35708245@news.stofanet.dk

[klip]

> [...]
> vedtægter. Bortset fra ulovligheder så kan de stort set
> angive formålsparagraffen som de lyster.

Det er slet ikke dét der er problemet - problemerne opstår bagefter, fordi
stifterne ikke kender de uskrevne regler for foreninger.

[klip]

> [...]
> stor forskel på hhv. politiske foreninger, sportsforeninger
> og foreninger med andre formål - f.eks. ejerforeninger.

Det gør den garanteret også - ingen tvivl om det. Men de juridiske spørgsmål
skal nogle foreningerne have hjælp til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 12-01-03 09:59

prøv f.eks. at søge på Google. I søgefeldtet tast "foreningsloven".
Educare Philippines
Danmark / Philippines Students Foundation
www.educarephilippines.dk
educare.ph@get2net.dk ( Danmark.)
educare.ph@dalcan.com ( Philippines. )

"Education is not a destination,
it´s a journey in life."

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-01-03 11:21

On Sun, 12 Jan 2003 09:59:16 +0100, "Willy B. Stellander"
<educare.ph@get2net.dk> wrote:

>prøv f.eks. at søge på Google. I søgefeldtet tast "foreningsloven".

Mig bekendt, så er der ikke noget der i Danmark går under
betegnelsen Foreningsloven, og jeg kan heller ikke se det på
www.retsinfo.dk under Populærtitel-register over gældende
love.
Der kommer godt nok noget frem på google, men det er primært
links der ikke er .dk-links.
Det nærmeste vi i Danmark kommer en foreningslov er §78 i
Grundloven:

§ 78. Stk. 1. Borgerne har ret til uden forudgående
tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed.

Stk. 2. Foreninger, der virker ved eller søger at nå
deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller lignende
strafbar påvirkning af anderledes tænkende, bliver at opløse
ved dom.

Stk. 3. Ingen forening kan opløses ved en
regeringsforanstaltning. Dog kan en forening foreløbig
forbydes, men der skal da straks anlægges sag imod den til
dens opløsning.

Stk. 4. Sager om opløsning af politiske foreninger skal
uden særlig tilladelse kunne indbringes for rigets øverste
domstol.

Stk. 5. Opløsningens retsvirkninger fastsættes nærmere
ved lov.