LaserWriter udskriver grimt
Fra : Mikael Kern

Dato : 11-12-02 10:43

Personal LaserWriter SC som har stået på en hylde i 3 år: Den fungerer
fint bortset fra at printet er gråt og noget snavset. Den fik ny toner
ca. 500 siders print før den blev sat på hylde. Er det mon toneren,
som er blevet træt af at stå stille? Nu er den jo 12 år gammel og i
øvrigt solgt til ERS, men står stadig i København. Hvordan finder jeg
fejlen uden at bruge 800,- på en ny toner?

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-02 21:08

In article <3DF7089F.5530398B@kern.dk>,
Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> wrote:

> Personal LaserWriter SC som har stået på en hylde i 3 år: Den fungerer
> fint bortset fra at printet er gråt og noget snavset.

Hvor mange print har du prøvet at køre igennem den?

> [...]
> år gammel og i øvrigt solgt til ERS, men står stadig i København.
> Hvordan finder jeg fejlen uden at bruge 800,- på en ny toner?

Hvis toneren er blevet fugtig, så kan det være årsagen. Det der sker, er
at tromlen får kul på hele rullen, i stedet for bare der hvor laseren
har "tegnet".

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mikael Kern

Dato : 12-12-02 00:44

> Hvor mange print har du prøvet at køre igennem den?

15

> Hvis toneren er blevet fugtig, så kan det være årsagen. Det der sker, er
> at tromlen får kul på hele rullen, i stedet for bare der hvor laseren
> har "tegnet".

Lyder sandsynligt - hvordan får man det af?

mvh Mikael Kern

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 21:21

In article <3DF7CDA2.95B45C36@kern.dk>,

> 15

Det vil så absolut være en fordel hvis det er blanke sider.

> Lyder sandsynligt - hvordan får man det af?

Det gør man ikke rigtigt. På den aktuelle printer (og de fleste andre)
sidder den fotofølsomme tromle i tonerkasetten. Det er den man kan se
når man åbner klappen i kasetten. Der er den hage ved tromlen, at den
helst ikke skal udsættes for for meget lys, og man skal slet ikke røre
ved den.
Selve toner->papir processen i en laserprinter foregår på den måde at
laseren "tegner" på den fotofølsomme tromle hvorved den bliver gjort
statisk elektrisk. Toneren sætter sig så fast der hvor tromlen er
statisk elektrisk. Når papiret så kører hen over tromlen, bliver toneren
overført til papiret. Derefter kører papiret igennem fuseren, der
"brænder" toneren fast til papiret. Til sidst bliver papiret afladet af
nogen (kul)børster.

Når papiret bliver gråt over det hele, er det altså fordi der kommer
toner på hele den fotofølsomme tromle. Dette kan skyldes flere ting. Det
kan være tonerkasetten der "lækker" (plast har det med at ændre facon
over tid), det kan være fugtig toner (den "klæber" og behøver derfor
ikke den statiske elektricitet for at hænge fast). Endelig kan der
selvfølgelig også bare være fyldt med toner inde i printeren.

Det eneste du kan gøre uden at skifte patronen, er følgende: Tag
tonerpatronen ud, blæs godt rent inde i printeren, ryst tonerkastten
grundigt, blæs rent ved tromlen i tonerkasetten, sæt tonerkasetten i
printeren og kør en 15-20 blanke sider igennem den. Hjælper dette ikke,
må du desværre nok ud og handle.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-12-02 12:40

Det er nok nærmest tromlen, den er gal med. Min 360'er havde det samme
problem, da jeg købte den fra en, som havde haft den opmagasineret længe.
Måske taber den evnen til at "lagre" statisk elektricitet med tiden?
Du kan jo prøve at rense den forsigtigt. Alternativt er
toner/tromle-enheden nok moden til udskiftning. Prøv og lav lidt
net-søgning på, hvad det er for et værk, der sidder i din laserwriter -
formodentlig kan du købe en uoriginal patron meget billigere.

Mvh Ben