Induktion - Voss DEK 491-9
Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-12-02 18:13

Hej gruppe!

Nogle som kender ovenstående..? Jeg påtænker at købe den.

Hvad er vigtigt at kigge efter når det er induktion..?

Maxeffekt..? Andet..?

Mvh - Martin

Fra : Kim

Dato : 11-12-02 22:55

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> Nogle som kender ovenstående..? Jeg påtænker at købe den.
> Hvad er vigtigt at kigge efter når det er induktion..?
> Maxeffekt..? Andet..?

Pladsen på kogepladen....Der skal være plads til gryderne
ved siden af hinanden.
Betjeningskomforten...Det skal være nemt at betjene.

Vi har selv induktion, og er MEGET glade for det.
Det er en 80cm bred plade med 4 zoner.

Mvh, Kim

Fra : Alf Tonnstad

Dato : 13-12-02 14:14

Kan jeg få spørre hvem som leverer 80cm Induksjonsovn? Vi kikker på det
samme, men finner kun vanlige keramiske topper i denne bredden her i Norge.

Alf

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 13-12-02 17:14

Hej Alf
Det gør Blomberg!

http://www.blomberg.dk/images/html/Frame.html
Den er faktisk 81,5 cm bred med rammen

MVH Kim S

Alf Tonnstad <alf@hotmail.com> skrev i news:atcmea$7t6$1@oslo-nntp.eunet.no

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-12-02 11:48

Martin Christiansen wrote:

> [...]
>
> Nogle som kender ovenstående..? Jeg påtænker at købe den.
>
> Hvad er vigtigt at kigge efter når det er induktion..?

Hej

Prøv at kigge i det nye nummer af tænk+test.
Der skriver de lidt om hvad man skal være opmærksom på.

Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-12-02 11:59

> Hej
>
> Prøv at kigge i det nye nummer af tænk+test.
> Der skriver de lidt om hvad man skal være opmærksom på.
>
> Ole-J

PS

Jeg har en gammel test fra 96 som jeg kan maile til dig. Det er en PDF
på 1/2 MB

Ole-J

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-12-02 12:23

"Ole Jensen" <o-jensen@inet.uni2.dk> wrote in message

> Prøv at kigge i det nye nummer af tænk+test.

Jeg har kigget på <http://taenkogtest.dk/tt/2002/tt30/induktion/> og
fundet at <http://www.fi.dk/> har lavet testen. Jeg kan bare ikke finde
testen på FIs hjemmeside. Kan nogen hjælpe mig?

/Jens Ulrik

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-12-02 12:44

Jens U. K. wrote:

> [...]
> fundet at <http://www.fi.dk/> har lavet testen. Jeg kan bare ikke finde
> testen på FIs hjemmeside. Kan nogen hjælpe mig?

Her
http://www.fi.dk/hjemmet/maskiner_apparater/hus/hus010/induktionskogeplade/

Ole-J

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-12-02 12:57

> Her

http://www.fi.dk/hjemmet/maskiner_apparater/hus/hus010/induktionskogeplade
/

Pudsigt, jeg bliver bedt om brugernavn og adgangskode. Jeg kan se alle
andre artikler under <...apparater/hus/hus010>. Hvordan kan det dog være?!

/Jens Ulrik

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-12-02 13:02

Jens U. K. wrote:

> [...]
>
> Pudsigt, jeg bliver bedt om brugernavn og adgangskode. Jeg kan se alle
> andre artikler under <...apparater/hus/hus010>. Hvordan kan det dog være?!

Prøv dette

tt30
minibio

Ole-J

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-12-02 13:21

> tt30
> minibio

Det virkede . Pudsigt at der skal bruges password på FIs side.

Jeg er også ved at overveje induktion, men vælger nok gas, da jeg har
naturgas i forvejen. Artiklen beskriver også gas som det billigste og
mindst forurenende. Det og så at jeg foretrækker et (flot) komfur, gør nok
at det bliver et bredt Ilve komfur i rustrit stål.

