Foreningslov
Fra : Morten Skjershede

Dato : 11-12-02 14:25

Findes der en egentlig foreningslov?
har ledt på retsinfo uden held.
jeg ved der findes lov om vedtægter etc. for en forening,
men er der en bekendtgørelse/cirkulære om hvordan foeningsbestyrelser for
foreninger bør handle.
Her tænkes på offentliggørelse af beslutningsreferater til medlemmer etc..

--
Morten A Skjershede

www.dk-yeoman.dk
mass@dk-yeoman.dk
Yeoman Dk Cornish Rex & Hellig Birma
Dannebrog Gruppen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-02 14:47

> Findes der en egentlig foreningslov?

Ikke sådan direkte, men der er nogle regler som skal overholdes hvis du og
din forening vil modtage tilskud fra det offentlige, bl.a. har mange
kommuner i dag nogle krav til foreningens vedtægter. så som at mindreårige
skal have stemmeret på generalforsamlingen. og så videre.

mit råd er: henvend dig på din lokale komunes kulturforvaltning og spørg
dem. De er ofte gode til at rådgive.

> har ledt på retsinfo uden held.
> jeg ved der findes lov om vedtægter etc. for en forening,
> men er der en bekendtgørelse/cirkulære om hvordan foeningsbestyrelser for
> foreninger bør handle.

Den eneste lov jeg lige kan komme i tanke om er folkeoplysningsloven.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-02 21:16

Morten Skjershede skrev i

> Findes der en egentlig foreningslov?

Nej. Men der gælder nogle uskrevne regler, der ligner reglerne i
Aktieselskabsloven.

> har ledt på retsinfo uden held.
> jeg ved der findes lov om vedtægter etc. for en forening,

Vedtægter laves for foreningens stiftere.

> men er der en bekendtgørelse/cirkulære om hvordan foeningsbestyrelser
> for foreninger bør handle.

Nej.

> Her tænkes på offentliggørelse af beslutningsreferater til medlemmer
> etc..

Ingen ting.

/Peter

--