Taagelygter
Fra : Christian

Dato : 11-12-02 15:44

Er det ulovligt at koere med taendte taagelygter hvis det ikke er taaget eller
snevejr? Er der regler for taagelygter og i givet fald hvad er boeden for at koere
med taendte taagelygter?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.34.11.208)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-12-02 18:10

"Christian" <ChristianDawids@hotmail.com> skrev :

>Er det ulovligt at koere med taendte taagelygter hvis det ikke er taaget eller
>snevejr?

Nej , og ja .... du kan bruge tåbelygter, som kørelys, men ikke
samtidigt med alm nærlys.

>Er der regler for taagelygter og i givet fald hvad er boeden for at koere
>med taendte taagelygter?

Du finder mere om det her :

http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/lygter1.htm#Kørelys

Kørsel med forkert lygteføring, er vist 500.-
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : SoftMan Brian

Dato : 11-12-02 23:17

<jan@stevns.net> wrote in message

> Nej , og ja .... du kan bruge tåbelygter, som kørelys, men ikke
> samtidigt med alm nærlys.

Dog kun tågeFORlygter (må betyde at hvis tågefor og baglygter tændes
sammen må de ikke benyttes)

Derudover er denne nok også interessant:

"Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende kernestråler
har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m)."

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-12-02 12:16

> Nej , og ja .... du kan bruge tåbelygter, som kørelys, men ikke
> samtidigt med alm nærlys.

Og kørelys må kun anvendes udenfor lygtetændingstiden. Så alle dem der
køre med tåbelygterne tændt om aftenen/natten fordi "det ser godt ud"
kører med forkert lygteføring og risikerer bødestraf for samme.

/A

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 12-12-02 18:01

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i

> [...]
> dem der køre med tåbelygterne tændt om aftenen/natten fordi
> "det ser godt ud" kører med forkert lygteføring og risikerer

Er du nu sikker på det? Hvis tågelygterne opfylder kravene for
nærlys (og det skal de vist på nær assymetrien), så er det vel
ikke en overtrædelse af loven - forudsat at de benyttes i stedet
for de almindelige nærlys - ikke samtidig.

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <hhtp://salg.4952.dk>

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-02 19:41

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev :

>så er det vel
>ikke en overtrædelse af loven - forudsat at de benyttes i stedet
>for de almindelige nærlys - ikke samtidig.

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes
tændt. ^^^^^^^^^^^^^^

......snipper lidt .....

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes
påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i
medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes

altså - i lygtetændingstiden, ikke kørelys, men påbudt lys

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Flintholm Data

Dato : 14-12-02 03:51

det er ikke tilladt at bruge tågelygter som erstatning for kørelys eller
nærlys, tågelygter må heller ikke bruges i tættere bebyggede
områder,overhovedet!!!!!
tågelygter er kun til at hjælpe med at se i tæt tåge hvor det er
hensigtsmæssigt (uden for tættere bebyggede områder)

der er mange der tror det er tilladt det er det altså ikke kik bare i
færdselsloven der står det lige så pænt.
og er iøvrigt også noget kørelærer rundt om i landet bruger meget tid på at
forklare.

så spørgsmålet er nok mere om ikke der er for mange mennesker der burde
genopfriske teorien til kørekortet...

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-02 06:16

"Flintholm Data" <info@flintholm-data.dk> skrev :

> [...]
>områder,overhovedet!!!!!

>så spørgsmålet er nok mere om ikke der er for mange mennesker der burde

Joehhhhhh...... du har da lige dokumenteret, at du trænger til at
få genopfrisket din viden, sådan venligt ment :

Tågelygter (foran) kan netop benyttes som alternativ til nærlyset, til
kørelys : Regler og forskrifter om bilers indretning/udstyr skriver
i afsnit 6 :

6.12 KØRELYS
6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER

(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.

(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter

som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.

Hvor har du det med "tættere bebygget område fra ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Flintholm Data

Dato : 14-12-02 12:43

eftersom at jeg har taget 5 forskellige kørekort i perioden 98-2002 må jeg
anse mig selv for at ha' rimeligt tjek på tingene.
grunden til at tågelygter ikke er tilladt er at de lyser for kraftigt,samt
at de iøvrigt ALDRIG er asymmetriske da effekten ville være nul hvis ikke
lyskeglerne fra tågelygterne kommer ud til siderne

jamen mine oplysninger har jeg fra teoriprøve til bus (ep) samt flere
betjente i københavn og de køreskoler hvor jeg tog mit C + D + Dep kørekort

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-02 13:01

"Flintholm Data" <info@flintholm-data.dk> skrev :

>eftersom at jeg har taget 5 forskellige kørekort i perioden 98-2002 må jeg
>anse mig selv for at ha' rimeligt tjek på tingene.

Det har du så åbenbart ikke alligevel (uden at det skal lyde som et
peronligt angreb) - da der er regler du måske ikke er vidende om ,
ikke desto mindre gælder de

>jamen mine oplysninger har jeg fra teoriprøve til bus (ep) samt flere
>betjente i københavn og de køreskoler hvor jeg tog mit C + D + Dep kørekort

Så har du fået nogle forkert oplysninger.

Jeg kan kun foreslå dig, at læse lidt om de ting der står, i
udstyrs-bekendtgørelsen, og i færdselsloven iøvrigt.

Jeg har lavet en del af dkfritidbil's hjemmesider, og vil da være
grueligt ked af at præsentere noget der ikke passer - så jeg vil
frygteligt gerne gentage mit ? om det med tættere bebygget område

Venligst
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-12-02 19:01

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Så har du fået nogle forkert oplysninger.
>
> Jeg kan kun foreslå dig, at læse lidt om de ting der står, i
> udstyrs-bekendtgørelsen, og i færdselsloven iøvrigt.

Kunne du ikke lade din viden gå videre til politiet i Viborg, som har været
så uvidende om loven, at de har stoppet mig og venligt, men meget bestemt
fortalt mig, at jeg absolut ikke måtte køre med forreste tågelygter
tændt, når der ikke var tåge - og SLET ikke inde i byen, da det er alt for
skarpt og blænder de modkørende...

Hilsen Inger

Fra : SoftMan Brian

Dato : 15-12-02 02:28

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
tågelygter
> tændt, når der ikke var tåge - og SLET ikke inde i byen, da det er alt for

Du trænger måske til at få dine tågelygter justeret:

Fra : Flintholm Data

Dato : 14-12-02 14:41

jævnfør færdselslovens § 33 Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og
under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne
lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil
lygten er bestemt.

jeg ta'r det heller ikke som et person angreb...

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-12-02 21:10

Flintholm Data skrev:

> det er ikke tilladt at bruge tågelygter som erstatning for kørelys eller
> nærlys, tågelygter må heller ikke bruges i tættere bebyggede
> områder,overhovedet!!!!!

Jo, det er tilladt, som Jan også har gjort opmærksom på.

Færdselslovens § 33a, stk. 1:

| § 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
| anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab
| gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med
| nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller
| særligt kørelys.

> tågelygter er kun til at hjælpe med at se i tæt tåge hvor det er
> hensigtsmæssigt (uden for tættere bebyggede områder)

Tågelygter kan godt anvendes som kørelys uden for lygtetændingstiden, hvis
positionslyset samtidig er tændt. Og om det er tættere bebygget område eller
ej er underordnet.

--
Reino