PS: Jeg vidste faktisk ikke at strålingen var så kraftig at folk med
pacemaker skal holde sig på afstand...

/Jens Ulrik

Fra : Bitten

Dato : 15-12-02 09:45

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev:

>PS: Jeg vidste faktisk ikke at strålingen var så kraftig at folk med
>pacemaker skal holde sig på afstand...
>
>/Jens Ulrik

Hvor så du det? Jeg har været ine på siden og kigge, men kunne ikke
findet noget om pacemakere...

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Bitten

Dato : 15-12-02 10:03

bitt1@sol.dk (Bitten) skrev:

>Hvor så du det? Jeg har været ine på siden og kigge, men kunne ikke
>findet noget om pacemakere...

Undskyld, nu har jeg så kigget nærmere på siden og _har_ fundet dér
hvor det står! Måske jeg ikke var helt vågen endnu...

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-12-02 13:23

"Ole Jensen" <o-jensen@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Her

http://www.fi.dk/hjemmet/maskiner_apparater/hus/hus010/induktionskogeplade/

Tak Ole !

Det var lige præcis det jeg har brug for !

Mvh - Martin

Fra : Web . Woman

Dato : 13-12-02 21:59

> Hvad er vigtigt at kigge efter når det er induktion..?
> Maxeffekt..? Andet..?

Jeg bruger wok en hel del... og har fået forklaret, at det langtfra er alle
induktionskomfurer, der kan levere power nok til den heftige varme en wok
gerne skal have.

Siemens skulle kunne klare det. Jeg er blevet anbefalet, fordi jeg ønsker 80
cm bred induktionskogesektion og ofte bruger en wok.... at vælge Siemens EH
78754 med boosterfunktion.

http://www.siemens-hvidevarer.com/produkter/produkter_show.asp?id=121&fib=EH
78754&parid=84&prid=121217337419520610

Siemens forklarer selv følgende om boosterfunktionen:

"Med Siemens Booster funktion øges effekten af induktion op til 50%.
Effekten fra to felter bliver koncentreret i et felt, således at der kan
opnås op til 3000 watt på en zone. Den store effekt benyttes f.eks. når der
hurtigt skal koges en gryde vand, der vil da være sparet flere minutter i
forhold til andre zoner med mindre effekt."

Hvis andre har erfaringer med Wok og induktionskomfurer hører jeg da meget
gerne om dem.

Er der eksempelvis nogen, der har et bud på en flot vandkedel til
induktionskomfuret? Når jeg nu skal have induktionskomfur havde jeg nemlig
tænkt mig at droppe elkedlen, der jo bare står på bordet og fylder.... hvis
altså jeg kan finde en passende kedel til komfuret i stedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-02 19:07

Hej Lisbeth,

"Web . Woman" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in

> Jeg bruger wok en hel del... og har fået forklaret, at det langtfra er
> alle induktionskomfurer, der kan levere power nok til den heftige varme
> en wok gerne skal have.

Hmmm... Vi bruger en støbejernswok på vores Blomberg induktionsplade, den
kan yde op til 2800 watt per kogefelt - og det fungerer upåklageligt. Hvis
det med wok'en skulle være rigtigt, så burde den jo heller ikke virke på en
almindelig glaskeramisk kogeplade, som jo leverer en lavere effekt end
induktionspladen.

> Siemens skulle kunne klare det. Jeg er blevet anbefalet, fordi jeg
> ønsker 80 cm bred induktionskogesektion og ofte bruger en wok.... at
> vælge Siemens EH 78754 med boosterfunktion.

80 cm er til gengæld at anbefale. Vores er 60 cm, og wok'en fylder lidt
meget. Det er dog intet problem for os i daglig brug.

I øvrigt har vi minutur i vores, det syntes jeg er en god feature -
eksempelvis når man koger æg eller pasta. Kogepladen slukker automatisk og
bibber så, når tiden er gået.

> [...]
> nemlig tænkt mig at droppe elkedlen, der jo bare står på bordet og
> fylder.... hvis altså jeg kan finde en passende kedel til komfuret i

Desværre ikke. Men hvis du finder en hører jeg gerne om det. Den høje effekt
på et induktionskomfur gør netop, at man koger vand på cirka samme tid som i
en kogekedel, og så er der da ingen grund til at have sådan en stående
længere.

** Lars

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-12-02 23:30

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på et induktionskomfur gør netop, at man koger vand på cirka samme tid som
> en kogekedel, og så er der da ingen grund til at have sådan en stående

Jeg har læst et sted at på induktion tager det 3 min. at koge 1 liter vand.
I en alm. elkedel tager det 6 min. og på et alm. komfur tager det 9 min.

Og jeg hører da også meget gerne nærmere hvis i finder en passende kedel...

Mvh - Martin

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-12-02 10:27

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message
[...]

> Jeg har læst et sted at på induktion tager det 3 min. at koge 1 liter
vand.
> I en alm. elkedel tager det 6 min. og på et alm. komfur tager det 9 min.

Ifølge testen på FIs hjemmeside tager det:
3,0 min for en induktionsplade med 2750 W effekt
3,8 min for en elkedel med 1900 W effet
6,7 min for en massekogeplade med 1600 W effekt
8,7 min for en glaskeramisk med 1300 W effekt

Gas er ikke angivet på siden, men den er nok nede i nærheden af de 3
minutter.

/Jens Ulrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-12-02 11:18

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3,8 min for en elkedel med 1900 W effet
> 6,7 min for en massekogeplade med 1600 W effekt
> 8,7 min for en glaskeramisk med 1300 W effekt

Det var nok der jeg havde læst det. Kunne ikke lige huske det...

Det passer vel meget godt at alm. elkedel ca. er som angivet 1900 W.

Mvh - Martin

Fra : Bakke

Dato : 15-12-02 14:09

> [...]
hvis
> altså jeg kan finde en passende kedel til komfuret i stedet.

Rådvad har en meget velegnet - og flot designet - kedel af rustfrit stål,
som jeg har brugt på induktion i flere år.
Den er designet af Mads Odgård.
Den kan ses her. Den er lidt dyrere end almindelige isenkræmmerkedler, men
det er jo en engangsudgift.

http://www.ddc.dk/Dansk_Design_Leksikon/frembringelser/Kedel_Odgaard.html

PS. Og køb for Guds skyld det brede ( 80 cm ) induktionselement. Jeg er selv
fantastisk tilfreds med mit Blomberg, som har den fordel, at det kan
nedfældes 100 % plant med bordpladen. Og da komfurpladen jo ikke bliver varm
går det fint selv i en træbordplade. Jeg har i hver fald ingen problemer
haft med det i mere end 4 år !

Mvh

Bo

Fra : Jacobsen

Dato : 16-12-02 08:22

"Bakke" <no@thanks.ru> skrev i en meddelelse

> Rådvad har en meget velegnet - og flot designet - kedel af rustfrit stål,
> som jeg har brugt på induktion i flere år.

Og i går så jeg en ganske pæn og billig vandkedel i Bilka til under 200 kr.
Husker ikke prisen, men det var 139,- eller 199,- tror jeg.

Den lignede i øvrigt Odgaards, som jeg husker den. Og havde vist også
fløjtetud.

Så har vi da to bud *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Bakke

Dato : 17-12-02 23:06

> Den lignede i øvrigt Odgaards, som jeg husker den. Og havde vist også
> fløjtetud.

Så må den være en sikker vinder. For Odgaards har ikke fløjtetud - kun tud
!!

Men på den anden side har Blomberg-induktionsapparatet en timer, og når man
beder den koge vand i 5 minutter passer det fint til en kedel

Uden at kende noget til din Bilkamodel vil jeg dog lige minde om, at der
rent faktisk ER forskellige kvalitetetsniveauer på markedet. Der var fejl
( utæthed ) på mit første eksemplar af Raadvadkedlen, men alle stod da
næsten på hovedet af hinanden for at komme til at erstatte den - også på min
private adresse !!! Så det er den ombyttede kedel, jeg anbefaler.

God JUL

mvh

Bo